Miehen tyyli hoitaa vauvaa, onko ok?
Kun täällä niin paljon paasataan siitä, että antaa miesten hoitaa lapset omalla tavallaan, niin tässä esimerkki meidän perheestä:
Vauva huutaa väsymystä, hieroo silmiä jne. Mies vie sänkyyn, vauva huutaa eikä 2min nukahda, mies ottaa ylös ja sanoo "no ei sitä väsytä." tulos: vauva on väsynyt joko päivän eikä nuku yölläkään.
Ruokailu: vauva kääntää kerran pään pois eikä heti avaa suuta. Mies sanoo "no ei sillä ole nälkä" ja heittää ruuat pois. Vauva huutaa nälkää ja mies ihmettelee mikä sitä nyt vaivaa..
Vauva kakkaa vaippaan. Mies tuumii että juuri vaihtoi 30min sitten että saa kyllä nyt olla pari tuntia ennenkuin taas vaihdetaan. Tuloksen jokainen arvaa.
Tässä muutama esimerkki. Annanko miehen rauhassa hoitaa "omaan tapaansa" vai saako huomauttaa?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Se on sellainen putkiaivo mies. Ehkä parempi, ettei hän osallistu vauvanhoitoon, vaan tekee sen sijaan jotain missä on parempi. Tuskin tahallaan kiusaa vauvaa.
Tätä olen itsekkin miettinyt. Esim tuo nukutus homma, mies luulee että vauva huutaa sitä kun hänet lasketaan sänkyyn eikä halua nukkua. Olen sanonut, että vauvat huutavat väsymystään. Mies: "eihän siinä ole mitään järkeä! Silloin pitää nukkua eikä huutaa." ei vasn tajua että noin vauvat tekevät! -Ap
Mies taitaa kuulua samaan kategoriaan sen bonuswayn miehen kanssa....
Minusta mies on johdonmukainen. Mutta niin, eihän se vauva vissiin vielä tuota ymmärrä. Paitsi tuo vaippahomma, sen kyllä vaihtaisin samantien.
Kuulostaa nii mun mieheltä vaikkei iha nui radikaalisti. Jos poika viedään nukkuun ja vastustelee, mies hakee sen pois ja toteaa ettei sitä väsytä vaikka selkeästi on jo yliväsyneen puolella. Jos annan pojalle ruokaa niin mies saattaa vaa tiuskia ettei sillä vielä oo nälkä vaikka poika syö kovalla ruokahalulla.
Vaipan hän kyllä vaihtaa heti kun huomaa siellä olevan paljon pissaa tai kakat. Ei anna pojan vasitella olla kakkavaipassa tai vaatteet märkinä pissasta.
Tekee mieli käyttää eka kerran palstalta tuttua kommenttia: "ja tuollaisen kanssa olet mennyt tekemään lapsen". Siis toivottavasti vain yhden. Tuskin mies on pamahtanut lyhytjännitteiseksi ja aloitekyvyttömäksi isyyden myötä, vaan se on hänen luonteensa, eli ollut tiedossa. En syytä, mutta kysyn: oliko lapsi yhteinen toiveenne vai sinun projektisi?
Jotta arkenne pyörisi hyvin miehen on opittava hoitamaan lastaan. Muuten sinulla on kaksi lasta ja mies etääntyy lapsestaan, mikä on se kaikkein pahin asia. Lisäksi parisuhteenne kärsii. Onko miehen kavereista apua, miten he suhtautuvat lapsiinsa? Miehen vanhemmat? Jonkinlainen "interventio" olisi kyllä paikallaan.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Tekee mieli käyttää eka kerran palstalta tuttua kommenttia: "ja tuollaisen kanssa olet mennyt tekemään lapsen". Siis toivottavasti vain yhden. Tuskin mies on pamahtanut lyhytjännitteiseksi ja aloitekyvyttömäksi isyyden myötä, vaan se on hänen luonteensa, eli ollut tiedossa. En syytä, mutta kysyn: oliko lapsi yhteinen toiveenne vai sinun projektisi?
Jotta arkenne pyörisi hyvin miehen on opittava hoitamaan lastaan. Muuten sinulla on kaksi lasta ja mies etääntyy lapsestaan, mikä on se kaikkein pahin asia. Lisäksi parisuhteenne kärsii. Onko miehen kavereista apua, miten he suhtautuvat lapsiinsa? Miehen vanhemmat? Jonkinlainen "interventio" olisi kyllä paikallaan.
Oli yhteinen projekti. Ei ole ennen hoitanut vauvoja joten ei mitään kokemusta ennen tätä omaa. Tekee kyllä itse mutta siis tällä omalla tyylillään... Ei ymmärrä vauvan viestejä eikä häntä saa siinä neuvoa muuten sanoo "joooo tee itse sitten kun tiedät." lähipiiri innoissaan lapsesta, miehen kavereilla ei juurikaan lapsia. -Ap
Kuulostaa tahalliselta ilkeydeltä. Tuskin kukaan on niin uuno, ettei tajua, että kakkavaippa pitää vaihtaa vaikka edellinen vaippa olisi just vaihdettu. Tahallista ja typerää käytöstä. Itse en hyväksyisi tuollaista toimintaa vauvaa kohtaan.
Mies kuulostaa kehitysvammaiselta. Onko kenties insinööri?
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika perheneuvolaan, mies mukaan ja terkkari voi kertoa elämän realitettejä miehelle. Mll- sivuilla on vanhempainnetti, josta mies voi lukea tietoa. Jos näihin ei suostu, niin sinulla on kaksi vaihtoehtoa: hoitaa lapsi itse ja siinä samassa mieslastasi tai laittaa mies pihalle ja hoitaa itse lapsesi.
