Trisomia18 Ellin tarina
http://yle.fi/uutiset/3-7791991
Eli kaikki eivät abortoi eikä siihen saa pakottaa
Kommentit (19)
Oksettavaa kun vetävät sisarenkin tähän suruun mukaan. Kiva noin pienelle lapselle menettää sisar, tuskin ymmärtää ettei elinmahdollisuuksia koskaan ollutkaan ja vanhemmat olivat vaan itsekkäitä.
Mä en ymmärrä sitä, että vanhemmat (äiti?) halusi tehdä tästä asiasta niin julkisen. Blogi, lehtijutut ym.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä sitä, että vanhemmat (äiti?) halusi tehdä tästä asiasta niin julkisen. Blogi, lehtijutut ym.
Luulen että hän kohdannut niin paljon tuomitsevaa suhtautumista päätöksensä takia että haluaa puhua siitä auttaakseen muita samassa tilanteessa olevia ja antaa asialle kasvot.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lapsi kärsi lyhyen elämänsä. Olisi pitänyt abortoida, vanhemmat olivat harvinaisen typeriä ja heidän päätöksensä tuomittava. Eli kyllä, nämä pitäisi abortoida automaattisesti (jos kyse ei mosaikismista).
Millä oikeudella sinä tuomitset muita ja sanelet että lapsi olisi pitänyt abortoida? Oletko todella niin hyvä ja ylevä ihminen että voit asettua muiden yläpuolelle?
Hänhän on myös tehnyt asiasta kirjan. Eiköhän se ole hänelle itselleen terapiaa.
Kylläpä sydäntä lämmittää miten AVmammat sormea heristäen käskevät tappamaan kaikki lapset automaattisesti jos nämä eivät olekaan täydellisiä.
Eugen Fischer olisi teistä ylpeä.
Mitä helvettiä? Kyllä mä oman viallisen sikiön tappaisin mukisematta, mikä järki on tuoda maailman lapsi joka ei tule koskaan elämään normaalia elämää ja tajuamaan mistään mitään? Puhun siis oikeasti vaikeasti vammaisesta lapsesta, en mistään pienestä sydänviasta.
Vaikeita asioita. Kaikkien elämä on arvokas, mutta missä oikeasti menee raja onko hoidoista enemmän haittaa kuin hyötyä? Viitaten siihen, että vanhemmat halusivat vauvalle esim. sydänleikkauksen (jota ei kylläkään ehditty tehdä). Onko eettisesti oikein vai väärin hoitaa rankoilla ja kalliilla hoidoilla hyvin sairasta / vammaista ihmistä?
Itse olisin luultavasti vastaavassa tilanteessa päätynyt aborttiin.
Mutta kuten sanoin, vaikeita päätöksiä.
Tuossa mainittiin että on olemassa elossa olevia muutaman vuoden ikäisiä trisomia18 - lapsia. Mikähän olisi Ellin tilanne jos olisi saanut sydänleikkauksen? On varmaan vanhemmista tuntunut järkyttävältä kun lääkärit periaatteen vuoksi ei suostuneet. Tehdäänhän downeillekin sydänleikkauksia, puhumattakaan tavallisista sydänsairaana syntyneistä.
Vaikea asia käsittää. Kai siitä toivonrippeestä itsekin olisin pitänyt kiinni, ja jotenkin ajatellut jos olisikin suuri väärinkösitys että kohdussa oleva vauva on sairas .. en tiedä ..
Vierailija kirjoitti:
Oksettavaa kun vetävät sisarenkin tähän suruun mukaan. Kiva noin pienelle lapselle menettää sisar, tuskin ymmärtää ettei elinmahdollisuuksia koskaan ollutkaan ja vanhemmat olivat vaan itsekkäitä.
Ei kukaan väittänyt, että kiva menettää. Mutta joskus lapsetkin joutuvat kokemaan pettymyksiä. Vaikka sitä niin haluaisi pumpulissa heitä pitää. Meillä lapset ovat nähneet läheisten sairautta ja menettäneet heitä. Surullista, mutta toisaalta se on tehnyt heistä, miten sen sanoisi, ei-niin-kovia ja lämpimämpiä ihmisiä. Pettymykset kasvattaa, vaikka ei niitä kukaan tieten tahtoen halua. Ei tässäkään lapsi olisi äidin itkuilta ja alakulolta säästynyt, vaikka abortti olisi tehty.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä sydäntä lämmittää miten AVmammat sormea heristäen käskevät tappamaan kaikki lapset automaattisesti jos nämä eivät olekaan täydellisiä.
Ei ole kyse tästä. Asiat eivät ole noin mustavalkoisia (se olisikin helppoa!)
Itselläni on kaksi erityislasta. Olen myös paljon tekemisissä kehitysvammaisten kanssa. Totta kai heidän elämänsä on yhtä arvokas kuin muidenkin. Toisaalta välillä tulee mieleen, onko vaikeasti vammaisen, kivuliaan ja syvästi kehitysvammaisen henkilön elämänlaatu "elämisen arvoinen".
Ellin kohdalla oli kyse siitä, että hän ei vakavien kehitysvaurioiden vuoksi ollut elinkykyinen (kuten valitettavasti on laita tiettyjen trisomioiden kohdalla - vain murto-osa näistä lapsista elää yli vuoden). Jokainen tekee omat päätöksensä, mutta omasta mielestäni asioita pitäisi pystyä ajattelemaan kokonaisuutena.
Mietin sitäkin, että ilman nykyaikaista lääketiedettä vakavasti vammaiset lapset kuolivat - missä menee se raja kuinka pitkään heitä täytyy auttaa lääketieteen keinoin (esim. sydänleikkaus)?
Olisikin helppoa, jos pystyisi ajattelemaan esim. abortista niin, että se on väärin aina ja kaikissa tilanteissa...
t.nro 10
Nämä on tosi vaikeita asioita. Tuntuu periaatteessa tosi pahalta, että annetaan vakavasti sairaan, siis käytännössä elinkelvottoman lapsen syntyä, kun hänen kärsimystensä suuruudesta ei voida saada varmaa tietoa. Siis tarkoitan sitä, ettei kukaan voi varmuudella tietää kuinka paljon lapsi lopulta kärsii. Varminta on tehdä aina suora abortti, niin silloin ainakin joutuu kärsimään mahdollisimman vähän aikaa. Mutta en voi tietää, miltä tuntuisi olla itse vanhemman osassa tekemässä päätöstä aborttiasiassa. Ei se ole niin yksinkertaista kuin ulkopuolisesta ehkä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lapsi kärsi lyhyen elämänsä. Olisi pitänyt abortoida, vanhemmat olivat harvinaisen typeriä ja heidän päätöksensä tuomittava. Eli kyllä, nämä pitäisi abortoida automaattisesti (jos kyse ei mosaikismista).
Millä oikeudella sinä tuomitset muita ja sanelet että lapsi olisi pitänyt abortoida? Oletko todella niin hyvä ja ylevä ihminen että voit asettua muiden yläpuolelle?
Kyllä olen. En koskaan toisi maailmaan lasta kärsimään koko lyhyen elämänsä ajan. Ellin vanhemmat käytännössä antoivat lapsen kitua vaikka olisivat voineet välttää kärsimykset. Ja vain siksi että olivat itsekkäitä, koska uskoivat sinisilmäisesti että tietämänsä blogisti (teini-ikäinen trisomia-18 poika, mosaikismi) olisi tavallinen trisomia-18 kuten Elli. Kuvittelivat tietävänsä lääkäreitä paremmin.
PS. Siksikin minulla on oikeus, koska olen ollut samassa tilanteessa, lapsella anenkefalia eli aivottomuus (aivot eivät olleet kehittyneet, menevät yleensä kesken). Me tehtiin miehen kanssa armollinen ja rakastava ratkaisu, abortoitiin. Eli omalla logiikallasi sinulla ei ole oikeutta arvostella kenenkään päätöstä, ellei ole samanlaista kokemusta. Joten, hyppää helvettiin ja takaisin pro-liferien sivulle lukemaan propagandaa, miten jopa aivoton voi elää täyttä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan tarkoittaa, että ihmisen pitäisi olla täydellinen. Jokainen on jollain tapaa virheellinen. Mutta tässä tapauksessa on kyse ihan eri asiasta, koska tuo lapsi oli sairas. Ymmärrätkö sinä? Vakavasti, pysyvästi, tappavasti, kivuliaasti sairas ja hedelmöittymisestään saakka elinkelvoton. Tällä hetkellä puhutaan eutanasiasta, mutta samaan aikaan jotkut haluaisi säilyttää ikuisesti hengissä sellaiset jotka kärsivät. Koska vauva. Miksi vauvan pitäisi kärsiä? Koiran ei, eikä lehmän, eikä mummojen? Mutta vauvojen pitäisi.
Mutta on muitakin vaihtoehtoja kuin abortti vastaan leikkaukset ja elvytys. Eli se, että annetaan lapsen syntyä, mutta kivunlievityksen ja joidenkin perusterveydenhuoltoon liittyvien toimenpiteiden lisäksi ei muuten hoideta. Tässähän vauvaa vielä kuoltuaan esim. elvytettiin. Ei se aborttikaan kivuton ole sikiölle, niitä on videoita, missä se tuskissaan kouristelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. En koskaan toisi maailmaan lasta kärsimään koko lyhyen elämänsä ajan. Ellin vanhemmat käytännössä antoivat lapsen kitua vaikka olisivat voineet välttää kärsimykset. Ja vain siksi että olivat itsekkäitä, koska uskoivat sinisilmäisesti että tietämänsä blogisti (teini-ikäinen trisomia-18 poika, mosaikismi) olisi tavallinen trisomia-18 kuten Elli. Kuvittelivat tietävänsä lääkäreitä paremmin.
PS. Siksikin minulla on oikeus, koska olen ollut samassa tilanteessa, lapsella anenkefalia eli aivottomuus (aivot eivät olleet kehittyneet, menevät yleensä kesken). Me tehtiin miehen kanssa armollinen ja rakastava ratkaisu, abortoitiin. Eli omalla logiikallasi sinulla ei ole oikeutta arvostella kenenkään päätöstä, ellei ole samanlaista kokemusta. Joten, hyppää helvettiin ja takaisin pro-liferien sivulle lukemaan propagandaa, miten jopa aivoton voi elää täyttä elämää.
Ei sinulla edelleenkään ole oikeus.