MTK:n Marttila: "Suomalaiset ovat kyllästyneet ruoan hinnan halpenemiseen"
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005036856.html
Miten on, onko laskusuunta ruoan hinnoissa rasittavan tympeää, ja olisi virkistävää vaihtelua jos ne pompsahtaisivat hieman ylemmäs?
Kommentit (33)
Lähinnä olen kyllästynyt tuohon näennäiseen halpuuttamiseen. Ja juuri siihen, että se halpuuttaminen on pois tuottajalta ei kaupalta. Kauppa vetää edelleen täydet katteet, se ei tingin mistään. Koko halpuuttaminen menee tuottajan kukkarosta. Ja jo nyt tuottaja on se joka saa vähiten.
Ja lisäksi tuo halpuuttaminen, toisia tuotteita korotetaan ja toisten histoja taas lasketaan. Hirveet otsikot ja todellisuudessa ostajan kukkarossa halpuuttaminen ei tunnu. Vähintään ne hinnat nostetaan kuukauden-parin päästä takaisin. Pelkkää mainosta ja huijaamista. Iso älämölö halpuuttamisesta jota ei oikeasti ole olemassakaan. Hinnat on ja pysyy samoina jos kokonaisuutta katsotaan.
Se alkaa jo kyllästyttämään.
Eilen kävin lähi prismassa ja kotimaisen kurkun hinta oli yli 4,5€/kg. Samaa kurkkua myydään cittarissa alle 3€. Eiköhän olekin aika halpuuttaa ja sitten taas hilata hinnat vuoden aikana ylös ja taas halpuuttaa ensi vuonna. Joskus tuntuu, ettei ihmiset nykyään ole yhtään hintatietoisia.
MTK on just sellasta porukkaa, joka ei osaa luopua niistä kuuluisista saavutetuista eduista. Heidän mielestäänhän heidän olisi pitänyt voida päättää, että myykö Sokos turkiksia vai ei. Vaikka myynnistä luovuttiin, kun kysyntää ei vaan ole. Uskomattoman herkkähipiäisiä ammattiloukkaantujia, huomaa että on Sipilän porukkaa :D
Kuluttajat ovat kyllästyneet siihen, että kauppa saa osan myyntituotteista niin, että tuottaja maksaa kaupalle, että tämä suostuu ottamaan tuotteet myyntiin! Esimerkiksi ne paikallisten tuotteiden hyllyt ovat sellaisia, missä tuottaja maksaa vuokraa hyllytilasta ja käytännössä tekee tappiota joka kuukausi. Toiveena on, että joskus 2-3 vuoden kuluttua tuote on niin tunnettu, että tuottajakin saa jotain. Siihen asti yritetään pitää yritystä pystyssä erilaisilla messuilla, suoramyynnillä jne.
Ei Suomessa ole mahdollisuutta kyllästyä liian halpaan ruokaan, eikä liian laadukkaaseen. Mutta se että jos Prisma tekee ton maanviljelijöiden kustannuksella, tappaen yrityksiä, ei ole enää yhtään kivaa.
Sitä ihmettelen että Lidl myy myös halvalla kotimaisia kasviksia, mutta maanviljelijät eivät yhtään valita siitä. Miten on mahdollista?
Kasvisten hinnassa on hurjat vaihtelut joka tapauksessa sesonkien sekä sen mukaan, miten hyvä sato on saatu, joten ihan naurettava uutinen.
Prisma on muuten tosi kunnostautunut tämän kaltaisilla tarjouksilla, viimeisin haivainto hautakynttilöistä: 5 kpl 3,25, yksittäin 65 senttiä. Jostain syystä muita kauppoja haukutaan näistä jatkuvasti, jos tehdään joku yksittäinen vastaava löytö, mutta Prismaa ei juurikaan, vaikka siellä näitä löytää useita joka käyntikerralla.
Markkinatalous toimii aina kuluttajan eduksi, jos sen annetaan toimia. Jos jonkun asian tuottaminen ei Suomessa kannata, niin sitten se tuotetaan ulkomailla. En ymmärrä, miten kurkku poikkeaa tässä suhteessa vaikkapa elektroniikasta. Suomen kannattaisi muutenkin panostaa korkean jalostusasteen tuotteisiin eikä perustuotantoon.
Olisiko kuitenkin niin että "Suomalaiset MAANVILJELIJÄT ovat kyllästyneet ruoan hinnan halpenemiseen"?
Halpa on hyvä kirjoitti:
Markkinatalous toimii aina kuluttajan eduksi, jos sen annetaan toimia. Jos jonkun asian tuottaminen ei Suomessa kannata, niin sitten se tuotetaan ulkomailla. En ymmärrä, miten kurkku poikkeaa tässä suhteessa vaikkapa elektroniikasta. Suomen kannattaisi muutenkin panostaa korkean jalostusasteen tuotteisiin eikä perustuotantoon.
Jos suomalainen kurkku maistuu paremmalta kuin ulkolainen, ostan suomalaista.
Pakkoko niitä tuotteita Prismaan on kaupata myytäväksi, antaa keskon myydä kun kerran se niin huippupaikka on tuottajien mielestä. Se on jo todettu ettei tuottajat ole kiinnostuneita myymään tuotteita suoraan kuluttajalle. kun se vasta kallista olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä olen kyllästynyt tuohon näennäiseen halpuuttamiseen. Ja juuri siihen, että se halpuuttaminen on pois tuottajalta ei kaupalta. Kauppa vetää edelleen täydet katteet, se ei tingin mistään. Koko halpuuttaminen menee tuottajan kukkarosta. Ja jo nyt tuottaja on se joka saa vähiten.