Tietty jos mies hoitaa kodin ja tekee ruuat joutuu vähän puntaroimaan onko kuitenkin helpompi olla vielä toistaiseksi yhdessä ja erota vasta kun lapsi on vähän vanhempi.
Minä hoidan kodin ja ruuat, kun olen kotona ja mies käy töissä. -Ap
Toisesta ketjusta tuli mieleen, että onko tämä niitä miehiä jotka ei tarjoa treffeillä kahvia eikä avaa ovea, koska Tasa-arvo.
Kohtelee sitten vauvaa samaan tapaan..
Vierailija kirjoitti:
Toisesta ketjusta tuli mieleen, että onko tämä niitä miehiä jotka ei tarjoa treffeillä kahvia eikä avaa ovea, koska Tasa-arvo.
Ei ole :D -ap
Vierailija kirjoitti:
Eli jos kumpikin maksaa oman kahvinsa, kumpikaan ei hoida vauvaa?
:-D Miksi ihmeessä lisääntyä idiootin kanssa?!
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein kovimpia treffeillä maksajia ovat venäläiset ja ranskalaiset miehet, jotka ovatkin kuuluisia lastenhoito- ja kotityötaidoistaan. Kyllä, minä pidän suomalaisista miehistä ja voin tarvittaessa maksaa sen 2,30 e kahvistani tai vaikka tarjota, kunhan arki on yhteinen projekti. Mutta jos jatketaan tästä pidemmälle, aloitetaan oma ketju.
Lisäyksenä tähän, että tuossa kakkavaipassa minä kyllä vaihdan vauvan vaipan kun näin käy, en tiedä siis jättäisikö mies oikeasti vaihtamatta jos en ole paikalla vai sanooko vain... -Ap
Nyt äkkiä oikeasti jotain toimintaa johonkin suuntaan.
Ap, kai ymmärrät ettet voi tietää mitä tapahtuu kun et näe tai ole paikalla? Kyseessä on lapsesi turvallisuus enkö tuollaisen miehen kanssa ottaisi mitään riskejä. Seuraava vaihe hermojen menetyksessä on ravistelu/lyöminen.
Vaikka kyseessä olisi kuinka oma miehesi niin ennenkaikkea olet äitinä vastuussa lapsesi turvallisuudesta.
Itselläni ainakin katoaisi kaikki kunnioitus tuollaista ihmistä kohtaan.
Mitä sitten kun lapselle tulee uhma jne? Luuletko että miehen hermot tästä paranee?
Pelottavaa millaisissa perheissä vauvat joutuvat elämään.
Saat huomauttaa todellakin!!! Kärsivällisyydellä tuota työtä tehdään. Olet hyvä äiti jos menet väliin huomauttamaan!
Vierailija kirjoitti:
Nyt äkkiä oikeasti jotain toimintaa johonkin suuntaan.
Ap, kai ymmärrät ettet voi tietää mitä tapahtuu kun et näe tai ole paikalla? Kyseessä on lapsesi turvallisuus enkö tuollaisen miehen kanssa ottaisi mitään riskejä. Seuraava vaihe hermojen menetyksessä on ravistelu/lyöminen.
Vaikka kyseessä olisi kuinka oma miehesi niin ennenkaikkea olet äitinä vastuussa lapsesi turvallisuudesta.
Itselläni ainakin katoaisi kaikki kunnioitus tuollaista ihmistä kohtaan.
Mitä sitten kun lapselle tulee uhma jne? Luuletko että miehen hermot tästä paranee?
Pelottavaa millaisissa perheissä vauvat joutuvat elämään.
Ei mies siis raivoa lapselle vaan sanoo tyyliin huokaisten "no ei sitten syödä." tai "ei hän halua nukkua." ja kun sanon että hänhän huutaa väsymystä niin "no varmaan nukkuis jos väsyttäisi." en siis usko että aikoo satuttaa, mutta mutta.. Niin. -Ap
Yksi asia, mistä pitäisi puhua paljon enemmän on se, että miehilläkin on hormonit. Oma mieheni huomasi jo raskausaikana olevansa aivan raivona, jos joku vaikka etuili mua kassajonossa. Siitä luolamiesvietistä sitten puhuttiin aika paljon. Vauvan synnyttyä hän tunsi lähinnä voimattomuutta, kun vauvalle kelpasin vain minä.
Voisin kuvitella, että jos ei kauheasti mieti omia tunteitaan, ollaankin tilanteessa, jossa vauvan itku herättääkin raivoa, kun ei ole sitä ulkopuolista uhkaa, johon kohdistaa aggressionsa niin kuin kivikaudella.
Toki on sitten vaan miehiä, jotka ovat huonoja hoivaamaan, koska taustalla on välttelevä kiintymyssuhde omassa lapsuudessa.
Ei ole niin hirveän vaarallista antaa miehen oppia asioita kantapään kautta.
Ongelma teillä on se että olet vieressä neuvomassa, vieläpä pyytämättä.
Jos se mies ei kehtaa kysyä sulta, tai jos olet tavoittamattomissa niin google on keksitty.
Sen voi tietty varmistaa ennen kuin poistuu menoihinsa, että mies tietää että huutavan vauvan saa lykätä esimerkiksi oinnikseen jos alkaa liikaa risoa. Sylissä hyssyttely hermot riekaleina kun saattaa johtaa ravisteluun.