Pikkutyttö sahasi sporassa pitkin käytävää kiljuen eikä äiti sanonut mitään. Sporan jarruttaessa tyttö lensi päälleen lattialle ja alkoi itkeä. Nuori äiti sanoi, että tämän takia olen opettanut, että pitää istua.
Tyly toteamus, nuori äiti ei puuttunut touhuun mitenkään eikä lohduttanut. Näinkö lapset nykyään kasvatetaan? Kuinka pahasti lapsi saa loukata itsensä opetuksen antamisen varjolla? Seuraavaksi lapsi saa kai juosta sivuilleen katsomatta tien yli ja jäädä auton alle ja hautajaisissa tulee vielä äidiltä nuhtelut, että mitä minä sanoin.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tosiaan asiaa voi verrata auton alle juoksemiseen ja todeta "mitäs läksit". Lapsi oppii nimenomaan näistä lievistä vahingoista sen, että aikuista kannattaa totella. Tietä ylittäessä lapsesta pidetään kiinni ja jankataan liikennesääntöjä.
Vähän suhteellisuudentajua näihin vertailuihin.
Sadismi. Siitä mammat nauttii. Jos oma lapsuus on ollut paska niin oma lapsi saa taatusti yhtä paskan lapsuuden.
Ei mun lapsuus ollut paska vaikka käteni mursinkin vanhempiani uhmatessa. Onneks sä et oo mun äiti. Olis kauheeta olla tuollaisen ylihysteerisen sekopään lapsi.
Sun lapsi tajuaa joku päivä muiden kokemuksista miten saatanan hullu ja ylimielinen äiti sillä oli ja alkaa vihata sua.
Hullu ja ylimielinen? :D ainoa hullu ja ylimielinen olet sinä ylihysteerinen mamma, joka ei ymmärrä, että kolhut kuuluvat elämään.
Täysin tarpeettomat kolhut kuuluvat siis mielestäsi elämään. Voin kuvitella miten hykertelet kun lapsellesi käy huonosti ihan turhaan ja kerrot tätä naureskellen sukulaisille. Koulukiusaus on ok, pikku kolhuja, siinähän oppii tavoille jne.
Uusi ilmiö, kiusaavat vanhemmat. Tai en mä tiedä onko se uusi. Luulin, että ihmiset olisivat jo sivistyneet sen verran, että osaisivat olla kiusaamatta edes omia lapsiaan.
Missä helvetissä sä näät lapsia kiusaavia vanhempia? Mä näen tässä ketjussa vanhempia, jotka välittävät lapsestaan, mutta eivät hössötä ja sitten ylihysteerisiä hössöttäjämammoja, jotka haukkuvat eri tavalla kasvattavia lapsia hulluiksi.
Lapsi polttaa kätensä hellalla, pikku kolhu? Ohhoh. Ei tarvitse olla kuplamuovissa, ja lapset on nopeita, mutta että jää van vierestä seuraamaan niin se on muuta kun vanhemmuutta.
Kuule hössöttäjä. Ei tarvitse edes sekuntia olla vahtimatta, että lapsi tekee jotain kiellettyä. Kuumalle hellalle on helppo laittaa käsi heti kun vanhempo kääntää hetkeksi selän.
Vanhempi ei käännä selkää lapselle silloin kun on vaarallisen paikan lähellä. Hellaan saa muuten laitettua suojuksen. Meilläkin oli sellainen kun lapset olivat pieniä. Ihan saa ostaa lastentarvikeliikkeistä.
Mulla on ratkaisu tähän. Kielletään vanhemmilta ruoanlaitto, vessakäynnit, suihkut, saunomiset ja nukkuminen. Ei varmasti jää lapsi sekunniksikaan vahtimatta!
Miksi heittäydyt lapselliseksi kun puhutaan asiaa? Loppuiko perustelut nyt jo?
Koska on mahdotonta vahtia lasta joka sekunti. Hellalle on helppo läntätä käsi kun vanhempi esimerkiksi kaataa keitinveden pois tai ottaa maustehyllystä jotain. Joko sulla ei ole lapsia tai sulla on joku sylivauva, jos et ymmärrä näin yksinkertaista asiaa.
Sä et niinkun tajua eroa siinä onko tilanne vahinko vai niin, että jätetään se lapsi oppimaan eikä yritetäkkään estää sattumista. Tuossa ap:n esimerkissä lasta ei yritettykään estää vahingoittamasta itseään. Vahinkoja sattuu, mutta harvempi toivon mukaan oikeasti vaan jättää lapsen satuttamaan itsensä opin takia.
Ei ainakaan noiden kahden ylihysteerisen mamman mielestä. :'D kaikki kolhut mitä lapsille tulee johtuu siitä, että vanhemmat ovat sadisteja kiusaajia heidän mukaansa, vaikka kaikille lapsille tulee kolhuja ja jotkut lapset kolhivat itseään koska eivät usko vanhempiaan millään.
Sinä tässä ketjussa olet ainut joka ei tuota eroa näy huomaavan. Onko sut jätetty useinkin oppimaan yksin? Onko tullut isompia kolhuja päähän?
Usko mitä haluat. :D
Voi luoja.... Mä nauran vedet silmissä noita hysteerimammoja. Lievää suhteellisuudentajun puutosta havaittavissa.
Ihan turhaa ostaa mitään turvavälineitä. Senkus kääritte mussukkanne kuplamuoviin, niin ovat suojassa. Ja loukussa, kun eivät pääse kulkemaan.
Jotkut lapset oppii vasta pöllöilystä. Pitäisikö ne sitoa tuoliin kiinni, koska muuten vanhemmat ovat sadisteja ja väkivaltaisia hulluja, jotka pahoinpitelee lastaan? Eiku... Toi tuoliin sitominen ja kuplamuoviin kääriminen taitaa olla sairaampaa.
Mä menen nyt pahoinpitelemään lastani ja tiukasti komentamaan hammaspesulle ja sänkyyn. Kidutan häntä vielä antamalla luvan lukea aku ankkaa valojen sammumiseen saakka. Olen siis sadisti, joka kehottaa lasta tutustumaan pehmopprnografiaan. Hyi!
Kyllä, te vääristelette juuri tällä tavalla aloitusta ja muun näkökulman esittelijöitä. Huom! Esittelijöitä, ei esittelijää.
No voi voi, sellaista on elämä. Jos äiti on käskenyt istumaan mutta tyttö ei ole kuunnellut vaan laukannut raitiovaunussa ympäriinsä, niin siinäpähän kaatui. Tuskin se nyt siihen kuoli ja oppiipahan jatkossa istumaan paikallaan niinkuin muutkin ihmiset.
Kerran reissussa käveltiin 4-vuotiaani kanssa metron portaita. Arvioin, että lapsi on ehkä vähän väsy ja tarjosin että pitäisi kädestä kiinni ettei kompastu, mutta kun ei halunnut niin en alkanut vääntää (selässä oli jo 2v kannettavana). No, lapsi kompastui ja kieri pienen matkan alas, säikähti ja satutti itsensä, ja koska oli väsynyt niin kaikki oli kahta kauheampaa. En ehtinyt edes tsekata kolahtiko pahasti kun mukana ollut äitini jo jäkätti lapselle että "josko nyt sitten pitäisit siitä kädestä kiinni!". Joo, olen ehkä samaa mieltä (oma virhearvio, olisi kai pitänyt vaatia sitä kädestä pitämistä), mutta istutaanko nyt kuitenkin hetkeksi alas, rauhoitellaan lapsi ja pyyhitään ne kyynelet eka?
Että joo, olen sitä meiltä että jos toista sattuu niin osoitetaan empatiaa ensin ja kasvatetaan sitten jos on tarpeen. Olen 100% varma että lapsi tajusi kyllä sanomattakin että olisi kannattanut pitää kädestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tosiaan asiaa voi verrata auton alle juoksemiseen ja todeta "mitäs läksit". Lapsi oppii nimenomaan näistä lievistä vahingoista sen, että aikuista kannattaa totella. Tietä ylittäessä lapsesta pidetään kiinni ja jankataan liikennesääntöjä.
Sadismi. Siitä mammat nauttii. Jos oma lapsuus on ollut paska niin oma lapsi saa taatusti yhtä paskan lapsuuden.
Ei mun lapsuus ollut paska vaikka käteni mursinkin vanhempiani uhmatessa. Onneks sä et oo mun äiti. Olis kauheeta olla tuollaisen ylihysteerisen sekopään lapsi.
Sun lapsi tajuaa joku päivä muiden kokemuksista miten saatanan hullu ja ylimielinen äiti sillä oli ja alkaa vihata sua.
Hullu ja ylimielinen? :D ainoa hullu ja ylimielinen olet sinä ylihysteerinen mamma, joka ei ymmärrä, että kolhut kuuluvat elämään.
Täysin tarpeettomat kolhut kuuluvat siis mielestäsi elämään. Voin kuvitella miten hykertelet kun lapsellesi käy huonosti ihan turhaan ja kerrot tätä naureskellen sukulaisille. Koulukiusaus on ok, pikku kolhuja, siinähän oppii tavoille jne.
Uusi ilmiö, kiusaavat vanhemmat. Tai en mä tiedä onko se uusi. Luulin, että ihmiset olisivat jo sivistyneet sen verran, että osaisivat olla kiusaamatta edes omia lapsiaan.
Missä helvetissä sä näät lapsia kiusaavia vanhempia? Mä näen tässä ketjussa vanhempia, jotka välittävät lapsestaan, mutta eivät hössötä ja sitten ylihysteerisiä hössöttäjämammoja, jotka haukkuvat eri tavalla kasvattavia lapsia hulluiksi.
Lapsi polttaa kätensä hellalla, pikku kolhu? Ohhoh. Ei tarvitse olla kuplamuovissa, ja lapset on nopeita, mutta että jää van vierestä seuraamaan niin se on muuta kun vanhemmuutta.
Kuule hössöttäjä. Ei tarvitse edes sekuntia olla vahtimatta, että lapsi tekee jotain kiellettyä. Kuumalle hellalle on helppo laittaa käsi heti kun vanhempo kääntää hetkeksi selän.
Vanhempi ei käännä selkää lapselle silloin kun on vaarallisen paikan lähellä. Hellaan saa muuten laitettua suojuksen. Meilläkin oli sellainen kun lapset olivat pieniä. Ihan saa ostaa lastentarvikeliikkeistä.
Mulla on ratkaisu tähän. Kielletään vanhemmilta ruoanlaitto, vessakäynnit, suihkut, saunomiset ja nukkuminen. Ei varmasti jää lapsi sekunniksikaan vahtimatta!
Koska on mahdotonta vahtia lasta joka sekunti. Hellalle on helppo läntätä käsi kun vanhempi esimerkiksi kaataa keitinveden pois tai ottaa maustehyllystä jotain. Joko sulla ei ole lapsia tai sulla on joku sylivauva, jos et ymmärrä näin yksinkertaista asiaa.
Lopeta jo. Kukaan terve äiti ei halua lapsensa kärsivän kun kasvatuksen voi hoitaa satuttamatta. Muutoin kyseessä täytyy olla mt-tapaus tai äidinvaistot ja eläytymyskyvyn jonkun trauman takia menettänyt.
Siellä toinen lapseton tai sylivauvan äiti. :D
Ei nuo hymiöt pelasta sua. Sun tyhmät jutut on luettu, mee pois.
Pitäiskö sun lopettaa hössöttäminen?
Kiinnostaisko sun miestä tuo sun "hössöttämisen" hokeminen kun täällä se ei kiinnosta ketään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo. Kukaan terve äiti ei halua lapsensa kärsivän kun kasvatuksen voi hoitaa satuttamatta. Muutoin kyseessä täytyy olla mt-tapaus tai äidinvaistot ja eläytymyskyvyn jonkun trauman takia menettänyt.
Siellä toinen lapseton tai sylivauvan äiti. :D
Ei nuo hymiöt pelasta sua. Sun tyhmät jutut on luettu, mee pois.
Pitäiskö sun lopettaa hössöttäminen?
Kiinnostaisko sun miestä tuo sun "hössöttämisen" hokeminen kun täällä se ei kiinnosta ketään?
Pitäiskö sun vahtia sitä kakaraas, ettei se vaan mee satuttamaan itseäs, ettei kukaan vain pidä sua sadistina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiellettiin laittamasta kieltä metalliin talvella. Arvatkaa uskoinko? Uskoin sen jälkeen, kun oli muutamana talvena irroitettu kieli jostain metallitolpasta talvipakkasella. Opin virheistä niin hyvin, että aloin oppimaan muiden tekemistä mokista. Katsoin vierestä, että ihan totta, noin ei kannata tehdä. Tämä taito on pelastanut elämäni, yhtään liioittelematta. Joten antakaa niiden lasten tehdä virheitä ja oppia niistä, muuten lapsista kasvaa idiootteja. Ihan oikeasti. Ja lasten tärkein tehtävä on kapinoida vanhempia vastaan ja hakea rajoja, kuuluu ihan perus kehityspsykan alkeisiin tämä.
Aikuisena sinulla pitäisi olla jokin ymmärrys, miten voit hoitaa oppimisen ilman että käytät tällaista henkistä ja fyysistä väkivaltaa. On aivan tasan tarkkaan sama asia lyötkö lasta vai annatko tahallasi lentää päin seiniä, et voi olla niin tyhmä ettet" kehityspsykan alkeiden" jälkeen muka ymmärrä tätä.
Täysin tarpeeton tuollainen mitäs minä sanoin -show äidiltä, onneton yritys pestä kätensä.
Suosittelen sinulle terapiaa. Sen verran pahasti keulii yli nuo tulkintasi itse kunkin kirjoituksista, että tuo ei ole enää tervettä.
Vierailija kirjoitti:
No voi voi, sellaista on elämä. Jos äiti on käskenyt istumaan mutta tyttö ei ole kuunnellut vaan laukannut raitiovaunussa ympäriinsä, niin siinäpähän kaatui. Tuskin se nyt siihen kuoli ja oppiipahan jatkossa istumaan paikallaan niinkuin muutkin ihmiset.
Kaikki kuolemaa vähempi on siis sulle hyvä kasvatusmetodi. "No voi voi, sellaista on elämä." Äitiä ei kiinnosta vitun vertaa, miten lapselle käy ja täällä mammat ihastelee ja jakelee lisää vinkkejä, miten homma hoidetaan kovimman kautta. Perään hymiöitä ja yhden ja saman sanan hokemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiellettiin laittamasta kieltä metalliin talvella. Arvatkaa uskoinko? Uskoin sen jälkeen, kun oli muutamana talvena irroitettu kieli jostain metallitolpasta talvipakkasella. Opin virheistä niin hyvin, että aloin oppimaan muiden tekemistä mokista. Katsoin vierestä, että ihan totta, noin ei kannata tehdä. Tämä taito on pelastanut elämäni, yhtään liioittelematta. Joten antakaa niiden lasten tehdä virheitä ja oppia niistä, muuten lapsista kasvaa idiootteja. Ihan oikeasti. Ja lasten tärkein tehtävä on kapinoida vanhempia vastaan ja hakea rajoja, kuuluu ihan perus kehityspsykan alkeisiin tämä.
Aikuisena sinulla pitäisi olla jokin ymmärrys, miten voit hoitaa oppimisen ilman että käytät tällaista henkistä ja fyysistä väkivaltaa. On aivan tasan tarkkaan sama asia lyötkö lasta vai annatko tahallasi lentää päin seiniä, et voi olla niin tyhmä ettet" kehityspsykan alkeiden" jälkeen muka ymmärrä tätä.
Täysin tarpeeton tuollainen mitäs minä sanoin -show äidiltä, onneton yritys pestä kätensä.
Suosittelen sinulle terapiaa. Sen verran pahasti keulii yli nuo tulkintasi itse kunkin kirjoituksista, että tuo ei ole enää tervettä.
En nähnyt mitään perusteluja mussutuksellesi eikä sellaisia taida kukaan pystyä keksimäänkään.
Ehkä se äiti kieltänyt jo sata kertaa eikä lapsi tottele. En olisi ehkä itsekkään lohduttanut koska kovapäisyys suututtaa.
Mun kuopus nyt teini mutta se oli pienenä tottelematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nähnyt mitään perusteluja mussutuksellesi eikä sellaisia taida kukaan pystyä keksimäänkään.
Ei tarvitse keksiä, sillä perusteeksi riittää tämä ketju. Sinä olet sekaisin. En antaisi sulle huollettavaksi edes pehmolelua.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se äiti kieltänyt jo sata kertaa eikä lapsi tottele. En olisi ehkä itsekkään lohduttanut koska kovapäisyys suututtaa.
Mun kuopus nyt teini mutta se oli pienenä tottelematon.
Onko mahdoton ajatus, että äiti olisi pitänyt kädestä kiinni? Tai sylissä?
Annatteko te kolhuja lapsillenne järjestävät mammat lapsenne juosta julkisissa niin kauan kuin nämä haluavat? Sopiiko kysyä miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse keksiä, sillä perusteeksi riittää tämä ketju. Sinä olet sekaisin. En antaisi sulle huollettavaksi edes pehmolelua.
Olen pitkän linjan tarhantäti ja voin sanoa, että jos jollakin on asennevamma, niin sinulla eikä näillä aidosti lapsista huolestuneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kuopus nyt teini mutta se oli pienenä tottelematon.Onko mahdoton ajatus, että äiti olisi pitänyt kädestä kiinni? Tai sylissä?
Annatteko te kolhuja lapsillenne järjestävät mammat lapsenne juosta julkisissa niin kauan kuin nämä haluavat? Sopiiko kysyä miksi?
Kolhuja järjestävät mammat. Lapset järjestää kolhunsa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkän linjan tarhantäti ja voin sanoa, että jos jollakin on asennevamma, niin sinulla eikä näillä aidosti lapsista huolestuneilla.
"Tarhatäti" ehkä unelmissas.
Sinä tässä ketjussa olet ainut joka ei tuota eroa näy huomaavan. Onko sut jätetty useinkin oppimaan yksin? Onko tullut isompia kolhuja päähän?