***SYYSKEIJUT keskiviikkoon***
Kommentit (48)
Ykskantaan voin todeta tulevani hulluksi.
Kävin äsken neuvolassa ihan vain hB:n takia. Oli 145 ja terkka sanoi, et pikemminkin oon liian kuiva. Ja voi kun mie niin toivon, et tää armoton uupuminen ois vaan raudanpuutteesta ja ois kuin taikaiskusta lähteny pois rautatabuilla.
No sitten terkka määräsi miut huomenna tulemaan ylimääräselle lääkärikäynnille, siis neuvolaan. Kuulema tähän miun oloon ei oo muuta konstia kuin saikku. Voi itku. Minä en ihan oikeesti tiedä, mitä teen. Sama vika kuin Minjuskalla, velvollisuudentunto painaa niskassa. Varsinkaan kun raskaus ei ole mikään sairaus, eikä edellisissä ole ollut mitään tähän verrattuna. No enpä minä muuta tehnyt kuin opiskelin ;) Pomoltahan sain edellisen saikun aikana sähköpostia, et katellaan saatko palkkaa vai et.. :(
Eipä muuta kuin ARGH. Vielä kun tässä herkässä mielentilassa jauhaa päässään näitä juttuja, ni ei lohtua näy.
-piias- rv 14+2
Mulla on jo viikon verran pistellyt rintoja ihan kuin maito ois nousemassa. Arvatkaa, onko pitäny muutaman kerran jo tarkistaakin..! Nyt jo tuo tunne. Edellisissä on vasta ihan pari viikkoa ennen synnytystä. Outo juttu, tai siis pikemminkin hassu.
-piias-
Pitkästä aikaa asialla... Olo on ollut niin väsynyt, etten ole jaksanut edes kirjoitella. Parin viikon takaisen sairaalakeikan jälkeen sairastelu on edelleen jatkunut; aivan hirveä flunssa on ollut nyt kohta kolme viikkoa eikä mikään tunnu auttavan. Yskä on niin kova, että oksentelen välillä sivutuotteena, vaikka varsinaista pahoinvointia ei enää ole. Sairaslomalla edelleen...
Joka tapauksessa mukava lukea, että flunssia ja muita vastaavia lukuun ottamatta keijuilla on viime aikoina ollut pääasiassa positiivisia kuulumisia ja uusiakin on tullut mukaan!
Omasta navasta vielä, että flunssan lisäksi ei ihmeempiä kuulumisia. Maha on jo aika selkeästi näkyvissä - miten muilla ensimmäistä odottavilla?
terveisin
Toukka06 rv 14+5
Meillä ainakin mukava, kun käytiin sydänääniä ihastelemassa neuvolassa :) On ne vaan aina niin liikkikset.. Yli 160 oli syke vaavilla.
Ja muutenkin oli kaikki ihan hyvin. Hb kyllä laskenut 136 -> 115, eli rautaa tarvis alottaa vähitellen. Paineetkin oli aika alhaiset, mutta sen nyt jo omasta olosta tiesinkin. Tarvii vaan koittaa pysyä liikkeessä niin helpottaa (hetkellisesti).
Paino oli noussut yli300g /vko. Hui, jo nyt. Edellisissä raskauksissa paino alkanut tätä tahtia nousta vasta paljon myöhemmin. No jaa, eiköhän se siitä tasaannukin. Tai sitten kokeilenkin tällä kertaa sen +20 tms. kiloa :)
Siitä vatsan rasvaamisesta: tarvis tosiaan aloittaa sekin. Esikoisesta rasvasin oikeen huolella, mutta niinpä vaan silti raskausarpia tuli ihan mielettömästi. Toisessa raskaudessa oikeastaan vaan edelliset venyi uudelleen, ei tullut uusia. Mutta voihan iho kaikenkaikkiaan paremmin kun rasvailee, vaikkei niihin arpiin vaikuttaisikaan.
Maidon tulosta: esikoisesta alkoi rinnat vuotamaan rv16, eli liivinsuojat käytössä siitä asti. Toisesta ei juurikaan vuotanut ennen synnytystä. Jännityksellä odotan miten nyt käy.. (edellisestä imetyksestä jäljelle jääneet liivinsuojat kaapissa odottamasssa :) ).
Mitäpä sitä muuta.. eikun päivän jatkoja,
t. Itta rv13+5
minulla on sama juttu eli np-ultran takia eka neuvolalääkäri vasta 20 viikolla. Sinänsä hassua koska ei siinä ultrassa mitään kohdunsuuta katsota. meillä neuvolalääkäri tekee sisätutkimuksen eli katsoo kohdunsuun tilanteen ja kuuntelee vatsan päältä sydänäänet. Siinäpä se.
karpalo 13+6
Hei!
Uutena äitinä lienee pieni esittely paikallaan. Olen 30-vuotias kotiäiti ja odotan toista lasta syntyväksi syyskuun lopulla. Eilen oli ensimmäinen ultra ja siellä kaikki hyvin. Alkaa odotuskin konkretisoitua, kun näki vauvan touhuavan.
Ruoka ei ole aina oikein maistunut ja väsy on aina ja kaikkialla. Muuten olen voinut hyvin.
Haluaisin liittyä postituslistalle, sellainen on varmasti perustettu? Viitsisikö joku ystävällinen laittaa osoitteen?
Terveisin
Unnimus 12+0
Joku kysyi mitä eroa neuvolalääkärillä ja np-ultralla vai oliko se tavallisella neuvolakäynnillä...eli eilen neuvolalääkäri tarkisti kohdunsuun tilanteen, totesi, että kohtu on pyöristynyt viikoille sopien ja kuunteli pikkuisen sydänäänet. Np-ultrassa katsottiin ettei ollut np-turvotusta ja kätilö katsoi myös sikiön rakenteen. Kaikki näkyi hyvin munuaisista hermostoon, aivolohkot ja sydän jne. Rakenneultrassa niitä tutkitaan tarkemmin. Tavallisella neuvolakerralla otetaan siis aina pissa ja välillä Hb ja aina verenpaine. Ja ekallta tai tokalla kerralla enemmän verikokeita, mm. sukupuolitaudit, veriryhmä jne.
Mullakin iltaturvottelua on ja aivan liian vähän tulee joutua nestettä! Ja kun syön paljon kuituja, niin tukkoonhan siinä menee :(
inkuli + rv 14
Ja pientä esittelyä:
Olen 26-vuotias ensiodottaja ja masussa kasvaa kaksoset, tänään 12+5. Vasta tänään uskalsin tänne laittaa viestiä, kun olen tämänaamuista lääkäriä odotellut kuin kuuta nousevaa.
Alkuraskauden ultrassa reilu 5 vkoa sitten löytyi 2 sykkivää sydäntä ja möykkyä. Kuitenkin tiesin mahdollisuuden, että toinen sitten voisi jonnekin kadota alkuviikkojen aikana.... No siis, tänään oli neuvolalääkäri ja se mun yllätyksekseni ultrasi mahan päältä sellaisella vanhalla laitteella. Ja siellä olivat molemmat vauvelit!!!!! Toinen oli oikein filmitähti ja poseerasi ja heilui sen kun ehti (ihan tuli tippa linssiin), toinen oli selkä meihin päin ja nähtiin vain sydämen sykkiminen. Lisäksi kuunneltiin sydänäänet ja molemmat kuului hyvin! Toinen oli vilkkaampi tapaus kuin toinen, varmaankin se poseeraaja ;)
Kyllä nyt tuntuu hyvältä! Ei meinannut töistä tulla mitään, kun suu messingillä vain ajattelin sitä ruudulta näkynyttä jorausta.
Elämä hymyilee (vai pitäiskö sanoa, että nauraa)
EmpOmppu
" Kiva" kuulla, että muillakin turvottaa maha iltaa kohden, kun olen jo ollut ihan stressantunut että miksi maha on iltaisin jo NIIN iso.. Mulla on kyllä aamuisinkin masua, mutta paljon pehmeämpänä ja pienempänä. Vettä olen kovasti yrittänyt juoda, mutta kyllä se varmaan se mahan toimimattomuus tosiaan turvotusta tekee.
Mä aloitin jo masun rasvaamisen iltaisin, esikolla alotin kanssa jo näin ajoissa ja yhtään ei tullut raskausarpia, tiedä sitten onko rasvaamisella mitään tekemistä sen kanssa. Taitaa enemmän olla geeneissä? Tai ihon kimmosuudella? Ihan tavallista perusvoidetta olen laittanut.
Tampereella tarjotaan yksi uä, joko np tai rakenne uä. Jos np ultrassa löytyy tarvetta, pääsee kuulemma herkästi rakenne ultraan. Ultra on ilmainen. Mulla on ainakin alussa ultria tiheämmin, kun on ollut vuotoja. Täällä muuten np ultran tekee lääkäri, myös sisäkautta (toisilla vain sisäkautta) ja siinä katsoo ultralla myös kohdunkaulan. Silti on neuvola lääkäri n viikoilla 13, eli aika yhtäaikaa, musta vähän hassua kun sitten seuraava lri neuvola on vasta viikoilla 26.
Vähän vielä omaa napaa.. :) Illalla tunsin masusta liikkeitä.. ;) Mielestäni tunsin jo yli vko sitten, mutta sen jälkeen ei mitään. Mutta eilen tunsin niin monta kertaa peräkkäin, että pakko kai se on uskoa. tulis vaan pian pontevammiksi, niin saisi paremmin varmuutta siihen, että masussa kaikki on hyvin.. Siellä se pikkuinen yrittää viestiä äidille, että täällä kaikki hyvin.. ;)
Nyt jo unohdin edellisen nimimerkin, mutta onnea kovasti sinulle, joka odotat kaksosia, saatte tupla onnen :) :)
stenval ja tyttö 04/04 ja masu 14+6
hei vaan!
Eilen olin ensimmäisessä ultrassa, en ole oikein aikaisemmin niin tätä raskautta sisäistänytkään eikä edes tulevalle isosiskolle (4.5v.) ole vielä kerrottu. Mutta nyt siis voi nauttia täysillä kun kaikki oli hyvin ja kun on nähnyt vauvan siellä masussa pomppivan!
Olen 26 v, mies 31 ja toisen lapsen laskettu aika on 1.9
Olo on muuten hyvä paitsi iltaisin vaan väsyttää ja hyvä etten nukahda ennen tyttöä :-)
Kun kätilö siellä ultrassa sanoi että istukka on takaseinässä, alareuna kohdunsuun päällä, sanoi sen olevan normaalia(?). Niin meinasiko se että se istukka siitä kasvaessaan sen verran siirtyy ettei haittaa synnytystä?
Kertokaahan jos kokemusta/tietoa.
kirsikka 12+6
Tervetuloa kaikille uusille keijuille!!!
täältä löytyy syysäitien yahoo-ryhmä
Mä ymmärrän, että sun tilanne tuntuu hankalalta, mutta laita asiat tärkeysjärjestykseen. Sun ja vauvan vointi on nyt just tärkeintä. Ja työ on VAAN työ.
Se sun pomo on ihan hanurista. Muista tallentaa/tulostaa ne sen sähköpostit, jos tulee tulevaisuudessa sellanen tilanne, että niille tulee käyttöä!
Burde
PS. En jaksa nyt kirjotella muuta (kommentteja tai omia kuulumisia), kun oon niin viiem yövuoron jäljiltä vielä poikki! Mut ehkä huomenna sitten...
Nii joo ja se vielä, että ompa kiva, että syyskeijujen tippuminen matkasta, on loppunut ilmeisesti!!! =)
Perehdyin tähän asiaan perusteellisesti, kun muutama viikko sitten luultiin, että mulla istukka on pahasti kohdunsuun päällä (ja se olis aiheuttanut vuodot). Eli, jos vain istukan reuna on kohdunsuun päällä, niin se aika lailla varmasti nousee siitä kohdun kasvun myötä. Jos se olisi niin, että istukasta noin puoliväli olis kohdunsuun päällä, olisi odotettavissa mahdollisia hankaluuksi esim verenvuotoja, koska kohdun kasvu ei istukkaa pystyisi nostamaan. Ja silloin olisi synnytettävä keisarinleikkauksella. Mutta kun sulla vain istukan reuna on siis kohdunsuun päällä se varmastikin nousee ja voit sen suhteen olla turvallisella mielellä :)
Tervetuloa uusille! Teitähän oli useampi tälle päivää ja EmpOmpulle onnittelut tuplista!
Kirsikka82: uskoisin aisan olevan juuri nii, että istukan reuna on kohdunsuun päällä (osittainen eteisistukka) ja nousee siitä ylöspäin kohdunkasvaessa. Yhdellä kaverilla oli kans moinen ja sillä oli sit lopussa yks lisäultra, jossa varmistettiin että oli noussut. Alatiesynnytystä varten on jokin tietty raja mikä pitää olla kohdunsuun ja istukan reunan välissä. Osittainen eteisistukka saattaa aiheuttaa helpommin tihuuttelua kun on siinä kohdunsuun edessä.
Kaksostenrattaista: meillä on kans aiheellista tuplien hankkiminen ja olenkin käynyt huuto.netissä katselemassa. Äiti on kyllä sitä mieltä, että uudet pitäis olla, mutta katsotaan nyt. Ora land on harkinnassa kapeuden vuoksi, meillä kun on niin kapeat ovet että ne on ainoat jotka saattais mahtua sisään kasaamatta. Jos joku tietää muita hyviä kapeita malleja niin saa kehua :)
Oona ja sintti [color=deeppink][size=5]♥
Mukava, että vieläkin tulee uusia mukaan!
Unnimus: minä en ole kuullutkaan mistään postituslistasta. Jos joku tietää, niin onko tuo yahoon juttu siis joku postituslista...?
Toukka06: Mulla on kanssa jo jokunen aika sitten vatsa ponnahtanut esille ja odotan siis esikoista. Tosin, ei raskautta kyllä vielä huomaa ellei tiedä, mutta kyllä se ihan pallo jo on..
-Piias-: Nauti ihmeessä sairaslomasta ilman mitään omantunnontuskia! Sitä vartenhan sairaslomaa saa, että pystyy lepäämään ja ottamaan iisisti.
Mun tissit eivät ole ollenkaan niin arat kuin pari ekaa raskauskuukautta. Nyt ne on vaan isot!
Kerttu84: Aloita ihmeessä rasvaus jo!! Se pitäisi aloittaa jo ennenkuin vatsa kasvaa, jotta ihosta tulee joustava. Mä olen jo pari kuukautta rasvannut pari kertaa päivässä, mielummin liikaa kuin liian vähän. Ja kyllä ne raskausarvet voi olla aivan hirveitä... Olen nähnyt ihan sikakamalia tapauksia, joissa ei tosiaan auta kuin kauneusleikkaus tai sitten aina vaan piilottaa vatsa. Ja siinä ei sitten mennä edes bikineissä rannalle... Ja siis tosi pahoista tapauksista on kysymys, muutama arpi nyt ei haittaa mitään. Mutta rasva siis tekee ihosta joustavamman ja yleensä se auttaa noihin raskausarpiin, mutta tietenkään ei ole 100% varma, ettei niitä sitten tule. Niissä on se ikävä juttu, ettei niitä saa sitten enää pois, kun ovat tulleet, niin muuta kuin kauneusleikkauksella.
EmpOmppu: Olen aina unelmoinut kaksosista! Se olis mulle se hienoin juttu, jos joskus vielä kaksoset saisi...
Seirana Rv14 +5
Ompa meillä pitkiä pinoja, aina kun ei muutamaan päivään ehdi lukemaan, menee tunti kun lueskelee edellisten päivien pinot läpi, mutta kivahan se vain on että on aktiivista porukkaa =).
Tervetuloa vain minunkin puolestani uusille keijuille, tänään onkin ollut sillä saralla vilkas päivä.
Mistäs on ollut puhetta...
Ikäerosta: Meillä vauvan ja neidin ikäeroksi tulee 1 v 3kk, eli aika vähän. Aluksi on varmaan raskasta mutta myöhemmin on sitten seuraa toisistaan.
Vaunuista: Minä olen jos ostanut kaveriltani Brion Twinette -vaunut vuosimallia 2003. Oli kyllä kätevän oloiset vehkeet, mutta käytännössä en ole sitten vielä kokeillut. Siinähän sen vasta oikein näkee kuinka ne toimii. Vauvalle on vaunuissa kantokassi ja isompi neiti voi istuskella vieressä.
Mammavaatteista: Minä en ole vielä mammavaatteita hankkinut. Edellisestä raskaudesta on muutama paita ja housut. Viimeksi neiti syntyi toukokuussa joten kesällä en myöskään raskaana ole ollut, joten jonkinmoista kesävaatetta ois kans tarkoitus hankkia. Meillä ei vain lähikunnistakaan löydy minkäänlaisia valikoimia, joten täytyy etsiskellä tieten netistä =(.
Oma masu: Minusta tuntuu että minulla masu pompsahti esiin viikonloppuna, ja nyt se on jo iso! Saa nähdä miten se mahtuu vielä puoli vuotta kasvamaan ;). Olo on kyllä erinomainen, väsymys edelleen vähän vaivaa, mutta muuten on kaikki hyvin. Väsy johtuu osittain siitäkin, et meillä on tytön kanssa meneillään projekti eli yösyötöt pois. Tämän takia sitten pitää välillä valvoa... Painoa ei ole tainnut tulla vielä yhtään (onneksi!), vaikka kaikki herkut maistuukin vähän liiankin hyvin.
Kyselin joskus aikaisemminkin että onko muilla ollut raskausdiabetestä? Mullahan se todettiin viime raskaudessa, ja sokeriarvot pysyivät tosi hyvin kurissa vaikken oikeestaan edes ruokavaliota noudattanut. No nyt sain sitten heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä sokerimittarin kotiin ja niitä nyt taas pitää sitten seurailla. Vielä ainakin kaikki arvot on ollut kohdillaan vaikka herkut vielä maistuukin (myönnän vaikka sokeria pitäis vähentää =)).
Tulipas taas tarinaa... taidan yrittää ehtiä pikku nokosille ennen kuin neiti herää unilta. Aurinkoista loppuviikkoa keijuille ja toivotaan että tämä pinon pituus säilyy myöhemminkin.
Terkuin Heann, hippu 14+2 ja neiti 10 kk
Moi,
Mä en ollutkaan tietoinen tosta yahoon postituslistasta, mutta kun joku laittoi sen tänne, niin yritin päästä sinne, mutta tuli vaan ilmoitus, ettei sellaista listaa yahoolla ole?! Oliko osoite oikein?
inkuli ja masumönkijä rv 14
Tervetuloa uusille, onnittelut sydänäänistä Neronja ja Minjuska sekä ultrasta Kirsikalle!
Misuli, täällä kohtalontoveri eli minulla flunssa jatkuu ja jatkuu, nyt poskiontelontulehdus ja antibiootit päällä. Vatsa myöskin sekaisin, ja kun lääkkeen haittavaikutuksia lukaisin, niin siinähän se syy. Olen syönnyt maitohappobakteereita, jotta suoliston normaali(hyvä)bakteerikanta ei tuhoutuisi ihan kokonaan tuon lääkkeen vaikutuksesta. Sinullakin voi " vatsatauti" olla ihan antibioottien aiheuttamaa.
Äitiysvaatteita pitäisi kai pian ostella minunkin, kahdesta edellisestä on jotain jäljellä muttei jostain syystä enää minun makuuni. Aion olla turhamainen ja ostaa uusia, vaikkeivät tulekaan kuin puoleksi vuodeksi käyttöön.
Vatsa on turvoksissa minullakin iltaisin, mutta aamuisin edelleen " kadoksissa" . Nyt flunssan takia syöminen on ollut aika kevyttä (viiliä, mehukeittoa, kasvissosekeittoa jne) niin eipä sitä vatsaakaan näy...
Mayella 12+0 (!!)