Myyjät, huoltamotyöntekijä ym miten palkalla pärjää?
Työajat monissa paikoissa näyttää olevan esim 20 tuntia viikko, enkä usko että tuntipalkkakaan päätä huimaa. Eli paljonko saatte palkkaa ja miten sillä pärjää, saatteko tukia lisäksi? Käytetäänkö näillä aloilla kokoaikaisia työntekijöitä ollenkaan, ja miksi näin?
Kommentit (10)
Mies tekee muistaakseni 30h/vko. Ei saa soviteltua, koska tämä on kuulemma alan "tavallinen työaika".
Palkka 1300e/kk netto, jos ja kun tekee paljon extra sunnuntaivuoroja tai muuten vaan extravuoroja niin voi päästä liki 1500e. Mutta siinä kohtaa on kyllä aamusta iltaan ollut töissä viikosta toiseen...
Työajathan on täysin paskat. Muulle elämälle voit heittää heipat, ellet sitten satu elämään öisin.
Miksi käytetään tuollaista työaikasysteemiä? Onko kenelläkään normaalisti täyttä työviikkoa esim. 38-40 tuntia?
Ei kai nämä työt ole kenellekään pysyväksi tarkoitettu, suurin osa kyseisistä henkilöistä on vain väliaikaisesti noissa hommissa ja usein osa-aikaisena vielä. Esim. opiskelijat, välivuotta pitävät, oman alansa työtä etsivät, sitten kaikki harjoittelijat ja työkokeilut ym. Ei palkalla ole tarkoituskaan tulla aikuisen, etenkään perheellisen ihmisen toimeen, mutta se on mukavasti ylimääräistä opiskelijalle.
Tuskin kukaan tekee vaikka 20 vuotta huoltamomyyjän työtä.
Mä olen kaupassa vakituisessa työsuhteessa, työtunteja 37,5 palkka 1950e/kk en tee kuin aamuvuoroa viikolla (6-13.30 en pidä ruokatuntia)
Vierailija kirjoitti:
Mitä toi soviteltu tarkoittaa.
Hyvin pärjää. Itselläni on työsopimuksessa viikkotunnit 30, todellisuudessa teen kuitenkin enemmän tunteja. Koska jokaiselle laitetaan työvuoroihin ne sopimuksen viikkotunnit ja niistä ylijääneet sitten tottakai ensisijaisesti jaetaan omalle porukalle. Lisäksi satunnaiset ilta-, lauantai- ja sunnuntailisät, koska teen pääsääntöisesti nykyään aamuvuoroja. Sekä itselläni n.100e kiinteä lisä/kk. Viime vuoden tulot muutamaa sataa vaille 30 000, eihän sillä toki rikastu, mutta elää jo ihan hyvin.
Itse myyjä noin 18h/viikko. Lisillä se tili tehdään eli kaikki pyhät ja sunnuntait pyydettään että saa tehdä töitä.
Nyt viime kuun palkka oli 1089€/netto ja sain soviteltua 473€.
Ihan hyvin pärjään vaikka tuntipalkka on alle 11€.