Flunssa tulossa miten estän sen
Eilen oli ihan hyvä päivä, ei mitään oireita. Tänä aamuna sitten oli vähän huonompi olo ja päivän mittaan vaan pahentunut, ihan varmasti flunssa on tulossa. Ollut koko päivän palan tunnetta kurkussa ja iltapäivästä alkoi särkemään päätä. Olen ottanut nyt pari buranaa ja tuntuu että kohta varmaan lähtee ääni. Hieman on myös paleltanut päivällä, selkä on kipeä ja käsiä sekä jalkoja on ruvennut särkemään vaikka olen vain istuskellut.
Buranaa otin joku tunti tai vähän reilu sitten niin nyt on ruvennut hikoiluttamaan, tosin on minulla on todella lämmintä sisällä kun pidin erillistä lämpöpuhallinta päivällä päällä kun palelti vaikka asunto on muutenkin hyvin lämmin.
Huomenna minulla on vapaapäivä mutta perjantaina on tärkeä päivä enkä haluaisi olla viikonloppunakaan kipeä. Mitä voin tehdä nyt estääkseni flunssan tulon?
Kommentit (13)
Tunnetusti lääkkeillä yms poppakonsteilla flunssan saa lyhennettyä yhden viikon kestosta seitsemän päivän kestoon.
Et voi estää, mutta voit nopeuttaa parantumista/estää pahenemista. Syö sinkkiä ja c-vitamiinia. Juo paljon vettä ja teetä hunajalla.
Keitä inkivääriä vedessä tai kolassa ja juo lämpimänä, auttaa.
Kiitos! Miten muuten, onko parempi syödä särkylääkkeitä nyt tänään ja huomenna vaikka periaatteessa minun ei tarvitse olla mitenkään "kunnossa" mutta perjantaina pitäisi. Olen jostain kuullut että särkylääkkeiden syöminen hidastaa paranemista koska ne laskee kuumeen alas ja bakteerit ei kuole niin nopeasti. Pitääkö paikkaansa?
Pahoin pelkään että huomisen aikana tilanne vain pahenee ja perjantaina on todella paha päivä vaikka haluaisin olla silloin kunnossa, ja mahdollisesti myös viikonloppuna.
Ap
Mulla meni kerran selvästi tuloillaan oleva flunssa (palelsi, aivastutti) kun nappasin c-vitamiinia ja sinkkiä runsaasti, join paljon vettä (ehkä kuumaa osa?) ja menin iltapäivällä kahden viltin alle sohvalle nukkumaan. Heräsin aivan hikisenä ja flunssa oli tiessään. En sitten tiedä mistä johtui.
Imeskeltävät ja suihkutettavat sinkkituotteet auttavat kai todennetusti http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002928696.html. Itselle olen hankkinut FluAcute Zinc+-suihkeen odottamaan kun flunssa seuraavan kerran yrittelee. Echinasinkki-tabletit ovat olleet tähän saakka ihan jees.
Särkylääkkeet saattaa "hidastaa" paranemista sillä lailla, jos lääkkeen oton jälkeen olo tuntuukin ihmeen pirteältä, eikä tajua jatkaa siitä huolimatta lepäämistä, niin kehon luontainen puolustus ei saa toimittua tehokkaasti. Kuume ja särky ei siis itsessään paranna, mutta niiden antamaa signaalia levätä tulee noudattaa. Itse juon aavistelemaani flunssaan Pukkan kolmen fenkolin teetä, jos iskee oikein kunnolla, lisään siihen kurkumatuoremehua, myös aiemmin mainitut tuore inkivääri ja hunaja ovat hyviä. Ja jos ei muuta, niin juo pari litraa normaalia päiväannostasi enemmän vettä, jolloin räkä muuttuu juoksevammaksi ja helpommaksi niistää.
Äh, nämä ei ole paljon auttanut. Vitamiineja olen syönyt ja vettä yrittänyt juoda melkein liikaakin, niin kuumana kuin vaan suinkin pystyn jos lämpö auttaisi. Myös hunajateetä olen juonut pari kuppia, inkivääriä en löytänyt. Nukuin viime yönä noin kymmenen tuntia, en laittanut kelloa soimaan mutta heräsin itsestään vähän ennen yhdeksää, aivan hikisenä. Tosin minulla on melko lämmintä sisällä ja paksu peitto päällä, joten se saattoi johtua myös siitä.
Oloni ei ole kovin hyvä. Käsiä ja jalkoja särkee, noustessani ylös tuolilta meinaa vähän huimata. Kuumetta varmaan on, tunnen kuinka esim. posket "hehkuu", tosin kuumemittaria minulla ei ilmeisesti ole, en ainakaan löydä enkä muista milloin olisin viimeksi tarvinnut joten en voi tarkistaa. Nokka oli aamulla tukossa mutta ei ole enää. Kurkussa on limaa, ääni on onneksi vielä tallella. Ulos en voi mennä, postilaatikolla kävin (lyhyt matka, en ollut kuin ehkä alle minuutin ulkoilmassa) niin kylmä pakkasilma saa yskimään ja se sattuu kovasti. Melkein kuin olisi veitsi kurkussa.
Huomenna pitäisi pitää esitys. Toivottavasti kykenen siihen, ja viikonloppuna pitäisi lähteä vähän reissuun joten ikävää jos on hirveän huono olo.
Ap
Flunssan pahin vaihe kestää lääkitsemättä noin 3 vuorokautta, sopivin hoidoin sen keston voi lyhentää 72 tuntiin.
Duact:ia naamaan, on kylläkin reseptilääke.
Syö valkosipulia ja inkivääriä sekä hunajaa. :) juo paljon vettä ja nuku riittävästi.