Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen kielen opiskelu yliopistossa

Jihuu
08.01.2017 |

Hei!

Onko täällä ketään joka olisi opiskellut yliopistossa suomen kieltä? Miten valmistautua pääsykokeisiin? Entäpä miten olet työllistynyt opiskeluiden jälkeen?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeisiin valmistauduin lukemalla huolellisesti pääsykoekirjat. Paljon oli sellaisia knoppikysymyksiä, kuten kysyttiin jotain pientä kielikuntaa nimeltä jne. Pääsykoekirjat käsittelivät kielitiedettä, kielenkäyttöä ja ihan kielenhuoltoa. Valmistumisen jälkeen olen ollut töissä koko ajan (ope). Ne opiskelukaverit, joilla ei pedagogisia ollut tehtynä ovat olleet enemmän tai vähemmän aikaa työttömänä.

Vierailija
2/19 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin suomen kieleen vaihtamalla siihen saman laitoksen sisällä. Vaihtoa piti jotenkin hakea. Hain kerran suorittamaan pedagogisia mutten päässyt. En ole siis suorittanut niitä. En ole tehnyt oman alan töitä valmistumisen jälkeen, olen matalapalkkatyössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
4/19 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut juu, ja tällä kokemuksella en siihen "puljuun" astuis toista kertaa. Valmistuttuani opetin jnkn vuoden, tutkin apurahoilla nelisen vuotta ja sen jälkeen onnex valaistuin ja loikkasin sijoitusmaailmaan.

Siis: en todellakaan suosittele!

Vierailija
5/19 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/19 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinne sisään pääsee, kunhan on kielen peruskäsitteet hallussa ja on hiukan päättelykykyä.

Vierailija
7/19 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla melkoinen fakiiri, jos löytää tuolla koulutuksella muuta kuin opettajan työtä. Jotkut kylläkin on, ja hyvä niin.

Vierailija
8/19 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin opinnot tänä vuonna. Itse opiskelin perusopinnot avoimessa ennen hakemista, lähinnä nähdäkseni, onko ala oikeasti se oma juttuni, ja se helpotti pääsykoekirjojen ymmärtämistä paljon. Ei kuitenkaan tietenkään ole välttämätöntä, vaan ihan pääsykoekirjojen huolellinen lukeminen riittää. Pisterajoja kannattaa katsella jo ennen koetta, se lievittää stressiä jos on lukenut huolella.

Pääsykokeessa kysyttiin vähän kielenhuoltoa, sitten ihan yleiskielitieteellisiä juttuja (yhdessä tehtävässä piti piirtää vokaalikolmio, yhdessä päätellä annettujen sanamuotojen perusteella tuntemattomasta kielestä, miten toisia muotoja muodostettaisiin) ja lopussa oli esseetehtävä suomen kielen asemasta. Koe oli siis aika laaja. Sellaisen vinkin voin antaa, että ei kannata päntätä pelkkää kielenhuoltoa. Se oli ainakin omassa pääsykokeessani todella vähäisessä osassa, vaikka irtosi siitäkin muutama piste.

Itse haen opettajan pedagogisiin lähinnä työllistymismahdollisuuksien parantamiseksi. Oikeasti olen kiinnostuneempi yliopisto-opettamisesta ja kielenhuollosta, mutta koen tärkeäksi saada myös tuon suht varman ammatin. Opettajiksihan suurin osa työllistyy.

Vierailija
9/19 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyykö suomen kieltä opiskelleita minkä verran toimittajiksi? Olen harkinnut hakemista, mutta tämä ei ole ensisijainen vaihtoehtoni. Opettaminen kiinnostaa, mutten usko viihtyväni opettajana useampaa vuotta. Toimittajan työ taas kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta.

Vierailija
10/19 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistyykö suomen kieltä opiskelleita minkä verran toimittajiksi? Olen harkinnut hakemista, mutta tämä ei ole ensisijainen vaihtoehtoni. Opettaminen kiinnostaa, mutten usko viihtyväni opettajana useampaa vuotta. Toimittajan työ taas kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta.

Media-alalla ei ole niin nökönnuukaa, onko tutkinto ja mikä. Jos kuitenkin haluat toimittajaksi, kannattanee lukea mieluummin viestintää. Jos ei sinne pääse, pitää opintojen aikana freenä saada jalkaa oven väliin eri paikkoihin. Jos olet hyvä tekemään juttuja, ei ketään kiinnosta, onko sinulla maisterin paperit ja miltä alalta.

Suomea pääaineena on sinänsä turha lukea, jos ei aio tutkijaksi tai opettajaksi. Hyvin epävarmaa on kyllä työllistyminen muuten. Kirjallisuutta pääaineena opiskelleet suomen lukijat saattavat työllistyä kustannusalalle; useimmathan opiskelevat molempia.

Vierailija
11/19 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin pääsykoekirjat kertaalleen ja sit menin krapulassa sinne kokeisiin. Oli yks iso pettymys elämässä ollut ja ajattelin, että en haekaan sinne, kun mulla oli jo yliopistopaikka. Kaveri kuitenkin soitti aamulla ja kehotti raahaamaan luut sinne. 

Mä oon tehnyt opiskelujan aikaan ja sen jälkeen kustannustoimittajan, toimittajan ja copyn töitä. Nyt viestintätoimistossa. 

Vierailija
12/19 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut suomea pääaineena enkä hankkinut opettajan pätevyyttä. Media-alalla olen työskennellyt jo kymmenen vuotta vakituisessa työsuhteessa.

Vierailija
13/19 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
14/19 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin sitä jo kymmeniä vuosia sitten. Luin vain pääsykoekirjat, vastasin kysymyksiin ja pääsin sisään. En opiskellut opettajaksi. Mun tyttö pääsi opiskelemaan suomen kieltä lukematta pääsykoekirjoja, mutta hän vaihtoi myöhemmin pääainetta. Helppo sitä on päästä opiskelemaan. 

Vierailija
15/19 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
16/19 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelin kandiin asti ja nyt jatkan maisterivaiheessa, oon tykännyt ja teen myös pedagogiset. helpompaa on kasvatustiede kuin tämä kielitieteellinen tarkkuus sääntöineen ja poikkeuksineen, mutta mahdollisuuksia valita itseä kiinnostavia aiheita on laajasti suomen kielessäkin. kyllä minä suosittelen ainakin tutstumaan aiheeseen, ja voihan sen ottaa sivuaineeksi, jos ei muuten.

Vierailija
17/19 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa olla melkoinen fakiiri, jos löytää tuolla koulutuksella muuta kuin opettajan työtä. Jotkut kylläkin on, ja hyvä niin.

Tosi monille aloille on kyllä kavereita työllistynyt. Helsingissä ei oo niin kovasti sitä opepainotusta (siellä on ainakin ollut erikseen oikein opelinjakin), eikä mun opiskelukavereista edes suurin osa ole opettajia. Että tiedä siitä fakiirista.

Vierailija
18/19 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mun aikaan opiskelleista moni on nyt toimittajana. 

Vierailija
19/19 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä suomenkieltä pääaineena opiskelleet ovat työllistyneet ihan hyvin viestintä- ja tiedotuspuolen tehtäviin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän