Tupakan ostosta tehty salatiedettä
Kommentit (95)
Käyttäjä2918 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2918 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi tuollaisen rikkovan jotain säädöksiä, kun ei asiakkaalla ole mahdollisuutta vertailla hintoja. Vai onko aivan ok, että pyytää kassalta yhden askin jokaista merkkiä (ja väriä) ja siinä laskeskellen mietiskelee minkähän ostaisi?
En tosin polta tupakkaa mutta uskoisin hinnoissa olevan vaihtelua? Taidankin alkaa tekemään tätä, ihan vain huvikseni ja lopulta aina päättää olla ostamatta.
Ihmisten pitäisi ruveta ihan järjestelmällisesti tehdä niin että ne ensiksi kysyy jokaisen tuotemerkin mitä kaupassa on ja sitten mitä ne maksaa?
Rupeaisi aika nopeasti hiiltymään myyjät
Mutta eihän se myyjistä ole kiinni, että tupakan ostosta on tehty hankalaa. Vaan kaikkea mikä liittyy tupakan ostoon, säätelee tupakkalaki. Jos ne on pidettävä piilossa eikä niistä saa kertoa asiakkaalle, niin sitten ei saa. Ja tämän vuoden alusta tupakkaa ei saa välttämättä ostaa joka kassalta siksi, että lakimuutos nosto valvontamaksuja roimalla kädellä, aikaisemmin se oli pienehkö könttäsumma useammasta kassapisteestä, nykyään 500e/kassapiste. Eli ei kannattavaa myynnin kannalta ottaa tupakan myyntiä joka kassalle. Ja näitä asioita myös valvotaan, riko lakia niin seurauksena voi olla tupakan myyntilupien menetys.
Eli jos minun kohdallani tulisi tuollainen, joka alkaisi aski askilta vertaamaan hintoja, en lähtisi moiseen leikkiin mukaan ollenkaan.
Valittakaa ihmisen sinne, missä lait säädetään, turha syyttömiä on kiusata.
Joopa joo.. Kyllä kaupan kassat ja ärrän myyjät osaa tehdä siitä tupakan ostosta niin hankalan kuin ikinä pystyvät.
Just nää " en voi kertoa mitä mulla on" ja " älä katso tänne kaappiin, kun avaan oven" tai " en saa ikinä tupakkiautomaattia päälle" tai " mulle tuli ihan just äsken kuulonalenema"...Oma lukunsa nämä " olen tosi pahana ja en puhu mitään kun se ostaa tupakkaa tai annas olla jos se pyytää sätkäpapereita nakkaan ne kyllä sen naamalle"
No toki osaavat, koska se on pakko. Itse ainakin töissä noudatan lakeja ja annettuja tärkeitä ohjeita niistä joustamatta. Se oma perse on kuitenkin jokaiselle se merkittävin asia ja jos tekee työssä jotain tietoisesti vasten annettuja sääntöjä ja jotain menee pieleen, niin kyllähän se ilmi tulee ja jos kyse isosta asiasta, niin siinä voi tulla sitten monon kuva sinne ahteriin ja se ei ainakaan itselleni ole vaihtoehto vaikka kuinka tietyt asiat asiakasta rassaisikin.
No joo, mut sä myyt sitä ja sä saat siitä palkan. Silloin sinä myyt sitä ihan ilman mitään asennetta ja teet työsi mahdollisimman hyvin.
Ei se ole sun asiasi tehdä siitä mitään asiakasta nolaavaa tapahtumaa.
En tiedä, oletko niin nuori, ettet tunne alkon historiaa, mutta tuo tupakan myynti muistuttaa kovasti alkon tiskimyymälä aikaa. Ja siitä on kauan.
Mikään laki ei käske tekemään tupakan ostamisesta mahdollisimman ikävää tapahtumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2918 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi tuollaisen rikkovan jotain säädöksiä, kun ei asiakkaalla ole mahdollisuutta vertailla hintoja. Vai onko aivan ok, että pyytää kassalta yhden askin jokaista merkkiä (ja väriä) ja siinä laskeskellen mietiskelee minkähän ostaisi?
En tosin polta tupakkaa mutta uskoisin hinnoissa olevan vaihtelua? Taidankin alkaa tekemään tätä, ihan vain huvikseni ja lopulta aina päättää olla ostamatta.
Ihmisten pitäisi ruveta ihan järjestelmällisesti tehdä niin että ne ensiksi kysyy jokaisen tuotemerkin mitä kaupassa on ja sitten mitä ne maksaa?
Mutta eihän se myyjistä ole kiinni, että tupakan ostosta on tehty hankalaa. Vaan kaikkea mikä liittyy tupakan ostoon, säätelee tupakkalaki. Jos ne on pidettävä piilossa eikä niistä saa kertoa asiakkaalle, niin sitten ei saa. Ja tämän vuoden alusta tupakkaa ei saa välttämättä ostaa joka kassalta siksi, että lakimuutos nosto valvontamaksuja roimalla kädellä, aikaisemmin se oli pienehkö könttäsumma useammasta kassapisteestä, nykyään 500e/kassapiste. Eli ei kannattavaa myynnin kannalta ottaa tupakan myyntiä joka kassalle. Ja näitä asioita myös valvotaan, riko lakia niin seurauksena voi olla tupakan myyntilupien menetys.
Eli jos minun kohdallani tulisi tuollainen, joka alkaisi aski askilta vertaamaan hintoja, en lähtisi moiseen leikkiin mukaan ollenkaan.
Joopa joo.. Kyllä kaupan kassat ja ärrän myyjät osaa tehdä siitä tupakan ostosta niin hankalan kuin ikinä pystyvät.
Just nää " en voi kertoa mitä mulla on" ja " älä katso tänne kaappiin, kun avaan oven" tai " en saa ikinä tupakkiautomaattia päälle" tai " mulle tuli ihan just äsken kuulonalenema"...Oma lukunsa nämä " olen tosi pahana ja en puhu mitään kun se ostaa tupakkaa tai annas olla jos se pyytää sätkäpapereita nakkaan ne kyllä sen naamalle"
Nuo "en voi kertoa" ja "en voi näyttää tupakkakaapin sisältöä" eivät ole mitään myyjien itse keksimiä juttuja. Laki sanoo, että asiakas ei saa nähdä tupakkatuotteita eikä myyjä saa edes kertoa mitä on myynnissä. Listan tuotteista voi antaa.
Mut lakiin on kirjattu että tee tapahtumasta mahdollisimman epämiellyttävä ja vaikea?
No miksi ne tupakat pitää olla kassalla, olisi erikseen tupakka-automaatti jossain nurkassa mistä painamalla saa askin.
Vierailija kirjoitti:
Nuo "en voi kertoa" ja "en voi näyttää tupakkakaapin sisältöä" eivät ole mitään myyjien itse keksimiä juttuja. Laki sanoo, että asiakas ei saa nähdä tupakkatuotteita eikä myyjä saa edes kertoa mitä on myynnissä. Listan tuotteista voi antaa.
Kuvitelkaa nyt niitäki virkaihmisiä, jotka ovat noita sääntöjä kehitelleet kabineteissaan.... Oikeasti naurettavaa.
Yo-mergonomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa nyt niitäki virkaihmisiä, jotka ovat noita sääntöjä kehitelleet kabineteissaan.... Oikeasti naurettavaa.
Paskan niiden ole mitään tarvinnut kehitellä. Olihan niillä malli alkon tiskimyymälästä vuosikymmenten takaa. Sieltä ne lait ja toimintatavat kaivettiin ja puhallettiin pölyt päältä..
Joku vaan nosti palkan tuostakin " lakiuudistuksesta"
Itsekin olen vähentänyt tupakointia ja aikeissa lopettaa sen kokonaan.
Kuitenkin tämä nykymaailmaa piinava jeesustelu ja ihmisten lapsellinen "koulukiusaaja" -asenne toisiaan kohtaan alkaa saada sellaiset mittasuhteet, että tekisi mieli jatkaa tupakointia.
Ihmisillä on todella inhottavia piirteitä. Hyvä esimerkki on tämä tupakanoston vaikeuttaminen, ei siinä sinänsä mitään, se on varmasti toimiva tapa vähentää kulutusta jne.. mutta tämä, että heti kun päästään sille "oikealle" puolelle asenne- ja mielipideilmaston rajoja elintavoista, ollaan välittömästi käyttämässä tilaisuutta toisten ihmisten nolaamiseen ja heille piruiluun. Viittaan tähän kassojen käyttäytymiseen tupakanostajia kohtaan.
Sama täällä foorumilla. Jos aiheessa esiintyy tupakka millään tavalla, heti löytyy innokkaita vittuilijoita, tyyliin "kuka on enää niin juntti että polttaa jne.."
Ja tahallaanhan niistä automaateistakin on tehty mahd. hitaita, jotta kaikki kerkeää puhaltelemaan tätä ostotapahtumaa.. Jos se kusipää kassa on saanut sen laitteen päälle. Sitten kun kysyy, missä se ja se on, tutkii se ääliö kassa sitä kärpäsenpaskan kokoista pränttiä minuuttitolkulla..
Voi helvetti mitä paskaa!!!!!!!
Kassat on ottaneet asiakseen toimia moraalin vartioina. Tämäkin on sitä kauppojen ylivaltaa.. Kuten ruoan roskiin heitto ennenkuin sen myisi kunnon alennuksella tai soitto tuottajille, että me lasketaan muuten hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Kassat on ottaneet asiakseen toimia moraalin vartioina. Tämäkin on sitä kauppojen ylivaltaa...
Jep, tämä nimenomaan! 😂 Itse esim. säädin omin kätösin nykyisen tupakkalain lisäten sinne kaikki mahdolliset pikku kiusat. Olkaa hyvät, olen itse hyvin ylpeä tästä aikaan saamastani piinauksen mestariteoksesta 👍
Mikä ihme tuota tupakointia yhä pitää yllä? Eihän se ole enää ollut vuosikymmeniin mitenkään trendikästä. Edes nämä "me maksamme tupakkaveroissa omat hoitomme" ja "valtio menettäisi verotuloissa miljardeja" -tyypit eivät ole pärjänneet väittelyissä vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2918 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2918 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toki osaavat, koska se on pakko. Itse ainakin töissä noudatan lakeja ja annettuja tärkeitä ohjeita niistä joustamatta. Se oma perse on kuitenkin jokaiselle se merkittävin asia ja jos tekee työssä jotain tietoisesti vasten annettuja sääntöjä ja jotain menee pieleen, niin kyllähän se ilmi tulee ja jos kyse isosta asiasta, niin siinä voi tulla sitten monon kuva sinne ahteriin ja se ei ainakaan itselleni ole vaihtoehto vaikka kuinka tietyt asiat asiakasta rassaisikin.
No joo, mut sä myyt sitä ja sä saat siitä palkan. Silloin sinä myyt sitä ihan ilman mitään asennetta ja teet työsi mahdollisimman hyvin.
Ei se ole sun asiasi tehdä siitä mitään asiakasta nolaavaa tapahtumaa.En tiedä, oletko niin nuori, ettet tunne alkon historiaa, mutta tuo tupakan myynti muistuttaa kovasti alkon tiskimyymälä aikaa. Ja siitä on kauan.
Mikään laki ei käske tekemään tupakan ostamisesta mahdollisimman ikävää tapahtumaa.
Toki myyn, mutta niillä rahkeilla mitkä on annettu. Eikä asiakasta tarvitse nolata, mutta ei myöskään tarvitse antaa tuhlata omaa tai muiden asiakkaiden aikaa turhalla pelleilyllä, jota esim. tuokin olisi, että yksittäin pyytää joka askin syynättäväksi vuorotellen - silloin voi lykätä listan käteen ja sanoa, että tästä voit vertailla hinnat.
Eikä ole asenteesta kiinni, olen itsekin entinen polttaja. Joo en tosiaan muista mitään alkon tiskimyymälää, mutta jos se homma on siihen suuntaan menossa, niin minkäs sille mahtaa, se on vain jokaisen kestettävä tai sitten alettava antaa palautetta sinne, missä näistä asioista päätetään.
Itse oon tupakoinnin jo lopettanut, mutta oon sitä mieltä että alkaa mennä ihan turhaks hössötykseks. Onko se tupakointi loppunut edellistenkään muutosten myötä?
Käyttäjä2918 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2918 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2918 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole sun asiasi tehdä siitä mitään asiakasta nolaavaa tapahtumaa.En tiedä, oletko niin nuori, ettet tunne alkon historiaa, mutta tuo tupakan myynti muistuttaa kovasti alkon tiskimyymälä aikaa. Ja siitä on kauan.
Mikään laki ei käske tekemään tupakan ostamisesta mahdollisimman ikävää tapahtumaa.Toki myyn, mutta niillä rahkeilla mitkä on annettu. Eikä asiakasta tarvitse nolata, mutta ei myöskään tarvitse antaa tuhlata omaa tai muiden asiakkaiden aikaa turhalla pelleilyllä, jota esim. tuokin olisi, että yksittäin pyytää joka askin syynättäväksi vuorotellen - silloin voi lykätä listan käteen ja sanoa, että tästä voit vertailla hinnat.
Eikä ole asenteesta kiinni, olen itsekin entinen polttaja. Joo en tosiaan muista mitään alkon tiskimyymälää, mutta jos se homma on siihen suuntaan menossa, niin minkäs sille mahtaa, se on vain jokaisen kestettävä tai sitten alettava antaa palautetta sinne, missä näistä asioista päätetään.
