Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko työnantajalle ilmoittaa ns.sivutulojen työpaikat?

Vierailija
14.01.2017 |

Voiko vaatia tällaista ja jos niin mihinköhän perustuen?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko allekirjoittamassa työsopimuksessa jotain kohtaa missä puhutaan kilpailijoille työskentelystä?

Vierailija
2/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sopparissa sanotaan, ettet saa tehdä kilpailevaa työtoimintaa.

Jollainhan on pystyttävä osoittamaan ettet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuuluu, eli lupa pitää pyytää. En tiedä syytä, kai se, että sun pitää ensisijaisesti jaksaa se päätyösi.253

Vierailija
4/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö mä työskentelen it firmassa ja kesällä auttelen yhdellä marjatilalla. Eipä meidän teknologiajohtajaa voisi vähempää kiinnostaa mun pikku marjankeruut. Tai se et mä pimeesti trimmaan muutamaa tutun tutun koiraa pari kertaa vuodessa.

Vierailija
5/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap työskentelee yksityisellä sos.-ja terv.alan työnantajalla. Ts.hoitoalalla.

Vierailija
6/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on ihan asiallista ilmoittaa. Ei siitä mitään haittaakaan ole. 

Vierailija
7/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en ole ilmoittanut ja mistäpä tuo työnantaja sellaista osaisi minulta edes tulla kysymään ja sivutyönantajaa ei päätyönantaja kiinnosta.

Ei ole työsopimuksessa minkäänlaisia ehtoja kilpaileville yrityksille toimimisesta.

Vierailija
8/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on ihan asiallista ilmoittaa. Ei siitä mitään haittaakaan ole. 

Kyllä kyllä, samaa mieltä tästä periaatteessa mutta ihmettelem silti miks nyt yhtäkkiä tällaista tivataan, ensi kertaa 20 vuoden työuran aikana? Onkp mun ta ainoa?

Vierailija
9/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omassa työpaikassani on sellainen määräys, että sivutöistä pitää ilmoittaa. Voi olla, että pomoasi ei juuri nyt kiinnosta, mutta jos jossain vaiheessa joudut kahnauksiin pomosi kanssa, niin tämä on hyvin kätevä peruste saada sinut irtisanotuksi, jos olet jättänyt ilmoituksen tekemättä (olettaen, että teilläkin on ilmoitusvelvollisuus).

Vierailija
10/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö mä työskentelen it firmassa ja kesällä auttelen yhdellä marjatilalla. Eipä meidän teknologiajohtajaa voisi vähempää kiinnostaa mun pikku marjankeruut. Tai se et mä pimeesti trimmaan muutamaa tutun tutun koiraa pari kertaa vuodessa.

Eipä tuo kilpailevaa toimintaa olekaan. Ja ei kaikilla mitään pykälää tuosta kilpailevaa toiminnasta olekaan.

Vierailija
11/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu työnantajalle mitä teet työajan ulkopuolella.

Vierailija
12/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omassa työpaikassani on sellainen määräys, että sivutöistä pitää ilmoittaa.

Mitenköhän laillisia tuollaiset määräykset sitten ovat... Ihmisten vapaa-ajan vietto ei kuulune työnantajalle pätkän vertaa.

Vierailija
13/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ilmoittaa. Työntekijällä on lakiin perustuva lojaliteettivelvoite. Ei liity työsopimukseen, vaan työlainsäädöntöön. Toisaalta meillä pyritään keskustelemaan myös työntekijöiden kanssa, mitä tietoja he voivat työnantajasta kertoa kun ovat töissä muualla. Työnantaja voi haastaa oikeuteen, jos työntekijä paljastaa kilpailuasemassa tärkeitä tietoja toiselle taholle.

Vierailija
14/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omassa työpaikassani on sellainen määräys, että sivutöistä pitää ilmoittaa.

Mitenköhän laillisia tuollaiset määräykset sitten ovat... Ihmisten vapaa-ajan vietto ei kuulune työnantajalle pätkän vertaa.

Nimenomaan työlainsäädöntöön se perustuu. Ihmettelen, jos jossain ei pidä ilmoittaa sivutöistä.

Vierailija
15/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt sellaisia työsoppareita, että kaikki muu työ on kiellettyä ilman erillistä lupaa.

On kai laillistakin kieltää kaikki muut työt eikä vain kilpailevaa työtä, olisihan erikoista että poliisilaitos kieltäessään sivutyöt ilman lupaa olisi rikkonut lakia.

Vierailija
16/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ilmoittaa. Työntekijällä on lakiin perustuva lojaliteettivelvoite. Ei liity työsopimukseen, vaan työlainsäädöntöön. Toisaalta meillä pyritään keskustelemaan myös työntekijöiden kanssa, mitä tietoja he voivat työnantajasta kertoa kun ovat töissä muualla. Työnantaja voi haastaa oikeuteen, jos työntekijä paljastaa kilpailuasemassa tärkeitä tietoja toiselle taholle.

No ei todellakaan pidä ilmoittaa.

Vierailija
17/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt sellaisia työsoppareita, että kaikki muu työ on kiellettyä ilman erillistä lupaa.

On kai laillistakin kieltää kaikki muut työt eikä vain kilpailevaa työtä, olisihan erikoista että poliisilaitos kieltäessään sivutyöt ilman lupaa olisi rikkonut lakia.

Ei todellakaan ole laillista, ei se työnantaja nyt työntekijää omista.

Vierailija
18/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lause alkaa öö, näyttää typerältä. Ilmeisesti kirjoittaja on typerä ja/tai yksinkertainen.

Vierailija
19/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettakaa vaikka työsopimuslaki! Työnantaja voi kieltää sivutyöt, mutta työntekijä voi tehdä muutakin palkkatyötä, mikäli työnantaja ei ole sitä kieltänyt TIETOISENA toisesta työpaikasta. Pitää sivutyöt ilmoittaa ja mitä toisessa firmassa tekee.

Vierailija
20/35 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetin lojaliteettivelvoite? Ei se ole millään tavalla työnantajan asia mitä minä teen sen jälkeen kun leimaan päivän päätteeksi ulos. Jollain "liikesalaisuuksilla" tai kilpailijalle työskentelyllä nyt ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, työnantaja hankkikoot itse todisteet että jotain tuollaista tapahtuu. Yksityisyys se on työntekijälläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi