Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsia ei kannata tehdä ennenkuin elämä on mallillaan

Vierailija
15.03.2006 |

Puhun omasta kokemuksestani.

Tosin en " tehnyt" lasta vaan tulin 16 vuotiaana raskaaksi ja halusin kuitenkin ottaa vastuuni.

Nyt 25 vuotiaana edelleen kadun, vaikka rakastan lastani paljon. Silti äiti-lapsi suhde on huono.

Tuon ikäisenä on koulu aivan kesken, ei mitään koulutusta ja työkokemusta vain jostain kesätöistä. Joutuu opiskelemaan vaikka vauva on vasta syntynyt, jotta saisi hyvän koulutuksen, joutuu käymään samalla töissä, jotta keräisi työkokemusta tulevaisuuteen. Kuka nyt ottaisi töihin ketään, jolla on pelkkä koulutus, mutta ei työkokemusta. Töissäkäynti myös tärkeää, jotta selviää taloudellisesti. Kaverit jää, ystävät ei ymmärrä. Jäät paitsi nuoruuden menokaudesta. Minulla se on tullut nyt, kun asiat alkaa olemaan mallillaan, koulutus.

Tietenkin jotkut lopettavat koulun, eivät mene töihin ja tulevaisuus on epävarmaa, eletään tuilla. Ehkä sekin on vaihtoehto, jotta lapsi saa paljon aikaa.

Oma lapseni ollut 3 kk ikäisestä asti hoidossa, jotta pystyin käymään koulua ja töissä. Kaikki viikonloput istuin lapsen kanssa kotona, kun muut elivät nuoruuttaan. No mutta nyt, kun hyvä koulutus alkaa olemaan valmiina, 8 vuotta työkokemusta ja hyvä työpaikka nyt, niin oma meno vaiheeni on todella alkanut.

Elämä olisi voinut olla paljon helpompaa, katkeruus hieman paistaa ja monta rankkaa vuotta takana. Jos olisin tullut äidiksi vaikka nyt, kaikki olisi ollut valmiina!!

Ei äidiksi nuorena, on selvä kantani

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta 16 vuotias äidiksi liian nuori, helpomi saada elämä raitelleen, jos kuitenkin pohjalla enemmän ikää ja koulutus, työkokemusta ja lapsi toivottu ja suunniteltu.

Kunnioitan älyttömän paljon vanhempia äitejä ja katson todella ylöspäin heitä.

Alkuperäinen suunnitelmäni nuorena oli saada lapsi vasta kun olisin ollut reilusti yli 30 vuotta. Toivottavasti saan viellä kypsemmällä iällä lapsen .: )

AP

Vierailija
2/12 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki opiskeluja voi siirtää parilla vuodella, mutta onko se sitten niinkään järkevää 16 vuotiaana, kynnys voi olla iso palata kouluun tai turhautua, että ei minusta ole mihinkään. Itsekkin kun yh olen ollut aina, niin on ollut pakko ajatella tulevaisuutta

Toisekseen, olen melko varma että suurimmalle osalle se menokausi tulee, tulihan se minullekkin, tosin 9-vuoden jälkeen. Joillekin se tulee 18-20 vuotiaana, joillekin myöhemmin. Toki on niitä joille se ei tule, mutta taitavat olla aika harvassa

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ovat synnynnäisiä äitejä ja ovat varmasti sopivia äideiksi jo nuorina mutta teininä varta vasten raskaaksi hankkiutuminen ei mielestäni ole järkevää. Kyllä se peruskoulu ja koulutus kannattaa hankkia ensin. Raha ei todellakaan tee perhettä tai lasta onnelliseksi mutta se että äidillä on hyvä pohja rakentaa elämää myös vauva-ajan jälkeen rauhoittaa äidin mieltä joka varmasti heijastuu lapseen.

Minä ainakin halusin tarjota lapselleni (mahdollisimman) vakaan perhetilanteen heti vauvasta alkaen ja siksi odotimme kunnes olin valmistunut. Äitiyslomaa kuitenkin hieman stressasi se ettei ollut työpaikkaa mihin palata.

Vierailija
4/12 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsia pitäisi tehdä alle 18v. Koska silloin on vielä oma nuoruus elämättä...

Vierailija
5/12 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... jos näin ajattelee....

Vain ja ainoastaan asenne kysymys!!!

Vierailija
6/12 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin on nuoruus elämättä, sitten opiskelut vielä kesken, sitten pitäs löytää työpaikka ja vakiinnuttaa paikkansa siellä, sitten pitäs löytyä ukko ja viettää sen kanssa kahden keskistä aikaa kun myöhemmin se ei enää onnistu, talo pitäis tehdä ja maksaa..... sitten on lasten aika..... ainut huono puoli on että ikää kerkes lasiin jo vähintään 40 v eikä lasten saanti olekkaan niin selvää....

No eipähän tartte harmitella kun tuli lapset tehtyä liian aikaisiin.....

Vierailija
7/12 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla jäi koulu kesken enkä taida enää koskaan opiskella mitään...

terveisin nuori äiti

Vierailija
8/12 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on vakaa ja hyvä parisuhde. Jos liikaa hommaa lykkää niin lopulta koskaan elämä ei ole mallillaan.

Tosin eräs ystäväni sai lapsen 16 vuotiaana (toivottu lapsi). Nyt hän on 24v., odottaa neljättä lastaan, on yhä saman miehen kanssa ja on hyvin onnellinen. Itselleni moinen elämä ei sopisi, mutta hänelle kyllä :)

Vierailija
9/12 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 vuotiaana esikoisen. Toinen lapsi syntyi kun olin 20 ja kolmas kun olin 24 ja nyt neljäs kun olen 30. Ja olen opisekellut ja ehtinyt töitäkin tehdä. En tietenkään suosittele tätä valintaa kaikille. Nyt huomaan sen, että tää vauva aika on tosi rankkaa aikaa yösyöttöineen, imetyksineen ja korvatulehduskierteineen kuin silloin esikoisen ja toisen lapsen aikana kun olin nuorempi.

Tätini sanoi samaa. Sai toisen lapsensa 40 vuotiaana ja ikäeroa esikoiselle ja toiselle tulikin tosi paljon. Täti sanoi, että tää on tosi rankkaa, kun ei tahdo jaksaa enää vauva aikaa. Kun on jo muitakin vaivoja ja kolotuksia

Vierailija
10/12 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

18vuotias on täysi-ikäinen. Itse sain esikoiseni 22v. ja olin kerinnyt bilettää, kouluttautua ja työskennellä.

Vierailija
11/12 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-29 vuotiaana kun jaksaisi olla vauvan kanssa on elämän edellytykset vielä huonot.

30-45 vuotiaana olisi muuten kaikki kunnossa, paitsi ettei sitä lasta välttämättä enää tule tai sen kanssa jaksa olla!

Vierailija
12/12 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä niin vaan voi viivasuoraan suunnitella