Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinisarja Skam

Vanhahölmö
09.01.2017 |

Tääl 3-kymppinen mamma kehtaa anonyyminä myöntää seuraavansa Skam-sarjaa ja oon niin koukussa! Katoin kaks ekaa kautta ku ne löyty Areenasta ja kolmonenki löytyy google drivesta englanninkielisellä tekstityksellä, joten sen pariin seuraavaksi. Onko täällä muita sarjaa seuraavia? Tunnustakaa! :D

Kommentit (2202)

Vierailija
1961/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hahmothan ei tunne toisiaan kovin hyvin, monet vasta lukiossa tutustuneet. Ei sillä, et se jotain oikeuttaisi, mutta voi selittää. Ja kuten joku jo mainitsi, kyse on kuitenkin nuorista, jotka vasta harjoittelee ihmissuhteita.

Sinänsä Nooraa ei voi paheksua ihastumisesta kaverinsa ihastukseen, Sanahan ei ole koskaan kertonut Nooralle olevansa kiinnostunut Yousefista. Miten Noora siis voisi tietää asiasta?

Mutta joo, toivon kans silti, että päästäis jo asioissa eteenpäin.

Vierailija
1962/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julie ooli kyl keksiny yllättävän syyn, miks Lontoossa elämä ei sitten sujunutkaan. Enpä olis osannu arvata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1963/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks tää on viimeinen kausi, mä en oliskaa halunu seurata Nooraa enempää. Joo, vois olla katsomatta koko sarjaa, mut en mä anna thden hahmon kumminkaan pilata koko sarjan ja kauden seuraamista. 355

Vierailija
1964/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hahmothan ei tunne toisiaan kovin hyvin, monet vasta lukiossa tutustuneet. Ei sillä, et se jotain oikeuttaisi, mutta voi selittää. Ja kuten joku jo mainitsi, kyse on kuitenkin nuorista, jotka vasta harjoittelee ihmissuhteita.

Sinänsä Nooraa ei voi paheksua ihastumisesta kaverinsa ihastukseen, Sanahan ei ole koskaan kertonut Nooralle olevansa kiinnostunut Yousefista. Miten Noora siis voisi tietää asiasta?

Mutta joo, toivon kans silti, että päästäis jo asioissa eteenpäin.

Siis en mäkään Sanana haluaisi uskoutua Nooralle. Ettekö te ole kiinnittäneet yhtään huomiota tuohon Nooran piilorasistisuuteen? Kuinka Sana voisi millään kokea luontevaksi uskoutua tuollaiselle ihmiselle omasta uskostaan ja sen vaikutuksesta ihastumiseen ja rakastumiseen?

Vierailija
1965/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin tosissaan että Noora olisi muita tyttöjä huomaavaisempi Sanaa kohtaan :( mutta ei. On kyllä tosi hyvä kaveri kun sanoo "oletpa onnekas, sinulla ei ole sydänsuruja" kun on vaan puhunut itsestään, kannattaisiko kysyä joskus mitä kuuluu eikä vaan olettaa tietävänsä miten menee ja heittää tuollaista?

Tietty Sanan kannattaisi olla itse avoimempi mutta ihan oikeasti come on

Mun mielestä tuo Nooran lopussa vitsillä sanoma juttu kuvaa nimenomaan hyvin sitä, että miten moni kuka ei ole itse uskossa ajattelee uskovaisen elämästä. Itse en siis kokenut, että loppukohtauksen tarkoitus oli niinkään lisätä kolmiodraama näkökulmaa Sanan ja Nooran välille, vaan tuoda esiin nimenomaan se minkälaisia ennakkoluuloja ko. uskontokunnan edustajat varmasti kokevat monet päivittäin. Kyllä, jopa niiden omien parhaiden ystävien toimesta. Kun kukaan ei voi täysin samaistua toisen tilanteeseen ja miten se tämän maailman kokee. Siitähän tässä kaudessa loppujen lopuksi on kyse: Sana kokee olevansa ulkopuolinen ja misunderstood. Oli kyse sitten poikakuvioista, bileistä, russebussista tai kaveriporukasta.

Itse en siis nyt jaksa vauhkoontua tuosta "kolmiodraamasta" lainkaan. En näe sitä yhtään samanlaisena kuin millään muulla kaudella olisi ollut. Sanahan on nimenomaan sanonut kavereilleen, ettei kulje miettimässä poikia jne. Ja Nooralle puolestaan haukkui Yousefin lapselliseksi, kun Noora silloin kyseli asiasta. Eli Noora eikä sen enemmin kukaan muukaan tiedä, että Sana on lainkaan kiinnostunut Yousefista. Eiköhän hän avaudu asiasta sitten, kun saa nyt omat ajatuksensa ensin kokoon asian suhteen. Ja varmasti sitten kun avautuu, niin saa tukea ystäviltään. Jäädään siis odottamaan jatkoa.

Vierailija
1966/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julie ooli kyl keksiny yllättävän syyn, miks Lontoossa elämä ei sitten sujunutkaan. Enpä olis osannu arvata.

Minulla ei riittänyt kärsivällisyys norjaa seuratessa, joten odotan käännöstä englanniksi... :)

Vierailija
1967/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei riittänyt kärsivällisyys norjaa seuratessa, joten odotan käännöstä englanniksi... :)

Isak +Even twitteristä löytyny jo jonkun aikaa. :)

Vierailija
1968/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ois kiva saada joku yousefin ja sanan välinen tekstarivaihto....

Vierailija
1969/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo katsonut klippiä kun ei toimi mun puhelimella mutta lukaisin käännökset... Tosi ärsyttävää käytöstä Nooralta!

Toisaalta taas vaikuttaa siltä että Nooran ja Williamin asiat voisi olla puhuttavissa selväksi, ja että Noora on henkisesti vielä aika kiinni Williamissa. En kokenut lopun heittoa muuksi kuin vitsiksi (vaikka toi koko muslimiheitto oli aika törkeä) mutta kuten sanottu, en katsonut pätkää.

Sanan pitäisi nyt kyllä päästä puhumaan jollekin asiasta. Jos ei Nooran niin sitten jonkun muun. Yousefin kanssa nyt ainakin, toivottavasti ei ala nyt työntämään Yousefia pois. Porkkanateoria tulee mieleen :O (älä työnnä poispäin tai menetät kontrollin)

Vierailija
1970/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai Sanan kavereiden (nyt Nooran) voi odottaa ajatuksenlukijoita olevan? Sanahan usein kommentoi tyttöjen puhuessa pojista asiaa närkästyneen sävyyn että eikö muuta ole mielessä tms. antaa ymmärtää ettei ihastumiskeskustelut kosketa häntä mitenkään, joten ei se niin ihme ole jos Noora ja kumppanit kuvittelee että Sana on poikahuolille immuuni. Ja turha Nooraa on moralisoida Yousefista kiinnostumisesta kun Sana ei ole millään lailla viestittänyt että on itse poikaan ihastunu, pikemminkin päinvastoin kun haukkui Yousefin lapsellikseksi yms. kun Noora siitä kysyi.

Toki taitava ja tarkka ihmislukija Sanan elekielestä voi ihastumisen päätellä mutta ei Skamin tyypit mitään psykologeja ole vaan ihan tavallisia ihmisiä, vieläpä todella nuoria sellaisia.

Vierailija
1971/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että onko Sanan millään kaudella näytetty olevan tekemisissä muiden muslimityttöjen kanssa? Jos kaikki sen naispuoliset kaverit ovat kantanorjalaisia, niin onkohan siihen jokin erityinen syy miksi näin on? Täällä on spekuloitu että onko Sanan historiassa jotain sellaista, joka on aiheuttanut äidissä huolta ja epäluottamusta, välillä sen kyselyt viestittävät vähän sellaista. Ehkä näin on ja se on samalla myös johtanut epäsuosioon muslimityttöjen keskuudessa?

Vierailija
1972/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jengi täällä kirjoittaa, että sana "haukkui" yousefin - videoklipissä hän sanoi tasan yhden asian kun noora uteli yousefista:"jos tykkää epäkypsistä". Ei toi nyt kamalan pahaa haukkumista minun mielestä ole. Sen sijaan sana varoitteli nooraa yleisesti ottaen m*slimipojista, jotka pitävät hauskaa ei-m*slimien kanssa ja pariutuvat m*slimien kanssa.

Vierailija
1973/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muita, jotka ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että Sanan perhe elää varsin keskiluokkaisissa puitteissa, ellei jopa ylemmän keskiluokan puitteissa? Suomessa ainakaan kaupungin viime vuosisadan alun sadan neliön kerrostaloasunnossa eivät asustele yleensä maahanmuuttajaperhe, ei edes siinä tapauksessa että olisivat perustyössäkäyviä. Ainakin täällä koto-Suomessa muslimiperheet asuvat yleensä vähintään lähiöissä tai kaupungin vuokra-asunnoissa.

Eli ilmeisesti Sanan perheellä on muutakin varallisuutta kuin ihan vaan että perheellä olisi pieni etninen kauppa Oslossa.

Onko Sanan vanhempien ammattia kerrottu sarjassa? Sillä jos ei ole, niin komea yleistys maahanmuuttajista pelkkinä pienen putiikin pitäjinä.

Vierailija
1974/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai Sanan kavereiden (nyt Nooran) voi odottaa ajatuksenlukijoita olevan? Sanahan usein kommentoi tyttöjen puhuessa pojista asiaa närkästyneen sävyyn että eikö muuta ole mielessä tms. antaa ymmärtää ettei ihastumiskeskustelut kosketa häntä mitenkään, joten ei se niin ihme ole jos Noora ja kumppanit kuvittelee että Sana on poikahuolille immuuni. Ja turha Nooraa on moralisoida Yousefista kiinnostumisesta kun Sana ei ole millään lailla viestittänyt että on itse poikaan ihastunu, pikemminkin päinvastoin kun haukkui Yousefin lapsellikseksi yms. kun Noora siitä kysyi.

Toki taitava ja tarkka ihmislukija Sanan elekielestä voi ihastumisen päätellä mutta ei Skamin tyypit mitään psykologeja ole vaan ihan tavallisia ihmisiä, vieläpä todella nuoria sellaisia.

Ei toki tarvitse ajatuksenlukija olla, mutta silti ihmetyttää miten vähän kaverit tuntuvat tietävän Sanasta (esim eivät tunteneet eliasta). Ihan totta tuo mitä sanoit, mutta ei nyt tarttisi edes pojista kysellä vaan ihan vaan yleisesti että miten menee, onko mitään uusia kuulumisia? Olisi vähän helpompi Sanankin avautua silloin.

Vierailija
1975/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki tarvitse ajatuksenlukija olla, mutta silti ihmetyttää miten vähän kaverit tuntuvat tietävän Sanasta (esim eivät tunteneet eliasta). Ihan totta tuo mitä sanoit, mutta ei nyt tarttisi edes pojista kysellä vaan ihan vaan yleisesti että miten menee, onko mitään uusia kuulumisia? Olisi vähän helpompi Sanankin avautua silloin.

Jep, hyvässä ystävyyssuhteessa toki kuulumiset kysellään molemminpäin ja jotenkin odotin ja toivoin että tässä tapaamisessa olisi käynyt niin että Noora olisi kertonut Williamista ja vastaavasti Sana olisi sitten avautunut Yousefista. Nyt ymmärrettävästi Nooran kommenttien jälkeen olisi Sanan ollut hyvin vaikea asiasta kertoa.

Mietin, että onkohan tuossa sellainen noidankehä, että tytöt ovat huomanneet ettei Sana oma-alotteisesti kuulumisistaan juuri kerro minkä seurauksena eivät sitten enää niitä edes kysele kun ajattelevat että Sana kokee sen tungettelevana ja kun eivät kysele niin Sana ajattelee ettei niitä kiinnosta ja on vieläkin sulkeutuneempi? Ihan mahdollinen tapahtumainkulku, josta mulla on myös omakohtaista kokemusta, juurikin lukioaikoina. Kaverit tottuivat siihen, etten kertonut kuulumisistani kuin pintapuolisesti ja jossain vaiheessa sitten myös lakkasivat niitä syvempiä tuntojani kyselemästä koska tottuivat siihen etten mitään henkilökohtaista halua jakaa. Ja sitten kun tuli hetkiä jolloin olisinkin halunnut avautua niin en oikein osannutkaan alkaa heille puhumaan asioista, joista olin siihen asti vaiennut.

Vierailija
1976/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, hyvässä ystävyyssuhteessa toki kuulumiset kysellään molemminpäin ja jotenkin odotin ja toivoin että tässä tapaamisessa olisi käynyt niin että Noora olisi kertonut Williamista ja vastaavasti Sana olisi sitten avautunut Yousefista. Nyt ymmärrettävästi Nooran kommenttien jälkeen olisi Sanan ollut hyvin vaikea asiasta kertoa.

Mietin, että onkohan tuossa sellainen noidankehä, että tytöt ovat huomanneet ettei Sana oma-alotteisesti kuulumisistaan juuri kerro minkä seurauksena eivät sitten enää niitä edes kysele kun ajattelevat että Sana kokee sen tungettelevana ja kun eivät kysele niin Sana ajattelee ettei niitä kiinnosta ja on vieläkin sulkeutuneempi? Ihan mahdollinen tapahtumainkulku, josta mulla on myös omakohtaista kokemusta, juurikin lukioaikoina. Kaverit tottuivat siihen, etten kertonut kuulumisistani kuin pintapuolisesti ja jossain vaiheessa sitten myös lakkasivat niitä syvempiä tuntojani kyselemästä koska tottuivat siihen etten mitään henkilökohtaista halua jakaa. Ja sitten kun tuli hetkiä jolloin olisinkin halunnut avautua niin en oikein osannutkaan alkaa heille puhumaan asioista, joista olin siihen asti vaiennut.

Tämä!! Ymmärrän, että kun kysessä on kuitenkin Sanan pov, niin on helppo sanoa, että ettekö te nyt huomaa jne. Mutta ekalla ja tokalla kaudella ollaan saatu nähdä, ettei Sana muiden silmissä vaikuta niin yksinäiseltä, eikä hän vetäydy bileissäkään syrjään, kuten nyt tällä kaudella on näytetty. Aiemmilta kausilta ollaan myös saatu nähdä, että Sana osaa olla aika ajoin tosi töykeä ja epäystävällinen. Eli en yhtään ihmettele, etteivät tytöt hirveästi kysele Sanalta mitään. Tietenkin ystävyys on kaksisuuntaista, mutta myös Sanan pitäisi olla aloitteellinen tässä asiassa.

Vierailija
1977/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytöthän eivät ole mitään lapsuudenystäviä keskenään vaan suhteellisen tuoreita tuttavuuksia, eivät muutkaan tunne toistensa perheitä eivätkä taida kysellä sen enempää että mitä kuuluu/miten menee. Ihan yhtä vähän taitaa Eva tietää esim Vildestä ja Chrisistä kuin Sanasta, nyt se vaan korostuu Sanan kohdalla. Ainoa ero on että Vilden ja Chrisin kohdalla on poikajuttuja joista tietää ja niiden kohdalla taas Sana itse on rajannut itsensä ulos semmoisista. 

Vierailija
1978/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana Skam sarja, jota oon seurannu alusta asti. Mitä draamaa välillä, surua, iloa ja koko tunteiden kirjo. Ei liian tehty vaan todellinen tarina. Jos kouluarvosanoilla pitäis arvostella nii 10+

Vierailija
1979/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!! Ymmärrän, että kun kysessä on kuitenkin Sanan pov, niin on helppo sanoa, että ettekö te nyt huomaa jne. Mutta ekalla ja tokalla kaudella ollaan saatu nähdä, ettei Sana muiden silmissä vaikuta niin yksinäiseltä, eikä hän vetäydy bileissäkään syrjään, kuten nyt tällä kaudella on näytetty. Aiemmilta kausilta ollaan myös saatu nähdä, että Sana osaa olla aika ajoin tosi töykeä ja epäystävällinen. Eli en yhtään ihmettele, etteivät tytöt hirveästi kysele Sanalta mitään. Tietenkin ystävyys on kaksisuuntaista, mutta myös Sanan pitäisi olla aloitteellinen tässä asiassa.

Niin, no nyt kun on Sanan POV, niin me myös huomataan, miten muut tytöt näyttävät aika tottuneesti viljelevän näitä mikrorasistisia kommentteja Sanalle. Eli kyse ei todellakaan ole vain Vildestä, joka heittelee tyhmiä, vaan muut tekevät sitä myös vaikkapa sitten huumorin varjolla (Noora) tai haluten tylyttää (Sara).

Miettikää, että Sana on varmasti koko tämän ajan saanut kuulla omaa uskontoaan ja kulttuuriaan koskevia mikrorasistisia kommentteja niin "vihamiehiltään" kuin myös ystäviltään. Niitä ei ole vain näytetty meille, koska tarinaa ei ole näytetty Sanan näkökulmasta. Muut henkilöt eivät kiinnitä huomiota sanomiinsa rasistisiin letkautuksiin.

Eli tämän koko ajan, kun muiden silmistä on näyttänyt, ettei Sana kummemmin tunne oloaan ulkopuoliseksi ja Vildellekin osaa sanoa napakasti vastaan eikä tunnu loukkaantuvan näistä tyhmistä kommenteista, niin se on MUIDEN henkilöiden näkökulma. Onkohan kuitenkaan oikeasti niin? Ehkä tällainen tietämättömyys ja ajattelemattomuus, mitä tytöt tuovat julki ja minkä mekin vasta nyt näemme, on nimenomaan se syy, miksi Sana ei uskoudu muille tytöille. Miksi ihmeessä Sana tuntisi olonsa luonnolliseksi kertoa heille kulttuuristaan, uskonnostaan ja sen vaikutuksesta esim. nyt tähän ihastumiseen Yousefin kanssa?

Vierailija
1980/2202 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään alkaa Teemalla Skamin ykköskausi alusta <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan