Raskaana uuteen työhön
Hain kesällä työtä, johon olin täysin pätevä ja josta olin tosissani kiinnostunut. Valmis sitoutumaan vuosiksi ja tekemään parhaani. Jäin haussa toiseksi, työnantajan mukaan siksi, että halusivat työntekijän, joka työskentelisi eräällä toisella paikkakunnalla. Muuten kuitenkin olisin sopinut hommaan.
4 kk on kulut siitä kun tämä toinen aloitti hommat. Eli tasan tarkkaan koeaika. Nyt paikka on taas haussa - tämän uuden työntekijän äitiyslomaaijaisuutena! Aloitusajasta päätellen nainen oli raskaana jo työtä hakiessaan. Soittelivat nyt taas minulle, että kelpaisiko hakemasi vakkariduunin sijaan tämä.
No, tässä välissä sain itse toisen työn, joka ei ole unelmatyöni, mutta vakkarityö ja ihan ok. En voi kuvitella, että lähden vuoden määräaikaisuuteen ja sitten taas edessä uusi työnhaku.
Aika häikäilemätön tuo toinen oli. Olen itsekin äiti ja jäänyt kahdesti äitiyslomalle, mutta vasta parin vuoden työskentelyn jälkeen. Ja itsekin kokenut syrjintää äitiysloman takia kun töihin palattuani työt oli annettu muualle ja itse sain irtisanomislapun.Nyr minun lapseni on tehty, ja linkedinin perusteella tämä toinen on minua kokemattomampi. En voi olla ajattelematta, että firma teki ison virheen valitessaan tämän toisen. Johan noihin rekryprosesseihin, perhdytyksiin ja kahdelle samaan aikaan maksettaviin palkkoihin menee rahaa. En tiedä miten jollain on pokkaa? Itse hain aikoinaan töitä ja kun sain tietää olevani raskaana, tein päätöksen, että jatkan vanhassa työssä ja annan uuden paikan siten sellaiselle, joka voi olla töissä koko pestin ajan. Ihan siksikin, että raskausilmoituksen jälkeen suhtautuminen on varmaan aika nihkeää.
Kommentit (35)
Olisit sanonut että sinulla on nyt vakipaikka eikä sinua kiinnosta mitkään sijaisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikainen työsopimus päättyi kun olin neljännellä kuulla raskaana. Työkkäri painosti hakemaan töitä. Joten mitä vaihtoehtoja on muuta kuin hakea töitä? Jos on työttömänä työnhakijana niin silloin niitä töitä on vaan haettava, on raskaana tai ei.
Tässä onkin kyse rehellisyydestä. Varmaan kertoi, että olet jäämässä pian kotiin. Mutta jos työhön haetaan henkilöä, joka voi sitoutua vuosiksi ja kysellään, missä haluaa olla 5 vuoden päästä, eikä tuolloin kerro olevansa raskaana, niin onhan se kusetusta?
Ei se ole kusetusta. Lain mukaan työnantaja ei saa haastattelussa kysyä esim. lapsentekoaikeista. Tällöin myöskään työnhakijan ei ole pakko sitä tuoda esille.
Suomen laki onkin yksi merkittävä syy miksi tämä maa on tässä kunnossa.
On täysin järjetöntä että työnantaja oikeastaan pakotetaan palkkaamaan raskaana oleva työhön. Sitten sitä kuukausia koulutetaan työhön eikä se tuota mitään. Sitten se jää äitiyslomalle ja pitää etsiä uusi työntekijä. Joka jo itsessään maksaa mutta kun ei voi edes vakkarityötä tarjota niin ketään hyvää siihen ei saa. Joten työnantaja häviää taas.
Sitten kun siihen jonkun saa niin saa pelätä koko ajan että koska se äitiyslomalla oleva palaa töihin ja jääkö hän hoitamaan lasta kotiin.
Sijainen etsii uuttaa paikkaa koko ajan koska mitään takeita nykytyöstä ei ole.
Sitten joskus kuukausien tai jopa vuosien jälkeen kun se nainen palaa töihin takaisin niin pitää potkaista osava ihminen pois ja ruveta taas kouluttamaan ihmistä samoihin töihin.
Täysin päätöntä touhua.
Mielestäni Suomen laki ei ole päätöntä ainakaan tältä osin. Jos tällaista kohtaa ei laissa olisi, olisi nuorena naisena melko hankala löytää mitään parin kuukauden määräaikaista keikkaa pidempää työsuhdetta. Kun itse haen töitä, en aio missään tapauksessa mainita mistään perheenperustamisistani haastattelussa. Se on henkilökohtainen asiani, joka ei kuulu mahdolliselle työnantajalleni millään tavalla siinä kohtaa. En myöskään aio suunnitella perheen perustamista työnantajan pillin mukaan. Työnantaja ottaa yrittäjänä tietoisen riskin pitäessään yritystä. Hänen osaltaan riskiin kuuluu myös se, että työntekijä saattaa saada lapsen jossain kohtaa työuransa aikana. Äitiyslomasijaisuuden tekevä työntekijä voi saada juurikin siitä sijaisuudesta sen kaivattavan työkokemuksen, jolla hän sijaisuuden loputtua saa unelmatyöpaikkansa.
Kaikki riskit ja kustannukset pitää olla sillä ihmisellä joka sen lapsen tekee.
No onneksi yritykset tajuaa lähteä tästä maasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikainen työsopimus päättyi kun olin neljännellä kuulla raskaana. Työkkäri painosti hakemaan töitä. Joten mitä vaihtoehtoja on muuta kuin hakea töitä? Jos on työttömänä työnhakijana niin silloin niitä töitä on vaan haettava, on raskaana tai ei.
Tässä onkin kyse rehellisyydestä. Varmaan kertoi, että olet jäämässä pian kotiin. Mutta jos työhön haetaan henkilöä, joka voi sitoutua vuosiksi ja kysellään, missä haluaa olla 5 vuoden päästä, eikä tuolloin kerro olevansa raskaana, niin onhan se kusetusta?
Ei se ole kusetusta. Lain mukaan työnantaja ei saa haastattelussa kysyä esim. lapsentekoaikeista. Tällöin myöskään työnhakijan ei ole pakko sitä tuoda esille.
On täysin järjetöntä että työnantaja oikeastaan pakotetaan palkkaamaan raskaana oleva työhön. Sitten sitä kuukausia koulutetaan työhön eikä se tuota mitään. Sitten se jää äitiyslomalle ja pitää etsiä uusi työntekijä. Joka jo itsessään maksaa mutta kun ei voi edes vakkarityötä tarjota niin ketään hyvää siihen ei saa. Joten työnantaja häviää taas.
Sitten kun siihen jonkun saa niin saa pelätä koko ajan että koska se äitiyslomalla oleva palaa töihin ja jääkö hän hoitamaan lasta kotiin.
Sitten joskus kuukausien tai jopa vuosien jälkeen kun se nainen palaa töihin takaisin niin pitää potkaista osava ihminen pois ja ruveta taas kouluttamaan ihmistä samoihin töihin.
Täysin päätöntä touhua.
Mielestäni Suomen laki ei ole päätöntä ainakaan tältä osin. Jos tällaista kohtaa ei laissa olisi, olisi nuorena naisena melko hankala löytää mitään parin kuukauden määräaikaista keikkaa pidempää työsuhdetta. Kun itse haen töitä, en aio missään tapauksessa mainita mistään perheenperustamisistani haastattelussa. Se on henkilökohtainen asiani, joka ei kuulu mahdolliselle työnantajalleni millään tavalla siinä kohtaa. En myöskään aio suunnitella perheen perustamista työnantajan pillin mukaan. Työnantaja ottaa yrittäjänä tietoisen riskin pitäessään yritystä. Hänen osaltaan riskiin kuuluu myös se, että työntekijä saattaa saada lapsen jossain kohtaa työuransa aikana. Äitiyslomasijaisuuden tekevä työntekijä voi saada juurikin siitä sijaisuudesta sen kaivattavan työkokemuksen, jolla hän sijaisuuden loputtua saa unelmatyöpaikkansa.
Tuolla ei ole yrittäjänriskin kanssa mitään tekemistä. Vaan sillä että työntekijä pettää luottamuksen ja sopimuksen. Työnantaja maksaa palkkaa työnteosta ja työnantaja pitää ihmistä töissä jotta se tekee työtä. Jos työntekijä ei tee työtä pitää työnantajalla olla oikeus antaa sille potkut.
Paras olisi kun kaikki työpaikat olisi per päivä työpaikkoja. Jokaisena päivänä on erillinen palmanmaksu (voidaan automatisoida) ja jos työntekijä ei ole töissä niin hän ei saa euroakaan palkkaa. Oli syy mikä tahansa.
Kummallakin on oikeus joka päivän jälkeen irtisanoa sopimus.
Kävin 30v seurustelevana työhaastattelussa ja pomo sanoi että sulla on sitten edessä vielä äitiyslomat ja me tuotaan niitä miellellään. Ensimmäisen äityiloman aikana sain 20% palkankorotuksen että tulen varmasti takaisin, sitten pomo ehdotti parin vuoden päästä vaativampaa tehtävää, ja olin juuri saanut tietää olevan toista kertaa raskaana, kerroin sen heti ja sanoin että hän voi tällä tiedolla vielä harkita haluaako juuri mut siihen positioon, ja halusi. Itse asiassa myös hän oli samaan aikaan raskaana ja oltiin juuri saman verran poissa toisten lapsien kanssa. Hyvä yritys katsoo asioita useampien vuosien perspektiivissä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin 30v seurustelevana työhaastattelussa ja pomo sanoi että sulla on sitten edessä vielä äitiyslomat ja me tuotaan niitä miellellään. Ensimmäisen äityiloman aikana sain 20% palkankorotuksen että tulen varmasti takaisin, sitten pomo ehdotti parin vuoden päästä vaativampaa tehtävää, ja olin juuri saanut tietää olevan toista kertaa raskaana, kerroin sen heti ja sanoin että hän voi tällä tiedolla vielä harkita haluaako juuri mut siihen positioon, ja halusi. Itse asiassa myös hän oli samaan aikaan raskaana ja oltiin juuri saman verran poissa toisten lapsien kanssa. Hyvä yritys katsoo asioita useampien vuosien perspektiivissä.
Hyvä yritys olisi tienannut miljoonia työntekijällä joka olisi tehnyt työtä tuon ajan
Itse hain työtä ollessani 24 viikolla raskaana, ja kerroin tämän haastattelussa. Sain vakituisen työn, jota ehdin tehdä ainoastaan kolme päivää ennen äitiyslomani alkua. Kyllä se vaan on niin, että pätevin tekijä saa työpaikan oli sitten raskaana tai ei.
ulppa kirjoitti:
Itse hain työtä ollessani 24 viikolla raskaana, ja kerroin tämän haastattelussa. Sain vakituisen työn, jota ehdin tehdä ainoastaan kolme päivää ennen äitiyslomani alkua. Kyllä se vaan on niin, että pätevin tekijä saa työpaikan oli sitten raskaana tai ei.
Ihannetapauksessa saa ja pitäisi saada, mutta ei saa jos
-firma on mätä ja epäreilu
-firmalla ei mene taloudellisesti hyvin
-ala on sellainen, että kykeneviä ja halukkaita kandidaatteja on paljon
Itse kerroin raskaudesta määräaikaisena työntekijänä, kun vakinaistaminen tuli puheeksi. Ei pomon mielestä vaikuta asiaan, eikä saakaan vaikuttaa.
Olin kyllästynyt työhöni ja hain uutta paikkaa, johon tulin valituksi. Samaan aikaan olimme kuitenkin yrittäneet lasta ja päätin varmuuden vuoksi tehdä raskaustestin samantien. Ja olinkin raskaana. Päätin heti, että en vaihda työpaikkaa vaan pysyn entisessä paikassani ja luotan siihen, että poissaoloni jälkeen asiat olisivat siellä paremmin. Ja näin tosiaan kävi ja olen samassa työpaikassa edelleen. Tosin miehelle välillä nauran, ettei hän ollutkaan se jolle ensimmäisenä raskaudesta kerroin vaan tämä toisen työpaikan omistaja. Kaveri oli muuten hieman hämmentynyt kun soitin ja kerroin, etten sittenkään tule töihin koska olen raskaana. Kyseessä oli parinkymmenen ihmisen työllistävä pikkufirma, jolle pikaisesta äitiyslomastani olisi taatusti tullut hankaluuksia, toisin kuin nykyisen työpaikkani satojen henkilöiden organisaatiossa.
Minä hain työtä vaikka olin raskaana, aikaisilla viikoilla toki, mutta raskaana kuitenkin. Luulin jopa hetken, etten olisi sama henkilö kyseessä kuin ap:n tapauksessa, mutten käytä linkediniä ja työllistyin julkiselle sektorille. Törkeä temppu varmasti jonkun mielestä, mutta kun tasa-arvoisessa maailmassa eletään, joten raskauden ei pitäisi olla syynä urakehityksen tyssäämiselle. Ja jos en olisi kyseistä työtä saanut, niin olisin hakenut sitten muita töitä ja käynyt haastatteluissa vaikka kuinka viimeisilläni ja maha pystyssä. Esimies ei ollut asiasta millänsäkään, päinvastoin. Vastuualueeni saattaa jopa laajentua kun palaan töihin äitiyslomalta. Olen lukenut niin paljon juttuja työsyrjinnästä raskauden perusteella, etten voi kun kehua suvaitsevaista ja tasa-arvolakia noudattavaa työnantajaani!
Onko teidän mielestä oikeasti järkevää kieltäytyä muuten mielekkäästä työpaikan vaihdosta sen perusteella, että on juuri tehnyt plussatestin? Kun tietää senkin miten yleisiä alkuvaiheen keskenmenot on. Pahimmassa tapauksessa tuo edellä kirjoittanutkin olisi joutunut jatkamaan huonoksi koetussa työpaikassaan vielä vaikka vuoden ennen uutta tärppiä. Eikä siihen toiseen paikkaankaan olisi enää ollut yrittämistä raskaustoiveen julkistamisen jälkeen.
MINÄ, Minä, minä.... toivottavsti työntantajasikin huomaa/tajuaa tuon ajattelusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin päätöntä touhua.
Kaikki riskit ja kustannukset pitää olla sillä ihmisellä joka sen lapsen tekee.
No onneksi yritykset tajuaa lähteä tästä maasta.
Suomessa on halpa, osaava ja hyvin koulutettu työvoima. Tervemenoa vaikka Saksaan niin yritys maksaa parempia palkkoja ja työntekijää ei ihan tuosta vaan irtisanota. Ammattiyhdistysliike ei ole Suomessa ollut enää voimissaan ja työntekijöiden oikeuksia poljetaan ihan urakalla.
4kk vatsa ei näy kaikilla. Kaikilla ei ole kohtuneteenpäin kallellaan. Tiukat vatsalihaksetkin estävät näkymästä. Isommat rinnat piilottaa helposti kasvavan vatsan.