Kuuluuko työnantajalle ilmoittaa ns.sivutulojen työpaikat?
Voiko vaatia tällaista ja jos niin mihinköhän perustuen?
Kommentit (35)
Pitää ilmoittaa, jos teet jommassa kummassa paikassa täysiaikaisesti (työlainsäädäntö velvoittaa). Jos teet osa-aikaisesti molemmissa, voit jättää ilmoittamatta, kunhan saat työt sujumaan molemmissa, eikä ole kilpailevaa toimintaa ellei yrityksen sisäisissä ojheistuksissa lue muuta.
Virkasuhteessa pitää ilmoittaa / anoa sivutoimilupa, työsuhteessa oleva tarkastaa työsopparista kuinka toimitaan. Kilpailulainsäädäntöä pitää noudattaa niillä aloilla, joita se koskee ja lojaliteettisääntöjä tietysti kaikkien. Näin olen asian ymmärtänyt, mutta en ole asiantuntija. Google ja esim. oma ammattiliitto kertonevat enemmän, koska tässä on tosiaan noita työsuhteen muodosta ja alasta jne. riippuvia sääntöjä.
Jos työnantaja ei maksa mun vapaa-ajasta mitään, ei se sille kuulu, mitä mä silloin teen. Mutta ihan samaa työtä en menisi tekemään tai kilpailijalle töihin, koska kilpailukielto kuitenkin on.
Meillä työnantaja käski kertomaan lomautuksen ajalta, jos olemme jossain muualla tuolloin töissä. Sekin vaikutti vähän hölmöltä. Mitä se sille kuului, jolla ei ole tarjota töitä. Jotenkin tuntui että olisiko nuo laitettu seuraavissa yt:issä irtisanottavien listalle, koska niillä on duunia muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin lojaliteettivelvoite? Ei se ole millään tavalla työnantajan asia mitä minä teen sen jälkeen kun leimaan päivän päätteeksi ulos. Jollain "liikesalaisuuksilla" tai kilpailijalle työskentelyllä nyt ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, työnantaja hankkikoot itse todisteet että jotain tuollaista tapahtuu. Yksityisyys se on työntekijälläkin.
Kannattaako sitten mihinkään työpaikkaan mennä, jos ei tunne työlakien perusteitakaan. Perusta oma yritys tai toiminimi, niin saat pitää yksityisyytesi, paitsi verottajaa kohtaan.
Jos olet kokoaikaisena, niin tokihan sivutyöilmoitus täytyy tehdä, jos sitä vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin lojaliteettivelvoite? Ei se ole millään tavalla työnantajan asia mitä minä teen sen jälkeen kun leimaan päivän päätteeksi ulos. Jollain "liikesalaisuuksilla" tai kilpailijalle työskentelyllä nyt ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, työnantaja hankkikoot itse todisteet että jotain tuollaista tapahtuu. Yksityisyys se on työntekijälläkin.
Kannattaako sitten mihinkään työpaikkaan mennä, jos ei tunne työlakien perusteitakaan. Perusta oma yritys tai toiminimi, niin saat pitää yksityisyytesi, paitsi verottajaa kohtaan.
Minä olen kuule koko ikäni ollut työssä ja nauraisin päin naamaa jos työnantaja tulisi minulta utelemaan mitä teen työajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Pitää ilmoittaa, jos teet jommassa kummassa paikassa täysiaikaisesti (työlainsäädäntö velvoittaa). Jos teet osa-aikaisesti molemmissa, voit jättää ilmoittamatta, kunhan saat työt sujumaan molemmissa, eikä ole kilpailevaa toimintaa ellei yrityksen sisäisissä ojheistuksissa lue muuta.
Laki on aina se määräävin. Millään säännöllä tai ohjeella ei voi kumota voimassa olevaa työsopimuslakia.
Meillä pitää tehdä sivutyöilmoitus. Muuta ei tarvitse. Sivutyö ei saa haitata päätyön tekemistä. Työnantajana kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Onko allekirjoittamassa työsopimuksessa jotain kohtaa missä puhutaan kilpailijoille työskentelystä?
No kilpailevan toiminnan kieltää jo työsopimuslaki.
Vierailija kirjoitti:
Virkasuhteessa pitää ilmoittaa / anoa sivutoimilupa, työsuhteessa oleva tarkastaa työsopparista kuinka toimitaan. Kilpailulainsäädäntöä pitää noudattaa niillä aloilla, joita se koskee ja lojaliteettisääntöjä tietysti kaikkien. Näin olen asian ymmärtänyt, mutta en ole asiantuntija. Google ja esim. oma ammattiliitto kertonevat enemmän, koska tässä on tosiaan noita työsuhteen muodosta ja alasta jne. riippuvia sääntöjä.
Työsopimuslaissa on tosiaan myös ns. lojaliteettivelvoite ja kilpailevan toiminnan kielto.
Ei ole pakko ilmoittaa, mutta se kuuluu lojaliteetin piiriin eli kilpailevaa toimintaa ei saa olla. Lisäksi työnantajan ei tarvitse joustaa työvuoroissa jne. siksi, että työntekijällä on sivutyö.
Ja jos on päätyönantajan työstä sairauslomalla, ei voi mennä sivutöihinkään.
En mä ainakaan oo ilmoittanut kun työsopimuksen allekirjoitin. Päätyönäni oon töissä lankakaupassa ja iltaisin ja opetan kansallisopistossa enkkua. Ei ole kilpailevaa toimintaa joten ei kuulu pomolle, kyllä hän nykyään tietää kun on joskus tullut puheeksi mutta vapaa-aikani päätyöstä ei hänelle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan noin? Jos toisesta työstä on saikulla fyysisten esteiden vuoksi (esim. murtunut jalka) niin ei voi tehdä kevyttä istumatyötäkään, jota tämä vaiva ei sinänsä haittaisi? Miten tuosta sivutyöstä sitten jäädään pois? Saikun kauttako, vaikka perusteita sille ei olisi? Jos työ 1 saikku on hankittu omasta työterveydestä niin sama todistus ei käyne työnantaja 2:lle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan noin? Jos toisesta työstä on saikulla fyysisten esteiden vuoksi (esim. murtunut jalka) niin ei voi tehdä kevyttä istumatyötäkään, jota tämä vaiva ei sinänsä haittaisi? Miten tuosta sivutyöstä sitten jäädään pois? Saikun kauttako, vaikka perusteita sille ei olisi? Jos työ 1 saikku on hankittu omasta työterveydestä niin sama todistus ei käyne työnantaja 2:lle?
Jos olet sitä mieltä, että pystyt tekemään kevyttä istumatyötä, tulee sinun ottaa yhteyttä siihen päätyönantajaan ja kysyä, järjestyykö tuollaista työtä, olet siihen valmis. Sairauslomalappu molemmille työnantajille. Jos päätyönantaja saa tietää, että sairauslomalla olet työkykyinen ja teet töitä toiselle taholle, on hänellä työsopimuslakiin vedoten mahdollisuus purkaa sopimus , koska sivutyö ei saa olla kilpailevaa päätyösuhteen kanssa, eikä sivutyö saa yleisestä lojaliteettivelvoitteesta johtuen olennaisesti haitata päätyösuhteen velvoitteiden täyttämistä. Ja olennainen velvoitehan on se työnteko. Jos saa palkallista sairauslomaa toipuakseen, ei sitä sairauslomaa sovi käyttää työntekoon toiselle työnantajalle .
No ihan takuulla et saa lupaa vaikka Mehiläisen työntekijänä työskennellä Attendolla.