Ekaluokkalainen tyttö haukkuu ja lyö äitiään muiden läsnäollessa
Parissa tuttavaperheessä tällainen lapsi. Onko normaalia? Itselleni tulee aina todella vaivautunut olo, kun tosiaan nuo pari tyttöni kaveria tuntuvat tekevät kaikkensa nolatakseen oman äitinsä "julkisissa" tilanteissa. Sättivät, lyövät, häiritsevät keskustelua jne. Luulisi että tuollainen käytös olisi jäänyt sinne 2-3 ikävuoteen, mutta ei.. mikä on mennyt kasvatuksessa pieleen?
Kommentit (17)
Mä olisin saanut selkääni tuollaisesta käytöksestä. Ainiin, ei saa käyttää enää fyysistä kuritusta, tulee traumoja. No, tuossa tulos sitten.
Pahinta huomiohakuisuus ja pompottelu tuntuu olevan perheissä, joissa tämä "prinsessa" on ainoa lapsi
Ai niin, että lyömällä opetetaan olemaan lyömättä?? :D _Lyömätön_ logiikka!
Lapsuuden tuttavaperheen äiti oli alkoholisti ja siinä perheessä alakouluikäinen tyttö hakkasi äitiään estoitta vieraiden läsnäollessa. Ihmettelin tätä ja se ahdisti minua lapsena, näin siis usean kerran tapahtuvan.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta huomiohakuisuus ja pompottelu tuntuu olevan perheissä, joissa tämä "prinsessa" on ainoa lapsi
Ihan kasvatuksesta johtuu, ei lasten määrästä, lemmikkien määrästä tai esim. Äidin nimestä!
Sinkkonenhan on joskus todennut, että ehdoton sääntö ja poiskitkettävä asia lapsen kasvatuksessa on se, että lapsi ei saa lyödä vanhempaansa. Jos vanhempi sellaista käytöstä sallii, hän samalla jättää opettamatta tunteiden käsittelyä rakentavalla tavalla, asettaa lapsen traumaattiseen ristiriitatilanteeseen (=rakasta ihmistä saa pahoinpidellä) ja antaa lapsen käyttäytyä epäkunnioittavasti.
Jos vanhempi ei saa lastaan oppimaan alle kouluikäisenä, että minua ei lyödä, niin mitä on vastassa tulevaisuudessa?
Asiasta toiseen. Itselleni omat vanhemmat tosin opettivat, että "jos joku lyö niin lyö takasin". Heitä ei tietenkään saanut lyödä eikä nimitellä. Selkäsaunan siitä sai.
Jälkikäteen olen miettinyt, että mitä järkeä on opastaa lastaan ryhtymään tappelemaan? Monet jälki-istunnot istuin nimenomaan sen vuoksi, että löin takaisin. Onko taustalla jokin ajatus siit, että pitää "pärjätä" vaikka nyrkit ojossa?
Vinkkejä kaipaan miten tuo kitketään pois? Meillä lapsi tekee tuota ja kyseessä 1 luokkalainen. En ole häntä lyönyt mutta hän haukkuu ja lyö.
Olen yrittänyt puhua,halata,ottaa hold inniin,pidän käsistä kiinni... Mikään ei auta.
Lapsi käy psykologilla omasta pyynnöstäni käytöksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä kaipaan miten tuo kitketään pois? Meillä lapsi tekee tuota ja kyseessä 1 luokkalainen. En ole häntä lyönyt mutta hän haukkuu ja lyö.
Olen yrittänyt puhua,halata,ottaa hold inniin,pidän käsistä kiinni... Mikään ei auta.
No kysy siltä psykologilta apua. Mun mielestä kanssakäyminen loppuu lyömiseen, otetaan käsistä kiinni ja tiukasti silmiin katsoen sanotaan "EI lyödä" ja poistutaan paikalta. Näin tein taaperon kanssa ja nopeasti loppui se mätkiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kysy siltä psykologilta apua. Mun mielestä kanssakäyminen loppuu lyömiseen, otetaan käsistä kiinni ja tiukasti silmiin katsoen sanotaan "EI lyödä" ja poistutaan paikalta. Näin tein taaperon kanssa ja nopeasti loppui se mätkiminen.
Mutta kyseessä tosiaan normaali lapsi.
No olisko joku semmoinen juttu että lapsi ei uskalla ilmaista itseään muuten kuin toisten läsnäollessa. Tietää, että kotona keskenään ollessa on alistettu ja pelkää äidin reaktiota. Niin negatiiviset tunteet tulee pintaan muiden läsnäollessa, jolloin ne on turvallista ilmaista kun tietää että ei äiti voi tässä suuttua.
Tai sitten vaan tuo pilalle hemmottelu ja rajojen asettamisen vaikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt apua ja nuo mainitsemani asiat ovat olleet apukeinoja. Tuloksettomia. Hänellä on muitakin ongelmia,aggressiivisuutta,tavaroiden heittelyä yms. joten en voi jättää yksin ja vaan tokaista "ei lyödä". Lapselle tulee hylätyksi tulemisen tunne jos jätän yksin ja hän itkee sekä heittää tavaroita. Yleensä saan rahoiteltu tilanteen ihan rauhoittamalla hänet ja juttelemalla. En saa vain tätä loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etenkin normaalille lapselle voi ja pitää tehdä näin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etenkin normaalille lapselle voi ja pitää tehdä näin...
Tarkoitinkin että tällainen ei välttämättä toimi jos on muitakin ongelmia, vaan että on toiminut ns. normaalin lapsen kanssa. Olin siis kommentin edellinenkin kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden tuttavaperheen äiti oli alkoholisti ja siinä perheessä alakouluikäinen tyttö hakkasi äitiään estoitta vieraiden läsnäollessa. Ihmettelin tätä ja se ahdisti minua lapsena, näin siis usean kerran tapahtuvan.
Äiti oli ilmeisesti perheessä alistettu muiden perheenjäsenten taholta ja lapsi oli oppinut siihen myös. Ei lapsi muutoin noin käyttäydy, ellei saa esimerkkiä siihen kotoa. Äiti häpesi alkoholinkäyttöään eikä siksi kieltänyt lasta tarpeeksi lujasti, koska tunsi olevansa syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt apua ja nuo mainitsemani asiat ovat olleet apukeinoja. Tuloksettomia. Hänellä on muitakin ongelmia,aggressiivisuutta,tavaroiden heittelyä yms. joten en voi jättää yksin ja vaan tokaista "ei lyödä". Lapselle tulee hylätyksi tulemisen tunne jos jätän yksin ja hän itkee sekä heittää tavaroita. Yleensä saan rahoiteltu tilanteen ihan rauhoittamalla hänet ja juttelemalla. En saa vain tätä loppumaan.
Pahoittelen, mutta tuossa tilanteessa lapsen kyllä täytyy vain kestää se hylätyksi tulemisen tunne. Kyllä 7-vuotias ymmärtää jo syy-seuraus -asian. Kun äitiä lyö, hoplaa, joutuu jäämään yksin ja tuntuu pahalta. Ei koko kotoa saa tietenkään poistua, mutta huoneesta kyllä saa ja pitää.
No jos kyseessä on "normaalit" lapset, niin on jäänyt opettamatta, että ketään ei lyödä. Yleistähän on, että jos lapsi lyö niin lyödään takaisin ja sanotaan "ei saa lyödä". Opi siinä sitten.