Paitsi tässä kampanjassa nipistetään nimenomaan kaupan katteista.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä olen kyllästynyt tuohon näennäiseen halpuuttamiseen. Ja juuri siihen, että se halpuuttaminen on pois tuottajalta ei kaupalta. Kauppa vetää edelleen täydet katteet, se ei tingin mistään. Koko halpuuttaminen menee tuottajan kukkarosta. Ja jo nyt tuottaja on se joka saa vähiten.
Ja lisäksi tuo halpuuttaminen, toisia tuotteita korotetaan ja toisten histoja taas lasketaan. Hirveet otsikot ja todellisuudessa ostajan kukkarossa halpuuttaminen ei tunnu. Vähintään ne hinnat nostetaan kuukauden-parin päästä takaisin. Pelkkää mainosta ja huijaamista. Iso älämölö halpuuttamisesta jota ei oikeasti ole olemassakaan. Hinnat on ja pysyy samoina jos kokonaisuutta katsotaan.
Se alkaa jo kyllästyttämään.
Kovat väitteet, olisiko todisteita myös? Voit helposti itse pitää kirjaa tuotteiden hintakehityksestä. Tästä saa mahtavat otsikot ja kepukohut jos näin oikeasti on. Tee kansalaisjournalismia.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole mahdollisuutta kyllästyä liian halpaan ruokaan, eikä liian laadukkaaseen. Mutta se että jos Prisma tekee ton maanviljelijöiden kustannuksella, tappaen yrityksiä, ei ole enää yhtään kivaa.
Sitä ihmettelen että Lidl myy myös halvalla kotimaisia kasviksia, mutta maanviljelijät eivät yhtään valita siitä. Miten on mahdollista?
Muutama vuosi sitten mtk:n Pohjois-Suomen edustaja mainitsi Kalevassa, että Lidl maksaa parasta tuottajahintaa.
Halpa on hyvä kirjoitti:
Markkinatalous toimii aina kuluttajan eduksi, jos sen annetaan toimia. Jos jonkun asian tuottaminen ei Suomessa kannata, niin sitten se tuotetaan ulkomailla. En ymmärrä, miten kurkku poikkeaa tässä suhteessa vaikkapa elektroniikasta. Suomen kannattaisi muutenkin panostaa korkean jalostusasteen tuotteisiin eikä perustuotantoon.
Minun mielestäni esim elektroniikan valmistuksen siirtyminen Suomesta Kiinaan on ollut kuluttajien kannalta huono asia. Laatu on laskenut kuin lehmän häntä. Yksittäinen tuote on hieman halventunut, mutta vaihtoväli on muuttunut 20 vuodesta noin 5 vuoteen. Kalliimmaksi tulee ja saastuminen on moninkerrtaista, mutta kuluttajalla ei ole enää vaihtoehtoja.
En toivoisi samaa kehitystä ruuan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko niitä tuotteita Prismaan on kaupata myytäväksi, antaa keskon myydä kun kerran se niin huippupaikka on tuottajien mielestä. Se on jo todettu ettei tuottajat ole kiinnostuneita myymään tuotteita suoraan kuluttajalle. kun se vasta kallista olisikin.
Monilla on sopimukset sun muut, että ainoastaan tukkujen kanssa on lupa asioida. Ja sitten on noita hygieniasäädöksiä. Et voi lasauttaa sonnia hengiltä ja myydä lihaa jossain kadunkulmassa venäläiseen tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Halpa on hyvä kirjoitti:
Markkinatalous toimii aina kuluttajan eduksi, jos sen annetaan toimia. Jos jonkun asian tuottaminen ei Suomessa kannata, niin sitten se tuotetaan ulkomailla. En ymmärrä, miten kurkku poikkeaa tässä suhteessa vaikkapa elektroniikasta. Suomen kannattaisi muutenkin panostaa korkean jalostusasteen tuotteisiin eikä perustuotantoon.
Jos suomalainen kurkku maistuu paremmalta kuin ulkolainen, ostan suomalaista.
Silloinhan markkinatalous toimii, kun kuluttaja on valmis maksamaan paremmasta tuotteesta korkeampaa hintaa. Minäkin ostan suomalasta kurkkua, koska se kaksinkertaisesta hinnastaan huolimatta on hintansa arvoista. Tomaatit taas eivät mielestäni ole.
"Siis tää on niiiiiiiiiiiiiiin tylsää, luomumunat halpeni just 20 centtiä. Ja hei, hei, kuunteles tätä skeidaa: luomulihakin halpeni eurolla! Voiksä uskoo? Siis kui TYLSÄ juttu tää niinku on?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä olen kyllästynyt tuohon näennäiseen halpuuttamiseen. Ja juuri siihen, että se halpuuttaminen on pois tuottajalta ei kaupalta. Kauppa vetää edelleen täydet katteet, se ei tingin mistään. Koko halpuuttaminen menee tuottajan kukkarosta. Ja jo nyt tuottaja on se joka saa vähiten.
Paitsi tässä kampanjassa nipistetään nimenomaan kaupan katteista.
Saisko linkin lähteeseen
Ohoh! Kiitos s-ryhmän, ehkä on kohta jopa varaa ostaa sitä suomalaista, virolaisen sijaan.
Ja onpa kyllä idioottimainen lausahdus, tuskin on ihan sitä tarkoittanut, miksi toimittaja sen väänsi :D
Joo voi kun olisi ruoka kalliimpaa