Arto, 35, joutui väkisin mukaan perustulokokeiluun: ”Älyttömän huonot tunnelmat ”
Artolla on jo jalka työpaikan oven välissä, mutta ylimääräinen tonnin puolikas ei silti kiinnosta.
Joensuulainen Arto, 35, ei ole järin iloinen Kelan päätöksestä, jonka mukaan hän on yksi vuoden alusta alkaneen perustulokokeilun osallistujista.
– Älyttömän huonot tunnelmat tästä kokeilusta, Arto kertoo.
Kokeiluun valittiin satunnaisotannalla 2 000 henkilöä, jotka saavat kahden vuoden ajan 560 euron suuruista verotonta perustuloa.
Katso jutun pääkuvana olevalta videolta, miten Kelan perustulokokeilu toimii.
Kelan kirje oli hankalaa luettavaa
35-vuotias Arto on erityisen tyytymätön Kelan tiedottamiseen sekä siihen, miten paljon aikaa ja vaivaa asioiden selvittäminen on häneltä vienyt.
– Menin kirjeen saamisesta seuraavana päivänä paikalliseen Kelan toimistoon, mutta siellä tuumattiin, että he näkevät koko kirjeen ensimmäistä kertaa. Halusin vain selvittää nämä perusasiat kuntoon, mies kertoo.
Hän olisi kaivannut apua kirjeen sisällön ymmärtämiseen. Kirje oli Arton mielestä turhan pitkä ja hankalaa luettavaa.
– Montakohan sivua siinä oli kaksipuolista tekstiä sellaisella kielellä kirjoitettuna, mistä tällainen tavan talliainen ei ymmärrä yhtään mitään. Ja kun menee kysymään konttorilta, niin tulee vaan laitamyötäistä ihan täysillä sieltä.
Montakohan sivua siinä oli kaksipuolista tekstiä sellaisella kielellä kirjoitettuna, mistä tällainen tavan talliainen ei ymmärrä yhtään mitään.
Kela on pahoillaan
Kelan lakiyksikön päällikkö Marjukka Turunen pahoittelee Kelan puolesta Arton saamaa huonoa palvelua.
– Valitettavaa, jos on näin käynyt, että on saanut huonoa palvelua, Turunen pahoittelee.
– Voi olla, että toimeentulotuen siirtyminen Kelalle on aiheuttanut ruuhkaa vuodenvaihteessa, ja se on sitten näkynyt tällä tavoin, hän arvioi.
Turusen mukaan Kela toivoo, että kokeiluun osallistuvat ottaisivat yhteyttä puhelinnumeroon, jonka he saivat kirjeen mukana.
Arto ei halunnut soittaa numeroon, sillä epäili sen olevan vielä normaaliin palvelunumeroon soittamistakin hintavampaa.
Kelasta vakuutetaan, ettei numeroon soittaminen ole tyyristä, vaan siitä peritään ainoastaan normaali matkapuhelinmaksu, kuten muistakin Kelan palvelunumeroista.
Ei olisi halunnut mukaan
Arto on joutunut kaivamaan kaiken perustulokokeilua koskevan tiedon netistä ja medioista.
– Kuulin uutisista, että veroilla tasataan tätä perustuloa. Olin ihmeissäni, että nouseeko verot nyt kaikilla vai vain meillä, jotka osallistuvat tähän.
Kelan perustuloyksiköstä lohdutetaan, ettei Arton verotusta olla nostamassa perustulokokeiluun osallistumisen takia.
– Perustulo on verovapaa etuus, joten pelkkä kokeiluun osallistuminen ei nosta kenenkään verotusta, eikä perustuloa tarvitse ilmoittaa verokorttimuutoksissa, Turunen selvittää.
– Toki jos kokeilun aikana vastaanottaa työtä, siitä joutuu maksamaan veroja ihan normaalisti, ja verokorttiin voi joutua tekemään muutoksia sen takia, hän jatkaa.
Pätkätyöt ei kiinnosta
Ennen kokeilun alkua Arto sai työmarkkinatukea, verotonta kulukorvausta ja asumistukea.
– Tämä kokeilu ei vähennä paperisotaa yhtään. Minun pitää silti tehdä hakemukset joka kuukausi paperilla tai netissä, Arto voivottelee.
Mies on ollut työttömänä reilut pari vuotta. Ammattiliiton päiväraha loppui viime kesänä.
Hän on kouluttautunut metallialalle, jonka työpaikat ovat Itä-Suomessa kiven alla.
Perustulo motivoi Artoa vakituisen työn hakemiseen, mutta pätkätöihin hän ei kokeilusta huolimatta ryhtyisi.
– Minulla on melkein 400 euron asumistuki, joten jos menen töihin, josta saan 300 euroa ja menetän asumistuen, niin motivoiko se ketään työntekoon, mies kysyy.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arto ei paljon ole uutisia seurannut. Eikä osaa edes lukea häävisti. Mutta pääsipä marisemaan nettiin.
Tosi ikävästi sanottu. Itse olen korkeasti koulutettu keski-ikäinen nainen ja en saa Kelan kirjeistä mitään tolkkua ainakaan ensi lukemalla. Järkyttävää kapulakieltä.
Eipä meistä tavallisista kansalaisista kovin moni taida tietää mitä tämäkin kokeilu pitää sisällään. Eihän se kosketa kuin 2000 kansalaista.
Kuulostaa, että kaverilla on tulevaisuus suunniteltuna eikä todellakaan olisi halunnut tai tarvinnut tätä kokeilua.
Jos sällillä on töitä kiikarissa, niin töitä saatuaan saa perustulon palkan päälle ja vittu jätkä jaksaa porata siitä!
Vierailija kirjoitti:
On se kumma jos ohjeistetaan asiasta soittamaan tiettyyn numeroon niin miksi ei voi. Ja eiköhän tuosta kokeilusta ole mahdollisuus kieltäytyä.
On siitä. Sanoo vain suunnittelevansa muuttoa ulkomaille. Thaimaaseen sitä perustuloa ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arto ei paljon ole uutisia seurannut. Eikä osaa edes lukea häävisti. Mutta pääsipä marisemaan nettiin.
Tosi ikävästi sanottu. Itse olen korkeasti koulutettu keski-ikäinen nainen ja en saa Kelan kirjeistä mitään tolkkua ainakaan ensi lukemalla. Järkyttävää kapulakieltä.
Eipä meistä tavallisista kansalaisista kovin moni taida tietää mitä tämäkin kokeilu pitää sisällään. Eihän se kosketa kuin 2000 kansalaista.
Kuulostaa, että kaverilla on tulevaisuus suunniteltuna eikä todellakaan olisi halunnut tai tarvinnut tätä kokeilua.
Mikähän se suunniteltu tulevaisuus mahtoi olla? istutaan kotona ja odotellaan että joku tulee hakemaan isopalkkaiseen kokopäiväduuniin? muutamalla muullakin on sama suunnitelma mutta yllättävän harvalla se tuntuu toteutuvan. Perustulo ei estä tai haittaa tai hidasta tuon suunnitelman toteutumista millään lailla. Ei kyllä edistäkään välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan toimistoon, kun joutuu soittelemaan puh: 020........ alkuisiin numeroihin, sieltä ei vastata 05min, eikä 120min:ssa kaan.
Ihmettelenkin , miksi eivät ota palvelua: Jossa soittavat takaisin, kun puhelin-numerot tallentuvat/näkyvät soitettaessa.Vastais mielummin puhelimeen.
Ei ne kerkiä kun ne sai perustulon lisäksi toimeentulotuen riesakseen ja siinä vasta soittajia ja selittäjiä riittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sällillä on töitä kiikarissa, niin töitä saatuaan saa perustulon palkan päälle ja vittu jätkä jaksaa porata siitä!
Että nyt sitten näin. Luulisi sinuakin kiinnostavan minne ne yhteiset verorahat menevät. Jospa Arto onkin niin säällinen kaveri, että ajattelee pärjäävänsä työtuloillaan eikä todellakaan TARVITSE ylimääräistä tuloa. Sinun ja minun pitäisi olla tällaisesta asenteesta tyytyväisiä.
Tosin itse olen aina sinnitellyt omillani, Kelan apuun en ole turvautunut vaikka on ollut tiukkaa. Silloin on poimittu mm. marjoja, siivottu (mun koulutus on akateeminen), venytetty penniä. Läksin myös ulkomaille töihin aika pienellä palkalla, mutta sekin oli hyvä kokemus. Parempi kuin olla työttömänä. Mites sinä?
Vierailija kirjoitti:
No onpa erikoinen asenne Artolla.
Mä niin toivoin että mun mies ois saanut tuon kirjeen.
Ja vinkkinä Artolle ja muillekin, pk-seudulla on jatkuva pula osaavista metallimiehistä. Just oli jossain uutisissa.
Ei esiinny ikärasismia, päinvastoin, vanhoja konkareita mielellään palkataan.
Mun veli sai just alalta vakituisen työpaikan :).
Juu tai tänne Turkuun telakalle töihin. Vai meinaako siellä metsän keskellä vinkua ikänsä. Tosin voi olla muuttaminen liian vaikea ja stressaava operaatio jos lisärahakirjekin jo noin sekoitti elämän.
Vierailija kirjoitti:
Ihme nillitystä. Kyllä mulle kelpais puoli tonttua kuussa ilmasiksi. Onkohan elämänhallintataidoissa parannettavaa, jos ei virastoasiointi suju? Virastot kun on yhtä kuin Suomi, se on fakta.
Jotkut tekevät töitä, eivätkä ole käyneet viraston virastossa kymmeneen vuoteen, koska omalla palkalla on maksettu kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan toimistoon, kun joutuu soittelemaan puh: 020........ alkuisiin numeroihin, sieltä ei vastata 05min, eikä 120min:ssa kaan.
Ihmettelenkin , miksi eivät ota palvelua: Jossa soittavat takaisin, kun puhelin-numerot tallentuvat/näkyvät soitettaessa.Vastais mielummin puhelimeen.
Ei ne kerkiä kun ne sai perustulon lisäksi toimeentulotuen riesakseen ja siinä vasta soittajia ja selittäjiä riittääkin.
Niin parempihan se olisi, että nekin saisi palkkaa tekemättä mitään, eiks jeh? Ottaahan se pannuun, jos töissä on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä Arton tuntemukset. Hänellä on selvät sävelet ja valmiit suunnitelmat ja sitten tulee taas ihan outo kuvio. Paljon tutkimista ja papereiden täyttelyä.
Ja tietysti uskomattominta on se, että kun Kelaan menee käymään ja kysyy mitä tämä tarkoittaa niin apua ei saa. Olisivat sieltä sitten ottaneet puhelun numeroon joka kirjeessä mainittiin ja siinä itsekin saaneet tolkun kokeilusta.
On älytöntä, että kansalaisen pitää soittaa tässäkin asiassa maksulliseen numeroon.
Kokeilusta olisi pitänyt voida myös kieltäytyä
Niin, onhan se surullista että puheluista pitää maksaa normaali puhelinmaksu, ettei Kela maksa asiakkaidensa puheluita :(
Vierailija kirjoitti:
Mistäs te tämän Arton löysitte. Valtio ei saa käyttää kalliita puhelinnumeroita asiakkailleen. Arton kannattaa ottaa iisisti, pitää rahat ja mennä vaikka töihinkin. Mistään ei tarvitse luopua.
Arto on ap,n mies.
kyllä mielen sairaus pitää diagnosoida lääkärin toimesta. Masennuksella on diagnoosinsa ja tarvittava hoito on hoitavan lääkärin päätettävissä. Jos tämä hoito on määrätty, sitä kannattaa noudattaa. Mielisairautta ei tarvitse hävetä ja masentuneita on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin parempihan se olisi, että nekin saisi palkkaa tekemättä mitään, eiks jeh? Ottaahan se pannuun, jos töissä on töitä.
Kela maksaa kaiken valtion maksaman sosiaaliturvan nykyään joten eiköhän niillä riitä duunia ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa kaiken valtion maksaman sosiaaliturvan nykyään joten eiköhän niillä riitä duunia ilmankin.
Noi hakemukset pystyis hei aikuisten oikeasti käsittelemään vaikka tietokone. Tai sosiaaliturvaa voitaisiin maksaa, kunnes töitä löytyy. Näin saataisiin ainakin 90% asioista käsiteltyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä Arton tuntemukset. Hänellä on selvät sävelet ja valmiit suunnitelmat ja sitten tulee taas ihan outo kuvio. Paljon tutkimista ja papereiden täyttelyä.
Ja tietysti uskomattominta on se, että kun Kelaan menee käymään ja kysyy mitä tämä tarkoittaa niin apua ei saa. Olisivat sieltä sitten ottaneet puhelun numeroon joka kirjeessä mainittiin ja siinä itsekin saaneet tolkun kokeilusta.
On älytöntä, että kansalaisen pitää soittaa tässäkin asiassa maksulliseen numeroon.
Kokeilusta olisi pitänyt voida myös kieltäytyä
Niin, onhan se surullista että puheluista pitää maksaa normaali puhelinmaksu, ettei Kela maksa asiakkaidensa puheluita :(
Kuinka monelle muulle instanssille olet valmis soittamaan ja maksamaan omasta pussistasi? Varsinkin, kun et ole itse mitään pyytänyt. Jutun kaverihan yritti hoitaa asian fiksusti ja meni paikalliseen Kelaan käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs te tämän Arton löysitte. Valtio ei saa käyttää kalliita puhelinnumeroita asiakkailleen. Arton kannattaa ottaa iisisti, pitää rahat ja mennä vaikka töihinkin. Mistään ei tarvitse luopua.
Arto on ap,n mies.
kyllä mielen sairaus pitää diagnosoida lääkärin toimesta. Masennuksella on diagnoosinsa ja tarvittava hoito on hoitavan lääkärin päätettävissä. Jos tämä hoito on määrätty, sitä kannattaa noudattaa. Mielisairautta ei tarvitse hävetä ja masentuneita on paljon.
Missä siis vika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että nyt sitten näin. Luulisi sinuakin kiinnostavan minne ne yhteiset verorahat menevät. Jospa Arto onkin niin säällinen kaveri, että ajattelee pärjäävänsä työtuloillaan eikä todellakaan TARVITSE ylimääräistä tuloa. Sinun ja minun pitäisi olla tällaisesta asenteesta tyytyväisiä.
Tosin itse olen aina sinnitellyt omillani, Kelan apuun en ole turvautunut vaikka on ollut tiukkaa. Silloin on poimittu mm. marjoja, siivottu (mun koulutus on akateeminen), venytetty penniä. Läksin myös ulkomaille töihin aika pienellä palkalla, mutta sekin oli hyvä kokemus. Parempi kuin olla työttömänä. Mites sinä?
Olen ollut elämäni aikana viikon työttömänä sen jälkeen kun menin töihin n. 20 vuotta sitten. Hammasta purren kaikki työt tehtynä nousin hiljalleen johtajaksi. Silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi hakemukset pystyis hei aikuisten oikeasti käsittelemään vaikka tietokone. Tai sosiaaliturvaa voitaisiin maksaa, kunnes töitä löytyy. Näin saataisiin ainakin 90% asioista käsiteltyä.
Tai vaikka maksettaisi kaikille kiinteä summa ilman byrokratiaa ja sitten veroin tasattaisiin se jos tekee työtä... ei mutta täähän on...
Onhan tämä kummallista että kaikkien pitäisi tykätä siitä perustulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vaikka maksettaisi kaikille kiinteä summa ilman byrokratiaa ja sitten veroin tasattaisiin se jos tekee työtä... ei mutta täähän on...
Siinä liian monen palli tutisee, kun asiat tehtäisiin oikein. Hei mutta eihän meille ole töitä sitten..
On parempi tehdä asiat hankalasti ja vaikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä kummallista että kaikkien pitäisi tykätä siitä perustulosta.
Ainahan voit muuttaa ruotsiin.
Vastais mielummin puhelimeen.