Hiljainen synnytys?
Katsoin juuri Sisarvaimot-sarjaa, jossa Robin synnytti kotonaan luomuna vauvan kotonaan. Hän oli niin hiljainen ja arvokkaanoloinen, ja tuli mieleen onko tuo yleistäkin? Vauvakin oli iso pötkylä, 56 cm ja muistaakseni yli 4000 g. Voiko lapsen siis synnyttää karjumatta ja sekoilematta? Onko kukaan kokenut samanlaista synnytystä?
Kommentit (26)
En huutanut, mutta "murisin". Tuntui, että siitä on apua.
6 synnytystä luomuna. Vauvat 3.4kg-4.6kg. En ole ainoassakaan huutanut, tai karjunut siis. Vipassa huikkasin kätilölle "se tulee nyt". Kätilö oli tietokoneella ja hän se oli joka huusi😂, että "ÄLÄ VAAN TYÖNNÄ!". No en työntänyt, vauva vaan putkahti ulos. Kätilö ehti vähän toisella kädellä tukea päätä, toisella kädellä yritti yltää kutsunappulaan hälyttääkseen hoitajaa avuksi. Suojakäsineitä ei ehtinyt laittaa. Naurettiin kätilön kanssa, että vähän meni komiikan puolelle koko touhu.
Mä olin "hiljainen synnyttäjä" mitä enemmän sattui sen hiljaisemmaksi kävin. Ei kaikki huuda ja karju vaikka sattuisi. Muutenkin jos minua sattuu käperryn jotenki siihen kipuun.
Naapuri huoneet huusi ja kirkui, ehkä siksi pelästyin, en uskaltanut kuin päästellä jotain mumahduksia, mies kärsi ehkä sen edestä, puristin kättään kovin.
Kolme lasta synnyttänyt eikä ole tarvinnut valittaa saati huutaa. Epiduraalin olen ottanut joka kerta ja ihan vaan ollaan miehen ja kätilön kanssa juteltu niitä näitä odotellessa, että alkaa ponnistuttaan ja sitten muutaman ponnistuksen jälkeen olleet vauvat ulkona ilman huutamista (nopeat synnytykset). En sitten tiedä olisko tullut huudettua jos ei olis epiduraalia saanut. Itelläkin oli järkyttävät kauhukuvat synnytyksistä kiitos leffojen ja ekassa synnytyksessä odotin koko ajan koska se helvetti alkaa ja olin ihmeissäni kun kätilö ilmoitti, että poika syntyi jo kun en edes huomannut sen ulostuloa 🙂
En minä huutanut synnyttäessä, mutta ei siellä kukaan muukaan huutanut. Ei se kipu mitään ylitsepääsemätöntä ole.