Laittaisitko olapsen ilman ruokaa nukkumaan, jos on viivästellyt koko viikonlopun?
Eilen aamupalalla meni 3h, lounaalla 2,5h. Päivällisellä 3h. Iltapalaa ei ehtinytkään syömään.
Tänään sama setti. Viideltä kutsuin syömään ruoka oli lautasella. ei tullut, ei tullut kuudelta, ei seitsemältä. kahdeksalta sanoin, että on minuutti aikaa tulla pöytään. Ei tullut. Pakkohan ei ole syödä, joten käskin iltapesuille ja nukkumaan. Nyt olisi tullut syömään ( klo 20.28). Sängyssä pitää olla 20.30. Sanoin, että ruoka on jo heitetty roskiin. Kielsin ottamasta mitään muuta syömistä. Nyt kiukuttelee, että on nälkä ja aikoo kuulemma kertoa huomenna opettajalle. Sanoin, että ihan vapaasti ja että kannattaa kertoa aamulla, niin opettaja osaa sitten laittaa hänet kahdeksalta suoraan keittolaan "syömään" kun kerran heillä on huomenna ruokailu klo 11.15. Niin saattaa sitten ehtiä syömäänkin, kun menee vähintään 3 tuntia. Viidesluokkalaisesta on kyse.
Kommentit (41)
Ja siis esim. eilen sanoin, että ei haittaa jos viivyttelee, kunhan minä saan levätä. Tänään sanoin, että pitää ryhdistäytyä, kun huomenna on kouluakin. Muistutin myös tänään useampaan kertaan, että sängyssä pitää olla tavalliseen aikaan oli äiti terve tai sairas.
ap
Kiitos vastanneille!
Eikö teillä ole kotona ketään aikuista? Nyt siellä kiukuttelee kaksi kakaraa. Ei ihme, että maanantaisin on opettajalla ja kuraattorilla kiirettä, kun vaille vanhempia viikonloppuna jääneet lapset kilvan hakevat apua.
Teillä mättää nyt jotai muuta kuin sen lapsen syömiset. Esimerkiksi se, että ei saa itse ottaa ruokaa vaan se annostellaab lautasella.
No ehkä oli hieman ylireagointia tässä tapauksessa lähettää sänkyyn ilman ruokaa.. jatkossa kannattaa sopia tarkkaan, vaikka kun myöhästyy pöydästä niin, että muut ovat syöneet ja pöytä siivottu, saa ruokaa vasta seuravalla ruokailulla. Ilalla jos myöhästyy ruoalta saa esim porkkanan ja näkkärin ennen iltapesua.
En voi oikein kuvitella tuollaista tilannetta. Vetäisin järjettömät raivarit siitä, että lapsi rupeaa testaamaan rajojen pitävyyttä kun olen huonossa kunnossa. Kyllä viidesluokkaisen pitäisi vähän enemmän ymmärtää ja osoittaa empatiaa vanhempaa kohtaan.
Miten tuohon tilanteeseen ollaan edes menty? Ruokaa syövät kaikki yhtä aikaa. Piste. Kukaan ei aloita ennenkuin kaikki ovat pöydässä. Sitten syödään yhdessä. Jos joku ei tule pöytään niin hänet noudetaan pöytään. Toinen piste.
Mä en ikinäikinä jättäis lasta ilman ruokaa. Ihan järkyttävää natsismia. Ja vielä niin moni puolustamassa ap:tä tästä kamalasta kasvatustyylistä. Tulen niin surulliseksi kun joku vanhempi voi olla niin kylmä, että pitää lastaan mielummin nälässä, kuin että nielisi ylpeytensä ja antaisi toiselle ruokaa. Onko teillä jääkaapissa lukot? Tuleeko turpaan jos hiipii yöllä kaapeille etsimään ruokaa? Voi lapsi parka.
Poikkeusviikonloppu ap:n sairastelun takia. Joten lapseltakaan ei voi vaatia ihan normaalia käytöstä.
Mutta jos tämä jatkuu myös silloin, kun ap on terve, pitää käytäntöä muuttaa.
Itse en laittaisi lasta nälkäisenä nukkumaan. Ei halunnut varmaan yksinään syödä eikä siksi mennyt syömään.
Ihan uskomatonta. Sinulla ei ole mitään käsitystä auktoriteetista. Ruokapöytään kutsutaan ja tullaan. Jos ei tule viidessä minuutissa, muut syövät normaalisti ja ruuat korjataan pois. That's it. Ei ole vaihtoehto, että kutsutaan nyt ja sit ja sit ja sit ja vielä sit ja sittenkin vielä kerran ja sitten uhkaillaan, jos et tule.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikinäikinä jättäis lasta ilman ruokaa. Ihan järkyttävää natsismia. Ja vielä niin moni puolustamassa ap:tä tästä kamalasta kasvatustyylistä. Tulen niin surulliseksi kun joku vanhempi voi olla niin kylmä, että pitää lastaan mielummin nälässä, kuin että nielisi ylpeytensä ja antaisi toiselle ruokaa. Onko teillä jääkaapissa lukot? Tuleeko turpaan jos hiipii yöllä kaapeille etsimään ruokaa? Voi lapsi parka.
Sulla on varmaan "vapaan kasvatuksen lapsia" jotka menee tulee ja vie vanhempiaan kuin litran mittaa. Ei kai täällä kukaan sanonut että saa olla väkivaltainen tai muuta vastaavaa, puhuttiin rajoista ja kunnioituksesta: lapsi syö kun ruokaa on tarjolla tai sitten ei syö ollenkaan. 3tuntia on aika joustava odotusaika mielestäni ja jos ei viides luokkalainen siinä ajassa ole ymmärtänyt tulla niin kyllä saisi olla syömättä.
Aamupalahan on päivän tärkein ateria, kyllä taitaa huomenna lapselle maistua.
Vierailija kirjoitti:
Ei, en laittaisi sänkyyn nälkäisenä. Nämä ruualla tai ruuattomuudella palkitut ja rangaistut oppivat kieron ruokasuhteen, joka voi näkyä mm. ylipainona tai syömishäiriöinä.
Ei se ole ruuattomuudella rankaisua jos lasta ei rankaista kaikenlaisista rikkeistä ruuattomuudella. Jos ei tule ruoka-aikana syömään, ei saa ruokaa, aivan loogista. Kukaan ei kuole siihen että jää kerran-pari ilman ateriaa ja oman kokemukseni mukaan lapsi oppii hyvin nopeasti että seuraavalla kerralla kannattaa tulla syömään kun ruokaa on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeusviikonloppu ap:n sairastelun takia. Joten lapseltakaan ei voi vaatia ihan normaalia käytöstä.
Mutta jos tämä jatkuu myös silloin, kun ap on terve, pitää käytäntöä muuttaa.
Itse en laittaisi lasta nälkäisenä nukkumaan. Ei halunnut varmaan yksinään syödä eikä siksi mennyt syömään.
Haloo! Kyseessä on viidesluokkalainen. 11-12 -vuotias. Silloin voi edellyttää normaalia rytmiä ja toimintaa!
Vierailija kirjoitti:
Kaverini ei myöskään ikinä antaisi lapsen mennä nukkumaan nälkäisenä, koska se olisi laiminlyöntiä ja lapsi traumatisoituisi. Hän sitten kantaa selkä vääränä voileipää ja jugurttia seitsemänvuotiaalleen, joka havaitsee harva se ilta että on aivan kamala nälkä, juuri kun hänet on peitelty nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
En voi oikein kuvitella tuollaista tilannetta. Vetäisin järjettömät raivarit siitä, että lapsi rupeaa testaamaan rajojen pitävyyttä kun olen huonossa kunnossa. Kyllä viidesluokkaisen pitäisi vähän enemmän ymmärtää ja osoittaa empatiaa vanhempaa kohtaan.
Huomasitko, eilen äiti oli nimenomaan sanonut, että ei aikatauluilla väliä, kunhan hän saa levätä. Tänään sitten äiti on yhä sairas, mutta nyt aikataulut on tärkeitä. Eli siellä on äitinä tuuliviiri: eilen sallittiin, tänään kiellettiin. Mistä se viidesluokkalainen tietää, että koko ajan yhtä sairas äiti vetoaa eilen sairauteen sanoen, että ei väliä aikatauluilla ja tänään samasta syystä onkin.
Ei ne lapset ole ajatustenlukijoita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, en laittaisi sänkyyn nälkäisenä. Nämä ruualla tai ruuattomuudella palkitut ja rangaistut oppivat kieron ruokasuhteen, joka voi näkyä mm. ylipainona tai syömishäiriöinä.
Ei se ole ruuattomuudella rankaisua jos lasta ei rankaista kaikenlaisista rikkeistä ruuattomuudella. Jos ei tule ruoka-aikana syömään, ei saa ruokaa, aivan loogista. Kukaan ei kuole siihen että jää kerran-pari ilman ateriaa ja oman kokemukseni mukaan lapsi oppii hyvin nopeasti että seuraavalla kerralla kannattaa tulla syömään kun ruokaa on tarjolla.
Minusta tuli tuolla systeemillä anorektikko. Lääkärille äiti selitti, miten hän kyllä kertoo aina, että ruoka on nyt valmista. Minä vain en tullut syömään ja tietenkin hän keräsi lautaset pöydästä. Jostain syystä äiti ei koskaan tajunnut, miten hän omalla toiminnallaan opetti minulle, että nälkä on rauhallinen olotila.
Meillä on lapset tulleet aina heti kun mä käsken. Sulta on auktoriteetti hukassa. Anna lapselle ruokaa ja etsi auktoriteettisi huomiseksi.
Miksi et pidä ruoka-ajoista kiinni. Ei kukaan tarjoile aamupalaa 3tuntia edes pikku lapselle tai anna lapsen syödä niin kauan. Jos jättää syömättä anna odottaa seuraavaan ruokaan, eikä mitään naposteluja ruokien välillä. Vettä saa janoon juoda.
Kannattaa mielummin pakkoruokkia, koska lapsia on otettu huostaan sen takia että maanantaina on koulussa nälkä.
Ok, muistathan että lapsi ei ole tähän syyllinen. Todennäköisesti hänellekin rankka viikonloppu.