Suuri osa nuorista jäätyy täysin työhaastattelussa =D
Voi helvetti mikä sukupolvi. Tätä uutta sukupolveahan kehutaan että ovat ihan toista maata kuin entiset: kansainvälisiä, osaavat puhua, ovat sosiaalisia maailmankansalaisia. No oikeesti eivät osaa mitään ja sosialliset taidot olemattomat. Surkeita tapauksia kertakaikkiaan.
http://www.iltalehti.fi/tyoelama/201701142200053818_tb.shtml
Kommentit (28)
Ja taas mollataan ihmisiä ujoudesta, joka on synnynnäinen ominaisuus.
Hekoheko.on se hyvä, että joku saa sutkin tuntemaan itsesi paremmaksi. Sääli kuitenkin, että sun täytyy ottaa se nuorilta aloittelijoilta.
Kylläpä auttaa epävarmaa nuorta seuraavassa työhaastattelussa tuo juttu
No herranjestas, että tuommosiaki ihmisiä on olemassa. Mihin suuntaan tämä maailma on menossa. Ilman työhaastattelua ei kyllä tule kukaan saamaan selville kuinka hyvä työntekijä henkilö on töissä. Kyllä se sosiaalinen henkilö on todennäköisemmin työntekijä ainesta kuin hiljaisempi ihminen. Tämä maailma on tuhoon tuomittu.
Jaahas, nytpä huvittaakin entistä enemmän etsiä ujona jännittäjäihmisenä töitä kun tietää että haastattelijat on tuota mieltä :D Kättelen kyllä, yritän katsoa silmiin ja olen kohtelias, mutta punastumiselle tai käsien tärinälle en mitään voi.
Eikö työnhakua enää harjoitella kouluissa kyllä itsellä oli ylä-asteella tetit ja paikka haettiin itse.
Sairasta arvostella alaikäisiä jotka ovat haastatteluissa ensimmäisiä kertoja. Eipä nuo tilanteet aikuisellekaan helppoja ole. Jännitysoireita tulee kaikille uudessa tilanteessa ja se on aivan luonnollista.
Tämänkin sivuston pääteema on pitkään ollut inroverttius.
Jos asenne on toi "punastuu kaulaan asti" = ujo, epäsosiaalinen ja huono työntekijä niin ei ihme, että suurimman osan jännitys pahenee. Tuli sama mieleen, että tuossa naisessa itsessään on jotain omituista. Kyllä asenne välittyy, varsinkin ne herkät jännittäjät vaistoavat kyllä toisen asenteen heti.
Oon miettinyt että itse 40v jännittäisin ihan älyttömästi jos nyt joutuisin työhaastatteluun. :O Oon ollut kaksi kertaa, toisestakin jo yli 10v. :D Meillä töissä olleet nuoret harjoittelijat ovat KAIKKI olleet kivoja reippaita nuoria. Osa ujompia, mutta se on karissut pikkuhiljaa työtä tekemällä ja olen itse aina sanonut, että erilaisuus on rikkaus, osa tykkää ujommista, ovat helposti lähestyttäviä ja eivät vaikuta "uhkaavilta". Ja osaavat kuunnella, antaa tilaa toiselle. Ujokin voi olla sosiaalinen. Ja usein onkin niin, että ujo on sosiaalisesti taitavempi.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta arvostella alaikäisiä jotka ovat haastatteluissa ensimmäisiä kertoja. Eipä nuo tilanteet aikuisellekaan helppoja ole. Jännitysoireita tulee kaikille uudessa tilanteessa ja se on aivan luonnollista.
Pitääkö tätä uutta sukupolvea sitten hehkuttaa aivan erilaisena kuon entisiä kun eivät sitä ole. Sosiaalisesti huonompia ovat eivät mitään maailmankansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Hekoheko.on se hyvä, että joku saa sutkin tuntemaan itsesi paremmaksi. Sääli kuitenkin, että sun täytyy ottaa se nuorilta aloittelijoilta.
Nääniölat paljaana kulkevat nuoret leikkii jotain maailmankansalaisia mutta tosipaikassa eivtä sa sanaa suustaan.
Minä nukahdin aikoinaan työhaastattelussa. Jonkinlainen jännitys olisi auttanut pysymään hereillä.
Opiskelen alalla, joka on todella sosiaalinen ja täynnä extrovertteja. Kuitenkin kun on pidettävä puheenvuoroja/esitelmiä, todella monet punastelee ja ääni alkaa värisemään. Luonnollinen reaktio, eikä mikään erityinen epäonnistuminen noloille teineille! Ärsyttävä juttu!
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen alalla, joka on todella sosiaalinen ja täynnä extrovertteja. Kuitenkin kun on pidettävä puheenvuoroja/esitelmiä, todella monet punastelee ja ääni alkaa värisemään. Luonnollinen reaktio, eikä mikään erityinen epäonnistuminen noloille teineille! Ärsyttävä juttu!
Turha leikkiä maailmankansalaista jos ei osaa edes puhua. Palatkaa maan pinnalle. Ette ole yhtään parempia kuin vanhat sukupolvet, päinvastoin koko ajan huonompia.
Musta toi juttu oli typerä. Itse vielä neljäkymppisenäkin saatan punastua ja jännittää. Mitä sitten? Sehän on vain hyvä asia, että ihmisessä on jotain herkkyyttä ja viattomuutta tallella, ei ainakaan ole mikään psykopaatti.
Minäkin jäädyn ja punastun jos eteen tulee yllättävä kysymys johon pitää hetki miettiä vastausta. Punastun muutenkin ilman sen kummempaa syytä. Kiva, että se on joillekin naureskelun aihe. Tosiaanko ujous ja punastuminen kertoo sen millainen työntekijä henkilö muuten olisi? Työttömiä syytetään laiskoiksi kun kaikki ei työhaastattelussa mennyt just täydellisesti, "työnhakija punastui, ei huolita töihin".
Olen sosiaalisesti taitava ja hyvä työssäni. Punastumisesta en ole vieläkään päässyt eroon. Isoille porukoille puhuminen tai erityinen minuun kohdistuva huomio saa minut edelleen punastumaan. Olen jo 33v. Varmasti olen opuskeluaikoina joka työharjoittelussa tai työhaastatteluissa punastellut useampaan kertaan, lähes aina olen päässyt töihin minne haen.
No työhönottaja on tässä pointti. Monia lapsia ja nuoria ei enää vaadita seurustelemaan aikuisten kanssa kuten ennen. Nuorten ei tarvitse osata käyttäytyä, tervehtiä ja pystyä keskustelemaan vanhempien ihmisten kanssa. Mun lapsuudessa piti huolehtia vanhemmista ihmisistä ja juosta näiden asioilla ja auttaa kaikessa.
Nuoret ovat Suomessa nykyään kykeneviä oleskelemaan vain oman ikäisten kanssa ja heidänkin kanssa vain kun porukkaa on itsensä kaltaista.
Ylihuolehtivat vanhemmat eivät opeta lapsiaan menemään vieraisiin paikkoihin ja kohtaamaan vieraita aikuisia ihmisiä kuten tuossa jutussa sanottiin. Esimerkiksi kun koululaisen pitäisi leirikoulua varten myydä karkkeja, niin sen sijaan että lapsi tulisi itse myymään niitä vaikkapa äidin työpaikalle, niin äiti ottaa koululaiselta tehtäväkseen myydä karkit. Lapsi pääse kuin koira veräjästä.
Nuori joka aina pyörii omissa porukoissaan ei välttämättä tajua miten esim. työhaastattelussa puhutaan. Mun sukulaistyttökin oli 20-vuotiaana työhaastattelussa käyttänyt sanontaa "on ihan perseestä" ja "vittu mä tekisin kyllä niin ja näin" yms. Vaikka haki siis työtä, jossa olisi ollut vähän asiakaspalveluakin. Ei saanut työpaikkaa ja ihmetteli sitä. Tyttö on kasvanut isänsä hoidossa, ja isän kielenkäyttö on tuontapaista mikä ehkä sen ikäisellä miehellä menee läpi jossain duunarihommassa, mutta eipä anna eväitä tyttären tulevaisuudelle.
Eli kyllä vanhemmat tekee karhunpalveluksen nuorille, kun eivät opeta sosiaalisia taitoja.
No pitää mennä katsomaan sinne peiliin. Paskat geenit on tullut annettua lapsille. Soitan äidillekin, että menee myös sinne peiliin katsomaan, että mikä on kun ei jälkipolvet saa sanaa suustaan vaikka kysytään prkl. On se kumma sitten ettei osata. Kiitos neuvosta Heidi Alariesto, silmät aukesivat totaalisesti nyt!
Veikkaan , että tuossa naisessa on jotain omituista jos saa nuoret punastelemaan