Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin,

En pidä, mutta syön
18.01.2017 |

Nyt.fi | Nyt.fi
"Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi
Kulttuurintutkimus-lehdessä julkaistiin loppuvuodesta artikkeli sushista ja sen syömisestä."

"
Siitä selviää, miten sushia syödään.

Eniten sushia Helsingissä syövät tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka kuuluvat mielestään ”luovaan luokkaan”, joilla on korkea akateeminen koulutus ja hyvät tulot.

Mutta ei siinä kaikki. Tutkimuksen mukaan nämä ihmiset saattavat myös syödä sushia, vaikka eivät pidä siitä.

Miksi?

”Sushi näyttäisi olevan väline, jolla yritetään pönkittää omaa sosiaalista asemaa”, sanoo Turun yliopiston tutkijatohtori ja taloussosiologi Taru Lindblom.

Ja kyllä, Lindblomilla on väitteensä tueksi lukuja."

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksessa havaittiin, että 5-15 syö sushia, vaikka ei tykkää siitä. Lindblom täysin mielivaltaisesti tulkitsee sen johtuvan statuskamppailusta (eikä vaikka siitä, että työkaverit/puoliso/tms haluaa mennä syömään sushia ja itse menee mukaan). Mitkään luvut tuossa tutkimuksessa eivät todista Lindblomin väitteitä.

Näin juuri, mutta koomistahan on, että ainoa, joka oikeasti näyttää yrittävän jutussa nostaa statustaan, on tutkija itse, joka korostaa tuntevansa hyvän sushin, ja hänelle ei rahvaan Sushi kelpaa.

Vierailija
22/30 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Syön sushia, koska se on mielestäni täydellisen makuista. Syön myös sitä rehellistä HK:n sinistä, koska pidän siitäkin. Myös kasvisruoka on joskus hyvä vaihtoehto, jos eilen on tullut syötyä liikaa vaikka pekonia. Nam.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en syö sushia koska en pidä siitä. Minulla ei tarvetta syödä väkisin ruokia x y ja z näyttääkseni kuuluvani johonkin ryhmään. Minulla ei ole tarvetta eikä  halua kuulua mihinkään ryhmään sillä joukossa tyhmyys tiivistyy. Olen toki maistanut sushia ja ostereita sen verran 25 vuotta sitten jolloin niistä ei täällä vielä  rahvas tiennyt että jätän ne mielihyvin muille.

Vierailija
24/30 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja trendien perässä juoksijoita on täällä ja ravintoloissa. Ei niillä broilereilla ole omaa tahtoa tai makuaistia!

Vierailija
25/30 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushissa maistuu pääosin soijakastike ja ns wasabi. Raaka kala on erittäin mietoa samoin riisi. Soijakastike puolestaan erittäin vahvan makuista.

Vierailija
26/30 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wannabet yrittää erottua ruokavalinnoilla.

Really lifestyleporvarius NÄKYY ihmisestä alle sekunnissa, ei tarvitse kuulutella ruoka- ja kaljavalintoja, söi ja joi sitten mitä vain.

Kerro kiinnostaa mistä se näkyy . Näkisitköhän minustakin:)?

Vierailija
27/30 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille Helsingin "ma rakastan sushia" -bimboille kelpaa ihan mikä tahansa 5 euron all you can eat tahansa.

Vierailija
28/30 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette oo paljon tainneet Punavuoren sushipaikoissa käydä lounastamassa mikäli ette näe että kaikki tossa jutussa on totta! Noita naurettavia exhipstereitä ne paikat on täynnä

Vierailija
29/30 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä ja juomalla on aina voinut osoittaa yhteiskunnallisen asemansa.

Tänä päivänä vain porvareilla on varaa kirjoloheen. Taistoon toverit!

Vierailija
30/30 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wannabet yrittää erottua ruokavalinnoilla.

Really lifestyleporvarius NÄKYY ihmisestä alle sekunnissa, ei tarvitse kuulutella ruoka- ja kaljavalintoja, söi ja joi sitten mitä vain.

Kerro kiinnostaa mistä se näkyy . Näkisitköhän minustakin:)?

Ei sinusta näy. Olet wannabe ja teeskentelijä.