Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärtyneen suolen oireyhtymä ja vatsan turvotus

Vierailija
11.01.2017 |

Mitkä ruoka-aineet tai ruuat sopivat? Kylkiin sattuu kun vatsa on piukea pallo. En oikein nyt saa kiinni tuosta fodmap- ruokavaliosta. Mitä siihen sisältyy? En syö kaalia, palkokasveja, sipuleja, keinotekoisia makeutusaineita. Valitettavasti ei edes pieretä. Mikä on helposti sulavaa ruokaa? Kuitua vai ei kuitua? Kertokaa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla liikunnan lisäys on vähentänyt turvotusta.

Vierailija
2/17 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmap on netissä. Mitä siinä et tajua?

Mulle toimii juuri tuo fodmap, paljon vettä, kuitua, kasviksia, ei alkoholia. Pureskelen huolella, en stressaa. suosittelen samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä viljat kokonaan pois.

Vierailija
4/17 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä voi olla järkeä. Olen syönyt aina paljon viljatuotteita eri muodoissaan, mutta nyt yhtäkkiä alkoi nämä oireet. Ensin oli viikon verran polttelevaa alavatsavaivaa, sitten tuli ripuli ja nyt tämä täysinäinen "ilmavatsa" jatkuvasti.

Tätä tarkoitan myös sillä, etten oikein saa kiinni fodmapista. Toiset kehoittavat syömään kuitua, jota on esim. täysjyväviljassa  ja leivissä. Toiset taas kehoittavat jättämään viljat pois (keliakia?). Samoin ne kuitupitoiset, mutta kaasuja aiheuttavat vihannekset kuten kaalit, herneet ja pavut. Mitä siis sisältyy viljattomaan ruokavalioon? -ap

Vierailija
5/17 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä voi olla järkeä. Olen syönyt aina paljon viljatuotteita eri muodoissaan, mutta nyt yhtäkkiä alkoi nämä oireet. Ensin oli viikon verran polttelevaa alavatsavaivaa, sitten tuli ripuli ja nyt tämä täysinäinen "ilmavatsa" jatkuvasti.

Tätä tarkoitan myös sillä, etten oikein saa kiinni fodmapista. Toiset kehoittavat syömään kuitua, jota on esim. täysjyväviljassa  ja leivissä. Toiset taas kehoittavat jättämään viljat pois (keliakia?). Samoin ne kuitupitoiset, mutta kaasuja aiheuttavat vihannekset kuten kaalit, herneet ja pavut. Mitä siis sisältyy viljattomaan ruokavalioon? -ap

Viljattomaan ruokavalioon kuuluu kaikki muu paitsi viljat. Kuitu on yliarvostettu, ei sitä tarvitse. (meinaan viljakuitu)

Vierailija
6/17 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Leena Putkosen kirja Superhyvää suolistolle.

Vierailija
7/17 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin kun näin, että fodmapissa suositeltuihin hedelmiin kuuluu hirveästi sitruksia ja mm. kiivi. Nämä ovat monelle mahdottomuus allergioiden takia.

Vierailija
8/17 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivan ruokavalion löytää parhaiten kokeilemalla. Suosittelen jättämään ruisleivän pois, tai ainakin vähentämään. Vaalea leipä ja pulla pois ruokavaliosta. Maitotuotteet kannattaa vaihtaa laktoosittomiin. Helposti sulavat kasvikuidut, hedelmät, keitetyt vihannekset jne hyviä. Kovin prosessoitua ruokaa ei ehkä kannata syödä vaan mahdollisimman puhdasta ravintoa. Hyvät rasvat! Karkinsyönti voi pahentaa oireita. Kahvia kohtuudella. Oletko käynyt lääkärissä vaivasi kanssa?

Vierailija
9/17 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätyin kun näin, että fodmapissa suositeltuihin hedelmiin kuuluu hirveästi sitruksia ja mm. kiivi. Nämä ovat monelle mahdottomuus allergioiden takia.

Ei tuo ole lainkaan yllättävää. Fodmap-hiilareille herkkä ei välttämättä ole herkkä allergeeneille. Nämä on kaksi eri asiaa.

Vierailija
10/17 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaamista kannattaa myös kokeilla, ainakin kahden viikon ajan. Voi olla että se toimii yllättävän hyvin.

Vierailija
11/17 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen aina tuollainen pallomaha, siis aina. Nuoresta asti. En tiedä mikä on muuttunut, kun muutamaan vuoteen se ei ole vaivannut kuin satunnaisesti.

Ainakaan en syö sokeria enkä gluteeniviljoja, ehkä se auttaa. Syön probiootteja.

Yksi mikä voi turvottaa on närästys, kun tulee nieltyä ilmaa. Sokeri taas saattaa närästää, vaikka rasvaa aina syytetään.

Vierailija
12/17 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitujen kanssa kannattaa testata kaipaako suolistosi enemmän vai vähemmän kuitua. Mulla toimii vatsa paremmin kun en ihan hirveästi syö kuitua.

Aika yksipuolinenhan tämä fodmap-ruokavalio on, kun allergioiden ja närästyksen vuoksi joutuu myös rajaamaan ruoka-aineita.

Sanoisin että ensin laktoositon + gluteeniton ja ei sipulia, palkokasveja, makeutusaineita, sokeria, kivellisiä hedelmiä, kahvia eikä alkoholia. Siitä alat sitten pikku hiljaa testaamaan mitä vatsasi kestää ja mitä ei. Lisähaastetta itselläni ainakin tuo se, että jonain päivänä kestää syödä esim bataattia ja toisena ei. Toki myös fodmap-hiilihydraattien päivuttäiseen/viikottaiseen kokonaismäärään kannattaa kiinnittää huomiota. Itse voin lähes oireitta syödä noin yhtenä päivänä viikossa vapaammin.

Vierailija
13/17 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No FODMAP on vaikea ymmärtää. Se perustuu siihen, että tietynlaiset kuidut etenkin kasviksissa ja vihanneksissa aiheuttavat käymistä suolessa ja niitä pitäisi välttää -- ei siis kaikki kuidut. Lisäksi on muitakin lähinnä hiilihydraattien alle tulevia aineita, kuten tietyt sokerit, jotka myös aiheuttavat suolivaivoja. Tuo lyhenne FODMAP tulee juuri näistä aineista (Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols). Suomeksi siis fruktaanit, galakto-oligosakkaridit, polyolit eli sokerialkoholit, laktoosi ja fruktoosi, silloin, kun sitä on ylimäärin glukoosiin nähden.

Tässä Putkosen Leenan blogissa on aika hyvin selitetty mitä aineita minnekin kuuluu.

http://leenaputkonen.fi/fodmap-ruokavalion-tiivis-oppikurssi/

Ongelmanhan on lisäksi, että jokainen IBS-potilas on erilainen, joten toinen voi olla herkempi fruktaaneille, toinen taas sokerialkoholeille. Lisäksi nykyisin vielä tutkitaan eri ruoka-aineiden FODMAP-koostumusta. Varsinkin Monash University Australiassa (josta FODMAP on levinnyt maailmalle) tutkii ja testaa FODMAP-pitoisuuksia, heillä on älypuhelinsovellus (eng) josta saa tietoa ruoka-aineiden ja -tuotteiden FODMAP-tasosta. Tässä hyvin tiivisti Monash yliopiston taulukko siitä mitä välttää (High Fodmap) ja mitä saa syödä (low Fodmap).

http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/low-high.html

Asia on kuitenkin paljon monimutkaisempi, koska itse asiassa monet IBS-potilaat sietävät tiettyjä Fodmap-ruokia pieninä annoksina. Monashin yliopiston appsissa ja kirjasessa neuvotaan tarkemmat sallitut määrät.

Minusta on kuitenkin helpompi välttää vaikeita ruokia aluksi kokonaan.

Viljoista voi siis sanoa sen, että kannattaa seurata oireita FODMAPilla, koska jos ärtyy enimmäkseen vain viljoista, aina voi olla kyse myös vilja-allergiasta.

Vierailija
14/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No FODMAP on vaikea ymmärtää. Se perustuu siihen, että tietynlaiset kuidut etenkin kasviksissa ja vihanneksissa aiheuttavat käymistä suolessa ja niitä pitäisi välttää -- ei siis kaikki kuidut. Lisäksi on muitakin lähinnä hiilihydraattien alle tulevia aineita, kuten tietyt sokerit, jotka myös aiheuttavat suolivaivoja. Tuo lyhenne FODMAP tulee juuri näistä aineista (Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols). Suomeksi siis fruktaanit, galakto-oligosakkaridit, polyolit eli sokerialkoholit, laktoosi ja fruktoosi, silloin, kun sitä on ylimäärin glukoosiin nähden.

