Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko huono äiti kun annan lapsen 2,5v katsella tabletilta piirrettyjä iltasadun sijaan?

Vierailija
17.01.2017 |

Vauva valvottaa enkä yksinkertaisesti jaksa lukea satuja.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin on paljon parempi vaihtoehto. Nämä äänet oikeasti rentouttavat ja auttavat nukahtamaan. 

Vierailija
22/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha syyllistyä, jos lapsella on turvallinen arki: rakkautta, hoivaa, ruokaa ja katto pään päällä.

Toki ideaalimaailmassa lapselle luetaan aina iltasatu ja vanhemmat ovat aina virkeitä. Tosimaailmassa on välillä rankkoja kausia ja pitää vaan jotenkin selvitä aamusta iltaan.

Olet hyvä äiti, koska edes mietit tuollaisia. Varmasti luet lapselle iltasadun, kun taas jaksat. Lapsi todennäköisesti nukahtaa myös nopeammin, kun ei tuijota näyttöä ennen nukahtamista.

Tuo vaihe on rankka, kun on kaksi pientä. Muistan vieläkin, vaikka omani ovat jo (fiksuja) teinejä (vaikken ollut täydellinen äiti).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasatu on ihana rentoutumisen ja rauhoittumisen hetki itsellekin. Lapsi on vieressä paikallaan ja kuuntelee hiljaa. Saattaa nukahtaakin kesken kaiken. Ja tulee itselle ihania muistoja omasta lapsuudesta kun noita samoja satuja luettiin aikanaan minulle.

Vierailija
24/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin samanikäinen tykkää katsoa tabletista piirrettyjä ja pelata dublopeliä jne. Se auttaa minun omassa jaksamisessa. Tunti päivässä korkeintaan, joskus on televisio päällä kun leikitään muuta. Satuja luetaan kun huvittaa eikä pakollisena iltasatuna nukkumaan mentäessä.

Vierailija
25/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono äiti ei ruoki lapsiaan. Ei pese niitä. Ei välitä koulutuksesta. Ei pidä koskaan sylissä. Vähättelee lapsiaan. Pahoinpitelee fyysisesti toistuvasti. Haukkuu. 

Iltasadun lukeminen tai lukemattomuus on yksi kärpäsen paska koko äitiydessä, eikä kerro mitään kenenkään äitiydestä. Joku voi lukea lapselle sadun illalla tunnollisesti 15 vuotta - ja muuta ei sitten juuri teekkään. 

Sadun voi lukea päivälläkin. Illalla voi vaikka laulaa pari laulua. Tai laittaa cd;n soimaan. Tai katsoa pari rauhallista piirrettyä. Lapset on erilaisia, kaikkien unia ei häiritse tabletti ennen nukkumaanmenoa, vaikka joku tutkijasetä niin vauvalehdessä sanoi. Käyttäkää aivojanne. 

Vierailija
26/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännää, miten täällä teilataan ap, mutta silti jokaisen vastaajan muksulla on oma tabletti/kännykkä/läppäri. Mitä vanhempi lapsi, sitä enemmän sitä käytetään, ja yläkoulussa on jo todellinen ongelma se, että vanhemmat eivät uskalla ottaa lapseltaan edes yöksi kännykkää pois, kun se lapsi voi vaikka suuttua. Kuitenkin jokainen täällä selittää, kuinka pahasta laitteet ovat lapsille valoineen päivineen.

Tabletin katsominen esim. vauvan hoitotoimien ajan ei ole pahasta, mutta iltasadun jättäminen pois on (ellei ole kertaluonteinen tapahtuma).

Vierailija
27/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole. 

Meillä 1v9kk katselee tablettia parhaillaan. Pelaa pikku kakkospeliä. 

Isä ei voi auttaa koska on töissä. Kutakuinkin aina. 

Kakarat ei osaa syödä sotkematta tai puhua ja käyttävät vaippaa ainakin 3-vuotiaiksi mutta tabletin käyttö onnistuu alle 1-vuotiaaltakin. Kiitos laiskojen vanhempien jotka lapsensa näihin koukuttaa.

Ei ole faktaa. Meidän lapsi oppi sanomaan värit katsomalla youtubesta videoita joissa toistettiin värejä samalla kun näytettiin väri autossa tai traktorissa ja oppi sitten ne ajoneuvotkin.

Vierailija
28/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono äiti ei ruoki lapsiaan. Ei pese niitä. Ei välitä koulutuksesta. Ei pidä koskaan sylissä. Vähättelee lapsiaan. Pahoinpitelee fyysisesti toistuvasti. Haukkuu. 

Iltasadun lukeminen tai lukemattomuus on yksi kärpäsen paska koko äitiydessä, eikä kerro mitään kenenkään äitiydestä. Joku voi lukea lapselle sadun illalla tunnollisesti 15 vuotta - ja muuta ei sitten juuri teekkään. 

Sadun voi lukea päivälläkin. Illalla voi vaikka laulaa pari laulua. Tai laittaa cd;n soimaan. Tai katsoa pari rauhallista piirrettyä. Lapset on erilaisia, kaikkien unia ei häiritse tabletti ennen nukkumaanmenoa, vaikka joku tutkijasetä niin vauvalehdessä sanoi. Käyttäkää aivojanne. 

Oman tuomioni pointti ei ollut lukemattomuudessa (vaikka ideaali toki on lukea ja viettää rauhallinen ja läheinen hetki) vaan siinä, että se lukemattomuus paikataan tabletilla. Huonoudesta jää jäljelle enää 25 %, kun tabletin piirretyt jätetään pois.

Vierailija
29/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alle 3v ei jaksa oikein edes kiinnostua kuuntelemaan iltasatua. Isoveljet kuuntelee kyllä. Jos ei jakseta lukea, kuuntelevat mielellään netin kautta äänisadun omissa sängyissään. 

Vierailija
30/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen valo vähentää melatoniinin eli unihormonin tuotantoa. Ei ihme jos nukkuu huonosti. Tabletti pois viim. 2h ennen nukkumaanmenoa. Samaa suositellaan aikuisille...

Vierailija
31/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksivuotias saa satunnaisesti käyttää tablettia, mutta ei joka päivä. Jos kärsit siitä, että miehesi liimaantuu tablettiinsa kotona, miksi opetat lapsen samaan.

Vierailija
32/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännää, miten täällä teilataan ap, mutta silti jokaisen vastaajan muksulla on oma tabletti/kännykkä/läppäri. Mitä vanhempi lapsi, sitä enemmän sitä käytetään, ja yläkoulussa on jo todellinen ongelma se, että vanhemmat eivät uskalla ottaa lapseltaan edes yöksi kännykkää pois, kun se lapsi voi vaikka suuttua. Kuitenkin jokainen täällä selittää, kuinka pahasta laitteet ovat lapsille valoineen päivineen.

Tabletin katsominen esim. vauvan hoitotoimien ajan ei ole pahasta, mutta iltasadun jättäminen pois on (ellei ole kertaluonteinen tapahtuma).

Kuinka monelle oikeasti luettiin iltasatu joka ilta, kun itse oli lapsi? Minut kasvatti televisio, mutta opin englannin helposti, kun olin katsonut amerikkalaisia sarjoja niin paljon.

Vierailija
33/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole. 

Kakarat ei osaa syödä sotkematta tai puhua ja käyttävät vaippaa ainakin 3-vuotiaiksi mutta tabletin käyttö onnistuu alle 1-vuotiaaltakin. Kiitos laiskojen vanhempien jotka lapsensa näihin koukuttaa.

Ei ole faktaa. Meidän lapsi oppi sanomaan värit katsomalla youtubesta videoita joissa toistettiin värejä samalla kun näytettiin väri autossa tai traktorissa ja oppi sitten ne ajoneuvotkin.

Erottakaa nyt hyvät ihmiset tabletin käyttö päiväsaikaan ja nukutusvälineenä!

Vierailija
34/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole. 

