6. luokkalaisen "seurustelu"
Kuudennella oleva tyttömme ilmoitti tänään, että hänellä on poikkis. Olin tätä jo aavistellut mutta nyt kuulimme sitten totuuden. Seksistä ja seurustelusta on puhuttu avoimesti jo useamman vuoden ajan. Olen myös sanonut, että seurustella sit ehtii vähän vanhempana - kun olen kuullut että näitä tyttiksiä ja poikkiksia on jo joillain 5-luokkalaisillakin.
Mitä tässä voi vanhempana tehdä vai voiko mitään? En kyllä halua ruveta sanememaan ja kieltämäänkään, koska nuoret kyllä keksii keinot. Ei ole mitään käsitystä, minkälainen "seurustelu" on kyseessä, onko muutakin kuin pussailua. En osannut siinä kohtaa kysyä suoraan, ja nyt tyttö lähti ulos kavereidensa ja "poikkiksensa" kanssa. Kotiintuloaika on annettu ja sitä on useimmiten noudatettu. Joulu sujuu hyvin, harrastukset samoin, pahoja murkkuiän oireita ei ole vielä ollut. Mitäs te olette tehneet ala-asteikäisen seurustelun kanssa? Vähän huolestunut olo.
Kommentit (12)
Tuon ikäisillä seurustelu on yhdessä hengailua, kädestä pitämistä ja pussailua. Siinä ei ole mitään pahaa. Sitten vasta on syytä huolestua, jos poikaystävä on useamman vuoden tyttöä vanhempi.
Onko alkoholia ollut kuvioissa? Meillä nuo 5-6-luokkien seurustelu-jutut on olleet tyyliin ollaan yhdessä ulkona, istutaan pojan pyörän kyydissä, istutaan kallioilla. Eivät ole aina edes uskaltaneet kunnolla jutella toisilleen mut silti on ns. seurusteltu. Alkoa ei ole kuvioissa ollut, se ja seksiä sisältävät suhteet tulivat myöhemmin. Olen molempien tyttärieni kanssa aina voinut puhua avoimesti ja olen ollut perillä asioista. Ilmeisesti sinullakin on hyvät puhevälit lapseesi joten puhu rohkeasti mutta älä kauhistele tai syyttele.
Kun mä olin kuudennella luokalla, poikakaverin kanssa pidettiin kädestä kiinni ja joskus harvoin pussattiin. Muuten vain lähinnä oltiin samassa porukassa.
Jos joulu sujui hyvin, niin homma on hanskassa.
Jos ei ole päihteitä kuvioissa ja poikaystävä on samanikäinen ja suurin piirtein kenties tunnet tai tiedät pojan niin en usko että on isoa ongelmaa. Kuten on edellä sanottu niin se on juurikin vaan hengailua ja ujosti ehkä saatetaan just ja just pussata. Meidän esikoinen on kans kutosella ja yksi rinnakkaisluokan poika oli syksyllä kuvioissa mutta iso osa touhusta oli whatsappi-snappi-insta-juttua ja sitten välillä jopa tapasivat livenä :D Koulun pihalla eivät kuulemma kehdanneet olla yhdessä kun muut härnää.
Munkin nuori on "tavallaan seurustellut" jo 6-luokkalaisesta. Ollaan tutustuttu tähän kaveriin (joka on aivan ihana) ja perheeseensä ja luotto on kova molempiin, joten ei siitä mitään paniikkia olla otettu. Nuoret on puhuneet "parisuhteesta sitten tulevaisuudessa". Molempien osapuolten vanhemmat ollaan oltu jo aika alusta jyvällä asiasta ja suhtautuminen ollut luontevaa molemmilta tahoilta.
Onko näiltä huolestuneilta vanhemmilta unohtunut, millaisia he itse olivat samassa iässä? Olisiko käynyt edes mielessä sellainen seurustelu miten aikuisena mieltää seurustelun?
Ikävä rikkoa tämä yksimielisyys mut mulla meni neitsyys just kutosluokan keväällä ja kalja & tupakka tuli myös kuvioihin. Koulu meni koko ajan hyvin, samoin futis, poikaystävä oli kans futaaja ja vuotta vanhempi, kunnollisen perheen poika mut niin vain kävi että kotibileissä päädyttiin kaljan rohkaisemana yhteen makuuhuoneista ka siellä sit tapahtui molempien eka kerta. Kondomia käytettiin eikä ollut painostamista. Yläasteella kaljottelu jatkui, rööki ei, mut ehkä kaksi kertaa vanhemmat sai kiinni kaljasta. He olivat niin luottavaisia ja kun pidin kiinni kotiintuloajoista ja olin aamulla kunnossa olevan oloinen niin ei he aina valvoneet kun tulin kotiin. Faija teki reissuhommia välillä viikonlopun ylikin ja mutsi oli vuorotöissä. Yläaste meni hyvin ja lukioon jatkoin ja silloin sit alkoi oikein kunnon bailaus ja dokailu. Vanhemmat ei olleet perillä siitäkään kuin hyvin pieneltä osin. Olen aina ollut heidän silmissään paljon hillitympi ja kunnollisempi kuin olinkaan, olin aika rasavilli. No, eipä tuommoisesta nuoruudesta mitään ikävää seurannut, menin AMK:hon ja olen vakiduunissa ja vakisuhteessa, odotan esikoistamme. En aio olla noin sinisilmäinen kuin omat vanhempani. Lukiossakin luokan kovimmat hikarit ja tähtioppilaat ja urheilustarat olivat niitä kovimpia dokaajia, että ei se koulu- & harrastusmenestys kerro yhtään mitään, eikä voi vetää johtopäätöstä että pärjäävät nuoret eivät sekstaa tai dokaa. Haloo :)
Itse seurustelin myös vitos-kutosluokalla. Ei koskaan pussattu tai pidetty kädestä, koulussa ei puhuttu juuri kun molemmat niin ujoja. Lähinnä sähköpostilla vaihdettiin viestejä päivittäin. Että en olis huolissani 😀
Jos haluat tietää mitä seurustelu pitää sisällään istut tyttäresi kanssa alas ja kysyt syyttelemättä. Näin helppoa. Jos ei kerro ja ahdistaa palkkaa yksityisetsivä penkomaan tyttäresi asioita. Jos haluat tietää pojasta lisää kutsu hänet kylään.
Mun kaveri "seurusteli" vitosella oli viestejä pari pusua ja haleja
no ainakin silloin kun mä olin tuon ikäinen (n. 10v sitten) niin se seurustelu ei ollut mitään muuta kuin ehkä viatonta pussailua ja kädestä pitämistä, ja toki tekstailua