Tässä Putkosen Leenan blogissa on aika hyvin selitetty mitä aineita minnekin kuuluu.

http://leenaputkonen.fi/fodmap-ruokavalion-tiivis-oppikurssi/

Ongelmanhan on lisäksi, että jokainen IBS-potilas on erilainen, joten toinen voi olla herkempi fruktaaneille, toinen taas sokerialkoholeille. Lisäksi nykyisin vielä tutkitaan eri ruoka-aineiden FODMAP-koostumusta. Varsinkin Monash University Australiassa (josta FODMAP on levinnyt maailmalle) tutkii ja testaa FODMAP-pitoisuuksia, heillä on älypuhelinsovellus (eng) josta saa tietoa ruoka-aineiden ja -tuotteiden FODMAP-tasosta. Tässä hyvin tiivisti Monash yliopiston taulukko siitä mitä välttää (High Fodmap) ja mitä saa syödä (low Fodmap).

http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/low-high.html

Asia on kuitenkin paljon monimutkaisempi, koska itse asiassa monet IBS-potilaat sietävät tiettyjä Fodmap-ruokia pieninä annoksina. Monashin yliopiston appsissa ja kirjasessa neuvotaan tarkemmat sallitut määrät.

Minusta on kuitenkin helpompi välttää vaikeita ruokia aluksi kokonaan.

Viljoista voi siis sanoa sen, että kannattaa seurata oireita FODMAPilla, koska jos ärtyy enimmäkseen vain viljoista, aina voi olla kyse myös vilja-allergiasta.

Kiitos erittäin hyvästä selostuksesta ja linkeistä. Hirmuiseen vatsanpingotukseen sain apua yllätäen samariinista. Olen myös ottanut d-vitamiinilisän käyttöön ja lisännyt liikkumista. -ap

Vierailija
15/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa scd  ruokavalio. Minä noudatan itse kutsumaani "mustan miehen" ruokavaliota: Älä syö mitään valkoista. Ei sokeria, ei tärkkelystä, ei maitoa, ei  jauhoja.  Scd-ruokavaliossa on selkeä lista, mitä voi syödä ja mitä ei. Voin kertoa, että auttaa oikeasti. Mulla on krooninen paksusuolen tulehdus, eikä ole kertaakaan vaivannut siirryttyäni kyseiseen ruokavalioon. Neljään vuoteen ei  ole tarvinnut syödä kortisonia tai yleensäkään ei ole vatsa reistaillut.

Yllättäen juuri ns. terveelliset syötävät aiheuttavat pallomahan. Yksi pahimmista mulle on xylitoli. Kannattaa ensin kokeilla jättää vilja, peruna, maito ja sokeri pois. 

Vierailija
16/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä saan vatsani kuntoon Jutta go -dieetillä, siinähän ei syödä viljoja juuri lainkaan, voisiko johtua tästä. Vihannesten kanssa on ehkä syytä olla varovainen, ainakin alussa ja syödä ohjetta vähemmän. Olen siirtynyt gluteenittomiin kauraryyneihin.

Huonovatsaisten kannatta juoda piimää, niitähän on nykyään joka lähtöön.

Ja kuten edellä jo sanottiinkin, makeutusaineet pahentavat tilaa.

Vierailija
17/17 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on ärtynyt suoli -oireyhtymä (kiitos ilmeisesti lukuisien antibioottikuurien) ja lääkäri käski googlettamaan FODMAP-ruokavalion ja sanoi, että poistetaan ruokavaliosta vain ne ruoat, jotka oireita aiheuttavat, ei kaikkea lueteltua. Lapsellani ehdoton ykkönen oireiden aiheuttajana on laktoosi, lisäksi vehnää voi syödä rajoitetusti. (On kouluruokailun piirissä, joten huonompina kausina en anna kotona lainkaan vehnää, niin kestää kouluruoan vehnät. Ylipäänsäkin tällainen ruokavaliokokeilu on vaikeaa, jos syö koulussa.) Isot oireet ovat tulleet myös päärynästä ja nyt epäilen omenaa. Mutta käsittääkseni siis laktoosi ja vehnä ovat aika tyypillisiä oireiden aiheuttajia, joten ehkä voisit aloittaa kokeilun esim. niistä? Tai toinen lähestymistapahan kai olisi noudattaa ruokavaliota orjallisesti ja sitten yksi kerrallaan hitaasti lisätä niitä ruoka-aineita ja seurata, tuleeko oireita.