Mä olen sitä mieltä että,jos valmistuu lääkäriksi
Pitää valmistua ns täysien pisteiden papereilla. Eli eihän lääkäri voi olla valmis jos tentissä hieman reilu puolet oikein. Ja kaikkien lääkäreiden tilanteessa kuin tilanteessa tulisi olla samaa mieltä.
Eihän leikkauksessa tms. voi lääkärit olla erimieltä asiasta.
Ja olen törmännyt, ettei lääkäri osaa lukea sydänfilmiä. Eihän voi toimia lääkärinä ellei sitä osaa tehdä.
Kommentit (8)
Ei sellaista ihmistä ole olemassakaan, joka pystyisi omaksumaan kaiken sen tietomäärän, mikä esim. lääketieteeseen liittyy. Lääketiede on lisäksi erittäin monimutkainen tieteenala ja aina löytyy kysymyksiä, joihin ei ole vastauksia. Oletpa yksinkertaistanut asian aika tavalla. Jos kuitenkin olet noin varma asiastasi, niin mitäpä jos pelastaisit meidät kaikki ja lukisit itse lääkäriksi!
Ja millaisissa olosuhteissa lääkärit joutuvat työskentelemään? Miten itse hoitaisit esim. 80 huonokuntoista vuodeosastopotilasta, kun olet nähnyt kertaalleen esim. virtsakatetrin laiton potilaalle toisten opiskelijoiden selän takaa...?
Täytyyhän hierojankin osata luut ja lihakset. Jos et osaa ei voi toimia hierojana, tai en menisi hierojalle joka saa tentistä vain puolet oikein. Kuten en menisi lääkärillekkään.
Siksi pitäisi olla että kaikki oikein, muuten ei voi työtä harjoittaa. Ja ei tulisi hoitovirheitä.
Vierailija:
Täytyyhän hierojankin osata luut ja lihakset. Jos et osaa ei voi toimia hierojana, tai en menisi hierojalle joka saa tentistä vain puolet oikein. Kuten en menisi lääkärillekkään.Että meinaatkos kysyä erikseen joka tentin, että paljonkos on tohtori pisteitä saanut tästä ja tästä tentistä opiskeluaikana ennen kuin lääkäriin menet??
Koko uran ajan on päivitettävä tietojaan lukemalla ja koulutustilaisuuksissa käymällä. Opiskeluaikana päntätyt tiedot vanhenevat, koska lääketiede kehittyy niin nopeasti.
suurin osa asioista opitaan itse työssä, toki silloin on joku kokeneempi kollega aina tukena. Ja ihan niin kuin monissa muissakin ammateissa työ opettaa koko ajan, koskaan ei ole valmis. Ja on varmaan paljon asioita joita kaikki lääkärit ei tiedä, siksi voi konsultoida toista lääkäriä. Hei haloo, luuletko että sairaanhoitajat tietää KAIKEN hoitotoimenpiteistä ja farmaseutit KAIKEN lääkkeistä jne..
Ystäväni valmistui erikoislääkäriksi. Minua järkytti, miten hän koko opiskeluaikansa luki tärppejä, eli jätti joitain alueita kokonaan lukematta. Sitten siihen erikoislääkäritenttiin luku myös tärppejä vaan. Kamalaa minusta, että ei tarvtse tietää lähes kaikkea.
pitää lääkiksessä saada puolet pisteistä. Mitään arvosanoja ei anneta eikä opiskelijoita laiteta paremmuusjärjestykseen. On vaan tentistä läpi päässeitä ja ei päässeitä riippumatta siitä saiko täydet pisteet vai sen puolet.