Pankkien rahastot aloittevalle sijoittajalle? Tai miten alkuun?
Minulla olisi n. 5000e ylimääräistä rahaa, mutta ei intoa alkaa opetella kovin monimutkaista sijoittamista. Eri pankit tarjoavat rahastoja eri riskillä ja nyt mietin laittavani tuon 5000e suht kovan riskin rahastoon, siis sellaiseen, jossa 70-90% rahoista sijoitetaan osakkeisiin. Sijoitusaika voi hyvinkin olla 10+ vuotta, sillä en ole koskenut rahoihin ainakaan 4 vuoteen vaan ne ovat olleet "varapankissa" jemmassa. Minulla on mahdollisuus laittaa rahastoon kuukausittain 100 - 200e. Onko tässä mitään järkeä? Nyt tuo raha on vain maannut tilillä, jossa korko on vaihdellut 0,20 - 0,50 välillä.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Osakemarkkinoilla on nyt takana ennätyspitkä nousujakso, joka ennen pitkää kääntyy laskuun. Tässä tilanteessa on totaaliseen typerää aloittaa osakesäästämistä missään muodossa.
Ajoitus on ratkaisevaa.
Toistan viimeisen kerran: ajoitus.
Minusta taas koskaan ei ole väärä aika sijoittaa. Voi olla että vuoden päästä kurssit on matalammalla kuin nyt mutta et voi olla varma. Voi käydä myös niin että kurssit nousee vielä vuosiakin. Tässä korostuu ajallisen hajautuksen tärkeys. Älä sijoita kaikkia säästöjäsi nyt vaan jätä pelivaraa mahdollisia kurssilaskuja varten. Jos kurssit laskee, voit hyvillä mielin ostaa taas lisää.
Mutta joskus on aloitettava. Aloittelija tuskin pistää heti valtavia summia kiinni osakesijoituksiin vaan opettelee hiljalleen. Ja jos tarkoituksena on pitkäjänteinen sijoittaminen, ei tilanne tasoittuu varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa, mutta summa on niin pieni ettei oikeita varainhoitajia kiinnosta. Jos itseäsikään ei kiinnosta opetella sijoittamisen perusteita, niin sitten kannattaa ehkä tosiaan vaan "sijoittaa" niihin pankin rahastoihin. Tai sitten Nordnetin superrahastoihin, jos yhtään löytyy omatoimisuutta.
On aika pelottavaa alkaa heti laittaa kiinni kymmeniätuhansia euroja. Olen parhaillaan myymässä osuuttani perikunnan isossa vapaa-ajantilassa ja jo yksin siitä tulossa on 50 000+. Nämä rahat ovat kuitenkin menossa osittain parin sijoitusasunnon ostoon (asuinseudullani hyvin kannattavaa toimintaa). Kaipaisin ihan oikeasti selkokielistä alkeiskurssia sijoittamiseen, mutta kovin heikosti tuntuu löytyvän. Nordnetiä ja Seligsonia olen selaillut, mutta on aika iso kynnys avata arvo-osuustili ja alkaa ostaa osakkeita ihan kylmiltään.
Ap.
Ei Seligson mitään arvo-osuustiliä tarvitse . Luot vaan tilin/tunnuksen sinne ja vastailet kysymyksiin. ( pakollisia rahanpesun estämiseksi).5000 on ihan hyvä alku Seligsonilla vaikka 2 jaettunakin.Minimitalletus /kk on 50 joten sekin ok.
Mitä tulee arvo-osuus tiliin niin se vaatinee vielä käynnin pankissa.
Siis tilanne tasoittuu varmasti ja silloin kokemusta onkin jo ihan eri lailla kuin nyt. T. Edellinen
Minun pahin sijoitusvirheeni: laskeviin kursseihin ostaminen, "kun halvalla saa". Matka pohjalle on pitkä eikä historiallinen kurssikehitys kerro tulevasta arvostustasosta. Toiseksi pahin on ollut se, etten myynyt kun lasku alkoi/jatkui/vakiintui.
Vierailija kirjoitti:
Olen "sijoittanut" s-bonukset, noin 50€/kk s-pankin rahastoon, johonkin hyvin suuri riskiseen, ajatuksella että jos kaikki menee niin menee, eipä tuossa paljon mene.
