Äitini opetti minulle että on hyvin sivistymätöntä/junttia huutaa ja karjua synnytyksessä
Niin. Mitä mieltä? Olen kyllä sisimmässäni osittain samaa mieltä. Kyllä vähän voi hillitä. Jos ihmisten ilmoilla ärsyttää edessä hitaasti seisova mummo, niin et sä sille rupee karjumaan tai tönimään sitä vaan hillitset itsesi ja tunteesi, kuten rationaaliset ihmiset tekevät. Sama logiikka pätee synnytyksessä.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ilmeisesti synnyttänyt alakautta? Onnea karjumisen hillintään 😆
Kaksi synnytystä alakautta, toinen ilman kivunlievitystä, eikä tarvinnut huutaa eikä karjua, eli minäkään en ymmärrä miksi pitäisi huutaa...
Ja mulla oli vielä ihan tiukat paikat ennen synnytystä kun vuosia ratsastanut.
Onneksi mulla meni taju välissä, etten kovin ehtinyt kivusta huutaa. Jonkinlaiseen kipushokkiin menin. Olisihan se ollut kauheaa, jos olisin tuosta noin vain karjunut. Muistan kyllä edelleen sen järkyttävän tuskan, mikä viilsi koko alakroppaa, ennen kuin taju hävisi ja pimeys pelasti.
Vierailija kirjoitti:
Äiti myös siivosi synnytyssalin ja keitteli kätilölle kahvit synnytyksen jälkeen. Ap
Ei toi ollut oikea ap.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko synnytyssaliin saada musiikkia jos haluaa? Mua iljettää ihmisruumiista synnytyksen aikana lähtevät äänet.
Mitkä äänet? Pierut vai? Vai kun se kun se vauva tupsahtaa pillusta ulos silleen plörtsplurts
just noi kaikki yök
Vierailija kirjoitti:
Hehe, epiduraali vie kaiken tunnon. Ei silloin ole mitään tarvetta huutaa. Äitisi voisi olla toista mieltä kun synnyttäisi kolmannen ja sattuisi tilanne ettei ehtisi saamaan mitään puudutetta.
Ennakointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko synnytyssaliin saada musiikkia jos haluaa? Mua iljettää ihmisruumiista synnytyksen aikana lähtevät äänet.
Mitkä äänet? Pierut vai? Vai kun se kun se vauva tupsahtaa pillusta ulos silleen plörtsplurts
just noi kaikki yök
Saa viedä musiikkia.
Kaikki reagoi kipuun eri tavalla. Mä hengitin ja vaikeroin synnyttäessä, mutta enpä ole huutanut silloinkaan kun käsi murtui. Silloin huudan jos sattuu vähemmän mutta kun kipu on kovaa ei ole voimia huutaa. Synnyttäessä päti tämä sama.
Onko normaalia että synnyttävä nainen pieraisee? Miten kätilö suhtautuu tähän? itseäni ainakin hävettäisi ihan kamalasti.
En mäkään kyllä muista huutaneeni. Sain epiduraalin enkä tuntenut mitään.
Se on varmasti persoonakysymys miten ääntelee synnytyksessä.
Itse koin synnytykset tosi kivuliaina, pahinta kipua mitä voin kuvitella :(
Kipu aiheutti minulle sen, että käperryin jotenkin omaan kuplaani. En juurikaan pitänyt ääntä, ähisin ja puhisin vain ja yritin punnertaa vauvaa ulos. Noteerasin kuitenkin samaan aikaan naapuri salista kuuluneet karjahtelut :)
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mitä mieltä? Olen kyllä sisimmässäni osittain samaa mieltä. Kyllä vähän voi hillitä. Jos ihmisten ilmoilla ärsyttää edessä hitaasti seisova mummo, niin et sä sille rupee karjumaan tai tönimään sitä vaan hillitset itsesi ja tunteesi, kuten rationaaliset ihmiset tekevät. Sama logiikka pätee synnytyksessä.
Se mummo ei aiheutakaan saatanallista kipua :-)
Vierailija kirjoitti:
Onko normaalia että synnyttävä nainen pieraisee? Miten kätilö suhtautuu tähän? itseäni ainakin hävettäisi ihan kamalasti.
On ja kakkaakin tulee helposti. Muistan kun luin tämän palstalta nuorena. Inhotti. Mutta vanhana tietää että elämäähän se.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, kannattaa pidättää. Sen sijaan kätilöt lienee varautuneet siihen, että paska voi lentää tuulettimeen. Konkreettisesti, jos nenua pitää tuulettimena.
En mäkään huutoa ja karjumista suosittele, kiroilua kylläkin ;-)
Mulla oli epiduraalipuudutus, mutta huusin, koska silloin oli helpompi ponnistaa.
Olen muuten ujo ja hiljainen ihminen. Minusta synnytystä ja sivistynyttä seurusteluhetkeä ei voi ihan verrata keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Äiti myös siivosi synnytyssalin ja keitteli kätilölle kahvit synnytyksen jälkeen. Ap
Mäkin ajattelin et olisin toiminut näin, mutta sensijaan huusin ja karjuin, paskansin ja kirosin. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Kätilö tietenkin paheksuu.
Onko kätilöiltä vaadittu kuulosuojainten käyttöä? Monessa tehtaassa on pienempi desipelimäärä, kuin vieressä karjuvasta ihmisestä lähtee ja noissa työpaikoissa on kuulonsuojaimet pakollisia, jopa siellä vierailevilta vierailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ilmeisesti synnyttänyt alakautta? Onnea karjumisen hillintään 😆
Kaksi synnytystä alakautta, toinen ilman kivunlievitystä, eikä tarvinnut huutaa eikä karjua, eli minäkään en ymmärrä miksi pitäisi huutaa...
Ja mulla oli vielä ihan tiukat paikat ennen synnytystä kun vuosia ratsastanut.
Sä pidättelit huutoa sen vuoksi että se on junttua ja sivistymätöntä vaiko kenties siksi ettet kokenut tarvetta huutaa?
On vähän tyhmää tuomita tai vähätellä niitä joilta huuto pääsee jos itsellä on asiat sujuneet niin ettei ole ollut sellaista kipua joka saa kiljumaan tuskasta.
Mulla itsellä takana kolme synnytystä ilman kivunlievitystä, joista kaksi ensimmäistä oli kivuttomia ja sujuivat ilman sen ihmeempiä äänenpäästelyitä. Lähdin kolmanteen synnytykseen reippain mielin ja ilmoitin kätilölle etten tarvitse mitään lääkkeitä kun olen jo kahdesti pärjännyt ilman. Noh, vaikeroin tuskasta melko äänekkäästi koko avautumisvaiheen, 2 h, ja kiljuin tuskasta sen koko 5 min ponnistusvaiheen. Ja sanon vielä senkin, että mun paikat ei ollu tiukentunut tuohon kolmanteen synnytykseen, ennemminkin toisinpäin.