Mitkä kengät juuri nyt kävelemään opettelevalle?
Meillä on seisomista varten ollut serkulta perityt nahkatalvikengät, mutta en usko niiden olevan parhaat mahdolliset kävelemään opettelevalle (ovat jo vanhat). Eli ihan ensi askelia on sisällä otettu ja pihalla kärryn työntäminen onnistuu jo kohtalaisesti.
Maaliskuu on jo puolessa välissä, en haluaisi enää ostaa talvikenkiä, koska kevät voi tulla jo kahden viikon päästä (kyseessä kaksoset, joten investointi olisi suuri paria viikkoa varten). Pärjääkö ' välikausi' kengillä kuivilla keleillä (eli vähän vuoratut tukevat kengät) ja loska/vesikeleillä kumisaappailla? Vai onko Goret kannattava investointi, joilla pärjää joka säässä? Mitenkäs Kuomat, pitävätkö ne vettä? Olen todella kiitollinen neuvoista ja kokemuksista!
Kommentit (8)
Eli osta kunnon nahkakengät. Kuomat on ihan.. jostain ja meillä oli kyllä tuonikäisenä elephantenin goret, jotka on laadukkaat, mutta en enää ostaisi kuin kunnon nahkakengät, joista löytyy edellisen mainitsemat ominaisuudet. Nahkakenkä kun aina on myös muotoutuu lapsen jalan mukaan toisin kuin monet muut. Meillä oli myös sitten ekana talvena Tepsut, joissa on kalvo nahan alla eikä varpaat kastuneet kertaakaan. eli näillä ollaan menty jatkossakin ja tänäänkin pitivät jalat kuivana vaikka pompiottiin vesilätäkössä! Kun lapsi on kotona hoidossa niin nahkakenkä ehtii kuivahtaa siinä aamu- ja iltapäiväulkoilun välissä, jos molemmat tekee..
Ja kiitos hyvistä vinkeistä! Nyt Kavat -merkkiset kengät sekä Vikingin kumisaappaat odottavat käyttäjiään =) Asiantunteva myyjä auttoi kenkien valinnassa ja sattuivat molemmat olemaan alessakin. Voi sitten hyvillä mielin satsata myös kesäsandaaleidin ja kenkiin. Hyvää kevättä!
Voi vain ihmetellä, kuka asiantunteva kenkämyyjä kehottaa laittamaan vasta kävelemään opettelevalle kumisaappaat jalkaan... Kumisaappaita nyt ei valmisteta yhtiäkään riittävän tukevia ja siis " ensiaskelkengiksi" sopivia. Itse en kyllä kumisaappailla pienen taaperon jalkaa/nilkkaa pilaisi vaan panostaisin ennemminkin alkuun kunnon goretex-välikausikenkiin, joilla märemmätkin leikit sujuvat kyllä ihan hyvin kevätsäällä. Kesällä/syksyllä sitten voisi jo käyttää kumppareita, kun askelkin jo vakaampi, mutta siihen mennessä voi jalka vielä kasvaa, joten niitä kenkiä ei vielä tässä vaiheessa kannattaisi hankkia. Tämä vain minun mielipiteeni.
Mistähän Tinsu olet noita välikausi goreja löytänyt? Minä olen useat kenkäkaupat ja tavaratalot kierrellyt ja kaikki myyjät ovat sanoneet, että välikausi goreja ei lainkaan valmisteta pieniä kokoja (= ensiaskelkenkiä). Minä olen ap:n kanssa samassa tilanteessa. Poika on juuri oppinut kävelemään. Talvikenkiä en enää viitsi ostaa, kun niille ei luultavasti olisi käyttöä kuin kuukaudeksi. Vaihtoehdoksi sitten jääkin vain ohuet nahkakengät tai kumisaappaat. Muuta valikoimaa ei kaupoissa tunnu olevan. Eli kevään loskakeleille on ilmeisesti pakko laittaa pojan jalkaan kumisaappaat.
Puppua. Olen täksi kevääksi ostanut Sympatex- kengät, kokoa 21.
Nauhalliset nahkakengät, joissa suojakalvo.
