puhuuko koirat samaa kieltä joka maassa?
Kommentit (27)
Meidän koira laitettiin nyt koirakouluun, niin katsotaa tilannetta sitten koulun päätyttyä, montako kieltä se osaa ;)
Puhuuhan ihmisetkin pääasiassa samaa kieltä. Jos menet maahan etkä osaa sanaakaan sen maan puhuttua kieltä, niin kyllä sinä useimmiten saat ainakin perusjutut silti viestittyä muille.
Koirien kielihan siis ei ole puhetta, ihmistenkin viestintä tapahtuu pääasiassa muutenkin kuin sanoilla.
Omat koirani puhuvat paljonkin. Usein käydään lenkillä seuraavanlainen keskustelu:
Koira: Mennäänkö me tähän suuntaan?
Minä: Eikun mennään tuonne!
Koira: Oletko nyt ihan varma? Minä haluaisin tähän suuntaan.
Minä: Joo, nyt mennään tänne.
Koira: No okei sitten.
Ulkopuolisille näyttää: Koira pysähtyy tuijottamaan minua ja minä huidon käsilläni ja hoen "tuonne" :D
Tai kotona:
Koira: Lähdettäiskö jo pihalle, on kova hätä!
Minä: Ei ihan vielä, jooko?
Koira: Lähdettäiskö pihalle, on oikeasti kova hätä!
Minä: No okei sitten, jos sinulla kerran on niin iso hätä, niin mennään sitten.
Ulkopuoliselle näyttää: Koira istuu keskellä olohuonetta ja tuijottaa minua. Minä makaan sohvalla ja vilkuilen koiraa.
:D
Meillä on kaksi isoa koiraa, ja kyllä ne vaan puhuvat keskenään. Murisemalla, haukkumalla, pään ja hännän asennolla ja muilla eleillä. Mutta ihan selkeästi viestivät pitkin päivää monia eri asioita keskenään. Jos toinen oikein haluaa toista käskeä niin kyllä se nimenomaan sellaisella käskyhaukulla tapahtuu. Samanlaisella käskyhaukulla koira saattaa yrittää käskeä myös minua (mutta ei onnistu yrityksessään :D ).
On koirien kielessä murre-eroja! Ja välillä se aiheuttaa pahoja väärinkäsityksiä. Esimerkiksi kun saksalainen koira sanoo 'vuhh', se tarkoittaa 'tarjoan sinulle maistiaiset tästä luusta', mutta Ranskassa 'vuhh' tarkoittaakin suurinpiirtein 'painu v*ttuun mun luun läheltä!'. Tästä syystä Ranskassa vierailevat saksalaiset koirat saavat usein paikallisilta koirilta turpaansa. Tai siis kuonoonsa.
Tästä tuli mieleen, että jännä miten jotkin eleet on ihan luontaisia. Esim. itselläni tulee ihan luonnostaan ilman että kukaan on opettanut, että koiraa kutsuessa taputan samalla kädella reittäni. Tämähän tarkoittaa siis viittomakielellä sanaa "koira" :D Sattumaako? Tuskin.
Meillä ulkomaalainen koira ja kyllä sillä on ollut vaikeuksia puhua suomen koirakieltä.