Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei mammat! Älkää kyselkö kesätöitä teinienne puolesta

Vierailija
14.01.2017 |

Työskentelen yrityksen henkilöstöyksikössä ja taas alkaa aika, jolloin vanhemmat etsivät kesätöitä teineilleen. Saan sähköposteja ja soittoja tyyliin: 'Meidän Nico-Petteri on tosi aktiivinen ja innokas työntekijä. Voisiko Nico-Petteri päästä teille töihin kesäksi?'

Jos Nico-Petteri on niin aktiivinen ja innokas, miksi hän ei ota itse yhteyttä?

Kaikki vastaavat hakijat siirretään välittömästi mappi ö:hän eli vanhempi tekee karhunpalveluksen lapselleen. Jos N-P ei itse vaivaudu töitä hakemaan, siihen pitää vanhemman vain tyytyä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin kyllä suurya myötöhäpeää, kun opo ysien vanhempienillassa joitui muistuttamaan, ettei TET-jakson harjoittelupaikan hakeminen ole vanhemman vaan oppilaan tehtävä.

Myötähäpeää siksi, etteivät kaikki vanhemmat tajua tätä automaattisesti.

Vierailija
22/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on että teinit on vanhempien vastuullaa. Jos vanhempi hankkii paikan , silloin tietää että teini oikeesti tulee töihin. On ns takaaja asialle.

Aivan kun asunnon vuokraus.

Ei nuorelle uskalle vuokrata, koska riski on liian suuri. Voi olla ettei hän osa käsitellä rahaa tai osaa elää muita kunnioittaen.

Kun vahemmat on takaajina tietää että tämä kyllä onnistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä suhteilla töihin pääsemisessä vanhempien "maine" on ikäänkuin vakuutena.

Ajatellaan, ettei vanhempi ilkeäisi tuoda omalle työpaikalleen näytille jotain aivan mahdotonta lattialle räkivää jälkeläistä.

Eli kyllä niillä suhteilla ihan selkeä funktio on.

Vierailija
24/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, sama pointti tulikin jo edellisessä viestissä. T. Nro 23

Vierailija
25/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsin kyllä suurya myötöhäpeää, kun opo ysien vanhempienillassa joitui muistuttamaan, ettei TET-jakson harjoittelupaikan hakeminen ole vanhemman vaan oppilaan tehtävä.

Myötähäpeää siksi, etteivät kaikki vanhemmat tajua tätä automaattisesti.

Muistan vieläkin kuinka hävetti kun isä soitti ensimmäiseen amisharjoittelupaikkaani, vaikka olisin itse halunnut hoitaa asian. Olin siis kertonut kotona, mihin ajattelin hakea ja kun seuraavana päivän tulin koulusta, isä kertoi että oli jo järjestänyt asian.

Vierailija
26/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä suhteilla töihin pääsemisessä vanhempien "maine" on ikäänkuin vakuutena.

Ajatellaan, ettei vanhempi ilkeäisi tuoda omalle työpaikalleen näytille jotain aivan mahdotonta lattialle räkivää jälkeläistä.

Eli kyllä niillä suhteilla ihan selkeä funktio on.

Ei ole mitään vikaa siinä, että pääsee suhteilla töihin, MUTTA oman lapseni aijon ainakin kasvattaa niin, että tuossa tilanteessa saa silti itse vielä soittaa ja esitellä itsensä ja ns. Varmistaa työpaikan vaikka se olisikin jo selvä että sen saa.

Vierailija
27/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamus ansaitaan ja ajan kanssa siksi on hienoa että vanhemmat auttaa alkuun

Vierailija
28/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimiesten lapset on aina ykkössijalla!

Vierailija
29/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla kaikki työpaikat menee muutenkin. Tolla logakalla jää ilman

Vierailija
30/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aikanaan kun hain kesätöihin äitini työpaikkaan, silloin Suomen isoin pankki, sain ekana vuonna "bumerangin", eli en päässyt. Oli kuitenkin jo kokemusta eli ei ollut eka kesätyö. Äiti tästä sit jutteli kahvilla kollegoidensa kanssa että kuinka harmillista. Kollegat sit valistivat että ei sinne itse hakemalla pääse, "pankkilaisen" pitää ilmottaa henkilöstöosaston naisille, että meidän Minna on kesätyötä vailla. No seuraavana vuonna tärppäsi yllättäen, kun toimittiin tän hiljaisen käytännön mukaan. Ja toden totta, joka ikinen siellä duunissa oli pankkilaisen muksu.

No, ajat on muuttuneet, mutta paljolti paikat menee suhteilla yhä. Oma teinini haki ihan itse TET-paikan syksyllä ja on laittanut hakemuksia kesätöihin. Miehen työpaikalle pääsee vain isoimpien johtajien lapset ja meille ei oteta ollenkaan.

Vierailija
31/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti jotkut kyselevät lapsilleen työpaikkaa? :D :D Uskomatonta. Tulevatko ne vanhemmat sitten sinne töihinkin tekemään kaiken Nico-Petterin puolesta?

En ole ap. mutta kyllä vanhemmat soittelevat ja tiedän tämän useamman vuosikymmenien kokemuksesta.

Se tekee kyllä soittajan naurunalaiseksi ja olen joskus kysynytkin, kumpi teistä hakee töitä tai tulee töihin.

Vierailija
32/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on provo, ei teinejä oteta edes töihin minnekään. Ja jos otetaan, niin juuri työntekijöiden lapsia, eli jos haluaa päästä töihin, niin vinkkaaja pitää olla tiedossa.

Vierailija
33/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuija kirjoitti:

Hitto, mun mies teki sen jo, neuvosi tuli liian myöhään... :(   Miten voin suorittaa katumusharjoitukset?

(Sellaista se on, kun suhteilla pelataan. Lapseni vain ilmoittaa, koska haluaa aloittaa työt.) 

Sama täällä. Kysyin sähköpostilla meidän firmasta henkilöstöosastolta, että koska kesätyöpaikkoihin voi hakea, tyttöä kiinnostaisi. Vastaus oli, että ei ole hakuaikaa, kannattaa laitaa hakemus samantien. Ja sitten se HR-ihminen kysyi, että mitä tyttö opiskelee, pääsisikö jo toukokuussa, osaako yhtään kaupallista ajaa ja menin onneton vastaamaan, että sepä sattui, juuri tuollaista työtä etsii ja hyvin voi tulla jo toukokuussa. Niin me sovimme samantien, että paikka on tytön, vaikka ei vielä edes hakemusta lähettänyt. Nyt on virallisestikin nimet sopimuksessa.

Ei siis vanhempana kannata olla aktiivinen ja kysyä, lapsi voi saada kesätöitä!

Vierailija
34/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi ikinä kehdannut mennä töihin jos vanhemmat olisivat paikan järjestäneet! Jotain itsekunnioitusta oli minullakin teininä.

Vierailija
35/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti jotkut kyselevät lapsilleen työpaikkaa? :D :D Uskomatonta. Tulevatko ne vanhemmat sitten sinne töihinkin tekemään kaiken Nico-Petterin puolesta?

En ole ap. mutta kyllä vanhemmat soittelevat ja tiedän tämän useamman vuosikymmenien kokemuksesta.

Se tekee kyllä soittajan naurunalaiseksi ja olen joskus kysynytkin, kumpi teistä hakee töitä tai tulee töihin.

Meillä on havaittu, että nämä äidin soittelemat hakijat on parhaita työntekijöitä. Ne kun ei ole vastuussa vain meille vaan myös äidille.

Vierailija
36/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostelen etukäteen, että missä olisi avoimia paikkoja ja sitten vinkkaan teineille, että siellä ja tuolla voisi olla duunia. Etsivät itse paikat netistä ja yhteystiedot jne. Itsenäisesti ovat sähköpostit ja soitot tehneet.

Näin on toimittu jo yläasteella, kun TET paikkoja pohtivat. Yhden sähköpostin poika pyysi, että isänsä tsekkais ennen lähetystä. Kyse kuitenkin nyt oli ensimmäisestä palkallisesta kesätyöstä. Tammikuu menossa ja 16 vuotiaalla on kesäkuussa työpaikka. :)

Vierailija
37/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuija kirjoitti:

Hitto, mun mies teki sen jo, neuvosi tuli liian myöhään... :(   Miten voin suorittaa katumusharjoitukset?

(Sellaista se on, kun suhteilla pelataan. Lapseni vain ilmoittaa, koska haluaa aloittaa työt.) 

Voi luoja :D toivottavasti Lapsellasi on siellä koko elämän työpaikka, meinaan jos on tottunut siihen että "vain ilmoittaa koska haluaa aloittaa!" niin voi olla oikeassa elämässä vähän vaikeaa toi työnhaku....

Mun lapsi sai viime vuonna töitä niin, että professorinsa soitti työnantajalle ja tarjosi hyvää hakijaa. Sitten piti vain ilmoittaa, koska voi tulla käymään ja allekirjoittamaan sopimuksen. Tietty osaaminen ja suosittelija ovat joskus avain työpaikkaan, jota ei itse ole hakenut.

Vierailija
38/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavia kommentteja. Parasta tietysti on se että nuori on itse aktiivinen ja hakee kesätyönsä. Toiseksi parasta on se että on vanhempien hankkimassa kesätyössä. Ja pitkällä näisen pereässä ovat ne lorviat ja saamoatomat jotka eivät viitsi edes yrittää kesätöihin.

Vierailija
39/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tärkein työnhaun oppi on kertoa lapselleen, että työnsaannissa verkostot ovat tärkeitä. Kannattaa siis käyttää hyväkseen vanhempien työssään hankkimat suhteet, kavereitten "puskaradio" ja omat harrastukset. Ei pidä kuvitella, että firmoihin soitteleminen ja työhakemusten lähettäminen on jotenkin arvokkaampaa kuin se, että kyselee, kuka tietäisi työpaikan ja kuka voisi siihen suositella. On vanhanaikaista kuvitella, että hakemuksella saisi töitä, jos toista on jo suositeltu ko. paikkaan. Teini myös muistaa, että suosittelija on tavallaan vastuussa siitä, että hän sai töitä. Jos tekee työs huonosti, menee suosittelijankin maine.

Vierailija
40/42 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on havaittu, että nämä äidin soittelemat hakijat on parhaita työntekijöitä. Ne kun ei ole vastuussa vain meille vaan myös äidille.

Samasta syystä kesätyöntekijät ovat usein työntekijöiden lapsia, jolloin painetta hoittaa kesätyöt kunnolla tulee myös kotoa. Riski kesätyöntekijän valinnassa on suurin, jos tähän ei liityä mitään muuta sidettä työhön, kuin se että on sattunut pääsemään sinne töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan