Miten paljon murrosikäinen poika pystyy nukkumaan?
16v ja nukkuu aivan tolkuttomat määrät, 15 tunnin yöunet ovat ihan normaaleja.
Hän on hereillä ollessaankin hieman vetämätön ja "vetelä"?
Kuuluu varmaan osittain murrosikään mutta missä vaiheessa pitäisi huolestua ja ehkä tutkia johtuuko jostain muusta?
Kommentit (7)
No jos nukkuu joka yö noin paljon, niin vähän ehkä jo alkaisin miettiä.
En minä ainakaan nukkunut kuin muutaman tunnin yössä ja aina aamulla pystyssä muita aikaisemmin,kavereita sai aina odotella ja herätellä.
Oma poika on ihan samanlainen.
Pikkuveli 14v nukkuu kans koko ajan. Saattaa nukkua 10h yöunet ja päälle 2-3h päikkärit. Kärsii tosin unettomuudesta ajoittain. Kannattaa jutella pojan kanssa, että saako nukuttua hyvin. Mutta aika paljon menee energiaa kasvamiseen ja aivojen kehitykseen, joten tarvitsee unta paljon.
Kun olin teini, niin viikonlpppuisin ja lomilla nukuin ainakin sen 12 tuntia yössä. Ja viikolla nukuin usein 2-3 tunnin päikkärit koulun jälkeen. Mulla oli myös ajoittain todella pahoja nukahtamis vaikeuksia niin saattoi mennä usea yö ihan parin tunnin unilla. Enkä näistä uniongelmista vanhemmille silloin kertonut. Varmaan silloin ihmettelivät miksi olin usein väsynyt kun luulivat että nukun kunnon yöunet.
Nukkuuko? moni teini valvoo puhelimensa kanssa keskellä yötä...
Jos olet 100 % varma että nukkuu nuo tunnit niin veisin jo lääkärille. anemia? kilpirauhasongelma?
Vierailija kirjoitti:
Nukkuuko? moni teini valvoo puhelimensa kanssa keskellä yötä...
Jos olet 100 % varma että nukkuu nuo tunnit niin veisin jo lääkärille. anemia? kilpirauhasongelma?
Tätä olin tulossa itsekkin kirjoittamaan. Otapa puhelin ja pädi ja läppäri pojalta illalla klo 20.00 ja anna takaisin aamulla. Toista viikko ja katso tapahtuiko ihme unen tarpeessa. Ja kaikki kuvitelmat siitä, että ei se meidän poika.. kyllä se teidänkin poika, vaikka kuinka muulta näyttäisi.
Paljon nukkuminen kuuluu murrosikään. Nukkumisesta ei tatvitse huolestua, ns. liika nukkuminen saattaa johtua siitä kuinka paljon on esimerkiksi valvonut. Jos on vaikka edellisenä päivänä tai viikonloppuna valvonut 24h tai enemmänkin putkeen saattaa vanhemmista tuntua, että nuori olisi nukkunut liikaa, vaikka hän olisikin vain nukkunut univelkaa pois