Miten ssri-lääkkeet tehoaa jos tehoaa ja tekeekö nekin tokkuraiseksi
Kommentit (6)
No ei minulla vaikuttanut mitenkään. Lopetin syömisen.
Nimensä mukaisesti ssri-lääkkeet vähentävät serotoniin takaisinottoa hermopäätteissä lisäten siten serotoniinin vaikutusta keskushermostossa.
Minulle aiheuttanut vaan sen, että mieliala ei laske sinne asti missä alkaa tulla ahistuskohtauksia. Ei tosiaan mitää tokkuraa tai yhtää mitään muutakaan.
N22
Yhdelle seitsemästä potilaista joita hoidetaan ssri lääkkeellä saa plaseboa parempia vaikutuksia masennukseen.
SSRI-lääkkeet estävät kropassa normaalisti tuotetun serotoniinin takaisinottoa, eli auttavat serotoniinia (mielihyvähormooni) virtaamaan paremmin. Lääkkeitä on erimerkkisiä ja ne toimivat vaihtelevasti eri ihmisillä - joidenkin pitää kokeilla pariakin merkkiä ennen kuin löytyy itselle sopiva lääke. Lääkkeet tasoittavat siis mielihyvän tunnetta kropassa, eivät tuota mielihyvää, eivätkä ole mitään "onnellisuuspillereitä". Sen sijaan ne vähentävät masennustilojen syntymistä ja tasoittavat sekä parantavat oloa.
Itse olen ollut lääkityksellä joitakin vuosia. Olen kokeillut kahta eri lääkettä - ensimmäistä söin pari vuotta, kunnes tuntui että vaikutus alkoi hälvetä ja vaihdoin toiseen. Nykyään hyvinä kausina huomaan tarvitsevani paljon pienempää annostusta, koska alan unohtelemaan lääkkeitä. Huonoina kausina elämä on vähän turhan rankkaa ja takkuilevaa jolloin annostusta voi hieman nostaa. Kaiken kaikkiaan sanoisin että itseäni lääkitys on auttanut nimenomaan tasapainoittamalla oloa ja tukemalla jaksamista. Kuvittelisin että parin vuoden kuluessa pääsen vähentämään lääkkeet niin pieneen määrään että voin jättää ne kokonaan pois :)
Onko parempaa vaihtoehtoa?