Vahtikaa oikeasti lastenne whatsappin käyttöä
Eritoten alakoululaisten
Lapseni kaverit lähettelevät kaikenlaisia ketjuviestejä, kuvia ja lisäilevät ryhmiin kielloista huolimatta. Lisäksi soittavat ja pommittavat koko ajan, vaikka lapseni sanonut, että ei pysty/halua puhua puhelimessa. Tuo on jo puhelinhäiriköintiä!
Ihme touhua, kun lapset saavat tehdä puhelimilla mitä lystää, ilman vanhemman valvontaa.
Kommentit (65)
Meillä on miehen lapsen äidin kanssa tästä mehevä riitä päällä. :D On ollut pakko ottaa se puhelin takavarikkoon, kun se viestitulva, soittelut, videot on lähes 24/7 ja siihen päälle vielä äidille soittelut. Sitä lapset perässä mitä aikuiset edellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Meilläkin vielä viime vuonna oli tuollaista, mutta nyt ne pahimmat spämmimiset on itsekseen loppuneet. Lapsi ei ylipäätään ole niin järin kiinnostunut koko whatsappista, mutta näyttää ne aika samat tyypit siellä tosiaan olevan äänessä ja spämmivän niitä viestejä. Huomiota taitavat enimmäkseen hakea. Kannattaa ehkä ottaa vanhempainillassa tuo esille, sillä iso osa vanhemmista ei tosiaan tiedä yhtään mitä ne lapsensa oikein puuhailevat. Voitte sopia yhdessä vaikka joitain pelisääntöjä, ettei esim. 22 jälkeen laitella viestejä ym.
Ei tiedä vai ei kiinnosta?
Mitä noiden häirikkölasten vanhemmat on sanoneet, kun olette asiasta keskustelleet?
Koulussa tokaluokkalausten kesken oli whatsapp-ryhmä, jossa haukuttiin ja kiusattiin yhtä luokan tytöistä. Yksi vanhemmista (!) seurasi päivittäin lapsensa puhelimen käyttöä ja informoi muita vanhempia, ryhmä poistettiin.
Minä en ole vielä vanhemmille asti asiasta ilmoittanut. Nyt vasta olen lasten kavereille asiasta huomauttanut. Katson, loppuuuko touhu. Jos ei, otan yhteyttä vanhempiin.
Ap
Miksi et laita whatsappin ääniä pois päältä? Näin meillä selvittiin "häiriöstä", kyseessä kuitenkin lapset joten jonkintasoinen ei niin fiksu viestittely ihan ymmärrettävää. Kiusaaminen on sitten eriasia, mutta itse en viitsisi noin helposti ratkaistavasta (ja hyväntahtoisesta) asiasta olla vanhempiin yhteydessä.
Meillä on ratkaistu niin että ei ole ollenkaan. Ihan jokaisen alakoululaisen vanhempi joilla on ko. sovellus on kertonut että ongelmia on ollut. Kiusaamista, asiatonta materiaalia levitelty ym. Ihan päivänselvää että ei sovi lasten viestittelyyn. Suurin osa vanhemmista kun on niitä joita ei kiinnosta pätkääkään.
Miksi lapsesi ylipäätänsä on watsapissa, jos se on vain häiriöksi? Puhelimessa on myös toiminto, jolla se saa äänettömälle tai jopa kokonaan pois päältä. Eikö olekin kätevää?
Vastaus ap:lle. Lapsesi voi olla huomioimatta soittoja ja viestejä. Puhelimen saa äänettömällekin. Ja whats up:a ei ole pakko olla käytössä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa tokaluokkalausten kesken oli whatsapp-ryhmä, jossa haukuttiin ja kiusattiin yhtä luokan tytöistä. Yksi vanhemmista (!) seurasi päivittäin lapsensa puhelimen käyttöä ja informoi muita vanhempia, ryhmä poistettiin.
Minä ainakin seuraa päivittäin (useitakin kertoja) lapsen Whatsapp ryhmiä ja kunnollisesta kiusaamisesta kyllä ilmoittaisisin. Tuollaisesta ei ilkeästä spämmimisestä en viitsisi. Tuskin kovin moni muu seuraa viestejä kovinkaan usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin seuraa päivittäin (useitakin kertoja) lapsen Whatsapp ryhmiä ja kunnollisesta kiusaamisesta kyllä ilmoittaisisin. Tuollaisesta ei ilkeästä spämmimisestä en viitsisi. Tuskin kovin moni muu seuraa viestejä kovinkaan usein.
Siis olen nro 7.
Ihme touhua, kun vanhemmat ei opasta lastaan laittamaan puhelintaan äänettömällä, kun ei halua tulla häirityksi.
Helppo vahtia, kun meillä ei 3.luokkalaisen ole annettu liittyä ollenkaan whatsapp,Facebook,Instagram,Twitter sovelluksiin. Miksi lapsen pitäisikään käyttää sovellusta, jossa ikäraja 16?! Muutenkin valvomme puhelimen ja tabletin käyttöä.
Suurin osa vanhemmista kun on niitä joita ei kiinnosta tehdää se mikä itse pystytään ja rajoitetaan oman lapsen puhelimen käyttöä. Whatsapin voi myös poistaa jos sen kokee tarpeettomaksi tai se on vain häiriöksi.
Ryhmistä voi poistua. Koko sovelluksen voi poistaa. Häirikkösoittajien numerot estoon.
Kun ostaa lapselle Älyluurin nih se o vähä sama asia ku lähtisi itse ajelemaan autolla ilman nastoja jäiselle tielle.
Itse olen ajatellut sen olevan lapsen yksityisasia. Hän kyllä näyttää mielestään hyvät tai epäilyttävät viestit. Hän ei noteeraa illalla tulevia viestejä. Luokan ryhmässä tytöillä tuntuu olevan suurempi rooli kuin pojilla. Ehkä olen liian luottavainen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajatellut sen olevan lapsen yksityisasia. Hän kyllä näyttää mielestään hyvät tai epäilyttävät viestit. Hän ei noteeraa illalla tulevia viestejä. Luokan ryhmässä tytöillä tuntuu olevan suurempi rooli kuin pojilla. Ehkä olen liian luottavainen.
Itse olen kyllä huomannut joiltain ns. kilteiltäkin vaikuttavilta lapsilta hyvin ilkeämielistä viestittelyä. Selkeästi vanhemmat eivät selkeästi valvo viestejä, eivätkä ole tietoisia lapsensa touhuista. Itse suosittelisin kaikille ala-asteikäisten vanhemmille päivittäistä viestien seuraamista, jos ei viitsi niin kannattaa poistaa tälläiset appit kokonaan lapselta. Vaikka oma lapsi käyttäytyisi moitteettomasti on hänen kanssaan hyvä keskustella miksi jonkilainen käytös ei ole hyvää. Itse vanhempana toisaalta minua ei haittaa muiden lasten huono käytös, koska sittenpähän pystymme yhdessä oman lapsen kanssa keskustelemaan ketkä ovat oikeasti niitä kivoja kavereita ja ketkä eivät.
Lapsellani on minun vanha "perusnokialainen" kapula ilman nettiyhteyksiä. Sitten saa älypuhelimen ostaa, kun itse säästää töistään rahat. Tuntuu tuo keksivän hyvin tekemistä ja on kavereitakin.
Olen samaa mieltä. Meilläkin vielä viime vuonna oli tuollaista, mutta nyt ne pahimmat spämmimiset on itsekseen loppuneet. Lapsi ei ylipäätään ole niin järin kiinnostunut koko whatsappista, mutta näyttää ne aika samat tyypit siellä tosiaan olevan äänessä ja spämmivän niitä viestejä. Huomiota taitavat enimmäkseen hakea. Kannattaa ehkä ottaa vanhempainillassa tuo esille, sillä iso osa vanhemmista ei tosiaan tiedä yhtään mitä ne lapsensa oikein puuhailevat. Voitte sopia yhdessä vaikka joitain pelisääntöjä, ettei esim. 22 jälkeen laitella viestejä ym.