Tekeekö joku todella töitä muuta kuin rahan takia?
Kuinka moni teistä kuluttaisi viikossa n. 40 tuntia työntekoon, jos esim. voittaisi Lotossa tai perisi miljoonia?
Kommentit (9)
Luulisin, että enemmistö ihmisistä tekee töitä ensisijaisesti juuri saadakseen elannon. Mutta koska elämä antaa harvalle mahdollisuuden elää "helppoa ja hauskaa" elämää, kannattaisi myös pohtia, millaista työtä haluaisi tehdä ja mihin olisi kykyjä.
Teen töitä 40h viikossa, ja noin 10 kk vuodessa, koska tarvitsen rahaa. Jos minulla olisi omaisuutta ja pääomatuloja, niin pyrkisin tekemään tätä samaa hommaa mitä nytkin teen noin 20h viikossa ja 7-8 kk vuodessa.
Täällä yksi tutkija joka "viimeistelee" väitöskirjaansa ilman palkkaa, viimeisenä puolena vuotena olen saanut vain 2000 euron apurahan. Työtä teen noin 35-40 tuntia viikossa väitöskirjani eteen. En ole oikeutettu työttömyyskorvauksiin tms. Elän vanhoilla säästöilläni nyt ja mies maksaa ruokia yms.
Enpä usko. Itse sanoin viime kehityskeskustelussa, että olen täällä vain ja ainoastaan rahan vuoksi ja kysyin 66-vuotiaalta esimieheltäni, että entäs sinä? Yliaikaa vetää rahan vuoksi. Ei vastannut mitään. Jos olisin niin varakas ettei töitä olisi pakko tehdä, tekisin vapaaehtoistyötä kolmena päivänä viikossa, joku rytmi elämässä pitää kuitenkin olla.
Itse voisin olla tekemättä töitä koska puoliso tienaa niin paljon ja on sanonut että voin irtisanoutua jos tahdon. Mulla tosi pieni palkka, netto 1500/kk. Mutta tykkään toisaalta et on joku rytmi ja työkaverit on ihania. Pidän välillä palkatonta töistä esim kesällä ja talvellakin jos töissä hiljaisempaa ja työnantajalle sopii.
N30, naimisissa 10 vuotta, ei lapsia eikä kykyä saada lapsia
Joku varmasti tekee, itse en välttämättä tekisi. Joku voi olla lahjakas jossain ja tekee sitä silloin koska nauttii siitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse voisin olla tekemättä töitä koska puoliso tienaa niin paljon ja on sanonut että voin irtisanoutua jos tahdon. Mulla tosi pieni palkka, netto 1500/kk. Mutta tykkään toisaalta et on joku rytmi ja työkaverit on ihania. Pidän välillä palkatonta töistä esim kesällä ja talvellakin jos töissä hiljaisempaa ja työnantajalle sopii.
N30, naimisissa 10 vuotta, ei lapsia eikä kykyä saada lapsia
Mulla samoin, mies oikein pyytää irtisanoutumaan, mutta en oikein uskalla päästää irti työelämästä. Sama palkka kuin sulla, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Vuorotteluvapaalle jään piakkoin vuodeksi. N40
Kyllä mun työssä on muitakin hyviä puolia kuin palkka, mm. jokapäiväiset sosiaaliset kontaktit ja rytmi, jota se tuo elämään. Välillä työtehtävätkin on ihan mukavaa puuhastelua. Silti en tekisi näitä töitä (ainakaan täysipäiväisesti), jos olisin taloudellisesti riippumaton. Korvaisin ne mm. opiskelulla, harrastuksilla ja vapaaehtoistyöllä.
En periaatteessa ole oikea vastaamaan tähän, koska olen opiskelija, mutta toisaalta olen - työ on vain erilaista.
Vastaus: Kyllä, teen koko ajan paljon töitä, vaikka rahallista palkkaa opiskelijana et käytännössä saa (tai saat, sen n. 470e mikä menee kokonaisuudessaan vuokraan). Olen maisterivaiheen opiskelija ja teen työtä yhteistyössä työelämään.
Koen saavani palkan eri muodossa: haluan tulla jatkuvaati paremmaksi ja kehittyä. Jotta sitten ehkä joskus saan työstä oikean palkan.
Nautin myös alastani ja saavutuksista, joista en haluaisi luopua, vaikka saisin yhtäkkiä paljon rahaa.
N24