Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pikkutyttö sahasi sporassa pitkin käytävää kiljuen eikä äiti sanonut mitään. Sporan jarruttaessa tyttö lensi päälleen lattialle ja alkoi itkeä. Nuori äiti sanoi, että tämän takia olen opettanut, että pitää istua.

Vierailija
18.01.2017 |

Tyly toteamus, nuori äiti ei puuttunut touhuun mitenkään eikä lohduttanut. Näinkö lapset nykyään kasvatetaan? Kuinka pahasti lapsi saa loukata itsensä opetuksen antamisen varjolla? Seuraavaksi lapsi saa kai juosta sivuilleen katsomatta tien yli ja jäädä auton alle ja hautajaisissa tulee vielä äidiltä nuhtelut, että mitä minä sanoin.

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiellettiin laittamasta kieltä metalliin talvella. Arvatkaa uskoinko? Uskoin sen jälkeen, kun oli muutamana talvena irroitettu kieli jostain metallitolpasta talvipakkasella. Opin virheistä niin hyvin, että aloin oppimaan muiden tekemistä mokista. Katsoin vierestä, että ihan totta, noin ei kannata tehdä. Tämä taito on pelastanut elämäni, yhtään liioittelematta. Joten antakaa niiden lasten tehdä virheitä ja oppia niistä, muuten lapsista kasvaa idiootteja. Ihan oikeasti. Ja lasten tärkein tehtävä on kapinoida vanhempia vastaan ja hakea rajoja, kuuluu ihan perus kehityspsykan alkeisiin tämä.

Aikuisena sinulla pitäisi olla jokin ymmärrys, miten voit hoitaa oppimisen ilman että käytät tällaista henkistä ja fyysistä väkivaltaa. On aivan tasan tarkkaan sama asia lyötkö lasta vai annatko tahallasi lentää päin seiniä, et voi olla niin tyhmä ettet" kehityspsykan alkeiden" jälkeen muka ymmärrä tätä.

Täysin tarpeeton tuollainen mitäs minä sanoin -show äidiltä, onneton yritys pestä kätensä.

Suosittelen sinulle terapiaa. Sen verran pahasti keulii yli nuo tulkintasi itse kunkin kirjoituksista, että tuo ei ole enää tervettä.

En nähnyt mitään perusteluja mussutuksellesi eikä sellaisia taida kukaan pystyä keksimäänkään.

Ei tarvitse keksiä, sillä perusteeksi riittää tämä ketju. Sinä olet sekaisin. En antaisi sulle huollettavaksi edes pehmolelua.

Olen pitkän linjan tarhantäti ja voin sanoa, että jos jollakin on asennevamma, niin sinulla eikä näillä aidosti lapsista huolestuneilla.

"Tarhatäti" ehkä unelmissas.

Sinulla on hyvin merkillinen käsitys keskustelusta, mutta ilmeisesti se ei ole ollut missään tapauksessa tarkoituksesikaan. Jätä lastenhoito ammattilaisille suosiolla, sinusta siihen ei selvästikään ole.

Haasta meidät ja myöhemmin koulu sitten oikeuteen, jos satumme käyttämään samoja kasvatusmetodejasi mitä sinä käytät. Tämä asia tulee sinua vastaan vielä monta kertaa ja muista silloin, että sinua oli varoitettu, mutta et ylpeyttäsi kuunnellut viisaampasi.

Toivotan lapsellesi parempaa elämää. Nyt ei hyvältä näytä.

Vierailija
102/131 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiellettiin laittamasta kieltä metalliin talvella. Arvatkaa uskoinko? Uskoin sen jälkeen, kun oli muutamana talvena irroitettu kieli jostain metallitolpasta talvipakkasella. Opin virheistä niin hyvin, että aloin oppimaan muiden tekemistä mokista. Katsoin vierestä, että ihan totta, noin ei kannata tehdä. Tämä taito on pelastanut elämäni, yhtään liioittelematta. Joten antakaa niiden lasten tehdä virheitä ja oppia niistä, muuten lapsista kasvaa idiootteja. Ihan oikeasti. Ja lasten tärkein tehtävä on kapinoida vanhempia vastaan ja hakea rajoja, kuuluu ihan perus kehityspsykan alkeisiin tämä.

Aikuisena sinulla pitäisi olla jokin ymmärrys, miten voit hoitaa oppimisen ilman että käytät tällaista henkistä ja fyysistä väkivaltaa. On aivan tasan tarkkaan sama asia lyötkö lasta vai annatko tahallasi lentää päin seiniä, et voi olla niin tyhmä ettet" kehityspsykan alkeiden" jälkeen muka ymmärrä tätä.

Täysin tarpeeton tuollainen mitäs minä sanoin -show äidiltä, onneton yritys pestä kätensä.

Suosittelen sinulle terapiaa. Sen verran pahasti keulii yli nuo tulkintasi itse kunkin kirjoituksista, että tuo ei ole enää tervettä.

En nähnyt mitään perusteluja mussutuksellesi eikä sellaisia taida kukaan pystyä keksimäänkään.

Ei tarvitse keksiä, sillä perusteeksi riittää tämä ketju. Sinä olet sekaisin. En antaisi sulle huollettavaksi edes pehmolelua.

Olen pitkän linjan tarhantäti ja voin sanoa, että jos jollakin on asennevamma, niin sinulla eikä näillä aidosti lapsista huolestuneilla.

Sinulla on hyvin merkillinen käsitys keskustelusta, mutta ilmeisesti se ei ole ollut missään tapauksessa tarkoituksesikaan. Jätä lastenhoito ammattilaisille suosiolla, sinusta siihen ei selvästikään ole.

Haasta meidät ja myöhemmin koulu sitten oikeuteen, jos satumme käyttämään samoja kasvatusmetodejasi mitä sinä käytät. Tämä asia tulee sinua vastaan vielä monta kertaa ja muista silloin, että sinua oli varoitettu, mutta et ylpeyttäsi kuunnellut viisaampasi.

No tee lasu jos ei hyvältä näytä. Karu totuus on, ettei kaikkia haavereita pysty estämään. Se ettei kaikkia pysty estämään ei tee musta tai kenestäkään muusta vanhemmasta sadistia kiusaajaa, kuten sinä ylihysteerisenä mammana väität.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi se olla tarhatäti. Meidän kuopuksella oli niin erikoisia tarhatätejä, että olin sydän syrjälläni jättäessäni lapseni sinne hoitoon. Vähän aikaa yritin mutta lopulta en enää uskaltanut vaan jäin töistä pois. Kyllä niitä näköjään on ihan kilahtaneita ihmisiä ns. ammattilaisissakin. Se on pelottavaa.

Vierailija
104/131 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siperia opettaa

Ei voi olla totta, että siis pitäiskö lasta muka tuosta vielä sitten rankaista. Tarkoitatko tällä vertauskuvalla, että antaisin lapselleni vielä jonkin poistumisrangaistuksen. Kyllä sulla nyt viiraa päässä, toivottavasti sulla ei oo lapsia tai joku tekis niistä LASU:n.

Vierailija
105/131 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siperia opettaa

Ei voi olla totta, että siis pitäiskö lasta muka tuosta vielä sitten rankaista. Tarkoitatko tällä vertauskuvalla, että antaisin lapselleni vielä jonkin poistumisrangaistuksen. Kyllä sulla nyt viiraa päässä, toivottavasti sulla ei oo lapsia tai joku tekis niistä LASU:n.

Miten joku voikin ymmärtää noin päin helvettiä?

Vierailija
106/131 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tee lasu jos ei hyvältä näytä. Karu totuus on, ettei kaikkia haavereita pysty estämään. Se ettei kaikkia pysty estämään ei tee musta tai kenestäkään muusta vanhemmasta sadistia kiusaajaa, kuten sinä ylihysteerisenä mammana väität.

Itseään yläpeukuttava kilariäiti luulee, että hän puhuu yhden ihmisen kanssa. :D Sun peukut ja hössötys ja hymiöt ja valikoiva ymmärtäminen on kyllä vertaansa vailla retorisina keinoina. :D Oot varmaan mielestäsi fiksukin. :D

Vierailija
107/131 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen lapsen etuostalohko on vielä niin kehittymätön, ettei hän osaa suunnitella toimintaansa saati miettiä millonkin voi sattua. Aikuisen tehtävä on kertoa rajat kertomisesta päästyään niin kauan kunnes lapsi on itse kykenevä miettimään tekojen seuraukset.

Vierailija
108/131 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseään yläpeukuttava kilariäiti luulee, että hän puhuu yhden ihmisen kanssa. :D Sun peukut ja hössötys ja hymiöt ja valikoiva ymmärtäminen on kyllä vertaansa vailla retorisina keinoina. :D Oot varmaan mielestäsi fiksukin. :D

Kuule sekopää. Mulla ei ole mitään tarvetta yläpeukuttaa omia viestejäni. Täällä on muitakin jotka ovat kanssani samaa mieltä. Sinä, se toinen ja tarhatäti olette ylihysteerisiä hössöttäjiä, joille en todellakaan antaisi edes pehmolelua huollettavaksi.

Vierailija
109/131 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä hysteerikkoja jotka ei anna lastaan edes oman isän vahdittavaksi koska "se ei osaa"

Vierailija
110/131 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla kasvatustavalla on joku termikin, olikohan se nyt jonkun ranskalaisen 1700-1800 -luvun kasvatustieteilijän mukaan nimetty, en nyt muista. Ohje oli että esim. jos lapsi rikkoo huoneensa ikkunan niin älköön sitä korjattako, lapsi oppii itse palellessaan siitä sitten. Toimiihan tuokin kyllä, kunhan ei nyt tosiaan anna kuolemaan johtavaan tapaturmaan asian mennä eli esim. auton alle.

Tutkimusten mukaan sellaiset lapset ja nuoret, jotka eivät opi mukautumaan kurinpitoon ja kasvatukseen, kärsivät myöhemmin yhtenäisen persoonan muodostamisen vaikeuksista ja vaikeuksista saavuttaa tavoitteita elämässä.

Kasvatus ilman kuria antaa tilaa tietyille negatiivisille piirteille: kapina, itsekkyys, epäkypsyys, vastuuttomuus, välinpitämättömyys ja rikollinen käytös. Liiallinen kurinpito puolestaan voi johtaa siihen, että ihmisestä kehittyy alistuva, pelokas ja epävarma.

Usein kyseessä on tilanne, jossa vanhemmat haluavat pitää kovaa kuria ja he rankaisevat lapsia liiallisesti siihen pisteeseen asti, että lapsi tuntee olonsa täysin nöyryytetyksi tai alistetuksi.

Kaiken salliva kasvatus on peruja vanhempien välinpitämättömyydestä tai itsevarmuuden puutteesta. Auktoritatiivinen kasvatus perustuu usein vanhempien omiin traumoihin tai ahdistukseen ja pelkoon.

Älykäs kurinpito on kurinpitoa, joka opettaa lapselle arvoja ja normeja, auttaa heitä tunnistamaan yhteiskunnan rajoja ja opettaa lapsille, mitkä mieliteot ja tavoitteet ovat mahdottomia.

Ihmiset kehittävät monia fantasioita elämänsä aikana, ja suuri osa niistä liittyy heidän haluihinsa. Jokaisen sisään piiloutuu narsisti, joka haluaa olla kaiken keskipiste. Sisällämme piilee myös egoisti, joka haluaa kaiken itselleen. Näiden lisäksi persoonaamme kuuluu pieni diktaattori, joka haluaa saavuttaa kaiken haluamansa välittämättä siitä, astuuko hän muiden varpaille niin tehdessään.

Kurinpito tuo elämään sarjan pieniä turhautumisia. Ja kun lapsi oppii ymmärtämään nämä rajat, tajuaa hän, ettei voi saada kaikkea haluamaansa, jos tahtoo elää sovussa muiden kanssa, empaattisesti ja älykkäästi.

Mutta sen lisäksi että lastaan voi rankaista esim. rajoittamalla hänen vapauttaan (sulkeminen huoneeseensa arestiin esimerkiksi) tai ottamalla lelut ja pelikoneet, kännykät ja tabletit poi tai ottamalla hyvälle maistuvat ruuat ja herkut yms. pois esimerkiksi niin lapsen voi jossain määrin antaa oppia itse virheistään. Nykylain mukaan lapsiaan ei saa kuitenkaan enää pahoinpidellä fyysisesti rangaistuksena, näin on ollut jo vuodesta 1984, siihen saakka lapsiaan sai myös lyödä ja hakata laillisesti kurinpidollisessa tarkoituksessa, toki vain kohtuullisessa määrin, esim. luiden murtumista alkoi tulla jo sanomista ennen tätäkin. Yleisin ruumiillisen kurituksen keino vanhemmilla oli hakata lasta puisella ohuella kepillä tai puun oksalla selkään tai alaraajoihin ennen kuin tämä kiellettiin.

