Miten luottokortti toimii?
Jos olen ostanut luottokortilla ostoksia 1000e edestä, niin voinko siis jakaa tuon 1000e 12 kuukaudelle maksettavaksi, vai pitääkö se 1000e korkoineen maksaa heti?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
kysyn uudelleen AP:ltä. Onko Norwegian VISA?
Ei ole vielä, mutta meinaisin hankkia. Siksi kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä, mutta meinaisin hankkia. Siksi kyselen.
Defaulttina maksuerä minimissään 30e/kk, mikä sisältää koron. Ostosten määrästä riippuen, minimierä on suurempi. Itse ei laskutettavan erän suuruutta voi valita, mutta voit halutessasi maksaa kertyneen velkasaldon kokonaan viimeistään laskun eräpäivänä, jolloin korkoa, eikä myöskään mahdollista tilinhoitomaksua, mene. Tällöin kortti on täysin kuluton käyttää. Ostat 900E, maksat 900E, etkä senttiäkään enempää eli saat kuluttoman, keskimäärin 45pv, maksuajan ostoksillesi.
Kortin saldoa ja tapahtumia voi seurata norwegian pankin verkkosivuilla, jonne voit kirjautua melkein minkä tahansa suomalaisen pankin verkkopankkitunnuksilla.
Olisiko vielä joku asia mikä mietityttää?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko fiksua käyttää/hommata luottokorttia, jos ei tiedä miten sen käyttö ja takaisin maksu menee...
Onko fiksua kommentoida kun ei ole keskusteluun mitään annettavaa? AP nimenomaan koittaa selvittää etukäteen mihin on sitoutumassa.
Up, asiallisia, ei oletusvastauksia (eli luullaan tietävän kaikki vaikkei tiedetä mitään) :)
23, kiitos. Onko minun siis mahdollista maksaa 12 erässä (12 kuukaudessa) kaikki ostokseni mitkä tekisin esim tässä kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko fiksua käyttää/hommata luottokorttia, jos ei tiedä miten sen käyttö ja takaisin maksu menee...
Onko fiksua kommentoida kun ei ole keskusteluun mitään annettavaa? AP nimenomaan koittaa selvittää etukäteen mihin on sitoutumassa.
:D
Tämäkö on siihen se oikea kanava, eikä esim. korttien sopimusehdot? Nekin on ihan verkosta löydettävissä, että voi vertailla eri kortteja.
p.s mitä uutta sinä toit itse aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Itse olin vähällä joutua kuseen bauhaussin kortin kanssa. Ymmärsin ehdot niin että se toimii kuin tavallinen luottokortti, eli eli osissa lyhentäessä maksetaan tietty prosentti kokonaisvelasta (tai luottorajasta), mutta sepä toimikin niin että jokainen erillinen osto laskutettiin erillisenä luottona. Kolmen remonttiostoksen lyhennykset lähti pyörimään siis päälekkäin, olisi ollut fiksumpaa ostaa ne kaikki tavarat kerralla. Onneksi toisella luottokortilla oli käyttövaraa niin paljon että sain maksettua tuo pois ja leikkasin kortin halki ja heitin roskiin.
Kannattaa tosiaan selvittää ihan ne oman kortin ehdot, eikä arvailla niitä sen mukaan mien muilla menee muiden korttien kanssa.
Tässä sitä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa. Sama pätee puhelimiin, kodinkoneisiin huonekaluihin, jne...
Vierailija kirjoitti:
23, kiitos. Onko minun siis mahdollista maksaa 12 erässä (12 kuukaudessa) kaikki ostokseni mitkä tekisin esim tässä kuussa?
Mistä sä oot repinyt tuon 12kk? Se riippuu ihan mitä ehdoissa lukee. Jos siellä lukee vaikka että lyhennys on 20% velkasummasta, minimissään 200 euroa niin sit sä maksat kuukaudessa jotain välillä 200 (plus korot) - velkasumma.
Vierailija kirjoitti:
Up, asiallisia, ei oletusvastauksia (eli luullaan tietävän kaikki vaikkei tiedetä mitään) :)
En koe olevani kovin väärässä, jos kehoitan lukemaan ne sopimusehdot täältä tiedon hakemisen sijaan. Hymiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Esim. itselläni kortti, jossa luotto pitää maksaa 9 erässä.
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku nyt selventää, että jos teen 900 eurolla ostoksia, niin paljonko tuon kortin mukaan minun pitää maksaa vähintään kuukaudessa? En halua taloudellisiin vaikeuksiin. Onpas hankalaa!
Jos kuukausierä on ainoa asia, mikä luottokortissa kiinnostaa, niin riski joutua taloudellisiin vaikeuksiin luottokortin kanssa on suuri. Luottokorttiyhtiöt toimivat nimittäin juuri siten, että minimikuukausierä on mahdollisimman pieni, pahimmassa tapauksessa se ei kata edes korkoja ja kuluja, jolloin luottosaldosi kasvaa, vaikka et käytä korttia ollenkaan.
Jos vuosikorko on oikeasti luokkaa 20%, niin unohda koko juttu. Pulju kusettaa, kivijalkapankitkin ryöväävät, eikä vuosikorko nouse yli 10%.
Jos tarvitset luottokorttia esim. nettimaksamiseen, hotellin tai vuokra-auton varaamiseen etc. olisi parempi hankkia kortti, jolle voit maksaa saldoa etukäteen tai sitten maksat aina laskun kerralla. Luottokorttia ei vain kannata käyttää velkaantumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Joudut kuukausittain maksamaan vähintään 3% ostosten määrästä, kuitenkin vähintään 30EUR/kk.
Riippuu ostosten määrästä ja kortin myöhemmästä käytöstä, kuinka kauan koko velkasaldon lyhentäminen kestää, se voi kestää vähemmin tai enemmän kuin 12kk.
https://www.banknorwegian.fi/Asiakaspalvelu/laskut/luottokortti
"
Voit maksaa rahaa luottokortille käyttämällä OmatSivuni-palvelua tai laskusta löytyvää tilinumeroa ja viitenumeroa. Nämä maksutiedot ovat samat joka kuukausi. Näin voit maksaa rahaa luottokortillesi silloin kuin itse haluat.
Laskussa näet tiedot kaikista tilitapahtumista sekä kuun lopun saldon. Jos haluat maksaa vain osan laskustasi, näet laskusta myös maksettavan minimilyhennyksen. Tämä on 3 % (vähintään 30 euroa) kuukaudessa.
"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D
Tämäkö on siihen se oikea kanava, eikä esim. korttien sopimusehdot? Nekin on ihan verkosta löydettävissä, että voi vertailla eri kortteja.
p.s mitä uutta sinä toit itse aiheeseen?
Olen "23" ja sen jalkeen, juuri äsken, toin esille 3% / 30eur/kk lyhennysminimin. Juu, jos sinäkin osaat tulkita sopimusehtoja, niin rohkeasti vaan kommentoimaan niiden pohjalta. Keksin myös ihan itse että kyseessä on BN VISA.
Vierailija kirjoitti:
Repäsin ton 75e siitä, että 900:12 = 75
t. ap
Se korko menee vain käytetystä luotosta , ei koko luottorajasta. korko lasketaan kuukausittain lyhetämättömälle luotolle. Minimivähennys on mainittu korttisopimuksessa, löytynee verkkopankistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Esim. itselläni kortti, jossa luotto pitää maksaa 9 erässä.
Mikäs kortti semmoinen on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Se korko menee vain käytetystä luotosta , ei koko luottorajasta. korko lasketaan kuukausittain lyhetämättömälle luotolle. Minimivähennys on mainittu korttisopimuksessa, löytynee verkkopankistasi.
900eur on tosiaan ostoksien summa. Luottoraja on sitten erikseen, itselläni se on 8000EUR.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
900eur on tosiaan ostoksien summa. Luottoraja on sitten erikseen, itselläni se on 8000EUR.
37 ei siis ole ap, tuo ostoksien summa oli pääteltävissä AP:n kertomasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haistapaskakyselyä, kun ei edes kerro mikä kortti kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haistapaskakyselyä, kun ei edes kerro mikä kortti kyseessä.
Noh, olisi toki se voitu kertoa heti kärkeen. Tuliko tämä nyt AP:lle selväksi? Arvioitsen karkeasti, että jos ostaa nyt 900EUR:lla eikä käytä korttia sen jälkeen, ostokset tulee vajaassa vuodessa maksettua kun maksaa kuukausittain 90EUR. Laskua maksaessa tarttee summa muuttaa, koska laskussa se on 30EUR.