Löytyykö ketään, kellä kilpirauhasen liikatoiminta?
Mulla on lääkärille soittoaika vasta ensi viikolla, mutta verikoetulokset viittaisivat siihen, kun yhdistetään muihin oireisiin, unettomuus, hikoilu yms. Mutta laihtunut en kyllä ole.
Kommentit (14)
Kertokaapa lisää oireista. Hikoilen koko ajan öisin, en saa nukuttua, hiukset tippuvat päästä... Onko tämä sitä?
Mulla on siis p-afat arvo matala, katsoin omakannasta. Se viittaa liikatoimintaan. Itselläni alkaa olla kyllä menopaussivuodetkin lähellä, joten olen oireita yhdistellyt siihen. Toinen vaihtoehto on jotain puutostiloja, mikä on kyllä ihan mahdollinen sekin. Mutta nuo muut oireet viittaisiin kilppariongelmaan. Heräilen öisin siihen, että hiki valuu. Aiemmin en ole ollut herkkä hikoilemaan edes treenin jälkeen tai saunassa. Nykyään saunassa hikoilen jo alhaisessa lämpötilassa. Mulla alkoi muutama vuosi myös silmien kuivuminen, erityisesti kesäisin ja olen arvellut, että sekin voi olla oire siitä, sekä kaksoiskuvia näkyy ajoittain, eli olin kyllä jo ennen verikoettakin tätä epäillyt. Liikatoiminta ei ole elintapasairaus, joten siihen on aika vähän hoitokeinoja, mutta se näyttäisi, toisin kuin vajaatoiminta, olevan hoidettavissa pois. Googletin siis loput.
Ap.
Minulla sama juttu, eli ikää on 47. Yhdistin siis vaihdevuosiin nämä hikoilut ja yöheräämiset. Hiukset ovat ohentuneet puolella entisestä. En ole laihtunut, mutta olen hoikka muutenkin ja voin syödä mitä vain lihomatta. Ovatko oireita?
Nro 2
Kyllä. Todettiin kun olin noin 18v. Pari vuotta söin Tyrazolia, mutta ei auttanut. Joka kerta kun arvot menivät ok ja pidettiin taukoa lääkkeistä ei mennyt pitkään kun liikatoiminta tuli taas esiin.
Viimekuussa kilpirauhasesta löytyi pahanlaatuinen kasvain, joka leikattiin pari viikkoa sitten. Nyt pitäisi olla ok, mutta seuraavat tarkasti.
Ja tosiaan lisään, että pahimmat oireet olivat hikoilu ja käsien tärinä.
Joo, lopetin juuri tyrazolin 1,5 vuoden jälkeen. Nyt seurataan pari kuukautta miten arvot kehittyvät. Lääkkeet toimivat hyvin, mutta niitä ei ole tarkoitus syödä loppuelämää. Jos liikatoiminta palaa, harkitaan leikkausta, jossa poistetaan joko pieni pala tai koko kilpirauhanen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, lopetin juuri tyrazolin 1,5 vuoden jälkeen. Nyt seurataan pari kuukautta miten arvot kehittyvät. Lääkkeet toimivat hyvin, mutta niitä ei ole tarkoitus syödä loppuelämää. Jos liikatoiminta palaa, harkitaan leikkausta, jossa poistetaan joko pieni pala tai koko kilpirauhanen.
Mitkä sinun oireesi olivat?
Täälläkin liikatoiminta ja Basedow. Samoja oireita kuin teillä muillakin, leposyke korkea, hiukset ohentuivat lähes olemattomiin ja loput ovat kuin paperia, hillitön hikoilu, lihasheikkous, käsien ja jalkojen 24/7 vapina.. en muistakaan edes kaikkea, lääkityksellä kaikki oireet oikeastaan hävisivät (paitsi silmäoireet).
Basedow itselläni siis myös. Sinä, joka mainitsit kaksoiskuvista, endokrinologille täytyisi sun päästä kyllä. Joka kerran kun itse käyn kontrolleissa, kaksoiskuvista kysytään erikseen (joita minulla ei siis ole). Eli on varmaan sellainen oire, jolle tarvitsisi tehdä jotain..?
up. Kiinnostaa kuulla lisää oireista. Paleleeko teitä päivisin yöhikoiluista huolimatta? Onko muistamaton olo? Jaksaminen nollassa?
Vierailija kirjoitti:
up. Kiinnostaa kuulla lisää oireista. Paleleeko teitä päivisin yöhikoiluista huolimatta? Onko muistamaton olo? Jaksaminen nollassa?
Ei palellut, päinvastoin, monta kertaa päivässä täytyi käydä t-paitasillaan pakkasessa vilvoittelemassa. Kylmä ei ollut koskaan. Eikä ollut jaksaminenkaan nollassa, vaan sellainen tosi hermostunut ja rauhaton duracell-pupu -olo. Mutta kaipa eri ihmiset oireilee vähän eri tavoin, mutta minulla siis noin (ennen lääkitystä).
t. 9
Täälläkin eräs, joka kärsii kilpparivaivoista. Huomenna saan kuulla onko minulla Basedow vai kilpparin tulehdus..Jännittää. Omat oireenihan alkoivat noin 3kk synntyksen jälkeen ja en osannut millään yhdistää niitä kilpparivaivoihin aluksi. Vaivoja olivat mm. hillitön leposyke (helposti yli 130 vaikka vain istuin tuolilla), hikoilu, unettomuus, hiustenlähtö, hermostuneisuus, ahdistuneisuus ja mielialan vaihtelut rajusti.
Omat arvoni olivat TSH 0.03, T4 57.2 ja T3 18.1 ja lääkärin mukaan kärsin massiivisesta kilpirauhasen liikatoiminnasta. Nyt siis selvitellään mikä on tämän taustalla. Joko siis autoimmuunisairaus tai sitten tulehdus.
Perseestähän tämä on, mutta lääkkeet ovat jonkun verran auttaneet. Syön siis kilpparilääkettä 4tbl/pvä ja Propranolia sydämeen 2tbl/pvä. Ikää minulla on 28v.
Tsemppiä! X
Liikatoiminta löytyi sattumalta kohtukuoleman yhteydessä otetuissa verikokeissa. Oireita oli käsien vapina, elohiiri silmässä, yleinen levoton olo. En siis vielä ehtinyt epäillä mitään, kun suuri suru vei huomion.
Ultrassa löytyi 8cm pitkä kasvain. Ohutneulanäytteestä ei selvinnyt onko hyvän- vai pahanlaatuinen. Sitä tietoa jouduin odottamaan lähes 1,5v, sillä olin uudestaan raskaana eikä voitu leikata. Tyrazolia söin raskausajan.
Vajaa vuosi synnytyksestä kilpirauhanen poistettiin, toinen vielä jäi. Nyt olen pärjännyt 8v ilman lääkitystä yhdellä puoliskolla. Verikokeissa käyn kerran vuodessa, koska jäljelle jäänyt kilpirauhanen voi joko innostua liikatoimintaan tai sitten hiipua, jolloin vajaatoiminta on uhkana.
Mulla oli ja eikä sille tehty mitään..nyt jo vähän rauhoittunut.
Aamuyöllä heräämiset ja sydäntykytykset ikäviä.