Opiskelijoiden asumistukimuutos: ulkomailla opiskelu jatkossa vain eliitille
Eli nyt on on hyväksytty opiskeijoiden siirtyminen yleisen asumistuen piiriin. Hienoa, nyt opiskelijat ovat taloudellisesti tasa-arvoisia keskenään koska tukea maksetaan tarpeen mukaan. Tukea saa myös kesäksi, enää ei tarvitse maksaa vuokraa velaksi ja elää pyhällä hengellä. Kuitenkin, ulkomailla opiskelijat jatkavat edelleen 210e kuussa kuten aikaisemminkin. Kesäksi he eivät saa mitään. Eli nyt ulkomaille lähtemisen kynnys kasvaa normaali- tai pienituloisen perheen lapsella, kun suomessa saa paremmat (realistisemmat) tuet. Tämä on hullua! Erityisesti koska jo nyt ulkomailla opiskelevat sääsätävt valtiolta rahaa: korkeakouluopetus ei ole todellakaan halpaa! Törkeää ihmisten eriarvoistamista mielestäni
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko Suomesta asumistukea, jos menen Lontooseen töihin? Eli missä on tasa-arvo tässä asiassa?
Opiskelijat nyt ovat tukien suhteen yleisestikin erilaisessa asemassa kuin työntekijät, eli vertauksessasi ei ole järkeä. Sano nyt perusteluna miksi ulkomailla opiskelevan ei pitäisi olla tasa-arvoisessa asemassa Suomessa opiskelevan kanssa? Toisen oloja parannetaan tai sanotaanko järkeistetään, toisen ei.
Koska Suimen kansan pitää maksaa vain ja ainoastaan suomalaisten Suomessa olevat koulutukset.
Opiskelijan tuet on laitettu siksi että tulevaisuudessa kyseiset ihmiset tuottaisivat verotuloja tälle maalle. Niihin kuuluu mm. työntekeminen kesäisin.
Miten vaikka Lontoossa kouluja käyvä tekee Suomessa töitä kesällä?
Suurin osa ulkomailla opiskelevista ei edes tule Suomeen enää vaan jää asumaan joko opiskelumaahan tai muuttaa muualle.
Miksi Suomen pitäisi maksaa tuollaisten ihmisten opiskelu?
Tuota, eikö Suomen pidä maksaa aivan kaikki jokaiselle, joka jotakin haluaa? Näin olen ymmärtänyt. Koska globalismi ja jakamaton ihmisarvo.
Ei pidä maksaa.
Korkeakoulutukset pitäisi ehdottomasti laittaa maksulliseksi. Mieluiten vielä niin että maksu pitää maksaa etukäteen ennen kuin lähtee opiskelemaan. Suomen ei pidä kustantaa kenellekkään maasta muuttavalle opiskelua
Viimeisin kommentti Kelan puolelta on etta ulkomailla opiskelevat pysyvat asumislisan varassa, eli nykyinen systeemi jaa voimaan. Virallista tiedotetta ei ole kuitenkaan viela tullut, mika on hieman pelottavaa. Olen kuitenkin todella onnelinen etta ensi syyskuusta lahtien on minulla opintoja enaa viisi kuukautta jaljella, en luota etta hallitus jaksaisi olla leikkaamatta viela lisaa.
Terv. Ulkomailla opiskeleva, kaukana eliitista
Miten ihmisten tässäkin ketjussa on vaikea tajuta että ulkomailla esim vaihdossa olevan tuet pysyy ennallaan.
Eihän ne koskaan ole olleet reilut vaan perustuneet siihen että opiskelijat menee kesäksi kotiin ja hakevat taas asuntola- tai solumajoitusta uudelleen syksyllä. Eli esihistoriallista perua. Useimmat kuitenkin joutuvat asumaan omassa vuokrakämpässä josta vuokra juoksee myös kesällä.
Mun tyttäreni kustansi vaihtovuoden yliopistoaikana Suomessa tehdyllä työllä. Ulkomailla asuminen ja syöminen oli paljon halvempaa joten rahaa jäi vielä ylikin.