Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitähän ihottumaa mulla on poskissa? *sis. kuvan*

Vierailija
13.01.2017 |

Pakko kysyä täältä, kun googlailu ei oikein tuottanut tulosta ja täällä yleensä saa vastauksen kaikkeen. :) Mulla on molemmissa poskissa siis ollut tuollaista punaista ihottuman näköistä jo vuoden verran. Ei kutise eikä tunnu erilaiselta kuin muu iho. Olen kokeillut erilaisia rasvoja, mutta mikään ei tunnu auttavan. Ennen mulla oli poskissa siisti ja tasaisen värinen iho, mutta eipä enää. Kellään ollut tällaista, mitä ihmettä tämä on ja miten ihmeessä tämän saa pois?
http://aijaa.com/8Teaaj

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Couperosalta näyttää. Sen kun tietäisikin miten sen saisi pois...

Vierailija
2/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, toi on selvää pässinlihaa.

Vaikka näyttää ihottumalta ja joidenkin mielestä kuin olisi pieniä valkopäitä olematta kuitenkaan oikeasti sellaisia, niin toi on ruusufinniä, acne rosacea.

Ei parane varsinaisesti, mutta ihotautilääkärille mars. Tulee määräämään alkuunsa antibioottia, tetrasykliiniä muutamaksi kuukaudeksi. Sekä Rosazol-voidetta, mitä saat kyllä apteekista ilman reseptiäkin. Kannattaa kokeilla.

Jos/kun antibioottikuuri ei auta -ainakaan pysyvästi- tulee kuvioon isotretinoiini. Sama lääke kuin mitä varsinaisessa aknessa käytetään, mutta pienemmällä annostuksella. Kyllä toi rypyliäisyys sillä lähtee, mutta loppuelämän minäkin kai joudun syömään isotretinoiinia pari tablettia viikossa, ettei iho ryöpsähdä taas noille lähes rakkulamaisille nystyröille. Alussa tabletti oli joka päivä vissiin puolen vuoden - vuoden ajan, en enää edes muista.

Punaisuuteen on reseptillä saatava sellaista kuin Mirvaso-geeli. On ehdoton pelastus couperosa - ruusufinni-iholle, kun se jossain vaiheessa oikein hehkuu ja kuumottaa.

Kuuma, kylmä, sauna, tomaatti, ketsuppi, tuliset ruuat, mentolituotteet, alkoholi, usein homejuusto ja tuorejuusto mm. pahentavat hetkellisesti ihoa. Ja kaikki varsinaiseen akneen tarkoitetut voiteet yms. vain pahentavat, samoin alkoholipitoiset kasvovedet ja itselläni kaikki kosteusvoiteetkin. Kuorinta pahentaa, vaikka varmaan tekisi mieli kuoria...Pahimmat verisuonijutut voi harkita poistattaa laserilla, mutta maksaa paljon ja vuoden sisällä on saman näköinen, vaikka väittävät, että laseroidun verisuonen kohdalle ei uutta suonta tule.

Tsemppiä. Paska vaiva, kun ei parane, vaan voi korkeintaan vähän hillitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosazol onkin nykyään nimellä Rozex 0.75%. Vaikuttavana aineena metronidatsoli.

Kannattaa ostaa sellaista. Suun ympärille myös samaa ainetta, ja jos on silmien ympärillä, myös sinne.

Mulla alkoi aikanaan koko couperosahomma näppyineen silmänympärys"ihottumalla" ja ihotautilekuri määräsi siihen YTHS:ssä juuri metronidatsolia. Tokeni.

PS. Perioraalidermatiitti POD on sukua couperosalle/ruusufinnille =acne rosacealle.

Nro 2

Vierailija
4/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, toi on selvää pässinlihaa.

Vaikka näyttää ihottumalta ja joidenkin mielestä kuin olisi pieniä valkopäitä olematta kuitenkaan oikeasti sellaisia, niin toi on ruusufinniä, acne rosacea.

Ei parane varsinaisesti, mutta ihotautilääkärille mars. Tulee määräämään alkuunsa antibioottia, tetrasykliiniä muutamaksi kuukaudeksi. Sekä Rosazol-voidetta, mitä saat kyllä apteekista ilman reseptiäkin. Kannattaa kokeilla.

Jos/kun antibioottikuuri ei auta -ainakaan pysyvästi- tulee kuvioon isotretinoiini. Sama lääke kuin mitä varsinaisessa aknessa käytetään, mutta pienemmällä annostuksella. Kyllä toi rypyliäisyys sillä lähtee, mutta loppuelämän minäkin kai joudun syömään isotretinoiinia pari tablettia viikossa, ettei iho ryöpsähdä taas noille lähes rakkulamaisille nystyröille. Alussa tabletti oli joka päivä vissiin puolen vuoden - vuoden ajan, en enää edes muista.

Punaisuuteen on reseptillä saatava sellaista kuin Mirvaso-geeli. On ehdoton pelastus couperosa - ruusufinni-iholle, kun se jossain vaiheessa oikein hehkuu ja kuumottaa.

Kuuma, kylmä, sauna, tomaatti, ketsuppi, tuliset ruuat, mentolituotteet, alkoholi, usein homejuusto ja tuorejuusto mm. pahentavat hetkellisesti ihoa. Ja kaikki varsinaiseen akneen tarkoitetut voiteet yms. vain pahentavat, samoin alkoholipitoiset kasvovedet ja itselläni kaikki kosteusvoiteetkin. Kuorinta pahentaa, vaikka varmaan tekisi mieli kuoria...Pahimmat verisuonijutut voi harkita poistattaa laserilla, mutta maksaa paljon ja vuoden sisällä on saman näköinen, vaikka väittävät, että laseroidun verisuonen kohdalle ei uutta suonta tule.

Tsemppiä. Paska vaiva, kun ei parane, vaan voi korkeintaan vähän hillitä.

Mietin vähän tuota ruusufinniä, mutta eikö se ihon pinta ole silloin epätasainen? Mulla on siis posket ihan sileät, ei mitään rakkuloita tai kohoumia. 

Jossain vaiheessa epäilin, että olisiko mulla ruusufinniä nenänpielissä, ne kun ovat myös vähän punakat. En sitten ikinä hakeutunut lääkärille, kun ne saa niin helposti piiloon.

ap

Vierailija
5/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soolantra niminen voide auttoi minulle

Vierailija
6/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on sama vaiva. :(

Vierailija
7/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kuvissa näyttää kuin kuultaisi sellaista pikkukohoumaa, myös suun ympäristössä. Näkyvät silloin, kun valo suuntautuu sopivasta kulmasta...

Mutta oli tai ei, niin couperosalta/ruusufinniltä näyttää silti. Ei ole kauhean paha, jos vertaa Raimo Suhosen ihotautikuviin, joita löytyy googlettamalla. Terveyskirjasto Duodecimin sivuilta myös lisätietoa.

Kääntyisin ihotautilääkärin puoleen joka tapauksessa, jos suinkin mahdollista, niin homma saadaan haltuun ihon suhteen ennen kuin pahenee.

Vierailija
8/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on tollasta poskissa, ja nimenomaan sileä iho ja ei kutise.

Vierailija
9/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on atopiaa! Ei todellakaan mikään ruusufinni!!!

Vierailija
10/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene apteekkiin ja kysy atooppiselle iholle kasvoihin jotain hyvää hoitavaa voidetta.

Ruokavaliosta; ala syömään enemmän hyviä rasvoja. Helppo aloittaa esim. 1 avokado aamuisin voileivän päällä tai ala syömään enemmän kalaa.

t. sairaanhoitaja

Vierailija
11/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi näyttää Perioraalidermatiitilta, eli tuttavallisemmin suunympärysihottumalta. 

Mulla on ollut kyseinen ihottuma ja vaatii useimmiten pitkän tetrasykliinikuurin jotta lähtee pois. Itselläni meni 3kk kuuri. Tämän jälkeen palasi vielä kaksi kertaa, mutta tuolloin riitti ihan vaan pari pilleriä kun ymmärsin ottaa ensimmäisten oireiden ilmaantuessa. 

Vierailija
12/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on myös suun ympärillä voi olla perioraalinen dermatiitti. Paranee voiteella tai sitkeempi antibiooteilla. Katso hakusanalla oirekuvaa, itsellä selkisi heti kun löysin ja parani jo muutamassa päivässä antibiootin aloittamisesta.

Vierailija
13/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto on keratosis pilaris; mutta sekin rauhoittuu atoopppisen ihon kanssa samoilla menetelmillä. Tuo ei ole ruusufinniä nähnytkään.

Onko ihottumaa muualla; esim. taipeissa tai olkavarsissa?

t. nro 10

Vierailija
14/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aivan selvä tapaus, olet allerginen miehille. Hyvä puoli on siinä, että todennäköisesti et ole samanaikaisesti eläinallerginen. Koira on sitä paitsi paljon uskollisempi kuin mies.

Vierailija
15/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi vaiva paranee kun käytät partavettä naamasi sheivaamisen jälkeen. Kokemusta on.

Vierailija
16/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suun ympärillä mulla ei ole ihottumaa, tuo leuassa oleva on kaksi paranemassa olevaa finniä. 

Voihan se olla, että noissa poskissa on sitten jonkinlaista kohoumaa. Kuvissa kyllä näyttääkin siltä, mutta käsin tunnusteltaessa sitä ei tunne. On varmaankin sitten niin pientä. Poikaystävän mielestä poskien iho tuntui vähän erilaiselta kuin muissa kasvoissa, ehkä en sitten itse vaan tunne sitä. Mitä nyt googlailin, niin ruusufinni esiintyy ilmeisesti lähinnä yli 30-vuotiailla? Itse olen nuorempi.

Mulla on apteekista tuohon suositeltua rasvaa, mutta ei ole oikein tehonnut... Kiitos, ruokavaliovinkki on varmaan hyvä. Olkavarsissa on itse asiassa ihottumaa, mutta se on vähän erilaista ja siinä on myös kohoumia. Se tosin rauhoittuu aloe vera -geelillä siistiksi, toisin kuin nuo posket.

Tällä hetkellä toivon, etten olisi allerginen miehille, vaikka joskus se kyllä tuntuu ihan unelmien taudilta...

ap

Vierailija
17/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi vaiva paranee kun käytät partavettä naamasi sheivaamisen jälkeen. Kokemusta on.

Ei ole kyllä tullut toistaiseksi naamaa sheivailtua...

ap

Vierailija
18/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkärille mars! Et sä voi jotain maallikkojen nettidiagnooseja oikeasti noudattaa??

Vierailija
19/21 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suun ympärillä mulla ei ole ihottumaa, tuo leuassa oleva on kaksi paranemassa olevaa finniä. 

Voihan se olla, että noissa poskissa on sitten jonkinlaista kohoumaa. Kuvissa kyllä näyttääkin siltä, mutta käsin tunnusteltaessa sitä ei tunne. On varmaankin sitten niin pientä. Poikaystävän mielestä poskien iho tuntui vähän erilaiselta kuin muissa kasvoissa, ehkä en sitten itse vaan tunne sitä. Mitä nyt googlailin, niin ruusufinni esiintyy ilmeisesti lähinnä yli 30-vuotiailla? Itse olen nuorempi.

Mulla on apteekista tuohon suositeltua rasvaa, mutta ei ole oikein tehonnut... Kiitos, ruokavaliovinkki on varmaan hyvä. Olkavarsissa on itse asiassa ihottumaa, mutta se on vähän erilaista ja siinä on myös kohoumia. Se tosin rauhoittuu aloe vera -geelillä siistiksi, toisin kuin nuo posket.

Tällä hetkellä toivon, etten olisi allerginen miehille, vaikka joskus se kyllä tuntuu ihan unelmien taudilta...

ap

Suunympärysihottuma ei kirjaimellisesti sijaitse pelkästään suunympärystössä. Mulla sitä oli enimmäkseen poskissa. Pientä röpelöä tuntui ja ihottuma kutisi aika paljon.

Googlaapa kuvia. 

Vierailija
20/21 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on keratosis pilaris kasvoissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän