Tosi moni mummo kuvittelee että eutanasian varjolla kunnat voi säästösyistä tappaa vanhuksia
Paikallislehden tekstaripalstalla useinkin tämmöisiä viestejä, että jos eutanasia sallitaan, köyhät ja sairaat saa myrkkypiikin. Tunnetko ketään näin ajattelevia??
Kommentit (53)
Minä ajattelen näin. Minusta eutanasia on periaatteessa tosi kannatettava asia, mutta kun tämän yhteiskunnan arvot kovenevat tätä tahtia kuin ne tekevät, pahaa pelkään että parin vuosikymmenen päästä eutanasia ei välttämättä olisikaan enää vapaaehtoista ja vain omasta tahdosta tehtävää erilaisille tuottamattomille ja vajaakykyisille ihmisille.
Loppujen lopuksi uskon myös että eutanasiaa tarvitsevat tapaukset on onneksi aika harvinaisia. Useimmiten hyvällä kipulääkityksellä ja tarvittaessa nukuttamalla voidaan ihminen säästää viimeisiltä tuskilta.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen näin. Minusta eutanasia on periaatteessa tosi kannatettava asia, mutta kun tämän yhteiskunnan arvot kovenevat tätä tahtia kuin ne tekevät, pahaa pelkään että parin vuosikymmenen päästä eutanasia ei välttämättä olisikaan enää vapaaehtoista ja vain omasta tahdosta tehtävää erilaisille tuottamattomille ja vajaakykyisille ihmisille.
Loppujen lopuksi uskon myös että eutanasiaa tarvitsevat tapaukset on onneksi aika harvinaisia. Useimmiten hyvällä kipulääkityksellä ja tarvittaessa nukuttamalla voidaan ihminen säästää viimeisiltä tuskilta.
Lisään vielä, että tätä näkemystäni vahvistaa tältäkin palstalta lukemani joidenkin näkemykset, että koska he itse eivät tietyissä vammaisuus- tai sairaustiloissa haluaisi elää, niin kuvitellaan ettei kukaan muukaan voi, joten niissä olevat ihmiset pitäisi "armahtaa" eutanasian keinoin vaikkeivat he pysty selkeästi ilmaisemaan tahtoaan täysissä sielunvoimissa olevina. Tosiasiassa hyvin monet erittäin vaikeasti sairaat tai vammaiset jotka ei pysty oikein mihinkään haluavat elää, jopa pelkäävät kuolemaa, eikä olisi mikään armonteko päättää heidän puolestaan että "ton elämän täytyy olla kamalaa, armahdetaan se viimeisellä piikillä".
en tunne ketään, joka vastustaisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se se vasta tosi mummo onkin joka valitsee eutanasian sen sijaan että jäisi muiden hoidettavaksi.
Valitsetko säkin sitten aikanaan?
En ole täällä valitsemassa enää silloin.
Tuo eutanasian vastustaminen on jokin pelko siitä miten ihminen saisi itse päättää niistä viimeisistä päivistään. Joillekin tahoille kuten kiihkouskovaisille se on kauhistus ja ilmestyskirjan ratsastajien paluu. Siinä kun herralta viedään se oikeus hengen viemiseen ihmiseltä.
No jos herra haluaa ei ihminen kuole. Ei edes toisen ihmisen kautta.
Minä olen nähnyt miten ukkini sairastui luusyöpään ja siitä se levisi... No lopulta rakas ukkini toljotti vihaisesti ja no ölisi kovalla äänellä. Tätä jatkui puolivuotta kunnes tuli tieto kun olimme menossa tapamaan ukkia " Valitettavasti ukkinne on tuossa puoli tuntia sitten menehtynyt. "
Hassua ukkimme ja äitimme isä kuoli sydänkohtaukseen... No hänellä ei ollut ikinä mitään sydämeen liittyvää sairautta!
Ja tämä tapahtui 1990 vuoden alussa kun niitä kännyköitä ei ollut laajalti käytössä.
Mutta tähän päivään ja hetkeen. Minusta eutanasia pitäisi sallia koska ei ole mitään järkeä pitkittää ihmisen elämää kun tiedossa on sen loppuminen sairauden kipujen ympäröimänä.
Ketään vanhusta tai sairasta ei olla viemässä piikille kuin sairasta lemmikkiä, vaikka näin eutanasian vastustajat koittavat väittää...
Meillä on tällä hetkellä käytössä palliatiivinen hoito missä oxyconilla hiljakseen ihminen saatetaan uneen. Siihen ikiuneen.
Kyllä minäkin vastustaisin kunnallista eutanasiaa. Tosin vastustan myös kunnallisen vanhustenhuollon tasoa. Jospa tässä seisoviltaan saisi lähteä.
Vierailija kirjoitti:
en tunne ketään, joka vastustaisi...
Eli et tunne ketään ketään.
Olen töissä eläinlääkäriasemalla, jossa luonnollisesti tehdään eutanasioita. Ja joka kerta yhä enemmän ajattelen että se on väärin, se on murha. Joten en voi ihmiselle kannattaa sitä mitä pidän eläimellekin vääränä.
Ihan aiheellinen pelko, kun jo nykyään voi mummoon lykätä vähän reilummin morfiinia, niin pääsee tuskistaan. Eikä ole edes hoitovirhe tuon äskettäisen hoitovirheketjun mukaan.
Niillä, jotka ei ymmärrä tätä, että juuri näin tulee tapahtumaan, on hyvin vähän ymmärrystä ihmisten toiminnasta. Siihen lipsutaan hiljalleen, ja siitä alkaa tulla normi. Hoitajat ottavat puheeksi, viattomin tarkoituksin, ja näin tulevat vihjanneeksi, että sinun tulisi ymmärtää jo kuolla, koska olet meille kauhea taakka. Tämmöistä ilmapiiriä kun tulee tarpeeksi ja on yhä enemmän vanhuksia, joiilla on omaa kokemusta tai sisaruksilla on ollut, julkisen terveydenhuollon normit ja toiveet, siis käytännössä yhteiskunnan normit ja toiveet, tulevat tutuiksi. Pikku hiljaa aletaan kokea, että on häpeällistä ja itsekästä haluta elää ja haluta, että elvytetään jne., niin pitkään kuin vain mahdollista. Vaikka se viekin resursseja.
Ei ole sattumaa, että tämä asia on tullut nyt taas keskusteluun, kun väestöpyramidi on yhä pahemmin ylösalaisin ja vanhuksia on yhä enemmän ja julkinen talous ei kestä. Tai väitetään, ettei kestä.
Alko pelottaa vanheneminen, täytyy pitää ittensä kunnossa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että tätä näkemystäni vahvistaa tältäkin palstalta lukemani joidenkin näkemykset, että koska he itse eivät tietyissä vammaisuus- tai sairaustiloissa haluaisi elää, niin kuvitellaan ettei kukaan muukaan voi, joten niissä olevat ihmiset pitäisi "armahtaa" eutanasian keinoin vaikkeivat he pysty selkeästi ilmaisemaan tahtoaan täysissä sielunvoimissa olevina. Tosiasiassa hyvin monet erittäin vaikeasti sairaat tai vammaiset jotka ei pysty oikein mihinkään haluavat elää, jopa pelkäävät kuolemaa, eikä olisi mikään armonteko päättää heidän puolestaan että "ton elämän täytyy olla kamalaa, armahdetaan se viimeisellä piikillä".
Henkilö itse pyytää ja toivoo ja toinen päättää, että kyllä sinä tuon kivun ja omaan limaasi tukehtumisen kestät, älä valita.
Palliatiivinen ja ikiuni ja eutanasia. Puhutaan asioista edes niiden oikeilla nimillä. Kaikki tietää mikä se on..
Vierailija kirjoitti:
Ihan aiheellinen pelko, kun jo nykyään voi mummoon lykätä vähän reilummin morfiinia, niin pääsee tuskistaan. Eikä ole edes hoitovirhe tuon äskettäisen hoitovirheketjun mukaan.
Juurikin näin, "hyvää perushoitoa" tarkoittaa käytännössä morfiinipiikkiä, joka pitää mummon hiljaisena...näin kävi juurikin äidilleni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin vastustaisin kunnallista eutanasiaa. Tosin vastustan myös kunnallisen vanhustenhuollon tasoa. Jospa tässä seisoviltaan saisi lähteä.
Suoraan laukasta lähteminen on meillä kaikilla varmaan se toive?
Ja sitten jos huonosti käy ja joutuu sinne kunnalliselle dementoituneena elämään ne viimeset vuosikymmenet 1kpl/vaippoja per 2 vrk.
Ei sitä eutanasiaa silloin ole tarjolla tai edes kysytä. Niin P. Räsänen voi tulla vuoteen viereen lukemaan isoa kirjaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelen samoin.
Ja vanhustyötä tekevänä tiedän, että "olen taakkana muille" on jo nyt hyvin yleistä. "En ole tuottava, kuolisin jo pois." Mielestäni ilman muuta ihmisen ei tarvitse kärsiä kipua tai muuta tuskaa, pitäisi olla kunnon lääkkeet siihen ja keskustella enemmän siitä miten tehdä elämästä elämisen arvoinen viimeiseen asti, miten jokaisen olisi hyvä olla. Eutanasian vastustajana usein tulee tuo vastaan, että kumpa itse sitten joskus joutuisin kokemaan tuskaisen lopun, mutta kun sitä en toivo kenellekään vaan pelkään, että eutanasia olisi liiankin helppo ratkaisu siihen. Ei tarvitsekaan enää kehittää hyviä kipulääkkeitä, ei tarvitse miettiä mikä on 99v vanhuksen elämän merkitys, eutanasia vaan jos tuntuu ettei enää kestä.
Moni terve kuvittelee ettei pystyisi elämään jos sitä tai jos tätä. Vanhuksissa näkee tosi rankkojakin elämän kohtaloita ja suurin osa on onnellisia, osa hyvästä elämästä huolimatta katkeria ja kiukkuisia. Joku voi olla onnellinen vaikkei jalat toimi, joku muistisairas voi olla ihan tyytyväinen. Missä vaiheessa ja miten päätös eutanasiasta tehtäisiin ja kuka sen tekisi? "Kun olen vihanneksena sairaalassa, en halua enää elää!" tai muistamattomana, "En halua elää sitten kun en enää tiedä mistään mitään!". Mutta kun se olo ei ole silloin sama kuin se on nyt. Mistään mitään ymmärtämätön voi olla tyytyväinen. Hän voi olla edelleen äiti, puoliso, mummo... Ei hänen arvo ole hävinnyt mihinkään. Jos hän on 20v sitten tehnyt päätöksen eutanasiasta niin pitääkö hänet tappaa? Jos oma mummosi tuntuu turhalta muistamattomana niin katso peiliin mielummin kuin toivo kenenkään kuolemaa! Ja ne kivut. Miksi kivuliaan kohdalla pohditaan tappaakko vai ei, mietitään mielummin miksei vuonna 2017 ole niin hyvää lääkettä kipuihin, että ne olisi hallinnassa?!
Vierailija kirjoitti:
Mummot ovat oikeassa!
Aivan selvä asia, että lopulta eutanasiaa aletaan käyttää säästökeinona. Paljon yhteiskunnan resursseja käyttävä vanhus syyllistetään ja aletaan olettaa, että hänen olisi syytä haluta jo eutanasia. Se leviää sitten rahaa kuluttaviin vammaisiin jne.
Aivan kuten aikoinaan intiaaniheimoissa vanhukset lähetettiin kuolemaan, kun olivat tuottamattomia ja heimon piti ruokkia. Jotkut heimot pudottivat jyrkänteeltä ja toiset lähettivät autiomaahan kuolemaan.
Se oli vanhuksen velvollisuus suostua, että muille riittäisi paremmin resursseja.
En halua tätä tänne. Toki aluksi puhutaan kauniisti siitä, että vain kohtuuttomiin tuskiin, joihin ei lääkkeet auta. Sitten se lipsuu. Ja lopulta on velvollisuus.
Ainakaan sinua ei lääkkeet taida auttaa.
Uskovaiset haluavat seuraavaa...
Olet vanha ihminen asut siellä julkisessa vanhainkodissa. Sairastat tauteja kuten dementia, alzheimer, reuma, sepelvaltimo sairaus ja syöpä.
Vuorokaudestasi 20 tuntia kuluu siinä vuoteessa missä makaat omassa kakassa & pississä. No onneksi sinä saat uuden vaipan 2 vuorokauden kuluttua.
Loput ajasta sinut kärrätään katsomaan televisiota tai osallistumaan ryhmätuolijumppaan. Siellä nuori innokas harjoittelija tyttö tai poika soittaa jotakin instrumenttia esim. kantele, viulu tai haitari. Musiikin tahdissa poljette jalkaa koskettelet itseänne varpaisiin tai sitten vierustoverin ulokkeita.
No onneksi ruokailu koittaa, jossa sinun suuhusi mätetään ruokaa kovemmalla vauhdilla mitä entisaikojen höyryveturien hiilipojat lappasivat hiiltä kattilaan.
Sitten on aika mennä vuoteeseen ja iltalääkkeiden aika. Saat ne 20 erilaista pilleriä naamaan kun sinua hoitaa ne 4 eri lääkäriä, joista kukaan ei ota selvää mitä lääkkeitä sinä jo syöt! Aamulla tietenkin pitää ottaa samanlainen satsi ja onnekkaimat saavat päivällä vielä samanlaisen kuurin.
Tälläistä on sinun elämäsi loppuajat.
Onko se ihmisarvoista elämää? Miksi ihmeessä ihmistä joka kärsii kivuista pitää väkisin ns. ylläpitää?
Kun nykyäänkin on käytössä eutanasia siitä ei vaan puhuta. Sen saavat ihmiset jotka ovat varakkaita tai heillä on aktiiviset sukulaiset. Suurinosa ei saa sitä...
Muista sitten kepillä huitaista nuorten "nilkkien" nilkat. JA huuda kovasti " KYLLÄ ENNEN OLI PAREMMIN!!! "
:D