Hei mammat! Älkää kyselkö kesätöitä teinienne puolesta
Työskentelen yrityksen henkilöstöyksikössä ja taas alkaa aika, jolloin vanhemmat etsivät kesätöitä teineilleen. Saan sähköposteja ja soittoja tyyliin: 'Meidän Nico-Petteri on tosi aktiivinen ja innokas työntekijä. Voisiko Nico-Petteri päästä teille töihin kesäksi?'
Jos Nico-Petteri on niin aktiivinen ja innokas, miksi hän ei ota itse yhteyttä?
Kaikki vastaavat hakijat siirretään välittömästi mappi ö:hän eli vanhempi tekee karhunpalveluksen lapselleen. Jos N-P ei itse vaivaudu töitä hakemaan, siihen pitää vanhemman vain tyytyä.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Oi kumpa olisit jättänyt pois tuon N-P:n. Puhunut vain vaikka teineistä. Asiaa puhut, mutta pakkoko se on olla noin alentuva?
Eikö siis Nico-Petterisi saanut töitä, vaikka olit tosi aktiivinen? ;)
Hitto, mun mies teki sen jo, neuvosi tuli liian myöhään... :( Miten voin suorittaa katumusharjoitukset?
(Sellaista se on, kun suhteilla pelataan. Lapseni vain ilmoittaa, koska haluaa aloittaa työt.)
tuija kirjoitti:
Hitto, mun mies teki sen jo, neuvosi tuli liian myöhään... :( Miten voin suorittaa katumusharjoitukset?
(Sellaista se on, kun suhteilla pelataan. Lapseni vain ilmoittaa, koska haluaa aloittaa työt.)
On vähän eri asia, jos siihen paikkaan on suhteita vanhempien tai sukulaisten kautta. Veikkaan että tässä viitattiin tilanteisiin, kun suhteita ei ole.
Ap:n mielipide ei ole absoluuttinen totuus. Kun tuttu vanhempi on sanonut, että teini ei löytänyt kesätöitä, niin olen niitä töitä siinä vanhemman kautta tarjonnut. Toimii näinkin. Sama nuori oli lopulta kolme kesää meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi kumpa olisit jättänyt pois tuon N-P:n. Puhunut vain vaikka teineistä. Asiaa puhut, mutta pakkoko se on olla noin alentuva?
Eikö siis Nico-Petterisi saanut töitä, vaikka olit tosi aktiivinen? ;)
Älä nyt viitsi. Ekaksi sanot äitejä mammoiksi ja sitten käytät tuota iänikuista mukamas hauskaa Nico-Petteriä. Puhu vanhemmista ja puhu teineistä, tytöistä ja pojista. Sinulla on tärkeä asia, hyvä muistutus, mutta luulisi sinun rekrytoijana osaavan olla asiallinen.
Niin, jos on suhteita, ei tarvitse soitella HR:ään, vaan suoraan toimarille jutellaan golfmatsin lomassa. Näin se ikävä kyllä menee. Muuten Nico-Petterin on parasta ottaa luuri kauniiseen käteen.
Ihanko oikeasti jotkut kyselevät lapsilleen työpaikkaa? :D :D Uskomatonta. Tulevatko ne vanhemmat sitten sinne töihinkin tekemään kaiken Nico-Petterin puolesta?
Älä sitten sinäkään alentuvasti nuhtele ja pilkkaa liian myöhään yhteyttä ottavia. Kauan sitten soitin jonnekin virastoon kesätöitä hakiessa ja oikein pilkallisesti naurava täti ihmetteli, että miten olen niin tyhmä että näin myöhään haen ja lapsi rukka kaikki paikat on jaettu ja fiksut ihmiset ovat hakeneet moooonta kuukautta sitten. Että voi voi miten näin, ja et ajatellut ja voi olla kuule tyttö parka, ettet saa kesätöitä mistään kun olet niin tyhmä.. ja blaa blaa blaa. Pelkkä ei, meille piti hakea jo x kuukautta sitten olisi riittänyt.
Toivottavasti sillä tädillä on persesyöpä.
tuija kirjoitti:
Ja jälleen kasvatetaan yhtä lellittyä kakaraa. Millainenhan tulee aikuisikä olemaan...
Kyllä mä ajattelin kysyä otetaanko meille ylipäätään tuonikäsiä kesätyöntekijöitä. Jos otetaan, niin sanon että kiva, pyydän tommia laittamaan hakemuksen ja niin nuori voi hoitaa itse asiaa siitä eteenpäin.
Ei kaikki firmat noin tee mitä sanoit, tiedän että meille on ainakin kaksi palkattu suhteilla ja tiedän että sitä tapahtuu muuallakin. Ikävää, mutta totta.
En kysy teinilleni töitä. Mieheni on hoitanut sen jo vuosia ja hyvin on lapset päässeet miehen tuttujen firmoihin kesätöihin.
Merkittävä osa kestöistä saadaan suhteilla, eli vanhempien kontaktien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen yrityksen henkilöstöyksikössä ja taas alkaa aika, jolloin vanhemmat etsivät kesätöitä teineilleen. Saan sähköposteja ja soittoja tyyliin: 'Meidän Nico-Petteri on tosi aktiivinen ja innokas työntekijä. Voisiko Nico-Petteri päästä teille töihin kesäksi?'
Jos Nico-Petteri on niin aktiivinen ja innokas, miksi hän ei ota itse yhteyttä?
Kaikki vastaavat hakijat siirretään välittömästi mappi ö:hän eli vanhempi tekee karhunpalveluksen lapselleen. Jos N-P ei itse vaivaudu töitä hakemaan, siihen pitää vanhemman vain tyytyä.
Mitä muita typeriä säntöjä teillä on työntekijän valinnassa?
Vierailija kirjoitti:
tuija kirjoitti:
Ja jälleen kasvatetaan yhtä lellittyä kakaraa. Millainenhan tulee aikuisikä olemaan...
Riippuu varmaan siitä millaiseksi vanhennat muuten kasvattavat lapsensa. Kesätöistä puhutaan. Niitä ei enää myöhemmin, työkokemuksen karttuessa, laiteta ansioluetteloon. Jos lapsi tajuaa tulevaisuudessa hakea itse töitä eikä vain ilmoita koska haluaa aloittaa.
tuija kirjoitti:
Voi luoja :D toivottavasti Lapsellasi on siellä koko elämän työpaikka, meinaan jos on tottunut siihen että "vain ilmoittaa koska haluaa aloittaa!" niin voi olla oikeassa elämässä vähän vaikeaa toi työnhaku....
Täällä suunnilleen kaikki kesätyöpaikat menee suhteilla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä suunnilleen kaikki kesätyöpaikat menee suhteilla.
Joo, mutta siinäkin on suuri ero että soittaa teini silti itse ja kysyy töitä vai se että vanhempi petaa koko työpaikan ja nuori vaan "ilmoittaa koska haluaa aloittaa." niinkuin tämä yksi sankari kertoi.
Vierailija kirjoitti:
tuija kirjoitti:
Voi luoja :D toivottavasti Lapsellasi on siellä koko elämän työpaikka, meinaan jos on tottunut siihen että "vain ilmoittaa koska haluaa aloittaa!" niin voi olla oikeassa elämässä vähän vaikeaa toi työnhaku....
No voi jumalauta... Sain ensimmäisen työpaikkani juuri noin, että vanhempi jutteli kaverinsa kanssa ja minä vain ilmoitin että koska voin aloittaa. Olin lopulta ko. firmassa melkein kymmenen vuotta ja etenin vähitellen vaativampiin tehtäviin ihan omilla ansioillani enkä vanhempien suhteilla. Työnhakua piti toki harjoitella myöhemmin, mutta hakemuksen ja cv:n kirjoittamisen lisäksi riitti käytännössä normaalit kohteliaat käytöstavat, eli olipa hurjan vaikeaa. Työhistoriastanikin oli varmasti enemmän hyötyä kuin haittaa.
Aloitusviestistä ei käy ilmi että kyse olisi suhteiden kautta lapselleen työtä hakevista, vaan ihan tuntemattomista ihmisistä. Onhan se nyt eri asia kysellä suhteilla töitä. Jos olet suht järkevä ihminen ja hyvä työntekijä, niin voi olettaa että olet kasvattanut lapsesi myös hyväkäytöksiseksi ja työtä arvostavaksi. Sen sijaan kun joku TUNTEMATON henkilö laittaa viestiä että teini tarvis töitä, niin miettikää nyt vähän miltä se näyttää työnantajan näkökulmasta, varsinkin kun näitä pilalle hemmoteltuja itsekkäitä kakaroita on olemassa paljonkin. Ottaisitteko sellaisen teinin töihin joka mahdollisesti vain luistaisi kaikista töistä, tekisi ne huonosti mutta haluaisi siltikin palkan tilille?