Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykiatrin apua kaivataan!! Mitä ihmettä??

Vierailija
16.01.2017 |

Hieman oikoen kerron..eli siis olen pitkään kärsinyt kroonisesta unettomuudesta, siihen on lääkkeitäkin ollut. Melatoniini, tee, luontaistuotteet, liikunta, ruokavalio- kaikkia näitä kokeiltu, mutta ilman apua. Olen siis ns.hard core-uneton ja nukkunut esim. Viikon sisään kolme tuntia.
No, uudehko psykiatri halusi minun a) aloittavan mielialalääkityksen, koska " olen masentunut mutten vain itse tiedä sitä." En muuten ole ( siitäkin kokemusta), stressaantunut ja ahdistunut kyllä, lähellä on kaikenlaista pulmaa. Unettomuus tietenkin pahentaa/pahenee..
B) syövän Imovanea säännöllisesti joka_ilta, elimistö kuulemma tottuu. Ennen olen sinnitellyt ja valvonut, ottanut sitten kun on pakko nukkua eikä enää jaksa. Tästä ei kuulemma saa lipsua. Wtf?
C)väsymykseni ja ärtyisyyteni ovat kuulemma vieroitusoireita nukahtamislääkkeistä, ja siksi syötävä sitä Imovanea, siis JOKA ilta! Vieroitusoireita ei ole, olenpa vaan pikkuisen väsynyt 😞.
Meniköhän nyt ihan oikein?? En tarvitse mielialalääkettä enkä sitä syö. Nukkumiseen aion ottaa lääkkeen kun pakko, enhän muuten jaksa muutakaan!
Mielipiteitä, auttakaa nyt naista mäessä.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti joku alapeukuttaa..Kaipaisin nyt oikeasti tietoa- tai kokemuksia, kiitos.

Vierailija
2/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon sisällä kolme tuntia!  En usko.

Miksi käyt ylipäätään lääkärillä jos et noudata edes koemielessä ohjeita ja protestoit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, ettei tyrkytä ketiapiinia, eli ketipinoria eli seroquelia :) ... ehkä pelkää syytteitä, nyt kun AstraZeneca on siitä oikeudessa ja ehkä Orionkin.

Kysymyksesi lääkärillesi:

1. Mitä kyselyitä hän suoritti? Käypä Hoitokin painottaa tässä suosituksessaan kyselyiden tarpeellisuutta ja lisätutkimuksia:

PHQ-9 kyselyä 2

Beckin depressiokyselyä 1

suomalaista DEPS-seulaa 5

EPDS-seulaa (Edinburgh Postnatal Depression Scale) juuri synnyttäneille naisille 3

2. Millaiset laboratoriokokeet sinusta on otettu mahdollisen somaattisen syyn löytämiseksi?

- Esimerkkinä kilpirauhanen jne jne jne

3. Onko luotu hoitosuunnitelma ja miten se on toteutunut?

Mikäli näihin hän ei osaa vastata, vaihda lääkäriä. Tee tarvittaessa valitus AVI:lle tai vähintään yksikön ylilääkärille.

Vierailija
4/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä usko. Et sitten ole kokenut vaikeaa unettomuutta. Onnea.

Käyn lääkärillä ( joka on siis vaihtunut hiljattain), koska se kuuluu hoitosuhteeseen, käyn terapiassa hoitajan luona.

Jos et ole yhtään tietoinen näistä lääkkeistä/ joutunut itse käyttämään, ei tarvitse kommentoida. Minä tiedän niitä syöneenä haitat ja hyödyt omassa kropassa. Halusin tietoa siihen onko tämmöinen lääkeohjeistus ihan ok. Ap

Vierailija
5/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn lääkärillä ( joka on siis vaihtunut hiljattain), koska se kuuluu hoitosuhteeseen, käyn terapiassa hoitajan luona.

Jos et ole yhtään tietoinen näistä lääkkeistä/ joutunut itse käyttämään, ei tarvitse kommentoida. Minä tiedän niitä syöneenä haitat ja hyödyt omassa kropassa. Halusin tietoa siihen onko tämmöinen lääkeohjeistus ihan ok. Ap

Ei ole ok. Imovanen suhteen kokeile Stillnottia, geneerisenä substituutiona Stella jne. Käytä max. 3 päivää  ja mikäli se ei auta, niin sitten unitutkimuksiin. Käypä hoito suositus.

Vierailija
6/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin.  Syön lääkkeitä vaikeaan krooniseen unettomuuteen.

2

Vierailija
7/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, ettei tyrkytä ketiapiinia, eli ketipinoria eli seroquelia :) ... ehkä pelkää syytteitä, nyt kun AstraZeneca on siitä oikeudessa ja ehkä Orionkin.

1. Mitä kyselyitä hän suoritti? Käypä Hoitokin painottaa tässä suosituksessaan kyselyiden tarpeellisuutta ja lisätutkimuksia:

PHQ-9 kyselyä 2

EPDS-seulaa (Edinburgh Postnatal Depression Scale) juuri synnyttäneille naisille 3

2. Millaiset laboratoriokokeet sinusta on otettu mahdollisen somaattisen syyn löytämiseksi?

Mikäli näihin hän ei osaa vastata, vaihda lääkäriä. Tee tarvittaessa valitus AVI:lle tai vähintään yksikön ylilääkärille.

Kiitos vastauksesta. Tällä kertaa ei mitään kyselyitä/ kaavakkeita ole tehty. Ne ovat minulle kyllä tuttuja, olen aiemmin läpikäynyt masennuksen ja siitä tuo hoitosuhde jäänyt ( terapia), edellinen mielialalääkitys ajettu alas viime vuonna. Tiedän etten ole nyt masentunut.

Hän on valitettavasti yksikkönsä ylilääkäri. Ap

Vierailija
8/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilppariarvot ok, kävin juuri labroissa ja muutkin arvot hyvät..ap

Vierailija
9/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok. Imovanen suhteen kokeile Stillnottia, geneerisenä substituutiona Stella jne. Käytä max. 3 päivää  ja mikäli se ei auta, niin sitten unitutkimuksiin. Käypä hoito suositus.

Kiitos. Ei taida vaan lääkäriin lukea käypä hoitoa. Ap

Vierailija
10/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PHQ-9 kyselyä 2

Kiitos vastauksesta. Tällä kertaa ei mitään kyselyitä/ kaavakkeita ole tehty. Ne ovat minulle kyllä tuttuja, olen aiemmin läpikäynyt masennuksen ja siitä tuo hoitosuhde jäänyt ( terapia), edellinen mielialalääkitys ajettu alas viime vuonna. Tiedän etten ole nyt masentunut.

Eli aikaisempi diagnoosi stigmatisoi? Tyypillistä. Katso tämä video  ja pyri saamaan itsellesi videossa kerrottua terapiaa. Mikäli hän on yksikkönsä ylilääkäri eikä suostu lain Laki potilaan asemasta ja oikeuksista kohdassa 6 §,  Potilaan itsemääräämisoikeus, mukaisesti sinua kuuntelemaan, niin tällöin teet AVI:lle hänestä valituksen ja etsit toisen lääkärin.

Vierailija
11/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PHQ-9 kyselyä 2

Eli aikaisempi diagnoosi stigmatisoi? Tyypillistä. Katso tämä video  ja pyri saamaan itsellesi videossa kerrottua terapiaa. Mikäli hän on yksikkönsä ylilääkäri eikä suostu lain Laki potilaan asemasta ja oikeuksista kohdassa 6 §,  Potilaan itsemääräämisoikeus, mukaisesti sinua kuuntelemaan, niin tällöin teet AVI:lle hänestä valituksen ja etsit toisen lääkärin.

Kiitos. Ap

Vierailija
12/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli ei lue, tulee hänellä on erittäin hyvät perusteet olla lukematta. Pelkästään tuon Imovanen pitkäaikainen syöttäminen narauttaa hänet, eli jos hän on uusinut reseptiä, ei ole tehnyt seurantaa ja hoitosuunnitelmaa, niin saat hänet kiinni mokasta. Mikäli toimintakykysi on siitä heikentynyt, voit hakea potilasvahinkolautakunnalta korvausta.

Vierailija
13/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä jottet ottais niitä imovaneja jos niitä on tarjolla ja ne toimii sulle.

Itse olen syönyt jo pillereitä enemmän tai vähemmän vakituisesti, sekä puolikasta että kokonaista 7,5 pilleriä varmaan 20 vuotta. Eiku 90-luvusta tulee kohta 30 vuotta aikaa.

Vuorotöissä ollessa on pakko nukahtaa silloin kun se tauko sulle on annettu.

En ole huomannu mitään vieroitusoireita vaikka ne pillerit välillä on loppuneet.

Älä nyt tästä ongelmaa jos sulla jo muutenkin on murheita.

Vierailija
14/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärisi on oikeassa. Unettomuus pitää katkaista mahdollisimman nopeasti kunnon annoksella lääkettä, vain siten se ei kroonistu.

Sinnittelystä unettomuuden kanssa on vain haittaa ja pitkittää ongelmaa. Tehokkaalla hoidolla unettomuus on ohi 2viikon sisällä. 

Masennuslääkitykseen en ota kantaa, koska en sinua ole tutkinut.

Vierailija
15/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lääkärini komensi syömään yhden Imovanen joka ilta, riippumatta vaikuttaako se. Ei saa jättää väliin, eikä ottaa esim. Kahta. Eivät ne noin minua auta, eivät siis nukuta- silti pitäisi säännöllisesti syödä. Olen nukkunut hyviä unia 1,5-2:lla Imovanella tähän asti ja pitänyt välipäiviä, niinkuin ohjeissakin sanotaan..mutta ei kuulemma saa pitää välipäiviä vaan se 1 nappi naamaan ja valvomaan. Ap

Vierailija
16/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor pienellä annoksella toimii monilla tehokkaana unilääkkeenä. Ei ole benzo kuten Imovane. Myös masennuslääke mirtazapiinia käytetään nukkumiseen.

Vierailija
17/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan outo lääkäri😱

Vierailija
18/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli ei lue, tulee hänellä on erittäin hyvät perusteet olla lukematta. Pelkästään tuon Imovanen pitkäaikainen syöttäminen narauttaa hänet, eli jos hän on uusinut reseptiä, ei ole tehnyt seurantaa ja hoitosuunnitelmaa, niin saat hänet kiinni mokasta. Mikäli toimintakykysi on siitä heikentynyt, voit hakea potilasvahinkolautakunnalta korvausta.

Mitä helv..tiä...

Olet todella aggressiivinen nyt. Rauhoitu.

Ap on vasta NYT saanut ohjeen kokeilla jatkuvaa Imovane-lääkitystä, tähän astihan hän on syönyt sitä vain satunnaisesti. Hän sitä paitsi on jatkuvassa seurannassa, koska käy terapiassa psyk.sairaanhoitajan kanssa, joka voi suorittaa lääkeseurannan. Aika harva julkisella puolella käy viikottain psykiatrilla, sellaisella käydään muutaman kk välein, mutta lääkityksen seuranta hoidetaan hoitajan toimesta terapiatapaamisten yhteydessä.

Hoitosuunnitelma toki tehtiin tuossa tapaamisessa, jossa ap kävi. Siitä juurikin nuo ohjeet.

Vierailija
19/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis lääkärini komensi syömään yhden Imovanen joka ilta, riippumatta vaikuttaako se. Ei saa jättää väliin, eikä ottaa esim. Kahta. Eivät ne noin minua auta, eivät siis nukuta- silti pitäisi säännöllisesti syödä. Olen nukkunut hyviä unia 1,5-2:lla Imovanella tähän asti ja pitänyt välipäiviä, niinkuin ohjeissakin sanotaan..mutta ei kuulemma saa pitää välipäiviä vaan se 1 nappi naamaan ja valvomaan. Ap

Ja sulla on siis nukkuminen nyt tuolla sun metodilla hanskassa...?

Mitä jos nyt vaan kokeilisit. Kerrot sitten seuraavalla kerralla hoitajalle, ettei toimi, jos ei toimi, niin sovitte uudesta annostuksesta psykiatrin kanssa.

Vierailija
20/52 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että lääkärisi ohjeistus kuulostaa asialliselta. Jos ongelma on noin iso, luulisi avun kelpaavan. Tavoitteena on saada unirytmisi ja elämäsi kuntoon, ja siihen vaaditaan säännöllisyyttä. Oma tempoilusi otan-välillä-kaksi-tabua-ja-sitten-en-ota-vaan-"sinnittelen" ei nyt ainakaan näytä tuoneen sinulle onnea ja hyvää unta, joten fiksummin teet kun otat neuvot vastaan.