Vanhemmat eivät anna hakea opintotukea
Olen 17-vuotias lukiolainen. Laskeskelin tuossa opintotukilaskurilla että saattaisin saada jopa täydet opintotuet. (Toinen "vanhemmistani" eläkkeellä ja toinen pitkäaikaistyötön..jne). Tämä eläkkeellä oleva kenen luona asun sanoi, etten saisi hakea opintotukea perustellen etten tarvitse niitä rahoja ja että ne täytyisi säästää sellaisille jotka niitä oikeasti tarvitsisivat. Ymmärrän toki pointin ja jalo ajattelutapa mutta opintotuki on kuitenkin jokaisen opiskelijan oikeus... Toki olen kiitollinen siitä että vanhempani tahtovat kustantaa perustamaltaan säästötililtä (sekä omasta pussistaan) mulle mm. kirjat, bussikortin ja omaa käyttörahaa myös. Haluaisin kuitenkin myös alkaa hieman itsenäistymään näiltä tiimoilta ja ottaa itse enemmän vastuuta rahankäytöstäni sekä alkaa säästää omaan kotiin muuttoa varten. Ajattelin siis muuttaa kun olen 18.
Mitä mieltä olette tästä opintotukea koskevasta asiasta? Pitäisikö vain luovuttaa ja antaa vanhempieni päättää vai mitä voisin heille sanoa? Kiitos jo etukäteen! :)
Kommentit (37)
Miksi et muuttaisi jo?
Opintotuki vaikuttaa perheen asumistukeen alentavasti. Oletko valmis maksamaan tämän erotuksen vanhemmillesi?
Vierailija kirjoitti:
Haet tietysti tuet. Ongelmana tuossa on se, että vanhemmiltasi vaaditaan tuloselvityksiä joten ilman vanhempiesi tukea asiaa on aika vaikea hoitaa.
Kela saa kyllä tiedon verottajalta, eikä vanhemmilta vaadita mitään selvityksiä.
t. kahden opintotukea saavan äiti
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä ajatus alkaa hallita omia raha-asioita, ja valmistautua siihen että muutat omillesi kun täytät 18. Silloinhan olet täysi-ikäinen, ja myös opintorahat ja asumistuet pitäisi määräytyä täysiksi sen mukaan että et ole enää vanhempien huollossa.
Sinulla ja minulla on ihan eri tilanne kun vanhempien luota itsenäistyvillä, olemme joutuneet aikuistumaan ja itsenäistymään jo varhemmin. Minä muutin kun olin 19 lukion päättyessä, johtuen takertuvasta ja jarruttavasta huoltajasta. Hän ei tukenut muuttoani.
-14
Vanhempien tulot vaikuttaa kunnes täytät 19v.
Vierailija kirjoitti:
Tämä eläkkeellä oleva huoltajani kenen luona asun juurikin kuuluu noihin suuriin ikäluokkiin. En muutenkaan oikein tiedä kenen mukaan tuo tulotaso tulisi merkitä, sillä tämä eläkkeellä oleva huoltaja ei kuitenkaan ole biologinen vanhempani, vaan lähisukulainen jonka luo minut on sijoitettu. Äitini tulotasosta tiedän ettei ole mikään päätähuimaava (tällä hetkellä vissiin väliaikaisesti töissä mutta sitä ennen oli pitkäaikaistyötön) mutta hänen luonaan en asu vaikka yhä on toinen virallisista huoltajistani.
- Ap
Jos sinut on virallisesti sijoitettu sinne lähisukulaiselle, niin sitten hänen tulojen mukaan. Jos epävirallisesti, niin äidin mukaan. Jos olet virallisesti sijoitettuna, niin hoitajasi saa varmaan sinusta jotain rahaa ja opintotuki saattaa vaikuttaa siihen. En tiedä, mutta tuli vain mieleen. Muuten olisi älytöntä vastustaa tuen hakemista, joka sinulle tietysti kuuluu. Turha kituuttaa, kun voisi päästä edes hieman helpommalla. Pääsisit myös harjoittelemaan rahan käyttöä jos saisit sen tuen itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä sillä lukiolaisen opintotuella mitään itsenäisty, vaikka saisit täyden tuen. Ja ne tulorajat on niin alhaalla, että aika monen nykyään eläkkeellä olevan suurten ikäluokkien edustajan eläkekin menee niiden yli. Nelikymppisten tulevat eläkkeet tai nykyiset sairaseläkkeet on tietty eri asia.
