Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestadiolaiset nuoret kääntävät selkänsä yhteisölle

Vierailija
16.01.2017 |

Mistä toi massaluopuminen johtuu?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole saatu pidettyä tynnyrissä.

Vierailija
2/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisön säännöt on niin tiukat että nuoret ei jaksa niitä noudattaa. Ihan sama ilmiö on ollut näkyvissä jo kymmeniä vuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän? Itse olen P-Pohjanmaalta lähtöisin ja melkein kaikki tuntemani ikäluokkani (25-28 v) lestat ovat jättäneet yhteisön. Painostus ja seksuaalinen väkivälta ovat lähinnä ne syyt. 

Vierailija
4/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on muuttanut kaiken. Ennen oli helppo aivopestä jo ihan pienestä lähtien, lestat oli omissa porukoissaan, ei ollut telkkaria, luettiin vain Päivämiestä ja käytiin seuroissa. Nyt tilanne on ihan toisenlainen ja varmasti on helpompi luopua uskosta. Kun on tietoa muusta maailmasta, ei niin helpolla uppoa se "ainoa oikea uskonto"-aivopesu.

Vierailija
5/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti ja etenkin some. Tuo kakkosen kuvaus, ettei ole saatu pidettyä tynnyrissä, pitää täysin paikkaansa.

Vierailija
6/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulemma yksi lopun merkeistä.

Ex lesta.

Vierailija
7/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisimpa snaijannut itekkin nuorena lähteä. Nyt kun on jo lapsia niin on paljon vaikeampaa lähteä vaikka olen jo melkein valmis.

Vierailija
8/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kuulemma yksi lopun merkeistä.

Ex lesta.

Onko tämä pelottelua?

Vierailija
9/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisimpa snaijannut itekkin nuorena lähteä. Nyt kun on jo lapsia niin on paljon vaikeampaa lähteä vaikka olen jo melkein valmis.

Sama

Vierailija
10/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan nuoret, että ikuinen kärsimys odottaa teitä?

Vierailija
11/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma vetää puoleensa kiihtyvällä tahdilla myös aikuisia. Sinänsä erittäin sääli, mutta sitä vastaan on tosi vaikea taistella tänä päivänä. 

Vierailija
12/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma vetää puoleensa kiihtyvällä tahdilla myös aikuisia. Sinänsä erittäin sääli, mutta sitä vastaan on tosi vaikea taistella tänä päivänä. 

Mitä tarkoitat tällä maailmalla? Selitä tarkkaan.

Vierailija
13/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta maallistuu ja uskonnon merkitys vähenee kovaa vauhtia ainakin kaikissa vähänkin kehittyneissä maissa. Ihmisillä vain alkaa olla sen verran informaatiota maailmasta ja maailmankaikkeudesta, että jumalaan/jumaliin ei yksinkertaisesti voi enää kukaan uskoa, kun mikään ei sellaisten olemassaoloon viittaa. Tämän vuosisadan lopulla sitä että ihminen joskus aikoinaan uskoi jumaliin, tullaan pitämään yhtä järjettömänä kuin uskoa siihen että maapallo on litteä.

Vierailija
14/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun lestavaltaisella paikkakunnalla ja olen huomannut, että lestatytöillä saattaa olla melkoinen sotamaalaus ja reiät korvissa ja kuuntelevat nuorten musiikkia. Toivottovasti tama maallistuminen muuttaisi heidät myös kiltimmiksi, ovat nimittäin järkyttävän kovia kiusaamaan koulussa:(

Vierailija
15/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kempeleen Jeesus kiukkuinen ja hoitaa tämänkin asian "toisella tavalla"

Vierailija
16/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuus niin kuin muutkin uskonnot perustuu pitkälti ihmisen sisäsyntyiseen kuolemanpelkoon, siksi uskonnot eivät koskaan tule maailmasta häviämään, koska ihminen halajaa edelleen ikuisen elämän perään. Lestadiolaisuus tulee kyllä katoamaan kun tosiaan tynnyrissä ei voi enää kasvaa ja ihmiset alakavt ajatella omilla aivoillaan.

Vierailija
17/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on niin inhottava lukea! Tai tietysti en tiedä miten vanhoillislestadiolaisten laita on, mutta kun lestoiksi kutsutaan myös esikoislestadiolaisia. Itse en kuulu näihin joukkoihin mutta minulla on ystäviä todella paljon esikoisissa. Olen oikeasti ihan kateellinen kuinka onnellista ja turvallista niillä on olla siellä. Usko ja seurakunta ovat tärkeimpiä asioita näille nuorille. Henkisesti tasapainoisia ja aidosti välittäviä ihmisiä. Toki jokaiseen klaaniin varmasti mahtuu poikkeuksia ja erilaisia yksilöitä. Käykää huvikseen katsomassa miltä seuroissa näyttää ja kuulostaa, ihmettelen jos joku voi vielä pahaa ajatella näistä, varsinkin nuorista! Annetaanhan näiden nuorten ja lasten olla rauhassa, ilman mitään seksuaalista hyväksikäyttö pelottelua ja leimaamista. Heistä näkee että hyvä on olla siellä.

Vierailija
18/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko alkaa siitä mihin ymmärrys päättyy. Luuletteko ymmärtävänne ja luuletteko ihan tosissanne että kukaan "älykkäinkään" ihmisraukka voi ymmärtää maailmasta kaikkea tai edes suurintaosaa. Käykää ostamassa kaupasta vaikka granaattiomena, maistelkaa ja katselkaa sitä. Tai katselkaa ihan vain hetken ulos tai tähtitaivasta. Tai meitä ihmisiä, miten me toimimme, miten eläimet toimivat. Ei tätä kaikkea ole millään kehittyneimmilläkään järjellä voinut mikään alkuräjähdys synnyttää. Miettikää vähän, huomaatte että pää menee ihan sikkuralle miettiessänne kaikkea luonnon täydellisyyttä. On mielestäni outoa kun he ketkä ei luomistyöhön usko, ajattelevat olevansa fiksuja ja älykkäitä, järjellä ajattelevia. Minusta taas on niin järjenvastaista, että yhtäkkiä on niin kuuma että räjähtää ja pikkuhiljaa kehittyy kaikki. Mikä tämän sai aikaan jos mitään ei tätä ennen ollut? Ja jos jotain oli, mistä se oli tullut? Miksi on apinoita jos ihmiset on kehittynyt apinoista. Tieteessä on niin paljon ristiriitoja ja isoja aukkoja tähän asiaan liittyen. Ei mulla muuta :D En vähättele ketään uskomusten takia :) Uskoo kaikki mihin tahtoo.

Vierailija
19/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä on niin inhottava lukea! Tai tietysti en tiedä miten vanhoillislestadiolaisten laita on, mutta kun lestoiksi kutsutaan myös esikoislestadiolaisia. Itse en kuulu näihin joukkoihin mutta minulla on ystäviä todella paljon esikoisissa. Olen oikeasti ihan kateellinen kuinka onnellista ja turvallista niillä on olla siellä. Usko ja seurakunta ovat tärkeimpiä asioita näille nuorille. Henkisesti tasapainoisia ja aidosti välittäviä ihmisiä. Toki jokaiseen klaaniin varmasti mahtuu poikkeuksia ja erilaisia yksilöitä. Käykää huvikseen katsomassa miltä seuroissa näyttää ja kuulostaa, ihmettelen jos joku voi vielä pahaa ajatella näistä, varsinkin nuorista! Annetaanhan näiden nuorten ja lasten olla rauhassa, ilman mitään seksuaalista hyväksikäyttö pelottelua ja leimaamista. Heistä näkee että hyvä on olla siellä.

Huomaa kyllä että et tiedä kuin pintapuolisesti esikoisista. Niitä kohtaan, jotka eivät suostu tai sovi siihen äärimmäisen tiukkaan muottiin, ollaan julmia. Minulle suku ei ole edes moikannut sen jälkeen, kun lähdin 15-vuotiaana, nyt olen 45-vuotias. Esikoiset lisäksi jakaantuivat juuri kahtia, ne jotka eivät suostuneet kirkosta eroamaan ja tiukkoihin lahkosääntöihin mm. Naisten pukeutumisen suhteen, lensivät ulos, eli karkeasti puolet. Tämän kuulin tutultani, jolla on sinne läheisempiä suhteita.

Vierailija
20/77 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että onko täällä maan päällä jossain yhteisössä "kirjoilla" ei takaa taivaspaikkaa. Nämä lähteneet nuoret voivat uskoa aidosti ihan itse omassa sydämessään.

Miksi vanhemmat kannatte tästä asiasta huolta? Onko itsellänne paha olla? Oma asia on minkä verran antaa nuoruudessa aikaa uskonnollisille asioille. Pelottelu ei auta pätkääkään.