Miksi ette säästä vaikka siihen olisi varaa?
Aluksi haluan todeta, että tätä viestiäni en kohdista työttömille/sairaille tai vastaavasta syystä tiukalla eläville. Mutta muille.
Ettekö te näe mitään arvoa sillä, että teillä olisi tulevaisuudessa omaisuutta sen verran, että se turvaisi teidän elämänne mahdollisissa muutostilanteissa tai jopa mahdollistaisi taloudellisen riippumattomuuden? Sen sijaan viritätte budjettinne niin, että tulot juuri ja juuri riittävät nykyiseen elämänmenoonne, ehkä pienen lainan avustamana.
Kannattaisi säästää!
Itse olen nyt 25-vuotias ja juuri valmistumassa yliopistosta. Ynnäsin juuri yhteen, että olen opiskeluaikana saanut säästettyä n. 60 000€ omaisuuden. Tästä n. 10 000€ on ansiotonta (lapsena ja myöhemmin eri kautta saatuja lahjoja ym.), mutta loppu on töillä ansaittua tai sijoitusten tuottoja. Olen mm. nostanut opintolainan lähes täysimääräisesti, mikä mahdollisti kuukausittaisen sijoittamisen aloittamisen jo alle 20-vuotiaana. Elämiseen on melkein riittänyt opintotuki, vähän ehkä kesätyörahoista tarvinnut ekstraa. Mutta loput palkkatulot myös sijoituksiin.
En halua mitenkään pröystäillä, vaan antaa esimerkin siitä, miten jatkuvalla pienellä säästämisellä saa jo melko lyhyessä ajassa ison potin, joka mahdollistaa tulevaisuudessa monenlaista turvaa ja vapautta. Tämä korostuu, kun aikajänteeksi ottaa kymmenen tai kymmeniä vuosia.
Ja se ei ole pois hyvästä antoisasta ja monipuolisesta elämästä! En tarkoita että pitäisi kärvistellä. Kunhan tekee budjettinsa siten, että menojen jälkeen jää aina vähän sivuun laitettavaksi, ja laittaa sen fiksusti johonkin tuottavaan.
Viikko sitten aloitin opiskelujen jälkeisen työuran uudessa työssä, ja tulotasoni nousee huomattavasti. Nostanko kulutustani saman verran? En, vaan ensimmäiset vuodet ajattelin laittaa n. 50% tuloistani sivuun. Sitten jos tulee lapsia tai muuta myöhemmin, niin varmaan kulutkin kasvavat - eivät kuitenkaan koskaan yhtä isoiksi kuin tulot. Se on sääntöjen sääntö.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuutta tuskin saan kokoon, mutta säästöön menee tällä hetkellä 7% nettotuloista.
Ymmärrän tilanteesi. Tuo 7 prosenttiakin on todella hyvä, jos saat kuukausittain! Itseasiassa, siitäkin tulisi jo pieni omaisuus jos vain laittaisit sen tuottavasti - epäilen että nyt se menee vain tilille (kuten suurimmalla osalla suomalaisista).
En nyt mene tarkemmin sijoittamiseen, mutta tuottavalla tarkoitan indeksirahastoja ajallisesti hajauttaen eli esim. kuukausittain. Ei pankkien omia rahastoja, joissa on kalliit kulut, vaan lähes kuluttomia automaattisesti yleisen indeksin mukaan sijoittavia osakerahastoja.
Mistä noista indeksirahastoista saa tietoa? Miten käytönnössä pitäisi aloittaa? PItääkö olla esim. sijoitustili pankissa?
No minusta ap:n elämä vaikuttaa vähän tylsältä, sellaiselta "sitku" elämältä. Itse tykkään kyllä säästämisestä mutta en ole valmis tinkimään käytännössä kaikesta että saisin kymmenien/satojen tuhansien sijoitussalkut eläkepäiviä varten. Mulla on tälläkin hetkellä säästöjä, tilillä n. 10k ja sijoituksissa n. 6k mutta minusta tuossakin on ihan riittävästi, ei tarvitse olla yhtään enempää. Matkusteluun kuluu n. 5-10 k vuodessa, käytän rahat mieluummin siihen kuin uusien osakkeiden ostamiseen. Lapsille säästän rahastoon. Ap on kyllä oikeassa siinä että ei ole järkeä tuhlata kaikkea palkkaa kerralla mutta joku välimuoto olisi parempi kuin tuollaisen maksimaalisen sijoitussalkun kokoaminen. Kyllä elämästä saa vähän nauttiakin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä noista indeksirahastoista saa tietoa? Miten käytönnössä pitäisi aloittaa? PItääkö olla esim. sijoitustili pankissa?
Helpoin ja halvin paikka on Nordnet. Ei mitään kuukausimaksuja arvo-osuustilistä. Siellä voi laittaa kuukausisäästön, jolloin automaattisesti menee kuukausittain valittuihin rahastoihin pieni summa. Eri rahastoista löytyy hyvät listat maanosittain ja kuluineen, sieltä valitsee muutaman eri (esim. Eurooppa/P-Amerikka/Aasia/Kehittyvät) joissa kulut 0-0,5% vuodessa (pankkien omissa rahastoissa usein 1,5-2%).
Emme ole eläkkeellä.
Meillä on riittävästi säästöjä seinissä, muu ei kiinnosta. Tästä talosta kun lähtee niin huonossakin tilanteessa saa yli 650k €, ostaja kyllä löytyy.
Toki, jos rahat ei olisi talossa niin olisimme sijoittaneet osan johonkin muuhun. Ihan tyhjän päälle ei kukaan halua itseään jättää vaikka aina on elämä kantanut huonossakin aikoina.