Tuloselvitysten täyttäminen ja todistusten hankkiminen on helposti aika vaivalloista puuhaa. Siksi ymmärrän vanhempiasi: vaiva on helposti suurempi kuin keskiasteen opintotuesta saatava hyöty.
AP:n eläkeläisvanhempi ei taida kuitenkaan olla näitä suurten ikäluokkien eläkeläisiä... Ja mikäli vanhemmat ovat eronneet, vaikuttavatko molempien tulot? Lapseni on ammattikoulussa, joten vain mun tulot vaikuttivat, ei etän.
Tuloselvitysten täyttäminen ja todistusten hankkiminen on helposti aika vaivalloista puuhaa. --> Miten niin???
Opintotuessa, jos alle 18v. vaikuttavat molempien vanhempien tulot ja ovat tosi alhaiset, vaikka eri talous.
Ja eikös ap. saa etävanhemmalta elatusmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Olisi outoa jättää opintotuki hakematta. Ettei taustalla olisi sen vaikutus mahdolliseen toimeentulotukeen eli vanhempasi saisivat vähemmän rahaa itselleen?
Opintolaina lasketaan toimeentulotukia laskettaessa tuloksi, joten se vaikuttaa alentavasti toimeentulotukeen.
Eikös se ole 38 € täysimääräisenä jos asuu kotona?
Tuskin ap on hakemassa opintolainaa.
Jos vanhempasi saavat kelan rahoja, ei sun tartte toimittaa mitään todistuksia. Ne näkee suoraan, kun ilmiotat vain henkilötunnukset.
Voit muuttaa vaikka heti omillesi jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen 17-vuotias lukiolainen. Laskeskelin tuossa opintotukilaskurilla että saattaisin saada jopa täydet opintotuet. (Toinen "vanhemmistani" eläkkeellä ja toinen pitkäaikaistyötön..jne). Tämä eläkkeellä oleva kenen luona asun sanoi, etten saisi hakea opintotukea perustellen etten tarvitse niitä rahoja ja että ne täytyisi säästää sellaisille jotka niitä oikeasti tarvitsisivat. Ymmärrän toki pointin ja jalo ajattelutapa mutta opintotuki on kuitenkin jokaisen opiskelijan oikeus... Toki olen kiitollinen siitä että vanhempani tahtovat kustantaa perustamaltaan säästötililtä (sekä omasta pussistaan) mulle mm. kirjat, bussikortin ja omaa käyttörahaa myös. Haluaisin kuitenkin myös alkaa hieman itsenäistymään näiltä tiimoilta ja ottaa itse enemmän vastuuta rahankäytöstäni sekä alkaa säästää omaan kotiin muuttoa varten. Ajattelin siis muuttaa kun olen 18.
Mitä mieltä olette tästä opintotukea koskevasta asiasta? Pitäisikö vain luovuttaa ja antaa vanhempieni päättää vai mitä voisin heille sanoa? Kiitos jo etukäteen! :)
Kuka niitä tukia sitten tarvitsee jos sinä et?
Kun itse hain vuosi sitten (19-vuotiaana) opintotukea niin Kela sai vanhempien tulotiedot automaattisesti jostain. Luulen siis että ap voi hakea tukea ilman että mainitsee vanhemmilleen asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse hain vuosi sitten (19-vuotiaana) opintotukea niin Kela sai vanhempien tulotiedot automaattisesti jostain. Luulen siis että ap voi hakea tukea ilman että mainitsee vanhemmilleen asiasta mitään.
Kela saa tiedon vanhempien tuloista Verohallinnolta, joten niitä ei tarvitse ilmoittaa Kelalle ja Kela tarkistaa vuosittain opintotuen määrän automaattisesti oikeaksi.
Mun äiti yritti käyttää samaa taktiikkaa estääkseen mun aikuistumisen, ei halunnut että muutan pois kotoa. Hae tukea vaan.
Ainakin jossain päin Suomea on lukiota sisäoppilaitoksena johon kuuluu asuminen ja ruoka. Toisin en tiedä onko muualla kuin sillä matikkalinjalla.
Pelkääköhän vanhempasi, että opintotukesi vaikuttaa heidän tuloihinsa.
Up