Parissa vuodessa olen siis "sijoittanut" noin 1950€ äsken katsoin että markkina-arvo olisi noin 2200€, en edes tiedä mitä kuluja tuosta tulisi jos haluaisin muuttaa rahaksi tuon?
Onko tuo ihan tuhoon tuomittua? Vai olisiko parempi sijoituskohde sukanvarsi?
No mitä se olisi tuottanut tilillä? 0 euroa miinus inflaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakemarkkinoilla on nyt takana ennätyspitkä nousujakso, joka ennen pitkää kääntyy laskuun. Tässä tilanteessa on totaaliseen typerää aloittaa osakesäästämistä missään muodossa.
Ajoitus on ratkaisevaa.
Minusta taas koskaan ei ole väärä aika sijoittaa. Voi olla että vuoden päästä kurssit on matalammalla kuin nyt mutta et voi olla varma. Voi käydä myös niin että kurssit nousee vielä vuosiakin. Tässä korostuu ajallisen hajautuksen tärkeys. Älä sijoita kaikkia säästöjäsi nyt vaan jätä pelivaraa mahdollisia kurssilaskuja varten. Jos kurssit laskee, voit hyvillä mielin ostaa taas lisää.
Samaa mieltä. Oikea aika sijoittamisen aloittamiseen on aina nyt. Kunhan hajauttaa ajallisesti. Pieniä summia kerrallaan, säännöllisesti, vuosia. Tällä tavalla nousut ja laskut eivät niin heiluta lopputulosta. Mitä pitempi sijoitushorisontti, sen pienempi riski pääoman menetykseen. Ajallisen hajautuksen lisäksi pitää tietty hajauttaa myös muuten ts. ei kaikkia munia samaan koriin. Pienikuluisilla rahastoilla tämä onnistuu ilman että tarvitsee itse pohtia yksittäisiä osakkeita. Ja tuosta myös olen vahvasti samaa mieltä että pelivaraa pitää löytyä; itselle ainakin tuo mukavaa turvallisuuden tunnetta kun tililläkin on ihan hyvä summa rahaa vaikka se vähemmän tuottaakin. Sitä voi käyttää ostoihin jos kurssit rysähtävät (tai vaikka hautoa edelleen tilillä jos se turvallisemmalta tuntuu. )
Joitakin ohjeita:
1. Esim Nordnetistä osakesalkku. Ei maksa mitään, tarvitsee vain allekirjoitella muutamat paperit. Ei myöskään sido mihinkään eikä ole juoksevia kuluja säilytyksestä.
2. Usean eri S-ketjun jäsenyyksien (ei siis mistään S-ketjun rahastot tai muut, jotka ovat lähtökohtaisesti huijausta) osuuskuntamaksulle maksetaan n. 7-20% verotonta korkoa, joka on siis riskitöntä jos uskoo etteivät kyseiset S-ketjun osuuskunnat mene konkurssiin. Kunnon korkoa maksaviin saa laitettua rahaa yhteensä n. 1300-1400e ja korot maksetaan keväällä kerran vuodessa S-pankin tilille. Toisin sanoen jos liityt tämän vuoden puolella, saat korot seuraavan vuoden keväänä. Lisätietoa: http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=14…
3. Nordnetin kautta sijoita lähinnä ETF:iin tai osakkeisiin. Älä koske warranteihin tai muihin monimutkaisiin rahoitusinstrumentteihin, niissä aloittelija lähinnä polttaa näppinsä. Esim. Nordnetin kuukausisäästämisohjelman kautta voit sijoittaa hankintakuluitta kerran kuukaudessa ETF:iin, joiden kulut ovat varsin maltilliset. Sijoita sellaiseen, minkä ymmärrät ja jonka tuotteisiin uskot.
4. Aloita pienillä summilla ja kun kiinnostus kasvaa, niin opettele lisää. Pyri ajalliseen, toimialalliseen ja maantieteelliseen hajauttamiseen. Lue esim. Seppo Saarion kirjasta Miten sijoitan pörssiosakkeisiin lisätietoa.
Kyllä se on niin, että itse on viitsittävä tehdä töitä asian eteen. Jos täällä alkaa antaa neuvoja, saa kirjoittaa kirjan paksuisen oppaan. Sitäpaitsi saat samalla mielenkiintoisen uuden harrastuksen sen sijaan, että notkut somessa tuntitolkulla.
- m65
Vierailija kirjoitti:
Ajoitus on ratkaisevaa.
Kääntäen tuo tarkoittaa sitä, että nyt kannattaa kotiuttaa kaikki sijoitukset patjan alle, koska kurssit voivat vain laskea ja korotkin ovat nollassa. Eikö totta?
Minun kirjoitukseni poistettiin. Lyhyesti sanon, että sijoitan vain asuntoihin Helsingissä. Seraavaksi etsin sijoitusasuntoa länsimetron suunnalta. Aina on ollut tasaista tuottoa jo yli 20 vuotta. Selkeää ja hauskaa jos pitää ihmisistä. Ole siis perheellinen nainen. Tule tällä siis hyvin toimeen. Rahastoihin en laita.
Mun ajatuksia aiheeseen liittyen blogissani:
Aloittelijan indeksirahasto-opas
Ei sen säästämisen/sijoittamisen mitään rakettitiedettä tarvitse olla. Helpoimmalla pääsee kun sijoittaa tai ainakin varautuu sijoittamaan pitkään (min 10 vuotta mieluummin pidempään) ja esim. joka kuukausi sijoittaa hieman lisää. Ja vain sellaista rahaa, mitä ei ole pakko saada käyttöön just silloin kun kurssit sukeltaa.
Sitten vaan etsii parhaan tai edes jonkin (riittävän laajalle alueelle sijoittavan) indeksirahaston tai pari ja antaa mennä. Eikä tarvitse yhtään kirjaa.
Eri juttu sitten jos aiheesta kiinnostuu ja tekee sijoittamisesta itselleen harrastuksen, haluaa tehdä suoria sijoituksia, haluaa saada osinkoja tms. Mutta peruskuvio voi olla noin simppeli ja sillä pääsee hyvään tulokseen (= tienaa sen, mitä markkinoilta keskimäärin voi saada).
Kurssien ollessa korkeella voi isomman summan kerralla sijoittaminen osoittautua hyväksi tai todella huonoksi päätökseksi, moni suosii tällä hetkellä osakkeiden yms. sijoitusten lisäksi rahan makuuttamista esim. Bank Norwegianissa 1,75% korolla, kuten joku jo taisi asiasta mainitakin.
Käyttäjä3944 kirjoitti:
Joitakin ohjeita:
1. Esim Nordnetistä osakesalkku. Ei maksa mitään, tarvitsee vain allekirjoitella muutamat paperit. Ei myöskään sido mihinkään eikä ole juoksevia kuluja säilytyksestä.
2. Usean eri S-ketjun jäsenyyksien (ei siis mistään S-ketjun rahastot tai muut, jotka ovat lähtökohtaisesti huijausta) osuuskuntamaksulle maksetaan n. 7-20% verotonta korkoa, joka on siis riskitöntä jos uskoo etteivät kyseiset S-ketjun osuuskunnat mene konkurssiin. Kunnon korkoa maksaviin saa laitettua rahaa yhteensä n. 1300-1400e ja korot maksetaan keväällä kerran vuodessa S-pankin tilille. Toisin sanoen jos liityt tämän vuoden puolella, saat korot seuraavan vuoden keväänä. Lisätietoa: http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=14…
3. Nordnetin kautta sijoita lähinnä ETF:iin tai osakkeisiin. Älä koske warranteihin tai muihin monimutkaisiin rahoitusinstrumentteihin, niissä aloittelija lähinnä polttaa näppinsä. Esim. Nordnetin kuukausisäästämisohjelman kautta voit sijoittaa hankintakuluitta kerran kuukaudessa ETF:iin, joiden kulut ovat varsin maltilliset. Sijoita sellaiseen, minkä ymmärrät ja jonka tuotteisiin uskot.
4. Aloita pienillä summilla ja kun kiinnostus kasvaa, niin opettele lisää. Pyri ajalliseen, toimialalliseen ja maantieteelliseen hajauttamiseen. Lue esim. Seppo Saarion kirjasta Miten sijoitan pörssiosakkeisiin lisätietoa.
Noita S-jäsenyyksiä suositellaan usein ekaksi, turvalliseksi sijoitukseksi. Ollaan ostettu kaikille perheenjäsenille noita. Vähän vaatii vaivaa, aikaa ja kymmeniä nimmareita S-pankissa. Tuttua juttua heille. Tuossa on vielä sekin hyvä puoli että saa usein liittymislahjoja, jotka ovat ihan rahan arvoisia esim. 20 e lahjakortti tai ilmainen ravintolakäynti.
Jos haluaa aloittaa omasta pankista, mikä on helpointa, kannattaa tosiaan valita indeksirahasto. Esim ainakin Nordealla on Suomen indeksirahasto. Noissa on pienimmät kulut ja parhain tuotto. Pankkien itse hallinnoimien kulut ovat korkeammat ja kun katsoo pankin omiakin esitteitä, harvan rahaston tuotto yltää vastaavaan indeksiin vaan jää aina vähän alle. Saatan jossain vaiheessa itsekin ottaa tuon Nordnetin, koska nyt alkaa olla sen verran rahaa kertynyt, että pitää löytää lisää tapoja sijoittaa ne.
Osakkeisiin olen sijoittanu sillä perusteella että en yritäkään kikkailla kursseilla vaan panostan vahvoihin osinkojen maksajiin ja aion olla pitkäaikainen omistaja. Osinkohistoriaa tutkin ihan vaan Kauppalehden sivuilta, lisää googlella ja sitten jotain viimeisimpien vuosikertomusten tsekkausta firman nettisivuilta. Pieni kertasijoitus, vain reilu pari tonnia. Oikeastaan kaikkien yritysten kurssi on myös noussut niin paljon, että vain kerran olen saanut (halunnut) myöhemmin ostettua lisää saman yrityksen osakkeita.
Aloitin aikanaan sijoittamisen parjatulla tavalla, eli pankin omiin rahastoihin sijoittamalla. Aluksi valitsin sellaisia pieniriskisiä, mutta kun huomasin hermostuvani että ne tuottaa tosi vähän, otin myös korkeariskisempiä. Pieni kuukausisijoitus 40-80 euroa ja mahdollisimman erilaisia rahastoja. Sijoitin yleensä muutamaan kerrallaan, sitten jos näyttää ettei kehitys esim 1-2 vuoden aikana ole halutunlaista, olen lopettanut kuukausisäästön, ja jättänyt rahaston makaamaan lunastamatta. Aina niin ei käy, mutta nämä nimenomaiset rahastot ovat kyllä sitten 5-10 vuoden odottelun jälkeen ihan kivasti plussalla.
"Joo ei missään tapauksessa mitään pankkien rahastoja, niistä ei tule kuin turpaan."
Tämä väite on väärä.
Minulla on rahaa eräässä OP:n rahastossa. Sen vuosituotto on ollut kulujen (pienet) jälkeen viimeisen 3 vuoden aikana 6-7%. Nordeassa minulla on paljon parjattu sijoitusvakuutus. Senkin tuotto on ollut samaa suuruusluokkaa. Molemmat sijoitukset ovat ikäni takia ns. varovaisen sijoittajan profiililla tehtyjä. Enemmän riskiä ottaneella tuotot olisivat olleet parempi.
Minusta on perussumman sijoittamisen jälkeen järkevää sijoittaa kuukausittain tai kahden kuukauden välein jokin lisäsumma. Tämä tasaa ajan myötä tehokkaasti mm. osakkeiden hintavaihtelun aiheuttamat heilahtelut.
Vierailija kirjoitti:
"Joo ei missään tapauksessa mitään pankkien rahastoja, niistä ei tule kuin turpaan."
Tämä väite on väärä.
Olet oikeassa. Kun markkinat nousee koko ajan niin siinä jää plussalle heikommallakin rahastolla. Kuitenkin jo mainittu totuus on, että harva peruspankin aktiivinen rahasto on indeksilleen pidemmän aikavälin vertailussa kovin hyvin pärjännyt.
Silti useimmiten on ollut viisaampaa sijoittaa kalliiseen edes keskitsasoiseen aktiiviseen rahastoon kuin jättää sijoittamatta täysin.
Ja löytyy sieltä pankkien rahastoista jotain kelpo tai lähes-kelpo yksilöitäkin. Ei tää niin mustavalkosta oo.
Ajoitus on ratkaisevaa.