Kumpi kannattaa omakotitalo vai rivitalo-osake??
Kun isomman asunnon ostoa suunnitellaan ja mahdollisuus olisi ostaa mieheni lapsuuden koti, joka ihan normaalin kokoinen omakotitalo omalla tontilla ja piha ihan hyvän kokoinen.
Vaiko sitten rivitalo-osake??
Kun olen miettinyt remontteja omakotiasumisessa, kulut kaikki itsellä, mutta rivariyhtiössä kulut jaetaan kuitenkin osakkaiden kesken. Ja jos myymään lähtee joskus, niin omakotitalossa se vastuu sen 5v ja osakkeessa 2v.
Kommentit (8)
Ja todellakin oma rauha on omakotitalossa, kukaan ei remontoi yöhön asti jne.
AP
Onko halua ja tarmoa hoitaa omaa pihaa, haluaako elellä ilman seinänaapuria/naapureita. Omakotiasumiseen liittyy kyllä paljon enemmän vastuuta (taloudellisestikin), mutta se varmasti antaa myös vastaavasti enemmän vapautta.
Meillä on rivitalo-osake ja syksyllä pääsemme muuttamaan omakotitaloon. Täytyy sanoa, että vähän jännittää tuleva vastuu ja työmäärä omassa talossa ja pihassa, mutta omaa rauhaa olemme kaivanneet jo pitkään. Eipä silti, ihana taloyhtiö meillä nytkin on ja mukavia naapureita ja tämä rivitaloasuminen on ollut ihan mukavaa.
Rivitaloissa kytätään naapureiden tekemisiä varsinkin yhteisillä piha-alueilla. Saat maksaa toisten sotkemat/hajottamat yhteistilojen korjaukset. Eikä ne talot ole aina niin kovin hyvin äänieristettykään.
t: entinen rivitaloasuja
mutta sehän vain tarkoittaa sitä että sinä olet maksajana kun naapurilla on jotakin rikki, okt:ssa vastaat vain siitä kun sinulla itselläsi on jotain rikki ja voit vielä itse päättää millä tavalla sen korjaat. Kyllä minä ainakin mieluiten okt:ssa asuisin.
Mies on peukalokeskellä kämmentä remonttien kanssa. Ja minä en mikään suurviherpeukalo ole.
Mutta jotenkin haluan kyllä omaa rauhaa asumisessa, nyt asumme osakkeessa ja kyllä hulinaa riittää.
Mutta kysyn teiltä jos joku tietää, että onko mahdollista meidän myydä tämä osake mieheni isälle ja vähentää tämän asunnon hinta siitä talon hinnasta??
AP
omakotitalo. Rivariosaketta ei voi verrata omakotitaloon, enemmänkin kerrostaloon. Ei yksityisyyttä.
Ja nyt kun sitä on, en sitä mihinkään vaihtaisi. Maksamme mielellämme siitä ilosta, että saamme käydä nakuna lumipesulla saunan yhteydessä jne. Suunnittelemme kylpytynnyrin hommaamista seuraavaksi. Ei sellaista olisi kehdannut rivarin pihalle laittaa...