Ihmissuhdeongelmia - miten terapiaan?
Tajusin olevani aivan solmussa itseni ja ihmissuhteideni kanssa. On sellainen olo, että en halua puhua enää koskaan kenellekään yhtään mitään mistään, kun aiheutan aina vain sotkun ympärilleni. Esimerkiksi jos puhun tulevaisuudensuunnitelmistani tai mistä vaan mihin liittyy joku toinen ihminen, muokkaan kertomaani aina sen mukaan kenelle puhun. Jos puhun henkilölle A, ilmaisen asiani niin kuin ajattelen hänelle olevan paras. Ja jos taas puhun samasta asiasta ihmiselle B, muuntelen sanojani niin, että tilanne näyttää B:n kannalta parhaalta. Tai jos tilanne oikeasti on ensin A:n kannalta suosiollinen ja sitten olosuhteet muuttuvat, en uskalla sanoa totuutta A:lle vaan välttelen koko asian mainitsemista ja pahimmillaan koko ihmistä, koska pelkään mitä tapahtuu. Tämähän on ihan järkyttävää. En kohta enää tiedä, mitä itse oikeasti haluan.
Olen pienestä saakka aina halunnut viimeiseen asti vältellä konflikteja, ja siihen pyrkiessäni keitän vaan hirveän sopan aina. Joku pahoittaa aina jossain vaiheessa mielensä ja sitten olen ongelmissa. Tarvitsen selvästi apua joltain ammattilaiselta. Mutta pääsenkö mihinkään terapiaan kun mitään itsetuhoisuutta yms oikeaa vaaraa ei ole?
Kommentit (2)
Miten pääsee psykiatrille? Terveyskeskuksen kautta vai?
Toki pääset terapiaan vaikka heti jos maksat itse.
Jos haluat KELA :n tukemaan terapiaan niin ensin käyt muutaman kerran psykiatrin vastaanotolla, hän kirjoittaa lausunnon, etsit KELA -kelpoisen psykoterapeutin.