painon noususta raskausaikana..miten muilla??
eli ihan mielenkiinnolla kyselen onko muita odottajia, joilla paino noussut hurjasti? mulla viikkoja nyt 35+4 ja kiloja kertynyt n. 20. huomenna neuvola ja hirvittää nousta puntarille taas, se on aina yhtä tympeää... onko siinä mitään perää, kun olen kuullut että loppu ajasta paino voi laskea, kun lapsiveden määrä vähenee ja vatsa tuntuu vauvan kasvaessa aina täydeltä..? eli ei pysty syömään isoja määriä.?
itse olen kyllä syönyt makeaa ja oikea ruokakin on maistunut, mutta en olisi uskonut, että näinkin paljon paino voi raskausaikana nousta..
nyt hirvittää tämä loppuaika, kun ei enää paljon pysty lenkkeilemään eikä muutenkaan liikkumaan, että kuinka paljon se paino voipi vielä ennen synnytystä nousta?!
kuinka paljon teillä on jäänyt sairaalaan kiloja synnytyksen jälkeen? onko nämä raskauskilot yhtä vaikea saada pois kuin " normaalisti" tulleet kilot??
kiitos jo etukäteen vastauksistanne! =)
walma
Kommentit (24)
esikoisesta 33 kg (jäi 10kg, eli 23kg lähti ihan helposti)
kakkosesta 23 kg (lähti kaikki, eli se esikoisen 10kg on ja pysyy)
nyt 35+1 ja 25 kg tullut eli eiköhän se tuohon esikoisen lukuihin mene. Nyt aion saada kaikki pois. Se 10kg mikä on esikoisen jäljiltä (synt -99) mukana roikkunut saa pysyäkin vaikka lopun elämää. Mies kun tykkää vähän rehevämmistä naisista. Painoindeksi siis tulisi olemaan n 25.
yks joka pelkää puntaria :( viikkoja oli viime neuvola käynnillä 26+1 ja 11kg tullu yhteensä raskauden aikana.pelottaa,että kuinka paljon ehtii vielä tulla!
olen rv34+5 ja painoa on tullut 25 kg. pelottaa miten tästä ehtii vielä paisua ja kun ei voi kiloja edes turvotuksen piikkiin kun sitä ei ole ollut juuri lainkaan. neuvolakin huomautti viime kerralla että on tainnut tulla herkuteltua. ja onhan sitä. itku kurkussa olen laittanut vaatteita pahvilaatikossa ullakolle kun ei mahdu. ja tuskin tulen mahtumaan.
Mulle on ollu kans yhtä järkytystä tää painon nousu...Nyt rv 30 ja painoa tullut n.15kg....Kaikki on minullekkin maistunut ja empä juuri pysty itseäni estelemään jos jotain mieli tekee..Lähtöpaino oli 58kg.Olo on toisinaan kun ryhävalaalla!
paino nousi 52:sta kilosta 79,5:teen. Toisen kanssa oli melkein sama juttu.
Vaa' alle nousu oli itkun paikka, vaikka terveydenhoitaja sanoikin ettei se haittaa.
Nyt kun (ilmeisesti) odotan kolmatta, rv 6 meneillään, pelkään melkein eniten että lihon taas ihan kauheasti.
Juu, mulla tuli ekasta lapsesta 16kg ja imetys vei suurimman osan kiloista. Loput laihdutin. Ja nyt toisesta lapsesta näyttää tulevan ainakin se 16kg jos ei hieman enemmänkin..mutta kaikki olen saanut pois! Älkää turhaan huolehtiko. Painonnousu on tosi yksilöllistä! Onnellista odotusta!
mulla nyt tullu n. 20 kg elopainoon lisää... saa nähä kuinka paljon vielä tulee?! hiukkasen hirvittää. asiaan kyllä ehkä vaikuttaa hieman se, että juuri ennen raskautta paino putosi n. 10 kg silkasta syömättömyydestä työkiireiden takia, mut ei mua kuitenkaan hirvitä vaikka neuvolasta sanottais mitä. iteppä vartaloni kannan ja mä sen kans joudun elään, joten don´t worry, be happy:)
Kieppinobi ja hjördis rv 33+0
no pikkusen aina pelottaa nousta puntarille neuvolassa kun täälä neuvola täti ei oikein tykkää kun se paino nousee niin paljon. aina jaksaa valittaa... olen nyt rv33+2 ja painoa on koko raskausajalla tullut 12 kg.
Itselläni tuli kahden lapsen kohdalla n. 20 kg kummankin raskausaikana. Kilot hävisivät aika tehokkaasti imetyksen avulla. Imetin molempia vuoden ikään saakka. Se mikä jäi oli ehkä löysää ja sen sai sitten liikunnalla kiinteytettyä. Neuvolaväkeä on monenlaista eikä aina kannata ihan kaikkea ottaa itseensä. Kukin tietää itse, miten vaikeaa raskausaikana on hallita syömistä. Joko ei maistu mikään, kun oksettaa tai sitten on pakko syödä koko ajan jotain, kun muuten tulee huono olo. Se, mitä syö vaikuttaa tietysti painonnousuun, mutta kun raskaana ollessa ei aina voi valita - sitä syö, mikä maistuu tai mikä pysyy sisällä.
Kyllä se siitä sitten aikanaan...
fullmoon 14+4 ja kiloja tullut tälläkin kertaa jo tässä vaiheessa ehkä viitisen kiloa - puh!
Pakko on kommentoida keskusteluun vaikka itselläni ei ole tullut paljoakaan painoa. Minulle on kans stressin paikka kun nousee puntarille. Näyttää vaan miinusta koko ajan. No nyt oli tullut painoa
1,5kg viikko ja olen tosi tyytyväinen :)
Joo mutta asiaan! Ei kannata turhaan miettiä painonnousua vaan kannattaa nauttia vain jos ruokamaistuu ja kummatkin voi hyvin.
Parhaalla ystävälläni tuli 22kg lisää painoa raskausaikana ja neuvolantäti häntä siitä joka kerralla muistutti. Ei saisi syödä sitä ja tätä ja tota. No sitten ystäväni sai pikkuisensa ja synnärille jäi jo 10kg painosta. Neuvolassa täti sanoi jälkitarkastuksessa,että hän ei IKINÄ tule saamaan tota loppu painoa pois. (ai kun kannustavaa) no ystäväni loppujen lopuksi sai kaikki pois 4kk:dessa ja vielä 3 kiloa ekstraa. Siinä neuvolatädillä oli nikottelemista seuraavan kerran kun tapasi ystäväni.
Lilli81 29+0
20kg lisää ja nyt 7vk synnytyksestä jäljellä on kuus.Tosin painoindeksi ennen odotusta oli alle 18, nyt se on 21. Melkein kaikki housut mahtuu jalkaan kun tuntuu tuo suurin paino olevan rinnoissa... Itsekin kauhistelin raskausaikana että miten kiloista pääsee eroon mutta ei se nyt niin hankalaa olekaan. Loput muutamat kilot ajattelin pudottaa itten kun imetys päättyy
Eli viikkoja on 35+2 ja painoa on tullut 19,2 kg - voihan nääs! Sama laulu on ollut kaikissa kolmessa raskaudessani, no, nyt taidan olla vielä kaksi tai kolme kiloa kovemmassa vauhdissa :( Lähtöpaino on ollut joka kerta ihan sama (painoindeksini ennen raskautta oli noin 27 eli ylipainoa on ollut jonkin verran jo lähdössä). Turvotuksesta en mainittavasti kärsi.
Löysin tosta viime raskauden neuvolakortin ja siitä ilmeni, että jälkitarkastukseen mennessä oli lähtenyt 13 kiloa ja noin 7 kiloa oli matkaa siihen lähtöpainoon. Synnärille multa on jäänyt aina sellainen 4 kiloa :I
No, jahka tämä beibi on maailmassa, niin sitten täytyy vähän tota suuta yrittää pitää pienemmällä...
Olen raskausviikolla 29 ja on tullut kymmenen kiloa tähän saakka. Mulla onneksi neuvolan täti on koko ajan sitä mieltä, että jos paino on alusta lähtien noussut reippaammin, niin ei tarvitse huolestua, kun aina joka kerta itse kauhistelen. Ja sitten kun vauva on syntynyt, niin vaunuajelut ja imetys vievät varmasti kilot pois. Aina kaikki sanoo, että " ..ei kannata syödä sitä ja tätä, ettei paino nouse liikaa ja sitten et saa sitä pois..." Ärsyttävää. Miten kukaan voi toisen puolesta sanoa, että et pysty laihduttamaan. Eiköhän meistä jokainen tiedä miten painon saa sitten pois, jos tarvitsee. Joten ei huolestuta liikaa, kunhan pysytään terveinä ja vauvat voivat hyvin =D
mutta en osaa olla huolissani.
Tämä on kolmas raskauteni, ja kahdella aikaisemmallakin kerralla on painoa tullut tuo kaksikymmentä kiloa ja enemmänkin. Ja molemmilla aikaisemmilla kerroilla olen ollut lähtöpainossa viimeistään kuukauden kuluttua synnytyksestä, tekemättä asialle oikeastaan juurikaan mitään. Vaunulenkkejä tietysti, mutta en varsinaisesti ole laihduttanut.
Painoindeksi minulla on pyörinyt ennen raskautta siinä 21-22:n paikkeilla, enkä ole todellakaan raskausaikana mässäillyt ylimääräistä tai herkkuja tms.
Neuvolan täti sanoikin, kun taas kolmannen kerran paino nousee tolkuttomasti, että toisilla se on hormonaalinen juttu tämäkin. Että sille painon kerääntymiselle raskausaikana ei vaan välttämättä voi mitään vaikka kuinka oikeaoppisesti söisi.
Sitten kun vauva on syntynyt, kilot häviävät yhtä salakavalasti kuin ovat tulleetkin.
Aina siihen painonnousuun siis ei voi täysin itse vaikuttaa, minä ainakin olen elävä esimerkki siitä, että painoa tulee yli kaikkien suositusten, sille ei vaan voi mitään.
Ja tällä kolmennellakin kerralla luotan siihen, ettei mene kuin muutama viikko vauvan syntymästä niin mahdun niihin kaikkein tiukimpiinkin farkkuihin :)
laitokselle jäi n. 10kg ja siitä n.2kk ja yhteensä kiloja oli lähtenyt n. 15. Vaivaiset 5kg jäi, sillä imetystä kesti vain n.6kk. Jos olisin voinut jatkaa, olisi ne viimeisetkin 5kg lähteneet varmasti! Ja minä todella herkuttelin ekat kuukaudet, kun vauva oli ihan pieni. Silti kilot vaan karisi!! Aloin lihoa heti plussattuani. Ekassa neuvolassa oli painoa kertynyt jo 4kg. Loppua kohden painonnousu hiipui ja kevään koittaessa (poika syntyi toukokuussa) aloin kävellä ja uida ja paino pysyi melko kauankin samoissa lukemissa.
Sama juttu tässä raskaudessa. Kiloja on tullut lähemmäs 10, nyt rv 23+5. Paino alkoi nousta HETI plussattuani. Mutta tiedän, että kun kevät taas tulee ja alan tästä aktivoitumaan ja muutenkin ruokahalu vähenee, ei sitä tule varmaan taas kun yhteensä se 20kg.
ja tiedän, että se lähtee kyllä pois.
Älkää välittäkö terkkareiden paasauksesta- jos sokereissa ei ole häikkää, on jokaisen oma asia, lihooko vai ei. Ja monelle tuo raskausaika on ' ainoa' aika elämässä, kun ei tartvitse vetää mahaa sisään, näyttää hoikalta ja mahtua koon 36 housuihin-
Mun elämä on ainakin yhtä laihiksella oloa ja oman painon tarkkailua- raskausaikana sallin itseni olla pyöreä ja mahakas, edes tämän hetken. kauaa se ei kestä kuitenkaan ja paluu ' hoikkuutta vaativaan' arkeen alkaa taas...:(
sitruska rv 23+5
tullut jo ja viikkoja 35 viikonloppuna..eikä hirvitä yhtään :) olo on iso,..mutta hyvä ja terve..
esikoisestakin tuli ihan samaan tahtiin (lähtöpaino 50 ja vikalla neuvolakerralla 78)..terve, normaalikokoinen poika syntyi laskettuna aikana ja 2 kk synnytyksestä paino olikin jo (enkä laihduttanut ollenkaan) 52..loput 2 kiloo lähti siinä jotenkin huomaamatta myöhemmin..maitoa tuli valtavasti ja paino putosi siis todella nopeesti (oli varmaan niin paljon turvotustakin)..imetin reilu vuoden (1 v 2kk)..
mulla on molemmilla kerroilla paino noussut ihan leseillä, puurolla ja marjoilla, vaikka olen joka päivä myös kävellytkin ja puuhannut kaikkea..
mun uskoakseni toi paino tippuu helposti jos on ollut normaalipainoinen ennen ja jos on terveet elämäntavat (ts.varmuusvarasto vauvaa varten on terveellisesti syöty eikä roskaruualla ja harrastaa edes jonkin verran hyötyliikuntaa)..
ainakin itselläni on mennyt näin, samoin useilla kavereillani..
niin eikä mun mielestä niistä kiloista kannata stressata vaan odotella iloisin mielin :)
ekassa raskaudes +25, kaikki oli juhannukseen mennessä pois (tyttö synty 03/04) ja viimeisestä raskaudesta tuli +30kg:a!
Nyt, tyttö vajaa 6kk, takana jo 28,4kg:a, synnärille kiloja jäi 6..
Terveillä elämäntavoilla ne karisee sit.
T:Neiti21
mutta 2kk lypsin, eli ei pelkästään imetys painon pudotukseen vaikuta.. ainakaan mulla
Ekassa raskaudessa kerrytin ainakin 23kg. Suurin syy, että annoin itselleni luvan syödä miten vaan ja milloin vaan. Loppuraskaudessa tahti vaan kiihtyi, koska lisäksi tuli myös turvotusta, jota parhaillaan tuli 2kg/viikko. Synnytyksessä lähti noin 11kg. Loput istuivat yhtä tiukasti kuin läskillä nyt on tapana. Imetys ei laihduttanut mua grammaakaan. Työllä ja tuskalla sain ekan vuoden aikana tiputettua 9kg, josta kyllä on tullut takaisin 4kg. Eli nyt, kun aloin odottomaan tätä toista, painoa on n. 7kg enemmän kuin ekalla kerralla.
Vahingosta viisastuneena pidän nyt kyllä tuon syömäpuolen kurissa. Sellaiseksi tankkeriksi en enää halua.
Lähtöpainoni oli 60kg, nyt viikkoja 34 ja painoa tullut 11kg, viime raskaudessa tuli kaikkiaan 14,5kg lisää. Samaa tahtia näyttää nytkin menevän. Olen niin tyytyväinen, kun ikääkin on jo 37. Pitkät nenät äidille, joka raskaudestani kuullessani ennusti itsensä kaltaista lihoamista. Ja kaiken olen syönyt mitä mieli on tehnyt. Tänäänkin maistui jo mämmi kerman kera,nam makeaa ja täyteläistä.