Tuntuu nykyaikana aika karmealle, enkä ikinä löisi tai hakkaisi lastani, mutta on minutkin 5-vuotiaana ensimmäisen kerran hakattu kurinpidollisena toimena isäni toimesta ja myöhemminkin, viimeisen kerran 15-vuotiaana. Kaikki laittomasti, tuo laki lapsen fyysisestä kurittamisesta oli silloin jo voimassa, mutta enhän minä sitä lapsena tiennyt ja rikokset lienevät nyt vanhentuneen jo. Olen asiasta isälleni muutamaan kertaan sanonut ja hän vain hermostuu jos asiasta koettaa keskustella. No kerran sitten kun olimme molemmat vähän humalassa niin tuumasin että "silmä silmästä ja hammas hampaasta" ja hakkasin sitten isäni humalassa ollessani.

Vierailija
111/131 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että taaperoille myydään konttauskypäriä, jotta ne eivät lyö päätään, kun lähtevät liikkeelle. Jossain vauvalehdessä asiantuntija kerran suositteli kotiin erilaisia suojavarusteita, joista yksi oli lukko, jolla vessanpytyn kansi pysyy kiinni.

Toki me voisimme ympäröidä pienet lapsemme pumpuliin 24/7, mutta sitten jonain päivänä ne lähtevät itse kouluun eikä äiti voi mennä sinne mukaan pitämään silmällä lastaan, ettei sille koskaan käy mitään.

Noin voi valita mutta olen itse valinnut kuitenkin sen, että kasvatan lastani vauvasta saakka tähän oikeaan elämään. Olen myös sitä mieltä, että tämä pumpulissa kasvattaminen on vasta 2000-luvun ilmiö. Ei meille 70-luvun lapsille ole myyty mitään konttauskypäriä!

Siitä ratikassa juoksemisesta sitten vielä sen verran, että paikallaan istuminenkin on taito, joka pitää oppia. Pieni lapsi vasta harjoittelee sitä. Ei se aina onnistu yhtä hyvin.

Vierailija
112/131 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsen paapomista tai pumpulissa kasvattamista, jos tämän opettaa olemaan juoksentelematta esimerkiksi ratikassa. On paikkoja missä juostaan ja niihin eivät kuulu ratikat, linja-autot, metro, lentokoneet, liiketilat, ajoväylät, toisten ihmisten pihat yms.

Uhmaikäiset voivat olla pitelemättömiä. Jos oma vekara ei aikanaan totellut, otin hänet kainalooni ja marssin ulos esimerkiksi kaupasta ja kirjastosta. Julkisilla paikoilla on otettava huomioon myös muut. Ei ole kyse vain sinusta ja lapsestasi.

Kolhuja tulee ja jotkut ovat tyyliin "pipi". Joidenkin kolhujen seuraukset voivat haitata loppuelämää. Oma lapseni menetti näön toisesta silmästään ja olenpa jälkikäteen kuullut hänen kerran harmittelevan, että miksi isä antoi luvan tehdä sellaista, minkä äiti oli moneen kertaan kieltänyt. Olisi nyt kaksi näkevää silmää.

Ymmärrän, että äiti voi olla väsynyt ja siksi välinpitämätön. Silti on tilanteita, joissa nyt vain on jaksettava.

Vierailija
113/131 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paikkoja missä juostaan ja niihin eivät kuulu ratikat, linja-autot, metro, lentokoneet, liiketilat, ajoväylät, toisten ihmisten pihat yms.

Jos osaa juosta niin sitten juoskoon. Minä ainakin juoksen aina kun on mahdollista.

Sinä et muuten päätä siitä missä saa juosta. Olen juossut kaikissa mainitsemissasi paikoissa menestyksekkäästi. Olen kyllä ketterä ja nopea sekä solakka mies.

Olen myös hyvin päättäväinen asioissa joita lähden toteuttamaan. Juoksemisen välttelylle löytyy aina tekosyitä.

Herra Kekkonen sanoi että "kaikki syyt mitkä estävät sinua liikkumasta ovat tekosyitä".

Vierailija
114/131 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekkosen muistolle liikun kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paikkoja missä juostaan ja niihin eivät kuulu ratikat, linja-autot, metro, lentokoneet, liiketilat, ajoväylät, toisten ihmisten pihat yms.

Jos osaa juosta niin sitten juoskoon. Minä ainakin juoksen aina kun on mahdollista.

Sinä et muuten päätä siitä missä saa juosta. Olen juossut kaikissa mainitsemissasi paikoissa menestyksekkäästi. Olen kyllä ketterä ja nopea sekä solakka mies.

Olen myös hyvin päättäväinen asioissa joita lähden toteuttamaan. Juoksemisen välttelylle löytyy aina tekosyitä.

Herra Kekkonen sanoi että "kaikki syyt mitkä estävät sinua liikkumasta ovat tekosyitä".

Stubb?

Vierailija
115/131 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, että olisi nuori äiti?

Vierailija
116/131 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama miten opettaa kolhuja varten, mutta miksi muiden matkustajien pitää kärsiä juoksevista penikoista joille vanhemat eivät ole opettaneet käytöstapoja?

Kerran junassa joku penikka juoksi ja kiljui aikansa käytävällä ja hetken kuluttua eras vanhempi herra sattui "vahingossa" asettamaan jalkansä käytävälle siten, että tämä kiljuja lensi kuin leppäkeihäs, siinä näin aika monen kanssamatkustajan hhymyilevän salaa, mina mukaanlukien.

Vierailija
117/131 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä näkee jatkuvasti. Eilen bussissa n. 2-vuotias änkesi väkisin pois rattaista kun ei halunnut niissä istua isänsä käskyistä huolimatta. Ei ehtinyt kuin nousta seisomaan rattaissa niin bussi hidasti ja lapsi lensi lattialle.

Palkinnoksi isukki päästi lapsen istumaan bussin penkille...

Vierailija
118/131 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä näkee jatkuvasti. Eilen bussissa n. 2-vuotias änkesi väkisin pois rattaista kun ei halunnut niissä istua isänsä käskyistä huolimatta. Ei ehtinyt kuin nousta seisomaan rattaissa niin bussi hidasti ja lapsi lensi lattialle.

Palkinnoksi isukki päästi lapsen istumaan bussin penkille...

Joo mikään ei oikeastaan ole teille vittupäille hyvä. Jos sen lapsen olisi istuttanut takaisin vaunuihin niin huuto tuon ikäisellä olisi ollut mitä mainioin ja sehän teitä muita matkustajia olisi ottanut korviin :D

Sen olen oppinut kuten siinä eräässä sadussa jossa isä ja poika kuljettavat aasia myyntiin niin oma tyyli on paras tyyli. Mielestäni tuo isä teki aivan oikein kun päästi istumaan bussin penkille.

Vierailija
119/131 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama miten opettaa kolhuja varten, mutta miksi muiden matkustajien pitää kärsiä juoksevista penikoista joille vanhemat eivät ole opettaneet käytöstapoja?

Kerran junassa joku penikka juoksi ja kiljui aikansa käytävällä ja hetken kuluttua eras vanhempi herra sattui "vahingossa" asettamaan jalkansä käytävälle siten, että tämä kiljuja lensi kuin leppäkeihäs, siinä näin aika monen kanssamatkustajan hhymyilevän salaa, mina mukaanlukien.

Kannattaa oikeasti varoa tuollaisia temppuja. Minä isänä käyn kolhaisemassa sairaalakuntoon tuollaiset lasten kampittajat. Ja teen sen ihan velvollisuudesta.

Sen verran voin kokemuksesta sanoa että en nopeasti rauhoitu tuollaisissa tilanteissa jossa lapseni kimppuun käydään. Saatan käyttää hätävarjeluun tarkoitettuja temppuja.

Ihan tiedoksi vaan jos tulee kiusaus mieleen satuttaa lapsia niin heidän vanhemmat on aina varuillaan ja valmiina käymään kimppuun.

T: Raavas iskä

Vierailija
120/131 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekkosen muistolle liikun kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyi yhtä koominen hahmo kuin Mr Bean ihan oikeasta elämästä. :)