Koita nyt itse ensin saada se kone päälle ja se listan teksti järkevän kokoiseksi, että pystyt sitä lukemaan. Sitten korjaat asenteesi.
Vähän ot, mutta onko oikeasti olemassa lisäaineetonta tupakkaa? Onko se sitten jotenkin olennaisesti terveellisempää vai mikä juttu tämä on? Ruuan lisäaineet tajuan, mutta tupakan lisäaineet? Jotenkin absurdia.
Käyttäjä2918 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassat on ottaneet asiakseen toimia moraalin vartioina. Tämäkin on sitä kauppojen ylivaltaa...
Jep, tämä nimenomaan! 😂 Itse esim. säädin omin kätösin nykyisen tupakkalain lisäten sinne kaikki mahdolliset pikku kiusat. Olkaa hyvät, olen itse hyvin ylpeä tästä aikaan saamastani piinauksen mestariteoksesta 👍
Voi ristus. On tainnut aivot jäädä 8 h yhtäjaksoisen kassavuoron jäljiltä sinne poteroon. Kaupankassat ei osaa kunnolla edes sitä niille osoitettua hommaansa tehdä, joten jos keskitytte siihen, ja jätätte sen ylimääräisen mulkoilun ja häsläämisen vähemmälle.
Kauppiaat polkee teitä muutenkin ja ainoa homma, jossa tunnette itsenne tärkeiksi, on päästä tekemään tupakan osto tapahtumasta mahdollisimman vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tupakoinnin lopettanut n. 3vuotta sitten, joten nää nykyiset lait ei mun elämää haittaa. Siltikin ihmettelen miksi tupakan myynnistä on niin hankalaa tehty. Pitäisihän ostajalla olla oikeus vertailla hintoja ja eikö kaupoissa kuulu olla hinnat esillä? Jos siitä fazerin sinisestä hinta puuttuu niin varmasti nousee kauhee haloo asiasta ja lehteen tekstaripalstalle viestiä laitetaan kun hinnat ei ole näkyvissä.
Ja miksi kaljakontit saa olla oikein tyrkyllä kaupoissa? Täällä prismassa ne on oikein näyttävästi esillä isoissa torneissa niin että kassalle mennessä suurin osa ihmisistä kävelee niiden ohitse.
Lähipiirissäni en tiedä yhtäkään tapausta jossa juuri se tupakka on aiheuttanut sen kummempia terveyshaittoja tai ongelmia. Alkoholi on taas aiheuttanut sitäkin enemmän, perheväkivallasta sisäelinten pettämiseen ja kuolemaan.
Päättäjät jotka näistä asioista viiekädessä päättää, eivät välitä kumpi tappaa nopeimmin (alkoholi), siitä syystä, että ovat itse suurkuluttajia (alkoholin). Haluavat, että sitä on saatavilla käden käänteessä, mielellään edullisesti ja isot valikoimat päivittäistavarataloissakin. Eiköhän kohta ole ne lutukkaviinitkin ruokien vieressä odottelemassa isokenkäisiä suurkuluttajiaan.
Tupakointi ei hallitse elämääni, olen ollut muutaman vuoden tupakoimatta. Mutta tunnen että minulla on oltava asian suhteen valinnanvapaus, poltanko vai en, ja saan ostaa tupakkani mistä haluan, miltä kassalta haluan ja haluan myös vertailla eri tuotteita. Hinnat pitäisi olal myös näkyvilla, kutne muissakin tuotteissa. En hyväksy holhousyhteiskuntaa kuten Suomi tässäkin asiassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta onko oikeasti olemassa lisäaineetonta tupakkaa? Onko se sitten jotenkin olennaisesti terveellisempää vai mikä juttu tämä on? Ruuan lisäaineet tajuan, mutta tupakan lisäaineet? Jotenkin absurdia.
Joo, tietoa löytyy netistä. Siitä puuttuu esim. bensiini. En halua siihen savukkeeseeni bensiiniä, kuten sinä et haluaisi sitä viinilasilliseesi.
Koita nyt itse ensin saada se kone päälle ja se listan teksti järkevän kokoiseksi, että pystyt sitä lukemaan. Sitten korjaat asenteesi.
Eli tämä taisi olla tässä, kun et keksi enää kuin tuon yhden ja saman lauseen jankattavaksi. 😘😂 Mutta okei, lisään asenteen korjaamisen vaikka ensi vuoden uudenvuoden lupauksiin 😇
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/3-8228137
Ei ole terveellisempää, maistuu vain pahemmalta