Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksuharjoittelusta tietävät? (10km)

Vierailija
17.01.2017 |

Olen tällä hetkellä rapakunnossa, en harrasta erittäin satunnaisia kävelylenkkejä lukuunottamatta mitään urheilua. Uskon kuitenkin, että "pohjakunto" on ihan hyvin. Olen reiluun kaksikymppiseen asti harrastanut aktiiviseesti urheilua mm. lenkkeilyä ja kouluaikoina olin lyhyillä matkoilla hyvä.

Katselin tässä viime vuoden eräiden kisojen 10 km:n tuloksia ja alle 50 min juoksulla on mahtunut top 10 sakkiin. Mietin että onkohan mitenkään realistista pysyä tässä puolen vuoden aikana treenamaan niin, että olisi mahdollisuus "pärjätä", esim. juosta alle 50 minuuttiin.

Jotenkin olisi motivaatio aloittaa lenkit ja juokseminen, jos olisi jokin tavoite. Mutta onko toi alle 50 min 10 km täysin epärealistinen?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja olen vielä alle kolmekymppinen. Ap

Vierailija
2/12 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi alle 50min on luultavasti liikaa. Tunti jo huomattavasti realistisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nollakunnosta puolessa vuodessa aika vaikeaa, kun voisi kuvitella, että ensin menee se 3-4 kuukautta siihen, että jaksaa yleensäkään hölkötellä sen kymmenen kilometriä. Tunti olisi realistisempi tavoite.

Vierailija
4/12 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selluliittinaisetkin juoksevat 5min km vauhtia lenkeillään.

Alle 3.45min km on vasta juoksua.

Vierailija
5/12 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos. Kyllähän se vähän epärealistiselta kyllä kuulostaa. Onko kenelläkään kokemusta juoksun aloittmista rapakunnosta ja kuinka nopeasti on saanut "tuloksia"?

Ap

Vierailija
6/12 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet luuserivätys kirjoitti:

Selluliittinaisetkin juoksevat 5min km vauhtia lenkeillään.

Alle 3.45min km on vasta juoksua.

Läskien ei pitäisi yrittää trollata.

Vierailija
7/12 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa se Porin kaupungin juoksukoulu, oikeasti voin lämpimästi suositella tuota! :)

Vierailija
8/12 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa se Porin kaupungin juoksukoulu, oikeasti voin lämpimästi suositella tuota! :)

Kiitos! Toi olikin hyödyllinen! Ap

Vierailija
9/12 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 kilometriä tunnissa on mielestäni kyllä kevyttä hölkkää. Olen kahdessa juoksutapahtumassa saanut ajakseni 59 min ja 61 min ja juoksin ne kaverin kanssa jutellen koko matkan. Olen vielä lyhytjalkainen. Eli ehkä parempikin aika on melko helposti saavutettavissa. Itse en jaksanut treenata juoksua koskaan.

Vierailija
10/12 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 km/h on mielestäni jo aika hyvä tavoite juoksuvauhdille. Voihan sitä nostaa jos alkaa sujumaan.

Itsellä nousi juoksukunto kun tein usein pieniä lenkkejä (alussa vaikka 2 km juoksua on ihan ok tavoite, mutta vähintään 3 krt viikossa). Ja intervalliharjoitukset on kans hyviä. Sitten kun jaksat niin nostat kilometrejä/juoksukertoja. Yksilöllisiä juttujahan nämä on, että ehkä jaksat jo alussa pitempään.

Vierailija
11/12 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin painoa aika reilusti ja sen jälkeen kymppi meni 52 minuuttiin.

Aiemmin en juuri liikkunut lainkaan, enkä tuohonkaan tulokseen kuin ehkä 15 kertaa lenkillä.

Tosin minulla on omituinen hapenottokyky ja mittarin mukaan sen ei pitäisi olla mahdollista (suunnon rannevempele).

Ikää minulla on jo ihan reilusti.

Nyt painoa on taas sama kuin ennea, eli ei onnistu tuo aika.

Vierailija
12/12 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopeasti pääsi lähes nollakunnosta 5 km / 22 min. Minä käytin ihan alussa "Get Running" -sovellusta motivaattoriksi, mutta sitten kun yhden kerran en laittanutkaan sovellusta päälle, enkä lopettanutkaan juoksemista, niin huomasin että 5 kilometriä meni melko lyhyen harjoittelun jälkeen melko kepeästi. Ja siitä helppo kasvattaa tahtia ja pituutta!

En siis usko että 10 kilomteriä on mitenkään mahdoton muutamassa kuukaudessa, mutta alkaisin keskittyä vauhtiin vasta sitten kun koko matkan pystyy hölkätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan