Jos asuu kämppiksen kanssa, kuuluuko mielestänne sanoa hyvää huomenta aamuisin
Minusta kyllä. Kämppikseni ei kuitenkaan sano. Ei koskaan itse. Jos minä sanon, hän vastaa.
Kommentit (28)
Ei välttämättä, mutta kertoo kämppissuhteen laadusta jos ei edes tervehdi aamulla.
Esimerkiksi itse asuin sellaisen hirviön kanssa aiemmin, että ei kauheesti tehnyt mieli morotella.
No edes moi, kun näkee. Ei tarvitse hyviä huomenia toivotella. Huomenta riittää tai moi.
Itselleni on ainakin itsestäänselvyys tervehtiminen ja huomenet. Olen asunut muutaman kerran solussa ja kimppakämpässä ja aina ovat kaikki tervehtineet. Paitsi nykyinen. Ap
Kyllähän huomenen sanominen ja tervehtiminen kuuluu hyviin tapoihin, mutta voisiko olla että kämppiksesi on kovin aamu-uninen tai muuten hidas herääjä? Silloin kun puoliunessa vielä hortoilee vessaan tai aamukahville, ei tee erityisesti mieli olla sosiaalinen, tai edes tajua että se toinen voi olla pirteämpi.
Olet varmaan sellainen yliinnokas heti aamutuimaan "hyvää huomenta kämppäkaverini! Mikä ihana aamu! Näitkös jotain unia?" god..
Kyllä minä ainakin tervehdin asuinkumppaneitani aamuisin, ovat ne sitten perheenjäseniä, puoliso tai tilapäisiä kämppiksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän huomenen sanominen ja tervehtiminen kuuluu hyviin tapoihin, mutta voisiko olla että kämppiksesi on kovin aamu-uninen tai muuten hidas herääjä? Silloin kun puoliunessa vielä hortoilee vessaan tai aamukahville, ei tee erityisesti mieli olla sosiaalinen, tai edes tajua että se toinen voi olla pirteämpi.
Huonoa käytöstä se silti on jos ei tervehdi lainkaan tai murhataa jotain kiukkuisesti. Meidän lapsista yksi oli tuollainen teniangstausiässä. Tuollaisella käytöksellä vain halutaan osoittaa se että ei arvosteta asunkumppaneita tai ollaan niistä jopa ärtyneitä.
Pelkkä huomentakin riittää tai joku muu toivotus tai lyhyt small talk. Äänensävy ratkaisee.
Riippuu mielestäni siitä, että millaisia kämppiksiä olette. Jos asut jossain soluasunnossa ja kämppiksesi on vain joku randomi, niin ei mielestäni ole pakko tervehtiä sen enempää kuin muitakaan naapureita. Onhan tervehtiminen kohteliasta, mutta mielestäni ei kuitenkaan pakollista, jos joku ei halua olla senkään vertaa yhteydessä naapureihinsa niin se hälle suotakoon (ja minusta vähän helpottavaakin, on edes yksi tervehdittävä vähemmän).
Jos te olette kavereita niin sitten kyllä ihmettelen, onkohan kaverilla jäänyt jotain hampaankoloon? Keskustelisin asiasta.
Sanon huomenta, enempää en mielelläni juttele ennen kuin oon juonut kahvit rauhassa, lukenut nettihesarin ja herännyt kunnolla. En ole aamuihminen mutta tervehtiminen kuuluu mun mielestä peruskäytöstapoihin.
Anna kun mä arvaan: kämppiksesi oli vain helkkarin väsynyt ja tokkurassa, ja joutui lähtemään aikaisemmin töihin. Ja sinä istut siellä palstailemassa lämpimän teekupin äärellä ja aloittelet tenttiin lukua sitten vasta joskus iltapäivällä :)
Kotimaiseen kulttuuriin kuuluu, että pelkkä ynähdys riittää ja kuulija saa jo siitä selvää, että kyseessä on huomenen toivotus ja että ärsyttää herätä näin aikaisin ja että muutekaan ei ole kivaa.
Korrekti ja tavanmukainen vastaus on hiukan matalampi ja pidempi ynähdys, jolla toinen osapuoli vahvistaa tuntevansa samoin.
Täysin kiellettyä ei ole myöskään vastata sanalla "joo", mutta useimmat pitävät sitä arveluttavan aktiivisena sosiaalisuutena ja varsinkin aamuisin. Tilannetta voi hieman parantaa, jos sen sanoo kyllästyneellä äänensävyllä.
Kulttuurisena erityispiirteenä mainittakoon, ettei edellinen koske karjalaisia.
Tottakai kuuluu. Myös työpaikalla jne. Sitä kutsutaan käytöstavoiksi.
Suomessa ei yleisesti kuulu tapoihin sanoa päivää.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan sellainen yliinnokas heti aamutuimaan "hyvää huomenta kämppäkaverini! Mikä ihana aamu! Näitkös jotain unia?" god..
Mistä keksit, että ap olisi yli-innokas? On kuitenkin normaalia jotenkin tervehtiä aamulla, niin kai tehdään perheissäkin? Meillä ainakin sanotaan puolisolle ja lapsille huomenta.
Jos kämppiksellä ei ole mitään tapoja, niin siinäpä on.
Tottakai kuuluu. Samoin rapussa ja parkkipaikalla naapureille, bussikuskille, työpaikalla työkavereille. Missä maakupissa kämppis on kasvanut?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei yleisesti kuulu tapoihin sanoa päivää.
Jaa, millaiseen otokseen tuon mielipiteesi perustat? Johan päiväkodeissa ja kouluissa sanotaan huomenet ja näkemiit, näin minä ainakin olen oppinut. Ja kyllä itse tervehdin naapureita ihan kerrostalon rapussa ja bussiin noustessani. Olen 30 v nainen.
Musta kuuluu hyviin käytöstapoihin. Samoin, kun päivällä moikkaaminen, kun kohdataan yhteisissä tiloissa (siis jos toinen tulee jostain tai nähään ekaa kertaa päivän aikana).
Itelläki ollu ei-niin-mukava kämppis ja sitäkin tervehdin.
Edes huomenta, jos hyvään ei taivu.