Ekaan viestiin sen verran kommenttia, että pienen kävelemään juuri oppineen kenkiin en suojasuihkeita laittaisi, ne kun on oikeaa myrkkyä. Meillä menee suuhun kengät ja kengännauhat.
ollut käytössä alkutalvella elefanten goretexit kokoa 19 ja jos niitä joku kaipaa niin menen laittamaan ne tuonne myydään palstalle hintaan 20 e viininpunaiset...
Myöskin löytyy jotkut 21 nahkakengät sellaisella sukkavarrella ja on siinä nauhatkin jotain varten.
Itsellä oli isommilla kumisaappaat 1v++ keväällä ja erittäin huonoratkaisu siksi nuorimmalle hankin jo heti ilmojen kylmetessä nuo goret joskin käytettynä uudenveroisina kun oli käynyt sama kuin meillekkin ettei montaa kertaa kerennyt käyttään kun oli jo pienet:(
Eli etukäteen voit toki kartoittaa valikoimaa, mutta paljon riippuu lapsen jalan mallista, mikä hänelle on paras ja asiantuntevassa liikkeessä myös tuo oikean koon mittaus.
Tällä palstalla usein hoetaan, että: " osta nauhalliset Tepsut ja sillä selvä." Se onkin sillä selvä, jos lapsella on leveä ja rintava vauvajalka. Meillä esikoisella oli ihan täydellinen Tepsu-jalka pienenä, sen sijaan nuoremmalla on kovin kapoisat jalat ja matala jalkapöytä, joten hänelle italialaiset kengät sopii paremmin kuin pohjanmaalaiset. Äitinsä jalat! =)
Tuon ikäiselle on ehdottomasti parhaat sellaiset ensiaskeltyyppiset kengät eli perinteiset nahkakengät nauhakiristyksellä. Tarkista että ovat sopivat teidän lapsen jalkaan ja suihkuta suojaussuihkeella ja ei kun menoksi. Goreja on yllättävän huonosti pienille ja tuon ikäisille ei kannata ostaa mitään lenkkareita. Samoin Kuomat voi jättää aivan omaan arvoonsa, ne eivät ole jalalle hyväksi. Ainakaan alle 3-vuotiaalle en Kuomia ostaisi ja sitä vanhemmallekaan en ainoiksi talvikengiksi. Meillä poika on kohta kuusi ja on pärjännyt ihan ilman Kuomia, vaikka kaikilla muilla päiväkodissa moiset on. Kunnon kengät on kuitenkin kunnon kengät aina.
Suositukseni on. Odota et lumet sulaa. Mene sitten ostaman kunnon ensiaskelkengät, joissa on jalka + 1,5 cm tilaa. Lisäksi voit ostaa vaikka toiset samanmoiset, jos rahasta ei ole pulaa tai vaikka nillkaan asti tulevat tukevat sandaalit. Hyviä merkkejä on yleensä Tepsut, Kavat, Pioni. Sitten osta ihan rehelliselle sadekelille kumpparit, mutta koska niissä ei ole tuota säätömahdollisuutta, niin niissä ei voi olla kuin se 0,5 cm käyntivaraa + 0,5 cm kasvuvaraa eli jalan mitta plus 1 cm.
Itse olen sitä mieltä, että kengissä ei kannata säästää ja lapsella saisi mielellään olla kahdet kengät kautta kohti, joita sitten vaihdellaan ja lisäksi sitten sadekeleille kumpparit. Monet tuntuvat laittavan hirvittävät summat rahaa haalareihin ja kengät on kuitenkin sitten ihan hirmu huonoja (myönnettäköön että mun silmään pistää se, kun on uusimman mallin Reimatec-haalari päällä ja keväällä jo ihan linttaan astutut Kuomat jalassa).
Tarkista, että kenkä täytää hyvän kengän kriteerit. Valitettavasti myyjillä on usein tosi puutteelliset tiedot ja hyvissäkin merkeissä on välillä susia seassa. Tässä jotain, jotka kannattaa kengästä tarkastaa. Sopii muuten koko perheen kenkien tarkasteluun.
Ensinnäkin kannattaa yrittää selvittää se, minkälaiset kengät ovat hyviä ja mitkä huonoja, ettet maksa turhasta. Hyvät kengät tunnistaa siitä, että niissä on
a) tukeva kantakappi, jota et saa käännetyksi sormin kengän sisään.
b) pohja on kiertojäykkä ja
c) pohja taipuu vain päkiän kohdalta (ei siis liian takaa)