Suomessa on oikeus juoda itsensä hengiltä. Miksi? Linkki
http://m.iltalehti.fi/uutiset/201701102200051381_uu.shtml
Se on omaisille ja ystäville erittäin ahdistavaa seurata, miten toinen on sekaisin ja ei huoli apua ja sitä apua ei anneta väkisin.
Voin kuvitella, miten kamala tilanne tuon korjoituksen tyttärellä on. Yhteiskunnan velvollisuudeksi pitäisi laittaa, että herkemmin vie itsestään huolehtimaan kykenemättömät pakkohoitoon.
Mulla ei ole onnekai alkoholistiläheistä, mutta ystäväni on nelikymppinen skitsofreenikko, joka ei suostu lääkkeisiin eikä hoitoon. Tahdonvastaiseen hoitoon on todella vaikeaa saada häntä ja kun sitten saa, hän on aina muutaman kuukauden siellä ja sitten kotonaan jatkuu sama meno. Ei huoli lääkkeitä eikä avohoitoa. On niin vahvoissa näkö-ja kuuloharhoissa että saattaa tappaa esim jonkun naapurinsa. (Joita epäilee agenteiksi häntä vastaan.)
Kaverini piinaa minua ja sukulaisiaan sekopäisillä yhteydenotoillaan. Ajatella, että hän on ollut menestyvä akateeminen uraihminen ennen sairastumistaan.
Kommentit (40)
Ihmisellä ON oikeus juoda itsensä hengiltä halutessaan. Miksi se pitäis kieltää? Ihan turha on saarnata alkoholistille ja mahdollistaa sen juominen passaamalla jos siltä itseltään puuttu täysin oma motivaation juomisen lopettamiseen. Se pitää jättää yksin. Ihan yksin. Niin kauan kun se ei joudu yksin vastaamaan juomisen seurauksista se juo eikä välitä muusta.
Sitä alkoholistia ei ole pakko hyysätä. Ei se muuten tajua ellei se hyysäys lopu.
Kaikkialla maailmassa ihmisellä on oikeus pilata elämänsä. On silti olemassa erilaisia pakkokeinoja, joilla pyritään katkaisemaan kierre. Kuntoutuslaitoksia, jne. Mutta suomalaiskansallinen juomatapa on ollut HUMALAjuominen. Ei siinä mitään "maistella ja makustella" kalliita laatuviinejä ja shampanjoita. Niin kauan kuin känni eli humala on ihanne, tavoite, kehuskelun muoto ja sosiaalisesti hyväksyttyä, niin ihan turha syyttää muita kuin alkoholisteja itseään.
Itseaiheutettu elämän pilaaminen. Miksi hitossa huolehtia..
Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että heidän elämänsä kuuluu yhteiskunnalle eikä heille itselleen?
Ei ole mitenkään Suomi-specifinen juttu tämä. Pakkohoito ei addiktioihin ja sairauksiin toimi missään eikä kenelläkään. Ihan juuri kuten tuo ap:n skitsofreenikko ystävä, jos ei itse halua parantua ei parane. Ihan käsittämätön märinä toi kirjoitus tuolla hesarissa.. "buhuhuu, mix kukaan ei hoida mun ongelmia kuntoon, kyllä yhteiskunnan täytyy hoitaa MULLE onnellinen elämä, siksihän tässä veroja maksetaan..." jessus sentään, sellaista se elämä on, aina ei mee ku Strömsössä. Ja ei, en oo elänyt kultalusikka persuuksissa, sekä isä että äiti tappoivat itsensä viinalla, mutta ei mulla tullut mieleenkään syyttää siitä sen enempää Alkoa kun suomalaista yhteiskuntaakaan. Ja ymmärrän Jaana Pelkosen ajatuksen säädännön vapauttamisesta ihan täysin. Mun vanhemmat olisi todennäköisesti kuolleet viinaan vaikka täällä olisi ollut kieltolaki.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla maailmassa ihmisellä on oikeus pilata elämänsä. On silti olemassa erilaisia pakkokeinoja, joilla pyritään katkaisemaan kierre. Kuntoutuslaitoksia, jne. Mutta suomalaiskansallinen juomatapa on ollut HUMALAjuominen.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/211822-havainto-suomalaisten-alkoholin…
Onneksi tuo kieltolain ja ylenpalttisen holhouksen aiheuttama vääristymä on hiljalleen korjaantumassa. Kansa on oppimassa pois humalahakuisuudesta.
Naisella on oikeus juoda syntymätön lapsensa vammaiseksi. Niin kauan kuin näin on ei ehkä kannata puuttua siihen jos joku juo itsensä hengiltä.
Narkkaaminen on sentään ihan yhtä laitonta raskaana ollessa kuin muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Katopa, mitä irrottautuminen tarkoittaa. Jollei aukea, hakeudu Al-Anonin pariin.
Itse olen sitä mieltä, että ihmisellä on oikeus juoda itsensä hengiltä, vaikka olisi jonkun isä tai lapsi. Hänellä on myös oikeus saada apua, jos itse haluaa sitoutua muutokseen. Kukaan toinen ei voi asioita muuttaa.
Tiedän myös, että rakkaudella irrottautuminen on vaikeaa, se särkee sydämen ja saa miettimään tekeekö sittenkin väärin. Se on kuitenkin ainoa tie. Jokaisella on pohjansa. Sieltä on sitten enää suunta ylös, jollei halua jäädä sinne.
Jos on alaikäinen lapsi niin ei ole oikeutta juoda itseään hengiltä eikä muutenkaan ryypätä.
Eikä alkoholistilla pitäisi olla oikeutta julkiseen terveydenhoitoon.
Jokaisella ihmisellä on oikeus tehdä ITSELLEEN mitä huvittaa. Jos muita se liikaa ahdistaa, niin heillä on oikeus häipyä kuvioista. Aikuinen ihminen voi tämän hyvin tehdä.
Sen sijaaan jos on esim. raskaaksi itsensä hankkinut tai on lapsi, niin silloin ei enää ole yhtä lailla vapaa, koska on olemassa nyt itsestä riippuvainen olento josta on vastuussa. Aikuiset ihmiset pärjää kyllä, vaikka surevatkin, jos yksi alkoholisoituu ja/tai kuolee. Elämä jatkuu. Mutta jos raskaana juopottelee, siinä on yhden viattomankin elämä ehkä pilalla, ja lapsuuden traumat voi olla valtavan syviä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että heidän elämänsä kuuluu yhteiskunnalle eikä heille itselleen?
Niin kauan kuin yhteiskunta joutuu maksamaan kustannukset niin se asia kuuluu yhteiskunnalle.
Jos nämä juopot ei tekisi lapsia, ei menisi julkiseen terveydenhoitoon ja eläisivät omilla rahoillaan niin ketään ei haittaisi heidän juominen.
Mutta ne tuhoavat lastensa elämän, elävät yhteiskunnan rahoilla ja kuluttavat raskaasti julkista terveydenhoitoa
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella ihmisellä on oikeus tehdä ITSELLEEN mitä huvittaa. Jos muita se liikaa ahdistaa, niin heillä on oikeus häipyä kuvioista. Aikuinen ihminen voi tämän hyvin tehdä.
Sen sijaaan jos on esim. raskaaksi itsensä hankkinut tai on lapsi, niin silloin ei enää ole yhtä lailla vapaa, koska on olemassa nyt itsestä riippuvainen olento josta on vastuussa. Aikuiset ihmiset pärjää kyllä, vaikka surevatkin, jos yksi alkoholisoituu ja/tai kuolee. Elämä jatkuu. Mutta jos raskaana juopottelee, siinä on yhden viattomankin elämä ehkä pilalla, ja lapsuuden traumat voi olla valtavan syviä.
Jos annetaan yhteiskunnalle oikeus julistaa tuollainen ihminen lainsuojatttomaksi. Yhteiskunnan ei pidä elättää eikä hoitaa juoppoja
Alkoholistia ei voi parantaa kuin alkoholisti itse, valitettavasti. Siihen ei kykene yhteiskunta eikä läheiset, tukena toki voivat molemmat olla, mutta halun parantua pitää lähteä alkoholistista itsestään. Siinä mielessä jokaisella on oikeus juoda itsensä hengiltä, kyllä. Useimmat parantuneet ovat käyneet pohjalla. Toiset jäävät sinne ja kuolevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin yhteiskunta joutuu maksamaan kustannukset niin se asia kuuluu yhteiskunnalle.
Yhteiskunta ei joudu maksamaan kustannuksia. Yhteiskunta on ihan itse päättänyt, että se haluaa maksaa kustannukset.
Suomessa saa tehdä vaikka itsemurhan jos haluaa. Ihan tosta noin vain.
Ja jos jotakuta häiritsee että läheinen juo itseään hengiltä niin sopii ehdottaa mikä siihen auttaisi ja miten se tehtäisiin. Hoito? Suljettu osasto? Ei alkoholistia eikä masentunuttakaan voi parantaa ellei tämä itse halua. Jos joku haluaa ryypätä niin ei sitä kukaan voi estää vaikka olisi maailman taitavin psykiatri. Vai johonkin eristys-vankilaanko nämä pitäisi laittaa ettei pääsisi viinaan käsiksi? Vankiloissakin liikkuu päihteitä ja kun vapautuu niin tarttuu pulloon heti. Vai pitäisikö heidät sulkea johonkin koppiin lopuksi ikää, johonkin jossa joku vahtii 24/7 etteivät nämä juo muuta kuin vettä? Ja sitten läheiset kävisi vierailulla tämän luona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä juopot ei tekisi lapsia, ei menisi julkiseen terveydenhoitoon ja eläisivät omilla rahoillaan niin ketään ei haittaisi heidän juominen.
Mutta ne tuhoavat lastensa elämän, elävät yhteiskunnan rahoilla ja kuluttavat raskaasti julkista terveydenhoitoa
Mistä yhteiskunta saa rahat kustannuksiin? Ihmisten maksamista veroista.
Suomessa näyttää kuuluvan yhteiskunnalle ihan maltillisestikin alkoholia käyttävien asiat; kauheat alkoholiverot revitään heiltäkin.
Systeemiä on muutettava eli ei juopoille rahaa, pakkokastrointi ja jo syntyneet lapset huostaan. Ei rangaista muita kuin näitä juoppoja. Ja näitä asioita ei päätetä vittumaisen sosiaalitädin mielen mukaan vaan näin vakavien asioiden päättäminen kuuluu omaisille, oikeuslaitokselle, terveydenhoidolle ja ehkä sille sosiaalitädille lähinnä kuunteluoppilaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei joudu maksamaan kustannuksia. Yhteiskunta on ihan itse päättänyt, että se haluaa maksaa kustannukset.
Näin on. Suomalainen yhteiskunta haluaa sekaantua ihmisten elämään kaikella tavalla, että se pääsee kontrolloimaan, varsinkin verottamaan, kiusaamaan ja syyllistämään kansalaisiaan.
Sitten itketään ja uhkaillaan ihmisiä jos he tekevät mielensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katopa, mitä irrottautuminen tarkoittaa. Jollei aukea, hakeudu Al-Anonin pariin.
Itse olen sitä mieltä, että ihmisellä on oikeus juoda itsensä hengiltä, vaikka olisi jonkun isä tai lapsi. Hänellä on myös oikeus saada apua, jos itse haluaa sitoutua muutokseen. Kukaan toinen ei voi asioita muuttaa.
Tiedän myös, että rakkaudella irrottautuminen on vaikeaa, se särkee sydämen ja saa miettimään tekeekö sittenkin väärin. Se on kuitenkin ainoa tie. Jokaisella on pohjansa. Sieltä on sitten enää suunta ylös, jollei halua jäädä sinne.
Jos on alaikäinen lapsi niin ei ole oikeutta juoda itseään hengiltä eikä muutenkaan ryypätä.
Eikä alkoholistilla pitäisi olla oikeutta julkiseen terveydenhoitoon.
No mihinkäs se raja vedetään? Jos urheilijalle tulee rasitusvamma, niin saako sen hoitaa? Tai jos sairaaloisen ylipainoisen ihmisen polvet pettävät, niin saako ne hoidattaa?
Suomessa saadaan kyllä ohjeistus lakupiipuista, muttei siitä, että alkoholin väärinkäyttäjä voitaisiin määrätä pakkohoitoon. Naurettavaa. Tällainen henkilö, esim tuurijuoppo, joka tiettyinä aikoina saattaa miltei juoda itsensä hengiltä, on usein täysin lähiomaisten vastuulla. Se on kohtuutonta. Läheiset joutuvat esimerkiksi olemaan poissa työstä, koska eivät uskalla jättää tuurijuoppoa yksin kotiin. Vai kuka teistä pystyisi siihen, että kun tulet kotiin, löydät läheisesi kuolleena sängystä alkoholimyrkytyksen takia? Yhteiskunnassamme on paljon holhoamista, mutta alkoholiongelmaan ei saa oikeaa apua sitten mistään. Pakkohoito olisi mielestäni ainakin yksi ratkaisu siihen, ettei ongelmainen ole täysin läheisten vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saadaan kyllä ohjeistus lakupiipuista, muttei siitä, että alkoholin väärinkäyttäjä voitaisiin määrätä pakkohoitoon. Naurettavaa. Tällainen henkilö, esim tuurijuoppo, joka tiettyinä aikoina saattaa miltei juoda itsensä hengiltä, on usein täysin lähiomaisten vastuulla. Se on kohtuutonta. Läheiset joutuvat esimerkiksi olemaan poissa työstä, koska eivät uskalla jättää tuurijuoppoa yksin kotiin. Vai kuka teistä pystyisi siihen, että kun tulet kotiin, löydät läheisesi kuolleena sängystä alkoholimyrkytyksen takia? Yhteiskunnassamme on paljon holhoamista, mutta alkoholiongelmaan ei saa oikeaa apua sitten mistään. Pakkohoito olisi mielestäni ainakin yksi ratkaisu siihen, ettei ongelmainen ole täysin läheisten vastuulla.
Kukaan täysi-ikäinen ei ole läheisten vastuulla vaan vain ja ainoastaan itsensä vastuulla. Läheiset toki päättävät joskus alkaa kantamaan vastuuta, mutta se on siitä läheisestä itsestään lähtöisin, kukaan muu ei sitä vastuuta läheiselle aseta. Googlaa läheisriippuvuus. Jos läheinen haluaa kantaa vastuuta niin sitten kantaa, oma päätös.
Kerros nyt miten se pakkohoito alkoholistia auttaisi? Mitä siellä pakkohoidossa oikein tapahtuisi?
Kyllä jokaisella täysi-ikäisellä pitää olla oikeus juoda itsensä hengiltä jos näin haluaa. Yksilönvapauksia on kunnioitettava tässäkin asiassa. Jo ihan liikaa tässä yhteiskunnassa holhotaan.
M20