Meillä tuo 1v9kk on syönyt itse 6 kuukauden ikäisestä saakka sormiruokaa. Syö siististi jo haarukalla ja lusikalla, ei sotke. Harjoittelee veitsen käyttöä. Juo tavallisesta mukista. Käyttää vaippaa niinkuin liki kaikki tämänikäiset. Käy potalla ja pytyllä silti mielellään. Pukee itse vaipan, housut, sukat, haalarin, kengät, hanskat, pipon.... Riisuu kaikki vaatteet itse. Puhuu 5-6 sanan lauseita. Käyttää tablettia tosi etevästi. Tekee 10 palikan torneja. Piirtää. Maalaa. Juoksee kovaa. Kiipeilee kuin apina. 

Pointti? En tiedä mistä v*tusta puhut. 

Vierailija
35/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet. Miksi useampi lapsi peräjälkeen, vahinko? Haaveiletko vielä kolmannesta? Lue nyt edes lapsellesi ennemmin kuin olet vauvapalstalla. Ai niin arvaan, isompi on hoidossa päivät jollain muulla.

Vierailija
36/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin esikoiselle aina, kun imetin vauvaa. Se oli ihanaa! Esikoinen lähti usein itse hakemaan kirjaa, kun huomasi, että kohta alkaa imetys, ja sitten pedattiin kaikille meille kolmelle hyvä pesä sohvalle. Siinä sai annettua hyvin aikaa kummallekin lapselle ja sitä paitsi rentouduttua itsekin.

On kyllä aina luettu iltasatukin, joko minä tai mies.

Vierailija
37/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse lukea satua, jos ei jaksa. Pääasia on yhteinen hetki.

Olen itse ottanut tavaksi iltalaulun ja välillä iltarukouksen. Ihan vaan joku pieni sopiva lastenlaulu ja sitten peittelee ja sanoo hyvää yötä ja että äiti rakastaa lasta. Se toimii hyvin ja on helppo ja nopea ruyiini. Lapsi saa siinä pienen kahdenkeskisen hetken ja kun se toistuu joka ilta, niin luo turvallisuudentunnetts. Eli ei tarvitse satuja, ellei jaksa. Pääasia on pieni inhimillinen hetki äidin tai isän kanssa. Voisi kyllä määrätä sen isän tehtäväksi silloin, kun hän on kotona ja istuu itse läppärillä vain!

Vierailija
38/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole. 

Erottakaa nyt hyvät ihmiset tabletin käyttö päiväsaikaan ja nukutusvälineenä!

Tämä! Mun mielestä on hyvä, että lapsille opetetaan teknologian käyttöä jo pienestä pitäen sopivissa määrin, koska se nyt vaan on tulevaisuutta. Mutta että illalla lapsi nukutetaan pädin ääreen, kun kaikki varmasti tietävät mitä se valo tekee yöunelle! Ei hyvä. Mieluummin vaikka sitten se cd:ltä soitettu iltasatu. Aina ei ehkä jaksa itse lukea, mikä on ihan ok ja ymmärrettävää.

T. Lto

Vierailija
39/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei...en suosittele.Liikkuva kuva aiheuttaa tutkitusti pienillä mm.agressiivisuutta ja väkivaltaisuutta jatkossa.Lukeminen taas kehittää kielellistä ja matemaattista (!) taitoa todella paljon.Miten olisi vaikka äänikirja mieluummin?

Jos olet kovin uupunut,niin kannattaa hakea apua.Sinua voidaan auttaa.

T.yks ope

Vierailija
40/40 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok, että lapsi katsoo lastenohjelmia. Et voi kuitenkaan korvata lukemista niin, ne ovat 2 täysin eri asiaa. Voisitko lukea päivällä?

Vauva-aikana joutuu tekemään huonojakin ratkaisuja, omat lapsenikin on samalla ikäerolla ja muistan kyllä, että esikoinen katsoi paljon lastenohjelmia tuolloin (ei yksinkertaisesti kädet riittäneet), onneksi se aika ei kovin pitkään kestä.

Ei se sinusta huonoa äitiä tee, mutta se on väliaikaisratkaisu/ratkaisu niille illoille kun et parempaan pysty, älä tee siitä pysyvää ratkaisua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä